2018-02-11, 10:42
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Jag är personligen bergis på att SD ligger rejält plus 25% redan i dag, ser vi på skolvalen, hur gamla väljare dött bort och nya tillkommer så är det SD som tar lejonparten, det ser verkligheten i landet till att så sker.

Mycket i luften talar tydligt för att dina aningar är reella för SD!

Hoppas att du har rätt...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-02-11 kl. 10:44.
2018-02-11, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Ursäkta dröjsmålet med svar. Natten kom emellan.
Folk är inte trogna och reflekterande och insatta. De har lyssnat på Morgans bedyrande om stora ökade resurser och kraftigt strängare straff. Man tar inte till sig att " kraftigt " = några månader ev nästa år.
Sossarna har väckt sossarna och Modsen har väckt mods. Kvar finns SDs kärna dit jag räknar mig. Jimmie som huvudman har byggt upp SD från 0. Han vill inte ha ett skränigt Nazistiskt parti. Han vill ha ett resonabelt parti med fötterna på den svenska jorden. Det skränande ettriga får ni söka någon annan stans.

Han förklarade nu i Framtidskonferansen att han står fast vid 0 asylmottagning och effektiv repatriering. Han behövde inte orda mer om det.
Tycker du att Jimmie är mesig får du tycka det. Han har vunnit i OU när media och andra partier har gått hårt mot honom. Det visar väl hur folk reagerar. Folk gillar sund trygghet. Gaphalsar och hetssporrar finns i NMR. De har plats för fler.
Sova är nyttigt, ja Jag är inte NMR. Men varför kallade de till presskonferensen? Den verkar varit helt misslyckad ur ett valtaktiskt perspektiv. Det vore som om sossarna kallade till presskonferens för att meddela att de fortfarande stödjer LO. Totalt intetsägande. Och SD fortsätter därmed sin pågående golgatavandring mot irrelevansen.
2018-02-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Sova är nyttigt, ja Jag är inte NMR. Men varför kallade de till presskonferensen? Den verkar varit helt misslyckad ur ett valtaktiskt perspektiv. Det vore som om sossarna kallade till presskonferens för att meddela att de fortfarande stödjer LO. Totalt intetsägande. Och SD fortsätter därmed sin pågående golgatavandring mot irrelevansen.

Kanske presskonferensen ledde till färre spekulationer?
2018-02-11, 11:18
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Jag törs slå vad om att vi kommer att se ännu större justeringar i slutet av den här valrörelsen. Med tanke på de i befolkningen som jag träffar ,och mina kontakter träffar är mörkertalet för SD mycket värre nu än före valet 2014.Då lurades dessutom folk av drevet från expressen att inte rösta på SD,något sådant blir bra mycket svårare att lyckas med den här gången. Jag är personligen bergis på att SD ligger rejält plus 25% redan i dag.. ser vi på skolvalen ,hur gamla väljare dött bort och nya tillkommer så är det SD som tar lejonparten ,det ser verkligheten i landet till att så sker.

Delar din uppfattning till fullo. Kraftiga justeringar måste helt enkelt komma. Har tidigare i denna tråd flera gånger skrivit just om mörkertalet för SD och att det är långt, långt större än vad det någonsin varit inför något tidigare riksdagsval. Det finns en enorm brist på samklang - en bristande samstämmighet - mellan det som opinionsmätningarna visar för SD och det folk uttrycker när man pratar med dem, lyssnar till dem eller får höra genom vänner, bekanta och arbetskamrater om hur det är i deras umgängeskrets.

Är fullständigt övertygad om att SD idag ligger på minst 23-24%. Den underskattning opinionsinstituten uppvisar nu är närmast astronomisk. Det glappar något oerhört mellan dessa och vad folk från olika samhällsskikt allt oftare ger uttryck för.

I mitt arbete som företagare för ett relativt litet bolag har jag i stort sett dagligen kontakt med människor i ett område från Gävle och Karlstad ner till sydligaste Skåne; stora delar av Västra Götaland, Närke, Södermanland, Västmanland, Östergötland, Småland, Halland, Blekinge och Skåne (och en del av Värmland). Det är nåt som inte stämmer! Det finns en dissonans, en störd samklang, mellan medborgarna och det opinionsundersökningarna visar; det finns samma dissonans mellan det massmedierna rapporterar och vad människorna jag träffar säger. Och det är inget litet glapp...

