2018-02-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Citat:
Jag ser här att detta redan fått till följd att Moderatorer nu får PM om aktuella kriminalfall.
(FB) Tullen gillrade fälla i Glumslöv – jättebeslag av kokain 2018
Det ska väl förtydligas att det är inget som ingår i moderatorrollen utan blomvattnare agerar som vilken annan användare som helst där och inte som moderator.
Men nu är du väl ute och cyklar?

En "annan användare som helst" får ju nu inga PM från nyreggade!

En moderator som gör inlägg i sin 'civila' roll som medlem:
  • Förväntas att absolut inte agera moderator i samma tråd.
  • Ett /Mod-inlägg förväntas vara neutralt och objektivt i förhållande till trådens ämne och diskussion.

En moderator som får ett PM 'med adress' till en tråd där h*n gjort egna inlägg:
  • Kan naturligtvis välja att ignorera PMet helt.
  • Men om det läggs i tråden så måste det vara i sin helhet och ograverat - Annars uppfyller det samtliga kriterier för att falla under begreppet censur.
Citera
2018-02-09, 23:28
Medlem
Jag kan förstå att sådana här regler behövs men ställer mig lite frågande till implementeringen. Jag kan nu inte skicka några pm trots att jag varit medlem i många år. Förvisso med varierande aktivitet och mer för lektyr än diskussion. Jag ligger iaf över de 50 inläggen som nämns som krav och 30 dagar är inte direkt några problem. Ändå kan inte inte skicka.
Finns det någon lösning på det?

Mvh
Citera
2018-02-09, 23:30
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuffedmonkey
Jag kan förstå att sådana här regler behövs men ställer mig lite frågande till implementeringen. Jag kan nu inte skicka några pm trots att jag varit medlem i många år. Förvisso med varierande aktivitet och mer för lektyr än diskussion. Jag ligger iaf över de 50 inläggen som nämns som krav och 30 dagar är inte direkt några problem. Ändå kan inte inte skicka.
Finns det någon lösning på det?

Mvh

Lösningen är att vänta till midnatt.

Du har ju postat ca 25 % av dina inlägg idag och nådde alltså över gränsen just idag, och räknaren slår om vid midnatt.
Citera
2018-02-10, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas

Du har ju postat ca 25 % av dina inlägg idag och nådde alltså över gränsen just idag, och räknaren slår om vid midnatt.

Ok, toppen. Tack!
Citera
2018-02-10, 09:05
Medlem
Citat:

Svensk tid, eller? Troligen bor inte alla användare i Sverige. Ingen har heller svarat på min fråga i inlägg 77.

Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Bra med svar på det, jag letade i tråden och fann det. Annars ser jag det som en risk att folk testar med att skapa nya konton och skicka PM till dem från sitt gamla för att kolla, men om jag skulle skicka ett PM till en som inte kan svara, hur ser det då ut för mig? Får jag ett meddelande att mottagaren inte uppfyller kriterierna för att svara? Annars kan ju de som kan skicka PM skicka en massa PM och kräva svar, liksom "För i h-e, svara på detta då", om den som skickar inte har hittat denna tråd i den stora Flashbackdjungeln.

Jag tycker som sagt inte att förslaget är bra. Bättre vore om någon har rapporterat ett PM och den som skrev det blir avstängd från att kunna skicka PM till medlemmar för en viss tid, kanske för alltid om regelöverträdedelsen var allvarlig.
Citera
2018-02-10, 09:32
Medlem
najass avatar
Citat:
Svensk tid, eller? Troligen bor inte alla användare i Sverige.

Sannolikt svensk tid ja. Nej alla FB:are bor förmodligen inte i Sverige. Däremot tror jag de som inte gör det kan räkna ut när det gäller för deras del.

Citat:
Ingen har heller svarat på min fråga i inlägg 77.

Du kan ju själv rätt enkelt testa det genom att skicka ett PM till någon som inte uppfyller kriterierna.
Citera
2018-02-11, 08:17
Medlem
Citat:
Sannolikt svensk tid ja. Nej alla FB:are bor förmodligen inte i Sverige. Däremot tror jag de som inte gör det kan räkna ut när det gäller för deras del.

Du kan ju själv rätt enkelt testa det genom att skicka ett PM till någon som inte uppfyller kriterierna.

Jag testade, och jag fick inget meddelande. Det var synd och borde ändras. Om någon har full inkorg blir det ju meddelande om det. Jag har Internet Explorer och det gamla operativsystemet Windows 7 i min dator, ifall det har betydelse. Tidigare har jag fått meddelande i alla fall om något har stört PM-kommunikationen. Det kan alltså hända att meddelande inte kommer. Därmed kan ju andra undra, så det var nog inte så bra ide. Alla nya eller som inte är här ofta skickar väl inte PM som bryter mot regler. Infördes detta för att någon ny har skickat konstiga PM?
Citera
2018-02-11, 12:58
Medlem
najass avatar
Citat:
Jag testade, och jag fick inget meddelande. Det var synd och borde ändras. Om någon har full inkorg blir det ju meddelande om det. Jag har Internet Explorer och det gamla operativsystemet Windows 7 i min dator, ifall det har betydelse. Tidigare har jag fått meddelande i alla fall om något har stört PM-kommunikationen. Det kan alltså hända att meddelande inte kommer. Därmed kan ju andra undra, så det var nog inte så bra ide. Alla nya eller som inte är här ofta skickar väl inte PM som bryter mot regler. Infördes detta för att någon ny har skickat konstiga PM?

