2018-02-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det vet jag mycket väl, saken är den att jag köpt bilar och det brukar vara postväxel som gäller på firma, om man nu inte skall låna beloppet vill säga. Brukar casha mina bilar och som sagt, handpenning inga problem på kortet men resten vill de inte ha på plastkort.

Det finns behov av fysiska kontor, annars kunde man lika gärna fimpa alla svenska banker och använda revolut/monzo/N.26/ferratum istället....
Då skiljer det sig mellan bilhandlare. Har varit med två gånger där nya bilar köpts på kreditkort. Så klart har det funnits pengar tillgodo på kortet. Båda gångerna var det dock samma auktoriserade återförsäljare. Kanske skiljer det sig mellan bilmärken och säljare. Betydligt enklare att betala med kort än strula med postväxel.
Citera
2018-02-10, 21:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Då skiljer det sig mellan bilhandlare. Har varit med två gånger där nya bilar köpts på kreditkort. Så klart har det funnits pengar tillgodo på kortet. Båda gångerna var det dock samma auktoriserade återförsäljare. Kanske skiljer det sig mellan bilmärken och säljare. Betydligt enklare att betala med kort än strula med postväxel.

Det gör det säkert, poängen är fortfarande att fysiska kontor är den enda egentliga anledningen att behålla en svensk bank. Varför använda en svensk nätbank när europeiska konkurrensen är så mycket bättre när det gäller nätbanker?
Citera
2018-02-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det gör det säkert, poängen är fortfarande att fysiska kontor är den enda egentliga anledningen att behålla en svensk bank. Varför använda en svensk nätbank när europeiska konkurrensen är så mycket bättre när det gäller nätbanker?
Vilka utländska banker rekommenderas? Kan man ha valutakonton i SEK hos dessa?
Möjlighet att betala räkningar, kreditkort, Bankid, swish och handel med värdepapper inom ISK-skalet är ett krav.
Gissar att ingen utländsk bank erbjuder bankid och swish så då faller ju lite av din skrivelse "Varför använda en svensk nätbank när europeiska konkurrensen är så mycket bättre när det gäller nätbanker?"
Avgiften för tjänsterna ovan får självfallet inte vara högre än hos en svensk aktör. Lite tveksam till att min arbetsgivare kan betala ut lön till konto i annat land. Men jag är som sagt intresserad över vilka utländska superbanker som du rekommenderar.
Senast redigerad av Mynicname 2018-02-10 kl. 22:48.
Citera
2018-02-11, 07:45
Medlem
Vad har man för ärende till ett bankkontor idag som privatperson?

Möten för lån och sådant kan man ta via telefon eller dator, så slipper man tröska runt till bankkontor. Allt övrigt sköter man direkt i internetbanken. Man betalar med kort. Den nivå av kontanthantering som man kan tänkas behöva kan lokala matbutiken tillgodose.
Citera
2018-02-11, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Vad har man för ärende till ett bankkontor idag som privatperson?

Möten för lån och sådant kan man ta via telefon eller dator, så slipper man tröska runt till bankkontor. Allt övrigt sköter man direkt i internetbanken. Man betalar med kort. Den nivå av kontanthantering som man kan tänkas behöva kan lokala matbutiken tillgodose.

För att vissa av oss fortfarande vill träffa människor när lån ska avhandlas, jag känner mig inte trygg med att använda dator eller telefon för sådant.

Uselt att bankerna lägger ner så många kontor. I Västerås har hälften av bankomaterna försvunnit också.

