2018-05-22, 21:47
Medlem
0rganets avatar
PM problemet och inlägg i en tråd kan ju lösas med att skapa en användare för modsen där de kan posta PM:et med det kontot istf för sitt eget (Om det går rent tekniskt och inte blir extra arbete för modsen).

Då ser användarna att det är ett PM information från nyreggad eller användare som inte vill outa sig som informations hämtare av tex domar/FUP plus att det kopplas inte till en enskild mod.
Citera
2018-05-22, 22:05
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
PM problemet och inlägg i en tråd kan ju lösas med att skapa en användare för modsen där de kan posta PM:et med det kontot istf för sitt eget (Om det går rent tekniskt och inte blir extra arbete för modsen).

Då ser användarna att det är ett PM information från nyreggad eller användare som inte vill outa sig som informations hämtare av tex domar/FUP plus att det kopplas inte till en enskild mod.
Att bara välja vilken moderator det är som medhjälpare ett eventuellt regelbrott är inte något som anser löser något problem.
Vill man lösa det så är det bara att tillåta postning så snabbt som möjligt efter registrering.
Citera
2018-05-22, 22:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Självklart får du som användare lägga ut anonyma PM men endast om den du PM- levererar åt uppnått gränsen för att själv få skicka PM. Du får/skall däremot inte leverera anonyma PM åt en medlem som inte har tillgång till PM-funktionen ännu. Du får/skall heller inte leverera PM åt nyreggade medlemmar som ännu inte får skriva i trådarna. Den möjligheten är borta för nyregistrerade medlemmar i o m den nya regeln. Jag kan inte göra det åt nya medlemmar som vanlig användare, varför ska ni moddar få göra det?

Det här som du nämner gällande brott mot 1.07 tycker jag inte alls har mot saken att göra, det är ett helt annat ämne och har inte med den nya PM-regeln att göra. Den nya PM-regeln skall inte missbrukas av att ni moddar hjälper användarna som inte har befogenhet till PM-funktionen ännu att leverera deras PM, forumet har tagit bort den möjligheten för oss vanliga användare. Då skall ni moddar också följa den regeln.

Något måste göras åt detta snarast för regler skall inte tummas på speciellt inte av er moderatorer, för som det är nu tummar ni på regelverket åt nya användare och kan styra en debatt genom att välja vilka PM ni vill delge tråden åt nyregistrerade.

Jag ser att ni nu går i god för hur många PM ni skickat, det kan säkert stämma men det är inget ni kan förvänta er att vi måste tro på, det kan ni inte kräva av era medlemmar. Men jag skall inte vara sämre än er så jag skall också bidra med hur många PM jag levererat i trådarna. Noll är min siffra för jag har drabbats av regeln och sitter endast på en stol, till skillnad från er som sitter på två stolar och därmed kan bjuda på en siffra som inte är en nolla.

Just antalet pm är enkelt att kolla. Jag använde sökfunktionen (sökte på orden pm användare i respektive forum och mitt användarnamn) och fick fram det antalet. Inget jag håller i huvudet.

Admin har inte sagt att vi mods måste avstå från att lägga ut pm som användare. Sen kan vi ju själva välja om vi ska göra det eller ej. Jag har valt att lägga ut. Andra har konstant sagt nej. Så det är inte självklart hur vi ska agera. Och av alla mods är det inte många som får den här typen av pm, eftersom det som regel är begränsat till ett fåtal delforum. Dvs det är inte vanligt på forumet i stort.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2018-05-22 kl. 23:19.
Citera
2018-05-22, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Just antalet pm är enkelt att kolla. Jag använde sökfunktionen (sökte på orden pm användare i respektive forum och mitt användarnamn) och fick fram det antalet. Inget jag håller i huvudet.

Admin har inte sagt att vi mods måste avstå från att lägga ut pm som användare. Sen kan vi ju själva välja om vi ska göra det eller ej. Jag har valt att lägga ut. Andra har konstant sagt nej. Så det är inte självklart hur vi ska agera. Och av alla mods är det inte många som får den här typen av pm, eftersom det som regel är begränsat till ett fåtal delforum. Dvs det är inte vanligt på forumet i stort.

Med skicka menade jag "skickat in i tråden". Var lite otydlig där men problemet är att vi vanliga medlemmar inte vet om du fått 20 PM men endast väljer ut 3 av dessa som du tycker är relevanta. Du får inte ensam som "vanlig skribent" vara trådens PM-sil just för att du är den enda som numera kan vara det för att det står moderator under ditt nick.

Jag tackar dig för att du lyft detta, mycket vänligt och så hoppas jag förstås de moderatorerna som jag fetat är flera till antalet och därmed röstar ner er moddar som valt att kringå reglementet för ni begår regelbrott i mina ögon och som det inte skulle räcka felar ni även åt andra.

Hoppas du/ni återkommer med besked när ni debatterat färdigt. God afton och tack än en gång!
Citera
2018-05-23, 17:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Jag valde avsiktligt att inte precisera mod eller tråd för jag ville ha en allmän debatt om era dubbla skepnader i trådarna. Du själv förklarar i ovanstående text att du som mod hamnat ut för detta och agerat i trådarna med denna "makt".

Det är ert ansvar som moderatorer att kunna hantera denna "makt", jag kan inte se på vilket vis admin skall ansvara för att ni i trådarna utnyttjar er möjlighet till dubbla stolar. Ni har ett eget ansvar och det är bara ni som kan göra något åt det. Ni ska helt enkelt inte vidarebefodra PM åt skribenter som inte kan posta i trådarna själva. Ni får som vi vanliga medlemmar vänta tills dessa nyregistrerade skribenter kan skriva själva i trådarna. Missbrukar ni ändå detta i trådarna så är det väl inte svårare än att en av era kollegor städar upp ditt "maktmissbruk". Till slut lär ni er.

