Citat:
Ursprungligen postat av
frasselito
Ja du din förnekelsebabblare. Nu har jag väntat länge på att du ska bevisa med riktig data nedanstående påståenden. För inte blandar du in dina känslor likt en religiös fundamentalist. Fram med evidens och lev upp till dina ideal, jag väntar med stor entuasiasm.
Jesses, du har redan fått detta förklarat för dig. Och egentligen borde du inte behöva fråga ens.
Det du gör är ungefär som att säga att jag ska bevisa att folk oftast har skor på sig utomhus.
1. BR finns det ca 1 M av i Sverige. Småhus ca 2 M av i Sverige. Var hittar du några känslor i detta?
2. De som bor i småhus/BR är ägare. Undantaget de som hyr i andra hand. Var hittar du några känslor i detta?
3. Omfattning av uthyrning i andra hand finns uppskattningar på. De försök som gjorts indikerar < ca 7000. (BRF kräver skäl, och skäl som godkänns är provbo på annan adress. Går upp till 1 år. Eller studier på annan ort. Sk semesteruthyrning godkänns inte i hyresnämnden). Var hittar du några känslor i här?
4. Långt ifrån alla som hyr ut i andra hand har en till BR. Som jag pekade på så kräver det ganska mycket kapital och lön. Något som t ex studerande inte har.
5. Även om vi säger att alla andrahandsuthyrning ägs av någon som äger en annan BR så blir det endast 0.7% om vi säger att det landar helt på BR och ingen alls på småhus.
6. 0.7% är försumbart i sammanhanget.
8. Dvs BR/småhus tillgångarna är utsmetat på 60% av hushållen.
Det är nästan uniformt distribuerat. Eller rättare sagt så uniformt det nu går. Om sedan HR-innehavarna har passat på och använda sina inkomster till att spara i aktier/fonder i stället, och byggt upp motsvarande förmögenhet där, ska vi låta vara osagt. Det finns väl en möjlighet att de slösat upp inkomsten på nöjen och förlustelser.