Mörkertalet för SD därute är enormt. Ingen behöver tro mig. Ni kan avfärda det hela som struntprat. Ni kan - med rätta - säga att mina iakttagelser inte har det minsta relevans eftersom det bara är anekdotiska berättelser och ingen vedertagen vetenskaplig undersökning. Så är det, jag kan inte på något sätt påstå att detta mörkertal är statistiskt säkerställt. Men jag vet vad jag hör, ser och får berättat för mig. Jag vet vad folk säger till mig, och jag vet att detta kommer från arbetaren på golvet, från mellanchefen, t o m från VD-håll. Testa att öppna upp er för taxichaufförer ska ni få se vad de säger, eller VVS:are ni anlitar, snickare, elektriker, andra hantverkaryrken... och varför inte lärare och de med akademiska yrken? Det nya är att folk från yrken och samhällsskikt som tidigare aldrig tog ordet Sverigedemokraterna i sin mun nu allt oftare och alltmer öppet pratar väl om dem och spyr sin galla över sjuklövern. Något har hänt. Detta syntes definitivt inte 2010 eller 2014.

Många från dessa "nya" grupper som aldrig tidigare lagt sin röst på SD kommer med största sannolikhet inte att uppge SD för Karin, 22, när hon ringer från Sifo; inte heller Johannes, 24, kommer att få höra SD när han slår en signal från Novus, Demoskop eller Ipsos.

Mörkertalet är stort. Mycket stort! Om opinionsinstitut som Inizio, Demoskop, Novus, Sifo, SCB med flera inte kommer att justera SD ordentligt inför den 9 september då kommer statsvetare, valforskare, och journalister ställa dessa institut mot väggen och kritiken bli massiv från medborgarna. Vi kan inte ha opinionsinstitut som visar 17-19% för SD veckan innan valet och sedan få ett valresultat på 26-29%. Ingen kommer att ta dessa opinionsinstitut på allvar efter det.

Sticker ut hakan och hävdar att t o m Sentio (och Yougov) just nu ligger 2-3 procentenheter för lågt i sina mätningar av SD - just på grund av mörkertalet. Inte ens Sentio kan helt värja sig från detta tilltagande "fenomen". I deras senaste mätning (januari) ville 27% inte uppge partitillhörighet... Nästan en tredjedel. Hos Sentio? Vad är då inte mörkertalet hos Inizio, Novus, Sifo, Demoskop och SCB? Den politiska jordbävning i riksdagsvalet jag nämnt tidigare kryper allt närmare. Håll i hatten!
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-11 kl. 11:55.
2018-02-11, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag har inte så stort förtroende för instituten som gravt underskattar SD i flera år för att sedan göra en större justering precis innan Riksdagsvalet. Demoskop justerade SD med nästan 50 procent precis innan valet.

Kod:
Demoskop 2014

Maj		8,2 %
Juni		9,2 %
Juli		10,5 %
Augusti		12,2 %

Skojarinstitut skulle jag vilja säga.
Det blev inte många rätt där. Du har flyttat juli till juni samt hämtat 10,5 från United Minds-raden under.

Rätt serie ska vara:

Maj 8,2
Juni 10,0
Juli 9,2
Augusti 12,2
September A 10,8
September B 11,8
September C 10,2

*VAL*

September D 12,1 (eftervalsmätning 22/9)

Skulle sista mätningen innan valet (10,2) vara ett försök att sopa undan spår av att ha hållit SD nere då eller? Nä, det funkar såklart inte. Så du utelämnade alla mätningar efter 12,2 för att ditt påhittade narrativ skulle hålla.
2018-02-11, 12:51
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det blev inte många rätt där. Du har flyttat juli till juni samt hämtat 10,5 från United Minds-raden under.

Rätt serie ska vara:

Maj 8,2
Juni 10,0
Juli 9,2
Augusti 12,2
September A 10,8
September B 11,8
September C 10,2

*VAL*

September D 12,1 (eftervalsmätning 22/9)

Skulle sista mätningen innan valet (10,2) vara ett försök att sopa undan spår av att ha hållit SD nere då eller? Nä, det funkar såklart inte. Så du utelämnade alla mätningar efter 12,2 för att ditt påhittade narrativ skulle hålla.

