2018-02-09, 09:58
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Kontradiktion det där tycker jag. Dvs tidigare än 2007 och senare än 1947?
Har du alltid vara skeptisk till fonder och aktier?
Hade du pengarna i jordbruk- och/eller skogsfastigheter då eller?

Du svarar som en politiker!

Edit: Är du egentligen Kjell Stefan Löfven?

Edit2: Vi har båda två olönsamma intressen. Jag har kreditkort, du har sparkonton

Jo jag höll på med aktier ett tag, tills jag märkte att allt jag gjorde med dem var baserat på skatteskäl... Då tappade jag intresset.

Mina aktier gick skit, de jag köpte åt närstående gick jättebra (samtidigt med att mina gick skit).
Citera
2018-02-09, 10:11
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jo jag höll på med aktier ett tag, tills jag märkte att allt jag gjorde med dem var baserat på skatteskäl... Då tappade jag intresset.

Mina aktier gick skit, de jag köpte åt närstående gick jättebra (samtidigt med att mina gick skit).

Ok, trist

Mina aktier har gått halvbra, jämnt med omx30. Har bytt till fonder istället, ganska nyligen.

Hade själv ”högräntekonton” 2008 och alldeles för länge efter det.

Haha detta blev ju hyfsat OT, men det gör inget för mig.

Edit: Någon procent bättre per år än avanza zero dvs omx30 inkl. utdelningar.
Senast redigerad av davidwatts 2018-02-09 kl. 10:18.
Citera
2018-02-09, 15:39
Medlem
Enydrions avatar
Kreditkort har jag inga problem med, då jag inte är betrodd att få sådana, ikanobanken bara skrattade åt mig...

Man behöver väl nån bank så man kan få BankID...
Citera
2018-02-09, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Vad är det ni vill göra inne i banken som inte är bättre att göra utanför?
Själv pratar jag inte med säljare mer än absolut nödvändigt. Jag har haft Skandiabanken i över 10 år. Jag har aldrig saknat ett bankkontor att gå till.
Senaste gången jag var inne i en bank var för fem år sedan när jag hjälpte en 80+ förälder att skaffa internetbank och bankkort. Så visst för 20-talisterna är det ett problem. Ett problem barn och barnbarn får hjälpa till med i alla fall då de inte längre klarar ta sig till banken
Jag var inne på ett bankkontor för 6 år sedan pga en förenings ekonomi. I övrigt så håller jag med dig. Det är mer än 10 år sedan jag gick in på ett bankkontor. Bankomater och betalkort har funnits i 40-50 år så det är ingen ny skrämmande teknik. Om man nu inte klarar av att använda internetbanken för att betala räkningar så kan man ofta göra det på en kiosk. Kostar några tior att göra det men det har kostat lika om man gjort det inne på ett bankkontor de senaste 25 åren. Fördelen med att betala räkningarna på kiosken istället för att gå till banken är att öppettiderna är mångdubbelt bättre.

P.S Det går att betala räkningar på både ICA och Konsum i Torgås, åker man till Söderåkra eller Halltorp kan man även betala där. Kolla in KASSAGIRO. Kan väl tycka lite synd om de som bor i Torsås som inte har något Western unionomnud. Det finns 5 st i Karlskrona, 4 i Kalmar och 1 i Ljunbyholm. Med en folkmängd på 7000 personer så förstår jag att inte det är lönsamt med ett Swedbankbankkontor. Alla boender i kommunen är inte kunder i banken utan kanske bara 2-3000 st. Att då klara av att ha 2-3 anställda (av säkerhetsskäl) och lokaler mm ser jag blir en kalkyl som inte går ihop.
Senast redigerad av Mynicname 2018-02-09 kl. 17:23.
Citera
2018-02-09, 18:36
Medlem
sucuks avatar
Att Swedbank i lilla Torsås lägger ner är förståeligt men jag undrar hur de som aldrig använder ett bankkontor exempelvis köper en bil på firma? Jag har kunnat dra handpenningen på kortet men resten har jag varit tvungen att gå till banken och hämta en postväxel för att betala..

Detta, kontanter och möjligheten att prata med en fysisk person är det som gör att jag anser kontorslöst vore helt meningslöst, då behöver jag inte ens en svensk bank längre. Det är bank-id som ställer till det - staten får väl börja utfärda elektroniska id?