Ska kolla med admins och tekniker om detta går att fixa.
Citera
2018-02-12, 19:27
Medlem
Citat:
...
Alla nya eller som inte är här ofta skickar väl inte PM som bryter mot regler. Infördes detta för att någon ny har skickat konstiga PM?
Något fuffens har de ju uppenbarligen för sig.

Vilke ootroolig mängd av inlägg med låg kvalitet som har producerats den senaste veckan. (Denna månad.)

Alla med den gemensamma faktorn < 50 i postcount. (Men förvånansvärt stor spridning på registeringsdatum!) De tycks ha insett att bara de svamlar tillräckligt många ord i varje inlägg så orkar inte /Mod tänka efter tillräckligt för att våga kasta det som trams!

Det har blivit jättetrist att följa många underforum nu när de förorenas av en massa trams som numera kräver ett par minuters läsning+tankemöda för att avgöra att inlägget inte är värt att tas på allvar.

Nu måste man först snegla på hur många inlägg personen gjort, innan man läser vad den skriver...

Jag tycker det börjar bli dags att även lägga till siffran "Avsända PM" i rutan till vänster, för att tydligt visa hur stort detta problem tycks ha varit!
Citera
2018-02-12, 22:15
Medlem
Citat:
Bra med svar på det, jag letade i tråden och fann det. Annars ser jag det som en risk att folk testar med att skapa nya konton och skicka PM till dem från sitt gamla för att kolla, men om jag skulle skicka ett PM till en som inte kan svara, hur ser det då ut för mig? Får jag ett meddelande att mottagaren inte uppfyller kriterierna för att svara? Annars kan ju de som kan skicka PM skicka en massa PM och kräva svar, liksom "För i h-e, svara på detta då", om den som skickar inte har hittat denna tråd i den stora Flashbackdjungeln.

Jag tycker som sagt inte att förslaget är bra. Bättre vore om någon har rapporterat ett PM och den som skrev det blir avstängd från att kunna skicka PM till medlemmar för en viss tid, kanske för alltid om regelöverträdedelsen var allvarlig.

Svarar på ditt test-PM här, det är nog enklast samt att det är synligt för fler som kanske undrar: ja, det PM du skickade till mig kom fram, som väntat. Vid sändandet/mottagandet hade jag inte rätt att skicka PM (har skrivit färre än 50 inlägg). Jag testade att svara vilket inte gick pga nämnda regel.

Då är ju frågan: Fick du någon förvarning om att mottagare inte kan svara? EDIT: ah, nu såg jag att du redan skrivit att du inte fick något meddelande. Missade det vid första kollen.
Senast redigerad av APFSDS 2018-02-12 kl. 22:43.
Citera
2018-02-13, 07:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Svaret på din sista fråga i inlägget ovan finns bra besvarat i inlägg #39 och #40 i den här tråden.

Går inte att tolka annat än att det varit vanligt förekommande, men att vilka som drabbast har berott på var man hängt.
Citera
2018-02-13, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biffolo
Riktigt bra beslutat, admin! Brukade alltid få spam, erbjudanden att antingen testa eller köpa både lagliga och lagliga droger av både privatpersoner och drogshoppar, länkar till malware, osv på mitt gamla konto under 2015. Höll mest till i drogforumet så det var garanterat riktat. De flesta från konton med mindre än tio inlägg. Några av dem hade 1000-2000+ men de var verkligen en minoritet.

Rapporterade du de PM:n? Som framgått i senare inlägg i tråden är det ju inte alla nya eller de som skrivit få inlägg som skickar konstiga PM. Var det alltså för att vissa konstiga PM skickades från nya eller med få inlägg som beslutet att ingen nyregistrerad eller med färre än 50 inlägg ska kunna skicka PM?

Jag skrev ju även i inlägg 89:

och påpekade nackdelen för oss som har varit medlemmar tillräckligt länge och skrivit tillräckligt många inlägg att vi inte får ett meddelande om att mottagaren inte kan svara om mottagaren har skrivit färre än 50 inlägg.

Edit. Något annat man kan göra när man får konstiga PM är att lägga den som skrivit det på sin ignoreringslista. Då kan man inte längre få PM från den personen. Då även det går borde den nya regeln ändras så att de som bevisat (via rapport) har skrivit PM som bryter mot regler inte ska kunna skicka PM.
Senast redigerad av jo5h2pe 2018-02-13 kl. 08:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in