Status.se visar på 11,2% för SD hos Demoskop i den sista ? mätningen för September 2014. Kan någon säga hur tillförlitliga Status.se egentligen är? Har tidigare hittat flera siffror där som skiljer sig hej vilt från andra källor. Vem ligger bakom Status.se?

8,2% för maj månad och 12,2% för augusti stämmer. Fyra procentenheters justering på 90 dagar... ganska nära valet. Hmm... kommer vi att få se liknande "justeringar" strax före valet i år också tro?
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-11 kl. 12:58.
2018-02-11, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Status.se visar på 11,2% för SD hos Demoskop i den sista ? mätningen för September 2014. Kan någon säga hur tillförlitliga Status.se egentligen är? Har tidigare hittat flera siffror där som skiljer sig hej vilt från andra källor. Vem ligger bakom Status.se?
Det som står i tabellen är genomsnitt av alla mätningar under en månad. I detta fall 4 mätningar varav en gjord efter valet. De enskilda mätningarna för respektive institut finns under fliken mätningar längst till vänster.

Citat:
8,2% för maj månad och 12,2% för augusti stämmer. Fyra procentenheters justering på 90 dagar... ganska nära valet. Hmm... kommer vi att få se liknande "justeringar" strax före valet i år också tro?
9,8 - 8,8 - 10,0 - 8,5 - 8,2 - 10,0 - 9,2 - 12,2 - 10,8 - 11,8 - 10,2 - 12,1 - 11,2 - 13,3 - 13,8 - 13,5

Så såg 2014 ut i Demoskop. Det hoppade upp och ner hela tiden och det är inget konstigt med det. Varför cherrypicka just 8,2 och 12,2 och sen låtsas att det fanns en trappa mellan dem när det inte gjorde det? Man kan lika gärna handplocka mars till maj och hävda att det skedde en justering nedåt.

Hela fantasin om att OI skulle ”hålla nere” SD för att sedan ”justera upp” just innan valet är det dummaste jävla trams jag har hört i SD-sammanhang. Gemene man som inte är politiska nördar skiter i opinionsmätningar halvvägs mellan två val. Det finns en gång vart fjärde år då allmänintresset för OU peakar rejält och det är på slutspurten. Det är den tid då mätningar påverkar väljarna överlägset mest. Instituten skulle då alltså frivilligt hjälpa SD med en gratis nitro-boost på målsträckan? Eh, jaha. En rimligare teori, om än fortfarande korkad, vore i så fall att instituten skulle artificiellt pressa ner SD på slutspurten för att ge sken av att deras valrörelse har totalfloppat och klappat ihop.

Här kommer nu då nån random byfåne och inflikar ”Jamen öhh justeringen uppåt är ju för att instituten ska se bra ut när det gäller!”. Helt fantastiskt snedtänkt. Här påstås de alltså ha ägnat sig åt hård aktivism i 4 års tid och offrat sig kompromisslöst för den antirasistiska Saken med stort S när det har som minst effekt(!), bara för att när det verkligen drar ihop sig till skarpt läge kasta hela det projektet på sophögen för att istället bara tänka på sig själva och egennyttan. ”Vafan gör ni? Nu fick ju SD 5% extra för att ni fick det att se ut som att de gick som en månraket sista veckan!” ”Ja ja whatever men vi hade lagt en stor offert på några internmätningar åt Volvo så vi ville impa lite!”

Om jag vore konspirationstroende skulle jag antagligen misstänka att den där teorin är lanserad av några vänsteraktivister under falsk flagg, vars plan är att få det att se ut som att SD-sympatisörer snittar på IQ under 60, för att väljarna ska tänka ”om det bara är idioter som röstar på SD så måste invandringsmotstånd vara en idiotisk tanke, så nu är det bäst jag röstar på MP”.
2018-02-11, 15:01
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Hela fantasin om att OI skulle ”hålla nere” SD för att sedan ”justera upp” just innan valet är det dummaste jävla trams jag har hört i SD-sammanhang. Gemene man som inte är politiska nördar skiter i opinionsmätningar halvvägs mellan två val. Det finns en gång vart fjärde år då allmänintresset för OU peakar rejält och det är på slutspurten. Det är den tid då mätningar påverkar väljarna överlägset mest.