Swedbanks nya version av internetbanken ser sämre ut än gamla versionen. Verkar vara en trend att 90-talisterna vill förstöra internetsidor för att de har dålig grafik. Platsbanken har också blivit sämre.
Citera
2018-02-11, 09:30
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Vilka utländska banker rekommenderas? Kan man ha valutakonton i SEK hos dessa?
Möjlighet att betala räkningar, kreditkort, Bankid, swish och handel med värdepapper inom ISK-skalet är ett krav.
Gissar att ingen utländsk bank erbjuder bankid och swish så då faller ju lite av din skrivelse "Varför använda en svensk nätbank när europeiska konkurrensen är så mycket bättre när det gäller nätbanker?"
Avgiften för tjänsterna ovan får självfallet inte vara högre än hos en svensk aktör. Lite tveksam till att min arbetsgivare kan betala ut lön till konto i annat land. Men jag är som sagt intresserad över vilka utländska superbanker som du rekommenderar.

Jag tror inte att sucuk menade att ersätta svenska nätbanker med utländska för det är tämligen omöjligt. Vad han menade var nog att varför använda svenska nätbanker när utländska är så mycket bättre?
Med svensk nätbank avses svensk bank utan egentliga kontor, dvs utan kontanter.
Man behöver ha en svensk huvudbank där lönen kommer in och där funkar tex Handelsbanken eller SEB. Handelsbanken har bäst kontorsnät och flest kontor med kontanter.

Själv kan jag rekommendera Revolut som utländsk ”bank”. Man får ett ”valutakonto” i EUR och möjlighet att få inbetalningar av många andra valutor om avsändaren använder ett kundspecifikt nummer i meddelandet.
Känner till Ferratum också men nöjt mig med Revolut.
Citera
2018-02-11, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Jag tror inte att sucuk menade att ersätta svenska nätbanker med utländska för det är tämligen omöjligt. Vad han menade var nog att varför använda svenska nätbanker när utländska är så mycket bättre?
Med svensk nätbank avses svensk bank utan egentliga kontor, dvs utan kontanter.
Man behöver ha en svensk huvudbank där lönen kommer in och där funkar tex Handelsbanken eller SEB. Handelsbanken har bäst kontorsnät och flest kontor med kontanter.

Själv kan jag rekommendera Revolut som utländsk ”bank”. Man får ett ”valutakonto” i EUR och möjlighet att få inbetalningar av många andra valutor om avsändaren använder ett kundspecifikt nummer i meddelandet.
Känner till Ferratum också men nöjt mig med Revolut.
Som jag tolkar det så får man ett gratis valutakonton i EUR och GBG vilket är intressant. Vill man ha betalkort kostar det 70 GBG per månad. Dvs 1000 kr per år. Eller har jag fel?
Vilka är fördelarna med Revolut förutom möjlighet till valutakonton???

Har tittat på Ferratums hemsida och det står bara att man kan låna pengar på en väldans massa sätt. Om det nu är en bra bank som är överlägset bättre än de svenska aktörerna. Vad kan man göra för bra sparande hos dem?
Senast redigerad av Mynicname 2018-02-11 kl. 09:50.
Citera
2018-02-11, 10:21
Citat:
Som jag tolkar det så får man ett gratis valutakonton i EUR och GBG vilket är intressant. Vill man ha betalkort kostar det 70 GBG per månad. Dvs 1000 kr per år. Eller har jag fel?
Vilka är fördelarna med Revolut förutom möjlighet till valutakonton???

Har tittat på Ferratums hemsida och det står bara att man kan låna pengar på en väldans massa sätt. Om det nu är en bra bank som är överlägset bättre än de svenska aktörerna. Vad kan man göra för bra sparande hos dem?

Du menar nog pund, GBP? Ok jag visste inte att man fick konto i GBP också.

Det du menar med betalkort är Revolut Premium. Kostar 790kr/år vid helårskontrakt. Per månad kostar det cirka 10% mer.
Funkar bra med vanligt konto också, då kostar bara leveransen av själva kortet, 5 EUR.
Den viktiga skillnaden för mig är fria uttag per månad på 4000kr med premium jämfört med 2000kr annars.
Med premium har man också tillgång till handel med kryptovalutor, Bitcoin, Ether och Litecoin.