Har admin satt en regel att nyregistrerade medlemmar inte får skicka/ta emot PM förrän en månad gått och 50 inlägg skrivits så får ni som moderatorer också följa den regeln. Eget ansvar heter det

Verkligen inte!

Jag menade inte här att jag tror eller påstår att något oegentligt förekommer. Jag menade bara att när dylika möjligheter finns, så får konspirationstrollen i metaforumet en varningsklocka som ljuder högt i den annars som tomma skallen.

Finns möjligheten, så kommer den ifrågasättas, så enkelt är det.
Citera
2018-05-24, 01:34
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har - i egenskap av krimmoderator - postat info från nyreggade vid totalt tre tillfällen (tror jag) sedan begränsningen infördes. Syftet - och det är det absolut enda syftet - är att delge tråden info som tråden kanske vill ha. När denna nya regel om PM-begränsning infördes ströps en del info till exempelvis krimtrådar, och det är ju inte bra. Vem gynnas av det?

Jag skulle mycket hellre se att de kunde PM.a vanliga medlemmar så att sådana här situationer kunde undvikas, men nu är det ju som det är.

Säger admin att vi inte får göra så slutar jag förstås med det. Admin bestämmer.

Det är väl i första hand ett diskussionsforum och inte en PM förmedling? Jag ser inget positivt med alla dessa PM öht som ska tillföras en tråd eftersom det mesta är osäkra uppgifter och skvaller.
Den info du talar om har aldrig visat sig innehålla något av vikt någonsin.
Citera
2018-05-24, 06:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Den info du talar om har aldrig visat sig innehålla något av vikt någonsin.

Det är ju faktiskt precis just det den har vid väldigt många tillfällen.
Citera
2018-05-26, 16:33
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vi har idag ändrat gränsen för när man kan skicka PM.

Nya användare, som varit medlemmar i mindre än 30 dagar och postat färre än 50 inlägg, kan numera endast skicka PM till administratörer och moderatorer.

admin
Rubriken är felaktigt formulerad. Det går inte heller att skicka PM till användare som är nyregistrerade.

RÖD TEXT när man vill skicka ett PM "Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) kan inte ta emot PM."
Senast redigerad av 80231 2018-05-26 kl. 16:48.
Citera
2018-06-02, 12:57
Medlem
Någon /Mod försökte i denna tråd försvara "nyreggades anonymitet":
- En nyreggad med dagens PM-regler som ännu inte får göra vanliga inlägg är väl i högsta grad anonym? (Såvida h*n inte valt ett olämpligt nick.)
Vill h*n vara 'anonym' bara i en specifik tråd så är nog rekommendationen att genast regga ännu ett nick.

Om nyreggades "karensdagar" berodde på samma spamproblem, som de nyaste PM-reglerna, så kunde man väl tillåta vanliga inlägg redan efter typ ett mellanliggande kalenderdygn? (Så att flertalet rustillstånd och olämpliga nycker hinner klinga av. Mer ihållande mentala störningar är vi ju vana att hantera/genomskåda på Flashback.)

Det borde vara lagom för de typiska anhöriga/bekanta till GM/BO vid olyckor och krimfall som får lust att bidra med `fakta´ runt aktuella händelser och personer. (Dvs att överväga sannolikheten i de rykten de nåtts av, eller begrunda sitt sug att skriva av sig.)

Dvs jag anser också att mods bör avstå från att publicera PM från nyreggade, om inte så synnerliga skäl föreligger att de lätt kan få bifall (på förhand) av mod-kollegor).
Dessa PM bör då publiceras fullständigt och oredigerat (och vederbörligt markerat/citerat).
Citera
2018-06-08, 20:43
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tabulator
Jag är själv drabbad på så sätt att jag har fått ett PM från en användare som jag inte kan svara på förrän jag gjort ca 20 inlägg till.

Men du kunde alltså ta emot PM fast du inte kan skriva själv?
Jag vill PMa en person som inte har 50 inlägg men det funkar inte. Är det för att han inte har tillräckligt många inlägg då eller ska det funka? Det är ju lite svårt för mig att göra något åt att han inte skriver tillräckligt mycket..
Citera
2018-06-08, 20:53
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Den du försöker skicka PM till måste även denne ha uppfyllt kravet på 50 inlägg och 30 dagars medlemstid.
Kravet med 50 inlägg och 30 dagars medlemstid gäller alltså både för att skicka och ta emot PM.

Finns det något sätt att komma i kontakt med en person som då inte har skrivit 50 inlägg? Om man inte ens kan ta emot PM så är det ju omöjligt för den personen att få veta att man vill skriva till honom, ska man bara vänta tills den andra har kommit upp i 50 inlägg (om det nånsin händer), verkar krångligt.
Citera
2018-06-08, 21:02
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Finns det något sätt att komma i kontakt med en person som då inte har skrivit 50 inlägg? Om man inte ens kan ta emot PM så är det ju omöjligt för den personen att få veta att man vill skriva till honom, ska man bara vänta tills den andra har kommit upp i 50 inlägg (om det nånsin händer), verkar krångligt.

Finns inget sätt att kontakta en sådan användare, nej. Man får vänta tills den medlemen har postat 50 inlägg och varit medlem i 30 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in