Förefaller vara en bra beskrivning med bra kontakt med verkligheten !
2018-02-11, 15:33
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Det som står i tabellen är genomsnitt av alla mätningar under en månad. I detta fall 4 mätningar varav en gjord efter valet. De enskilda mätningarna för respektive institut finns under fliken mätningar längst till vänster.

OK! Då låter 11,2% rimligt. Tänkte inte på att mätningarna haglar tätt under september månad då det är valår och att det är genomsnittet som redovisas.

Citat:
9,8 - 8,8 - 10,0 - 8,5 - 8,2 - 10,0 - 9,2 - 12,2 - 10,8 - 11,8 - 10,2 - 12,1 - 11,2 - 13,3 - 13,8 - 13,5

Så såg 2014 ut i Demoskop. Det hoppade upp och ner hela tiden och det är inget konstigt med det. Varför cherrypicka just 8,2 och 12,2 och sen låtsas att det fanns en trappa mellan dem när det inte gjorde det? Man kan lika gärna handplocka mars till maj och hävda att det skedde en justering nedåt.

Hela fantasin om att OI skulle ”hålla nere” SD för att sedan ”justera upp” just innan valet är det dummaste jävla trams jag har hört i SD-sammanhang. Gemene man som inte är politiska nördar skiter i opinionsmätningar halvvägs mellan två val. Det finns en gång vart fjärde år då allmänintresset för OU peakar rejält och det är på slutspurten. Det är den tid då mätningar påverkar väljarna överlägset mest. Instituten skulle då alltså frivilligt hjälpa SD med en gratis nitro-boost på målsträckan? Eh, jaha. En rimligare teori, om än fortfarande korkad, vore i så fall att instituten skulle artificiellt pressa ner SD på slutspurten för att ge sken av att deras valrörelse har totalfloppat och klappat ihop.

Här kommer nu då nån random byfåne och inflikar ”Jamen öhh justeringen uppåt är ju för att instituten ska se bra ut när det gäller!”. Helt fantastiskt snedtänkt. Här påstås de alltså ha ägnat sig åt hård aktivism i 4 års tid och offrat sig kompromisslöst för den antirasistiska Saken med stort S när det har som minst effekt(!), bara för att när det verkligen drar ihop sig till skarpt läge kasta hela det projektet på sophögen för att istället bara tänka på sig själva och egennyttan. ”Vafan gör ni? Nu fick ju SD 5% extra för att ni fick det att se ut som att de gick som en månraket sista veckan!” ”Ja ja whatever men vi hade lagt en stor offert på några internmätningar åt Volvo så vi ville impa lite!”

Om jag vore konspirationstroende skulle jag antagligen misstänka att den där teorin är lanserad av några vänsteraktivister under falsk flagg, vars plan är att få det att se ut som att SD-sympatisörer snittar på IQ under 60, för att väljarna ska tänka ”om det bara är idioter som röstar på SD så måste invandringsmotstånd vara en idiotisk tanke, så nu är det bäst jag röstar på MP”.

Utan att gå in i detalj på hur mycket och ofta det spretar hos ett och samma opinionsinstitut under ett och samma år, och att man självklart kan plocka körsbär lite hursomhelst från pajen för att "bevisa" sin sak, så är det överlägset mest intressanta varför det sedan 2006 skett en konstant underskattning av SD? Hur kommer det sig att institut med professionella statistiker, matematiker och lång erfarenhet inte "kommer åt" mörkertalet för SD i opinionen? Det måste ju bero på nåt?

Att opinionsinstituten medvetet skulle sänka SD under mellanvalsperioden för att under valåren i augusti och september månad plötsligt börja höja siffrorna låter - som du skriver - fullständigt ologiskt och rent "kontraproduktivt" om man nu försöker styra opinionen i en viss riktning istället för att mäta den.

