2018-02-10, 17:58
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Det går inte bra för SD. kanske bäst om SD byter partiledare.

https://samnytt.se/sverigedemokraterna-backar-kraftigt/
Nonsens. Det är bara två partier i Sverige som står och faller med sin partiledare, SD och F!. Övriga är utbytbara.
2018-02-10, 18:25
Medlem
Citat:

Redan redovisad och diskuterad undersökning. Old "News".
2018-02-10, 20:10
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:

Jag har inte så stort förtroende för instituten som gravt underskattar SD i flera år för att sedan göra en större justering precis innan Riksdagsvalet. Demoskop justerade SD med nästan 50 procent precis innan valet.

Kod:
Demoskop 2014

Maj		8,2 %
Juni		9,2 %
Juli		10,5 %
Augusti		12,2 %

Skojarinstitut skulle jag vilja säga.
2018-02-10, 20:27
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag har inte så stort förtroende för instituten som gravt underskattar SD i flera år för att sedan göra en större justering precis innan Riksdagsvalet. Demoskop justerade SD med nästan 50 procent precis innan valet.

Kod:
Demoskop 2014

Maj		8,2 %
Juni		9,2 %
Juli		10,5 %
Augusti		12,2 %

Skojarinstitut skulle jag vilja säga.

(Min fetning)

Wow...! Från 8,2% till 12,2% på 90 dagar ??? Strax innan ett val... ganska genomskinligt. Minst sagt. Den "justeringen" var sannerligen inte dålig. Undrar när vi kommer att få se dessa "justeringar" i årets valrörelse...?
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-10 kl. 20:34.
2018-02-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du missförstår det här (eller så är jag oklar...).

M (och S) häcklas för att delar ut valfläsk och ljuger om sina avsikter då de kommer med (i stort sett) samma typ av förslag som SD. På frågan "varför" svarar de "Vi börjar förstå att det blivit fel".

SD ger samma löften, med argumentet att "det här har vi tyckt hela tiden".

Skillnaden är att M och S har erfarenhet av att genomföra sina politiska ideer, SD har inte det.

MIN åsikt (obs, åsikt) är då att SD ger intrycket att inte veta hur man får igenom någonting, inte är trovärdiga samarbetspartners och inte har förhandlingsvana, dvs saknar politisk handlingsförmåga.

Om man inte har ett track record när det gäller att politiskt operativ eller en presenterad handlingsplan är det ju litet svårt att säga att det ena invandringskritiska partiet är bättre än det andra. Det ena partiet har ändrat sig, det andra har inte det. Det ena partiet (eg, både M och S) vet hur man arbetar politiskt, det andra partiet mindre så.

Att SD har påverkat den politiska opinionen mot invandring kan vi enas om.
Haha lustig argumentation. Det enda M visat sig vara duktiga på är att inta felaktiga ståndpunkter samt ta felaktiga beslut. Tidigare. Detta visar du fram som om de skulle vara duktiga på att genomföra sin politik. Stor humor. Skulle gå så långt som att kalla det en idiotargumentation. Om en bekant först snor din lön samt bryter några ben i din kropp, men sen återkommer nästa månad och säger att denne nu blivit ene bättre människa, skulle du låna ut 10 000 till denna? För han har ju erfarenhet av ekonomiska relationer med andra människor, samt visat sig kapabel till handling?

Trots din bisarra argumentation - det värsta är att den inte längre framstår som lika bisarrt skämtsam sm den borde. Eftersom SD uppenbarligen tycker att M kan genomföra den politik de hävdar är deras, så att de själva slipper anstränga sig.
2018-02-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Nonsens. Det är bara två partier i Sverige som står och faller med sin partiledare, SD och F!. Övriga är utbytbara.
Vi har ju bevis på att det inte stämmer. SD gick upp med MK vid rodret (när Jimpan var sjukskriven för nervtrötthet).
2018-02-10, 21:57
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Wow...! Från 8,2% till 12,2% på 90 dagar ??? Strax innan ett val... ganska genomskinligt. Minst sagt. Den "justeringen" var sannerligen inte dålig. Undrar när vi kommer att få se dessa "justeringar" i årets valrörelse...?

Det ska bli intressant att jämföra med nästa Riksdagsval. Så här såg det ut 6 månader innan förra valet. Jag skippade SCB och Skop på grund av att det inte fanns tillräckligt med mätningar.

Kod:
Ipsos

April		7,6 %
Maj		7,8 %
Juni		9,6 %
Juli		
Augusti		9,4 %
September	9,4 %
Kod:
Sifo

April		8,3 %
Maj		8,8 %
Juni		9,0 %
Juli		
Augusti		9,0 %
September	8,9 %
Kod:
Demoskop

April		8,5 %
Maj		8,2 %
Juni		9,2 %
Juli		10,5 %
Augusti		12,2 %
September	11,8
Kod:
Novus

April		8,8 %
Maj		7,7 %
Juni		8,3 %
Juli		8,8 %
Augusti		8,9 %
September	9,5 %
Kod:
Inizio

April		10,7 %
Maj		10,7 %
Juni		11,3 %
Juli		10,5 %
Augusti		11,5 %
September	11,4 %
Kod:
Yougov

April		11,4 %
Maj		10,6 %
Juni		8,2 %
Juli		8,4 %
Augusti		9,3 %
September	11,3 %
Kod:
Sentio

April		10,9 %
Maj		11,7 %
Juni		12,5 %
Juli		13,5 %
Augusti		11,8 %
September	12,7 %
Senast redigerad av Mike.Andersen 2018-02-10 kl. 22:00.
2018-02-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vi har ju bevis på att det inte stämmer. SD gick upp med MK vid rodret (när Jimpan var sjukskriven för nervtrötthet).

