Citat:
Ursprungligen postat av
Erk Swede
Jag törs slå vad om att vi kommer att se ännu större justeringar i slutet av den här valrörelsen. Med tanke på de i befolkningen som jag träffar ,och mina kontakter träffar är mörkertalet för SD mycket värre nu än före valet 2014.Då lurades dessutom folk av drevet från expressen att inte rösta på SD,något sådant blir bra mycket svårare att lyckas med den här gången. Jag är personligen bergis på att SD ligger rejält plus 25% redan i dag.. ser vi på skolvalen ,hur gamla väljare dött bort och nya tillkommer så är det SD som tar lejonparten ,det ser verkligheten i landet till att så sker.
Delar din uppfattning till fullo. Kraftiga justeringar måste helt enkelt komma. Har tidigare i denna tråd flera gånger skrivit just om mörkertalet för SD och att det är långt, långt större än vad det någonsin varit inför något tidigare riksdagsval. Det finns en enorm brist på samklang - en bristande samstämmighet - mellan det som opinionsmätningarna visar för SD och det folk uttrycker när man pratar med dem, lyssnar till dem eller får höra genom vänner, bekanta och arbetskamrater om hur det är i deras umgängeskrets.
Är fullständigt övertygad om att SD idag ligger på
minst 23-24%. Den underskattning opinionsinstituten uppvisar nu är närmast astronomisk. Det glappar något oerhört mellan dessa och vad folk från olika samhällsskikt allt oftare ger uttryck för.
I mitt arbete som företagare för ett relativt litet bolag har jag i stort sett dagligen kontakt med människor i ett område från Gävle och Karlstad ner till sydligaste Skåne; stora delar av Västra Götaland, Närke, Södermanland, Västmanland, Östergötland, Småland, Halland, Blekinge och Skåne (och en del av Värmland). Det är nåt som inte stämmer! Det finns en dissonans, en störd samklang, mellan medborgarna och det opinionsundersökningarna visar; det finns samma dissonans mellan det massmedierna rapporterar och vad människorna jag träffar säger. Och det är inget litet glapp...
Mörkertalet för SD därute
är enormt. Ingen behöver tro mig. Ni kan avfärda det hela som struntprat. Ni kan - med rätta - säga att mina iakttagelser inte har det minsta relevans eftersom det bara är anekdotiska berättelser och ingen vedertagen vetenskaplig undersökning. Så är det, jag kan inte på något sätt påstå att detta mörkertal är statistiskt säkerställt.
Men jag vet vad jag hör, ser och får berättat för mig. Jag vet vad folk säger till mig, och jag vet att detta kommer från arbetaren på golvet, från mellanchefen, t o m från VD-håll. Testa att öppna upp er för taxichaufförer ska ni få se vad de säger, eller VVS:are ni anlitar, snickare, elektriker, andra hantverkaryrken... och varför inte lärare och de med akademiska yrken? Det nya är att folk från yrken och samhällsskikt som tidigare aldrig tog ordet Sverigedemokraterna i sin mun nu allt oftare och alltmer öppet pratar väl om dem och spyr sin galla över sjuklövern. Något har hänt. Detta syntes definitivt inte 2010 eller 2014.
Många från dessa "nya" grupper som aldrig tidigare lagt sin röst på SD kommer med största sannolikhet inte att uppge SD för Karin, 22, när hon ringer från Sifo; inte heller Johannes, 24, kommer att få höra SD när han slår en signal från Novus, Demoskop eller Ipsos.
Mörkertalet är stort. Mycket stort! Om opinionsinstitut som Inizio, Demoskop, Novus, Sifo, SCB med flera inte kommer att justera SD ordentligt inför den 9 september då kommer statsvetare, valforskare, och journalister ställa dessa institut mot väggen och kritiken bli massiv från medborgarna. Vi kan inte ha opinionsinstitut som visar 17-19% för SD veckan innan valet och sedan få ett valresultat på 26-29%. Ingen kommer att ta dessa opinionsinstitut på allvar efter det.
Sticker ut hakan och hävdar att t o m Sentio (och Yougov) just nu ligger 2-3 procentenheter för lågt i sina mätningar av SD - just på grund av mörkertalet. Inte ens Sentio kan helt värja sig från detta tilltagande "fenomen". I deras senaste mätning (januari) ville 27% inte uppge partitillhörighet... Nästan en tredjedel. Hos Sentio? Vad är då inte mörkertalet hos Inizio, Novus, Sifo, Demoskop och SCB? Den politiska jordbävning i riksdagsvalet jag nämnt tidigare kryper allt närmare. Håll i hatten!