2018-02-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Anpassad studiegång under hemundervisning på heltid som gjorde att de kunde följa sina respektive läroplaner - de kom inte efter i de kärnämnen matte,svenska etc som de hade.

Det torde vara helt omöjligt om man är svårt påverkad av sjukdom.

Dom följde läroplanen i kärnämnena (4 st), medan en fullt frisk skolelev läser 16 obligatoriska ämnen.

Ur din felaktiga framställan drar du sedan slutsatsen att dom kan inte vara svårt sjuka.
Citera
2018-02-11, 15:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
1. Föräldrarna har enligt uppgift skrivit att DE (SJÄLVA) inte såg någon livskvalitet pga döttrarna sjukdom.Tänk över den uppgiften - då framstår inte några tecken på "barmhärtighetsmord"!
Oavsett vilken sjukdom ett barn har - så länge det kan gå och stå och tillgodogöra sig hemundervisning är ord som "barmhärtighetsmord" totalt malplacerade!

2. Nazisterna hade inga rashygeniska skäl till att tömma psyksjukhusen och döda patienterna. Dessa patienter var inte på väg att föröka sig och påverka "rasen". Nazisterna ansåg att dessa personers liv inte var värt något - observera att de flesta av patienterna var "rasrena arier" och anhöriga till nazisternas själva eller deras tyska väljare.
Man "befriade" ändå dessa patienter från ett "ovärdigt liv utan livskvalitet". Och slapp jobbet att ta hand om dem. Känns resonemanget igen?

1. Vi vet inte vad som står i brevet eller hur väl detta avspeglar vad föräldrarna tänkt, hur väl de lyckats uttrycka sitt synsätt. Sannolikt kommer diagnosen på flickorna, och föräldrarna, om dessa kommer fram, avgöra hur svår situation de stod inför och hur deras beslut ska bedömas.

Hur väl poliserna lyckas eller vill besvära sig med att försöka uttrycka detta föräldrarnas synsätt i sitt pressmeddelande är nästa frågeställning. Tillsvidare får nog polisen stå för "livskavlité". Om föräldrarna inte varit högutbildade, vilka krav hade vi ställt på deras formuleringsförmåga i ett självmordsbrev då?

2. Det är två helt olika saker vad ett skurkparti och en skurkstat och diktatur med stor folklig uppslutning i en 80-100-miljonersnation (hur många de kan ha vart) i ett förött och nationalchauvinistiskt Europa på 1920- och 1930-talet vill genomdriva statsideologiskt, propagandistiskt och de facto institutionellt och vad en ensam stackars familj i en villa i Bjärred beslutar sig för i en uppenbarligen hårt pressad och utdragen och (uppfattat) bedrövad livssituation. Världen är mer än antingen nazister eller kryptonazister och anonyma änglar med samveten rena som snö. Man skapar bara schizofrena psykoser omkring sig med såna attityder och resonemang. "Nazism" vore så sett bra mycket närmare oss själva än någon skulle vilja acceptera.

Det är väl viktigt då också att inse vad den nazistiska statens skurkaktigheter verkligen låg i, där det godtyckliga delegerandet av rätten att dra gränsen mellan liv och död och geschäftet kring detta inte bara förtär sig självt pga sin ruttenhet, utan i praktiken är omöjligt, eftersom det bygger på "renhetstankar" och -ideal som mänskligt är omöjliga att leva upp till — på både det ena och det andra sättet. Nazismen utropar ett samlande "vi", som ska överbrygga skillnader, men sen så får man uppenbarligen verkligen för sig att det skulle gå att nå fram till ett "vi" utan några skillnader att överbrygga. Så rent är inget "blod", särskilt inte nazikoryféernas eget. Det faller på sin egen orimlighet.

Det är bara ödmjukhet som fungerar på avkommans område. Och undvikande av det som går att undvika.