Bortse inte från läget i Sverige under Jimmies sjukskrivning. Stor invandring som många har glömt. Invandringsvågen som gjort slut på asylplatserna och resurserna redan innan den stora invasionen hösten 2015.
Jimmie var väl sjukskriven fortfarande då. Folk fick upp ögonen och gick till SD. Det hade de med säkerhet gjort även om Jimmie lett partiet.
2018-02-11, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Bortse inte från läget i Sverige under Jimmies sjukskrivning. Stor invandring som många har glömt. Invandringsvågen som gjort slut på asylplatserna och resurserna redan innan den stora invasionen hösten 2015.
Jimmie var väl sjukskriven fortfarande då. Folk fick upp ögonen och gick till SD. Det hade de med säkerhet gjort även om Jimmie lett partiet.
Vad som är hönan eller ägget vet vi faktiskt inte. De är förmodligen värre invandrarkriminalitet på gatorna nu än då, trots det anses Jimmie, som det förefaller i opinionen, allt mindre attraktiv - alltså i den politiska den frågan som SD/Jimmie borde kunna krossa vilket annat parti som helst. Min poäng är dock inte så mycket om MK drog till sig de stora massorna, han var dock uppenbarligen tillräckligt kompetent för att inte skrämma iväg massorna när samhällsläget gjorde SD extra attraktivt. Just nu anser jag personligen att det är Jimmie som är sänket (för att inte har lyckats att hålla kvar sina tidigare presumtiva väljare, alltså de som tidigare svarade SD när opinionsinstitutet ringde och frågade), men ingen av oss två vet förstås säkert. Men vi får se, man verkar maniskt fäst vid Jimmie inom SD, och visst kan det gå uppåt till valet. Men det känns mycket mer osäkert nu, och jag gillar inte osäkerheter och svaga länkar, de som går att undvika.
2018-02-11, 09:52
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Jag törs slå vad om att vi kommer att se ännu större justeringar i slutet av den här valrörelsen. Med tanke på de i befolkningen som jag träffar ,och mina kontakter träffar är mörkertalet för SD mycket värre nu än före valet 2014.Då lurades dessutom folk av drevet från expressen att inte rösta på SD,något sådant blir bra mycket svårare att lyckas med den här gången. Jag är personligen bergis på att SD ligger rejält plus 25% redan i dag.. ser vi på skolvalen ,hur gamla väljare dött bort och nya tillkommer så är det SD som tar lejonparten ,det ser verkligheten i landet till att så sker.
2018-02-11, 09:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Haha lustig argumentation. Det enda M visat sig vara duktiga på är att inta felaktiga ståndpunkter samt ta felaktiga beslut. Tidigare. Detta visar du fram som om de skulle vara duktiga på att genomföra sin politik. Stor humor. Skulle gå så långt som att kalla det en idiotargumentation. Om en bekant först snor din lön samt bryter några ben i din kropp, men sen återkommer nästa månad och säger att denne nu blivit ene bättre människa, skulle du låna ut 10 000 till denna? För han har ju erfarenhet av ekonomiska relationer med andra människor, samt visat sig kapabel till handling?

Trots din bisarra argumentation - det värsta är att den inte längre framstår som lika bisarrt skämtsam sm den borde. Eftersom SD uppenbarligen tycker att M kan genomföra den politik de hävdar är deras, så att de själva slipper anstränga sig.

JAg påtalar en tänkbar anledning till att SD tycks tappa i opinionen.

Att det politiska klimatet och flyktingpolitiken tidigare sett mycket annorlunda ut är en helt annan sak.
2018-02-11, 10:15
Medlem
Citat:
Vad som är hönan eller ägget vet vi faktiskt inte. De är förmodligen värre invandrarkriminalitet på gatorna nu än då, trots det anses Jimmie, som det förefaller i opinionen, allt mindre attraktiv - alltså i den politiska den frågan som SD/Jimmie borde kunna krossa vilket annat parti som helst. Min poäng är dock inte så mycket om MK drog till sig de stora massorna, han var dock uppenbarligen tillräckligt kompetent för att inte skrämma iväg massorna när samhällsläget gjorde SD extra attraktivt. Just nu anser jag personligen att det är Jimmie som är sänket (för att inte har lyckats att hålla kvar sina tidigare presumtiva väljare, alltså de som tidigare svarade SD när opinionsinstitutet ringde och frågade), men ingen av oss två vet förstås säkert. Men vi får se, man verkar maniskt fäst vid Jimmie inom SD, och visst kan det gå uppåt till valet. Men det känns mycket mer osäkert nu, och jag gillar inte osäkerheter och svaga länkar, de som går att undvika.

Ursäkta dröjsmålet med svar. Natten kom emellan.
Folk är inte trogna och reflekterande och insatta. De har lyssnat på Morgans bedyrande om stora ökade resurser och kraftigt strängare straff. Man tar inte till sig att " kraftigt " = några månader ev nästa år.
Sossarna har väckt sossarna och Modsen har väckt mods. Kvar finns SDs kärna dit jag räknar mig. Jimmie som huvudman har byggt upp SD från 0. Han vill inte ha ett skränigt Nazistiskt parti. Han vill ha ett resonabelt parti med fötterna på den svenska jorden. Det skränande ettriga får ni söka någon annan stans.

Han förklarade nu i Framtidskonferansen att han står fast vid 0 asylmottagning och effektiv repatriering. Han behövde inte orda mer om det.
Tycker du att Jimmie är mesig får du tycka det. Han har vunnit i OU när media och andra partier har gått hårt mot honom. Det visar väl hur folk reagerar. Folk gillar sund trygghet. Gaphalsar och hetssporrar finns i NMR. De har plats för fler.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in