Vi har ju lika ofta sett det rakt motsatta: t ex hos Novus, Skop, Demoskop och SCB som sänkte SD i sin sista mätning/mätningar 2014... Överhuvudtaget begriper jag mig inte på detta förbannade jävla fladdrande hos instituten i sina mätningar? Det finns ju för fasen mätningar där det skiljer över 300 000 SD-väljare på bara tre månader... ??? Inizio hade nyligen SD på ca 20% och 90 dagar senare på 15%. Skulle inte förvåna mig om de kommer att närma sig 20% igen inom tre månader... Är det verkligen trovärdigt? +300 000 väljare... -300 000 väljare... +300 000 väljare... en jävla bergochdalbana är vad det är.

Jag ger blanka fan i vad det beror på: men om någon därute kan ge mig en vettig och trovärdig förklaring på varför Novus säger att SD kommer att få 8,1% i valet 2014 när valresultatet hamnar på 12,9%; och varför SCB säger 8,0% i sin sista mätning inför valet, och varför alla andra institut underskattar SD utom Sentio och möjligen Yougov, då är jag nöjd.

Lika mycket skulle jag vilja veta varför det institut som lyckats mäta SD överlägset bäst i valen 2010 och 2014 (Sentio) alltid under mellanvalsperioderna ligger åtskilliga procentenheter över de institut som lyckas med bedriften att mäta SD mer eller mindre åt skogen när det är val. Är det medvetet, omedvetet? Handlar det om inkompetens, slarv eller faktorer man helt förbiser? Men varför gör då inte Sentio det? Nåt fel någonstans är det ju bevisligen. Eller?

Med tanke på det som opinionsinstituten presterat och presenterat det senaste decenniet, blir man ju för helsike snart konspiratorisk på riktigt.
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-11 kl. 16:04. Anledning: Rättelse
2018-02-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vad som är hönan eller ägget vet vi faktiskt inte. De är förmodligen värre invandrarkriminalitet på gatorna nu än då, trots det anses Jimmie, som det förefaller i opinionen, allt mindre attraktiv - alltså i den politiska den frågan som SD/Jimmie borde kunna krossa vilket annat parti som helst. Min poäng är dock inte så mycket om MK drog till sig de stora massorna, han var dock uppenbarligen tillräckligt kompetent för att inte skrämma iväg massorna när samhällsläget gjorde SD extra attraktivt. Just nu anser jag personligen att det är Jimmie som är sänket (för att inte har lyckats att hålla kvar sina tidigare presumtiva väljare, alltså de som tidigare svarade SD när opinionsinstitutet ringde och frågade), men ingen av oss två vet förstås säkert. Men vi får se, man verkar maniskt fäst vid Jimmie inom SD, och visst kan det gå uppåt till valet. Men det känns mycket mer osäkert nu, och jag gillar inte osäkerheter och svaga länkar, de som går att undvika.

Åkessons förtroende är i princip orubbat i opinionsundersökningarna till skillnad från SD:s så jag har lite svårt att dela din analys om att Åkesson är den svaga punkten. Dock delar jag din analys om att Mattias Karlsson i princip är ett lika attraktivt alternativ för väljarna.
2018-02-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Tycker du att Jimmie är mesig får du tycka det. Han har vunnit i OU när media och andra partier har gått hårt mot honom. Det visar väl hur folk reagerar. Folk gillar sund trygghet. Gaphalsar och hetssporrar finns i NMR. De har plats för fler.

Men om inte Jimmie/SD fört fram en tuff linje som media och andra partier svalt betet på så hade inte folk kunnat reagera..

Behöver inte vara gaphals. För fram storskalig repatriering som det mkt troligt finns stort stöd för bland befolkningen (utan att gapa..), och låt media och andra partier (och andra vänsterextrema grupperingar) förskräckas över "rasismen".
2018-02-11, 16:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Men om inte Jimmie/SD fört fram en tuff linje som media och andra partier svalt betet på så hade inte folk kunnat reagera..

Behöver inte vara gaphals. För fram storskalig repatriering som det mkt troligt finns stort stöd för bland befolkningen (utan att gapa..), och låt media och andra partier (och andra vänsterextrema grupperingar) förskräckas över "rasismen".
Om SD för fram repatriering på bred front så behöver man nog inte tänka på att själv skapa publicitet för förslaget.

(vill härmed meddela min kandidatur till posten som Repatrieringsman)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in