I övrigt funkar de europeiska alternativen hundra gånger bättre än de svenska storbankerna, enda fördelen svenska banker har är just kontorsnät...
Citera
2018-02-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Att Swedbank i lilla Torsås lägger ner är förståeligt men jag undrar hur de som aldrig använder ett bankkontor exempelvis köper en bil på firma? Jag har kunnat dra handpenningen på kortet men resten har jag varit tvungen att gå till banken och hämta en postväxel för att betala..

Detta, kontanter och möjligheten att prata med en fysisk person är det som gör att jag anser kontorslöst vore helt meningslöst, då behöver jag inte ens en svensk bank längre. Det är bank-id som ställer till det - staten får väl börja utfärda elektroniska id?

I övrigt funkar de europeiska alternativen hundra gånger bättre än de svenska storbankerna, enda fördelen svenska banker har är just kontorsnät...
När föräldrarna köpte bil häromsisten så betalade de 200 000 med betalkortet. Ok, de behövde dela upp betalningen i 2 poster då det tydligen var en gräns på 99 999 kr. Men att betala två gånger med samma kort är väl inget större problem. Man kan ha tillgodo på kreditkortet om du inte visste det.
Citera
2018-02-09, 19:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
När föräldrarna köpte bil häromsisten så betalade de 200 000 med betalkortet. Ok, de behövde dela upp betalningen i 2 poster då det tydligen var en gräns på 99 999 kr. Men att betala två gånger med samma kort är väl inget större problem. Man kan ha tillgodo på kreditkortet om du inte visste det.

Det vet jag mycket väl, saken är den att jag köpt bilar och det brukar vara postväxel som gäller på firma, om man nu inte skall låna beloppet vill säga. Brukar casha mina bilar och som sagt, handpenning inga problem på kortet men resten vill de inte ha på plastkort.

Det finns behov av fysiska kontor, annars kunde man lika gärna fimpa alla svenska banker och använda revolut/monzo/N.26/ferratum istället....
Citera
2018-02-09, 19:59
Citat:

Handelsbanken i Torsås har fortfarande öppet men ganska värdelöst kontor det. Tre timmar, tre dagar i veckan öppet och inga kontanter...
Citera
2018-02-09, 21:41
Medlem
Citat:
Det vet jag mycket väl, saken är den att jag köpt bilar och det brukar vara postväxel som gäller på firma, om man nu inte skall låna beloppet vill säga. Brukar casha mina bilar och som sagt, handpenning inga problem på kortet men resten vill de inte ha på plastkort.

Det finns behov av fysiska kontor, annars kunde man lika gärna fimpa alla svenska banker och använda revolut/monzo/N.26/ferratum istället....
Om du exempelvis är kund hos Skandiabanken kan du enkelt via deras internetbank beställa en postväxel på valfritt belopp. Detta helt utan kostnad.
Citera
2018-02-10, 00:26
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Kreditkort har jag inga problem med, då jag inte är betrodd att få sådana, ikanobanken bara skrattade åt mig...

Man behöver väl nån bank så man kan få BankID...

Hur kommer det sig att du inte är betrodd med kreditkort?
Citera
2018-02-10, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Konstigt, ingen som försvarat Swedbank än. Borde vara nån som iaf tycker deras internetbank är bra.
Själv tycker jag den är ett avskräde

Bra beskrivning av deras internetbank. Den var ok innan dom gjorde om den, nu är den skit. Har i princip bara lönekontot med kort på den banken sedan ett antal år. Och betalar räkningarna där. Noll kronor i ränta även på deras andra konton sen flera år. Sparpengarna har jag hos SBAB och Skandiabanken. Inte mycket ränta där heller men några kronor i alla fall.
Citera
2018-02-10, 17:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Om du exempelvis är kund hos Skandiabanken kan du enkelt via deras internetbank beställa en postväxel på valfritt belopp. Detta helt utan kostnad.

Jo precis, det är så man då får göra - beställa och vänta på rekommenderat brev. Enklare att kliva in på kontoret och oftast få med sig växeln inom några minuter. Helt meningslöst att var kund i någon av de svenska storbankerna om de inte erbjuder kontorsnät.

Just my 2 öre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in