Vi vet inte tillräckligt för att döma.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-11 kl. 15:47.
Citera
2018-02-11, 15:42
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Men förstår du inte.
En person som uppger så sjuk att vi andra ska betala för hennes uppehälle, utredningar och maken ska serva henne med allt, barnen tassa på tå för att hon inte klarar ljus o ljud - påstår att detta måste ske för att hon inte klarar av något.
Och så orkar hon blogga för fullt!
Det går inte ihop. Hon är tydligen inte helt inkapabel. Det finns folk som försörjer sig på sina bloggar -varför ska hon då vara sjukskriven?

Jag instämmer helt i dina ord. Hon borde inte vara sjukskriven.
Citera
2018-02-11, 15:45
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du kan lägga ner din dumdryga attityd. Jag har följt och kommenterat i tråden från första början. Det finns ingen som hävdar att barnen har följt läroplanen eller gått skola på heltid. Tvärtom så har båda haft anpassad skolgång och bland annat sluppit ha idrott på grund av sin sjukdom. Någon har refererar till en anonym granne som har hört barn stoja i poolen, för dig blir det ett bevis på att båda flickorna lekt i poolen. Jag förstår varför du inte "orkar" länka. Det är omöjligt eftersom dina "vittnesutsagor" bara är anonyma andrahandsuppgifter i denna tråd fylld av spekulationer. Skolan har inte lämnat en enda beskrivning som motsäger barnens sjukdom, tvärtom så har dom bekräftat den som en ofattbattbar sjukdom. Det finns ingenting som talar mot att föräldrarna såg det som ett barmhärtighetsmord. Vi övriga (även du) får vänta tills vi har fakta på bordet.

Klart det måste varit anpassad studiegång, läraren som varit hemma hos flickorna har nog t o m fått anpassa varje besök efter resp. barns dagsform.

Rektorn säger i en intervju att "Det finns en fysisk sjukdomsbild på barnen som är ofattbar"
Detta uttalande tolkar jag som deras sjukdomsbild var betydligt allvarligare än lite sömnighet
Citera
2018-02-11, 15:46
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Hon kanske tidigare raderat alla foton på sig själv. Men visst nån gammal skolkatalog bör ju finnas från skoltiden iaf.

Hon såg säkert alldaglig ut, ingen skönhet, förmodligen. Hennes man såg ju inte mycket ut för världen heller, men de älskade väl varandra och det var huvudsaken. Skönheten ligger ju på insidan.
Citera
2018-02-11, 15:47
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Men förstår du inte.
En person som uppger så sjuk att vi andra ska betala för hennes uppehälle, utredningar och maken ska serva henne med allt, barnen tassa på tå för att hon inte klarar ljus o ljud - påstår att detta måste ske för att hon inte klarar av något.
Och så orkar hon blogga för fullt!
Det går inte ihop. Hon är tydligen inte helt inkapabel. Det finns folk som försörjer sig på sina bloggar -varför ska hon då vara sjukskriven?

”Blogga för fullt”. Jag gick in på hennes blogg, hon skriver i snitt två relativt korta inlägg i månaden, är det att blogga för fullt? Du överdriver så du spricker känns det som.
Citera
2018-02-11, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom följde läroplanen i kärnämnena (4 st), medan en fullt frisk skolelev läser 16 obligatoriska ämnen.

Ur din felaktiga framställan drar du sedan slutsatsen att dom kan inte vara svårt sjuka.

Och gissningsvis var båda barnen välbegåvade med tanke på föräldrarnas utbildningar och framgång i deras yrken.
Krävs en ganska liten insats för att lyckas i fyra ämnen när man dessutom får enskild undervisning.
Citera
2018-02-11, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Jo men jag har erfarenhet av att många "sjuka" som verkligen inte kan röra sig och jobba verkligen har överskottsenergi, väldigt mycket energi till att just leva sitt liv på internet. Har man ork till det så har man ork till att t ex delta i nån aktivitet för långtidssjukskrivna, så enkelt är det.

