2018-02-11, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej liknelsen vid MS är en trådsanning, MS patienterna var inte missförstådda eller omöjliga att diagnostisera för 30 år sedan. Det hittades redan för över hundra år sedan tydliga Multipla Sklerotiska förändringar i ryggmärgen.

Ur Läkartidningen nr 28,2012
"Den första mer omfattande svenska dokumentationen av MS som påträffats publicerades 1896 av S E Henschen. I detalj beskrivs sjukdomsförloppet för en tidigare frisk 14-årig flicka, som insjuknade plötsligt med neurologiska symtom efter en trolig difteriinfektiom. Vid en patologisk genomgång sågs spridda sklerotiska härdar i hela ryggmärgen, och diagnosen sclérose en plaques kunde ställas med säkerhet, enligt Henschen."

Inget liknande eller ens i närheten har kunnat upptäckas hos patienter som tror sig ha "ME". Och sannolikt är dessa patienter - precis som Bjärredsdöttrarna borde ha varit - enormt utredda på längden och bredden av vår offentliga sjukvård.

Det var Charcot som på 1700 talet först beskrev MS, vilket förstås inte motsäger ditt svenska exempel. Ovanligt att barn drabbas av MS, så en 14 åring med MS var säkert en stor nyhet på 1800 talet.
Citera
2018-02-11, 00:03
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rektorn svarar direkt i anslutning till det, att dom inte kunde gjort på annat sätt.

Även att efter detta skall det ske en samlad utvärdering och bedömning.

Citat:
Rektorn: "Risk att man litar för mycket på föräldrarna"
Drygt två veckor senare i juni 2017 var både pappan och mamman med på ett möte som handlade om den yngre flickans skolgång under den kommande höstterminen. I mötet deltog bland annat en specialpedagog och en skolsköterska.

Under mötet tycktes alla vara överens om att stötta flickan så att hon skulle klara av sin skolgång. I protokollet skriver rektorn bland annat att flickan är "mycket social och noggrann".

– Det finns alltid risk att man litar för mycket på föräldrarna. Borde vi sett eller hört något? Skulle vi ha sett signaler? I mitt hjärta känner jag att nej här finns inget mer jag kunde gjort, säger rektorn Margareta Strand Karlsson.

– Jag har tidigare gjort orosanmälningar till socialförvaltningen om andra barn. Men i detta fall har jag inte känt oro.

Möten om barnen andades tillförsikt
Kontakten mellan skolan och familjen andades en tillförsikt inför den kommande terminen och skolan erbjöd olika typer av stöd till flickan. Avsikten var att hon både skulle få undervisning i skolan och hemundervisning. Under mötet beslutades också att flickan ska få träffa skolans nya kurator för att lära känna henne.

Två månader senare deltog på nytt båda föräldrarna i ett möte med skolpersonal angående den yngre dotterns skolgång.

Handlingsplanen var i stort sett densamma som vid förra mötet. Men inget tyder på att någon av deltagarna uppfattar att det fanns ett problem, förutom det faktum att flickans kroniska trötthet var ett hinder för henne.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/

Nu har jag tagit fram den artikel du förmodligen hänvisade till samt att det här med att lyssna på föräldrarna. Jag tror ingen av barnen gick i skolan på höstterminen 2017 av det som framkommit av handlingarna. Utan den yngsta inte fick så lång tid efter sk diagnos att leva. Så dom var där i maj, juni, augusti i skolan och drev på och till slut lämnade dom ett intyg. Sen såg nog inte mer än lärarna som hemundervisade barnen mer. Det som framgick också var att dom trodde dom rest bort vilket i sig talar för att dom inte var sängliggande även om dom var trötta. Och undervisningen var föräldrarna nöjda med så det orkade dom också att ta till sig.
Citera
2018-02-11, 00:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det var Charcot som på 1700 talet först beskrev MS, vilket förstås inte motsäger ditt svenska exempel. Ovanligt att barn drabbas av MS, så en 14 åring med MS var säkert en stor nyhet på 1800 talet.

Just så var det.
Dessutom är i vart fall idag MS en sjukdom som många kan leva ett vanligt liv med och ofta inte leder varken till förlamningar eller död. En hel del bromsmediciner finns. Hade döttrarna drabbats av en MS-diagnos fanns absolut ingen anledning att tro att de inte skulle ha någon livskvaliteter.
Citera
2018-02-11, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man kan naturligtvis plocka ut en mening från ett citat om man vill. Men om man delar hela citatet så får det plötsligt en helt annan innebörd.

Fast jag minns också att det stod; här litade vi kanske lite för mycket på föräldrarna. Finns debatterat om detta ganska avslöjande uttalande tidigt i tråden. Möjligen har det därför redigerats. All värdefull information kom egentligen ut på de första sidorna i denna tråd.
Citera
2018-02-11, 00:08
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/

Nu har jag tagit fram den artikel du förmodligen hänvisade till samt att det här med att lyssna på föräldrarna. Jag tror ingen av barnen gick i skolan på höstterminen 2017 av det som framkommit av handlingarna. Utan den yngsta inte fick så lång tid efter sk diagnos att leva. Så dom var där i maj, juni, augusti i skolan och drev på och till slut lämnade dom ett intyg. Sen såg nog inte mer än lärarna som hemundervisade barnen mer. Det som framgick också var att dom trodde dom rest bort vilket i sig talar för att dom inte var sängliggande även om dom var trötta. Och undervisningen var föräldrarna nöjda med så det orkade dom också att ta till sig.
Behöver inte gälla ’semester’ dock.
De kanske tidigare även rest för att söka hjälp, ngt skolan också vetat om.
Citera
2018-02-11, 00:09
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Behöver inte gälla ’semester’ dock.
De kanske tidigare även rest för att söka hjälp, ngt skolan också vetat om.