Tror Revolut snart är utgivare av sina egna kort. Borde snart finnas möjlighet att välja mellan Visa och Mastercard.
Revolut söker just nu om banklicens vilket är trevligt.

Edit: Kom på att med premium får man prioriterad support dygnet runt också. Så det kan absolut vara värt 790kr/år. Jämför vanligt bankkort från svensk bank, 250-300kr.

Haha, låter nog som en säljare från Revolut!

Edit 2: Premium kostar 6,99 GBP/månad. Årskontrakt kostar 14% mindre.
Senast redigerad av davidwatts 2018-02-11 kl. 10:32.
Citera
2018-02-11, 14:29
Medlem
Jag skrev fel, inte 70 GBG per månad utan 7 (6,99) skulle det vara. Men det ger ju närmare 1000 kr per år. Låter ju bra om det bara är 790 SEK per år men det är ändå dubbelt upp mot vad svenska banker brukar ta i avgift. Har inga planer på att handla med kryptovalutor så jag ser inga fördelar med att byta till Revolut. För mig känns det inte som att de är överlägset bättre än de svenska aktörerna...

Tror att vår krav på en bank skiljer sig väldigt mycket åt...
Citera
2018-02-11, 15:23
Citat:
Jag skrev fel, inte 70 GBG per månad utan 7 (6,99) skulle det vara. Men det ger ju närmare 1000 kr per år. Låter ju bra om det bara är 790 SEK per år men det är ändå dubbelt upp mot vad svenska banker brukar ta i avgift. Har inga planer på att handla med kryptovalutor så jag ser inga fördelar med att byta till Revolut. För mig känns det inte som att de är överlägset bättre än de svenska aktörerna...

Tror att vår krav på en bank skiljer sig väldigt mycket åt...

I skrivande stund 943kr per år om man köper per månad. Annars 790kr.

Men Revolut gör sig mycket bra ”basic”. Inga valutapåslag. Fria uttag upp till 2000kr per månad sedan avgift på 2% men ingen minimiavgift som på de flesta kreditkorten.

Är heller inget fan av kryptovalutor och då klarar man sig med basic.

Inom sin nisch, billiga köp utomlands finns ingen konkurrent i någon svensk aktör. Jämför med Coop Mer i såna fall som kostar 348kr/år efter gratisåret.

Jag har fyra sorters olika banker. Huvudbank med lönekonto och betalningar, aktie- och fondsparande, sparkonto och sedan revolut. Gäller att plocka russinen ur kakorna!
Citera
2018-02-11, 16:07
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Har tittat på Ferratums hemsida och det står bara att man kan låna pengar på en väldans massa sätt.
Var det denna adressen du gick in på för Ferratum? https://www.ferratumbank.com/se/
Citera
2018-02-11, 16:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
I skrivande stund 943kr per år om man köper per månad. Annars 790kr.

Men Revolut gör sig mycket bra ”basic”. Inga valutapåslag. Fria uttag upp till 2000kr per månad sedan avgift på 2% men ingen minimiavgift som på de flesta kreditkorten.

Är heller inget fan av kryptovalutor och då klarar man sig med basic.

Inom sin nisch, billiga köp utomlands finns ingen konkurrent i någon svensk aktör. Jämför med Coop Mer i såna fall som kostar 348kr/år efter gratisåret.

Jag har fyra sorters olika banker. Huvudbank med lönekonto och betalningar, aktie- och fondsparande, sparkonto och sedan revolut. Gäller att plocka russinen ur kakorna!

Även revolut basic kommer få krypto men det verkar dröja en stund till, konto kan man ha i närmare 20 valutor (och stigande). 2000 per månad är inte mycket för uttag men ferratum har 4 fria uttag per månad (oklart vilken maxgräns) så kombinerar man dem har man troligen tillräckligt för att ta ut cash?

Jag avslutar forex så det blir 4 olika här också, huvudbank, aktie och fondsparande, revolut och ferratum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in