Jag har varit just helt utslagen, för mig blev deltagandet i ett forum på nätet där jag fick träna min ordförmåga och att formulera mig ett sätt att "komma tillbaka". Att motionera hjärnan genom att försöka aktivt hitta igen orden. Där jag också fick ovärderlig hjälp och stöd av likasinnade med "tappade hjärnor".

En av de bästa rehabiliteringsinsatser jag fått.
Citera
2018-02-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Hon såg säkert alldaglig ut, ingen skönhet, förmodligen. Hennes man såg ju inte mycket ut för världen heller, men de älskade väl varandra och det var huvudsaken. Skönheten ligger ju på insidan.
Enligt arbetskollega såg hon tydligen bra ut och var alltid välklädd....
Citera
2018-02-11, 16:04
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du kan lägga ner din dumdryga attityd. Jag har följt och kommenterat i tråden från första början. Det finns ingen som hävdar att barnen har följt läroplanen eller gått skola på heltid. Tvärtom så har båda haft anpassad skolgång och bland annat sluppit ha idrott på grund av sin sjukdom. Någon har refererar till en anonym granne som har hört barn stoja i poolen, för dig blir det ett bevis på att båda flickorna lekt i poolen. Jag förstår varför du inte "orkar" länka. Det är omöjligt eftersom dina "vittnesutsagor" bara är anonyma andrahandsuppgifter i denna tråd fylld av spekulationer. Skolan har inte lämnat en enda beskrivning som motsäger barnens sjukdom, tvärtom så har dom bekräftat den som en ofattbattbar sjukdom. Det finns ingenting som talar mot att föräldrarna såg det som ett barmhärtighetsmord. Vi övriga (även du) får vänta tills vi har fakta på bordet.

Några stojande betyder inte att en person inte kan vara sjuk. Hade egentligen inte tänkt att ta upp det men jag har ett syskon som fick diagnosen ME för 15 år sedan. Om hen tar en 5 min promenad så kan omgivningen tycka att hen ser fullt frisk ut, att hen sen inte orkar ta sej ut på en vecka är det ingen som ser. Samtalen hur hen ska orka vidare med detta är det jag som får ta. Människoföraktet från vissa här inne är minst lika ruggigt som fallet i Bjärred.
Citera
2018-02-11, 16:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Klart det måste varit anpassad studiegång, läraren som varit hemma hos flickorna har nog t o m fått anpassa varje besök efter resp. barns dagsform.

Rektorn säger i en intervju att "Det finns en fysisk sjukdomsbild på barnen som är ofattbar"
Detta uttalande tolkar jag som deras sjukdomsbild var betydligt allvarligare än lite sömnighet

De hade undervisning fyra respektive tre dagar i veckan, vilket enligt skolan var hemundervisning på heltid.
De hade valt bort praktiska ämnen såsom idrott, elevens val och morderna språk enligt den intervju med rektorn som fanns där rektorn även uppgav att läroplanen följdes. Jag har inte sett de endast undervisades utfrakta ämnen.
Finns det någon länk till den uppgiften?
Hur kunde fyra ämnen täcka tre respektive fyra dagars heltidsundervisning?
Citera
2018-02-11, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Några stojande betyder inte att en person inte kan vara sjuk. Hade egentligen inte tänkt att ta upp det men jag har ett syskon som fick diagnosen ME för 15 år sedan. Om hen tar en 5 min promenad så kan omgivningen tycka att hen ser fullt frisk ut, att hen sen inte orkar ta sej ut på en vecka är det ingen som ser. Samtalen hur hen ska orka vidare med detta är det jag som får ta. Människoföraktet från vissa här inne är minst lika ruggigt som fallet i Bjärred.

Du har helt rätt. Enligt vissa är man inte sjuk om man orkar använda internet eller skriva en sammanhängande mening i en blogg. Det är en människosyn långt bortom Bjärred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in