Dom uttryckte inte vad dom trodde resmålet var utan beskrev det som så att när familjen inte öppnade så blev vi inte oroliga utan vi trodde dom rest bort över nyår.
Citera
2018-02-11, 00:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Invånarna i det lilla pendlarsamhället rannsakar nu sig själva om det fanns något som hade kunnat förhindra händelsen.

– Det känns som att de har varit isolerade, och att ingen har sett eller reagerat på att det här är en familj som behöver hjälp. Jag tror att det hade kunnat förhindras om någon hade fått komma in och vara med. Det känns som att man har fått sig en liten tankeställare, att det är viktigt att man är lite mer öppen
https://www.expressen.se/kvallsposten/forskare-familjen-har-inte-fatt-gensvar/

Jag funderar på varför dom inte sökte hjälp.
Erbjöds dom hjälp öht tro? Det vore anmärkningsvärt om man inte som intygsskrivande läkare samtidigt lämnat över ett visitkort till en psykoterapeut eller psykolog .
Citera
2018-02-11, 01:45
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Ni vet att ni bara går runt hela tiden. Kommer bara in lite nya och sen samma visa igen. Säger som jag sagt innan: läs vad avd.9 ( & picasso2, scheele) har skrivit. De kom ut med information från början innan det hamna i media.

Vad har rättsväsendet, lagar om mord, domar mm och OHs slips/skjorta med detta att göra?

Natti natti på er.

Precis...om nu slipsfärgen är konstaterad så är ett ett bra sätt att fördriva tiden med, att leta upp nämndas inlägg !
Citera
2018-02-11, 05:12
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Alltså. Det är skrämmande hur mycket en del av er hatar svårt sjukt människor med ME. Finns tom personer som påstår sig vara läkare i den här tråden som hatar. Det gör mig riktigt ledsen. Är själv svårt sjuk. Men glad att jag inte är så hatisk som många av er är. Måste vara jobbigt att alltid vara så misstänksam och okärleksfull.

Hej!
Jag undrar vilka det är som hatar dem med ME, här?
Jag har inte läst något sånt.. däremot om dessa barn som blev mördade hade denna diagnosen eller inte, men det vet vi ju inte? Att de fick ett intyg från läkare att de inte orkade med skolan är inte det samma som en diagnos, typ ME. Däremot tycker jag att det är tragiskt att vissa här tycks tycka att detta är ett barmhärtighetsmord, vem bestämmer vad som är livskvalitet? Detta är ett obehagligt tankesätt hos några här, tyvärr förstår de inte ens hur obehagligt det är att tycka att det kan finnas vissa förmildrande skäl att avliva människor med sjukdomar som medför försämrad livskvalitet, som nazisterna gjorde med både fysiskt och psykiskt handikappade. Fruktansvärt! Detta är ett hemskt mord på oskyldiga barn, finns oerhört många barn där ute med värre handikapp som inte blir avlivade av sina föräldrar, tur nog. Tycker man barmhärtighetsmord om detta är man definitiv ute på hal is!
Citera
2018-02-11, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Kanske det beställda jobbet (intyget) inte utföll till full belåtenhet...... aj aj aj..... Därmed blev goda råd dyra....

Hade samma tanke. Omöjligt att veta vilka som kommer med Korrekta uppgifter eller inte. Jag har iallafall bestämt mig för att lita på Frank. Men nästa fråga är ju då vilken läkare som skrivit ut ett sånt intyg som uppenbarligen INTE borde finnas innan längre utredning gjorts. Det är så mycket info i det här fallet som jag inte får att gå ihop!! Undrar ibland om det är såna som skriver här för att leda över våra tankar på fel bana. Ex. Skolan som vill få bort tankar om att de gjort något fel, eller anhöriga som vill tysta ner fallet innan den om möjligt ännu värre sanningen kommer fram.

Också för mig helt omöjligt att förstå hur dessa sjuka flickor ägnade sitt dödssjuka liv till hemundervisning istället för något roligare! Är det någon som vet hur många timmar per dag denna undervisning pågick? Hade de några kamrater?

Hoppas verkligen sanningen kommer fram någon dag. En sanning som känns helt igenom trovärdig, utan massa små frågetecken.

Arma stackars barn.
Citera
2018-02-11, 07:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Håller med dej. Föräldrarna Henkow var säkert mer kärleksfulla än somliga här.
Det säger mycket om dig som person.. Dessa föräldrar har dödat sina barn och är bättre än oss hatare här? Undrar vem som hatar mest här egentligen?
Kan verkligen inte förstå dem som här vet att dessa föräldrar var kärleksfulla mot sina barn.. Finns så många seriemördare som ansågs supertrevliga av sina anhöriga och vänner.. Likväl var de kallblodiga mördare.
Citera
2018-02-11, 07:41
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Håller med dej. Föräldrarna Henkow var säkert mer kärleksfulla än somliga här.
Säger hen helt utan någon som helst grund, men ett stort behov att att försvara föräldrar som gör sådant här mot sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in