2018-02-10, 23:27
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så vitt jag förstår hade barnen kontakt med skolans kurator, som jag utgår ifrån tar kontakt med psykolog om hon anser det behövs.

Jaha, och hur förstår du det? För att man spaltar upp vilka som deltog på mötena som man hade enligt handlingarna eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Hittar inte uttalandet nu, men letar på. Det kom rätt så snart efter att den sorgliga nyheten rapporterades.

Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag har också letat och misstänker att kommentaren redigerats bort.

Det var inte så att hon sa precis att dom lyssnat för "mycket" på föräldrarna, men klarlade att dom lyssnar på föräldrarna typ. Det är inte borttaget utan finns i en direktintervju alltså inte i text.
Citera
2018-02-10, 23:31
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Dom har sina uttryck om olika brott som kanske inte är särskilt omtyckta. Familjetragedi används för att omgivningen ska veta att det är inom familjen. Utvidgat självmord är en annan jävla smörja man klistrar på vissa mord. Det är ingen grupp självmordskandidater utan mord och självmord, så utvidgat självmord blir väldigt fel.

Och vem vet om det rör sig om ett trippelmord i det här fallet.
Ja, skulle kunna vara trippel förstås. Jag ville hoppas att det var trippelmord för att slippa tanken på att två föräldrar planerat detta tillsammans.
Citera
2018-02-10, 23:33
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Jaha, och hur förstår du det? För att man spaltar upp vilka som deltog på mötena som man hade enligt handlingarna eller?

Det var inte så att hon sa precis att dom lyssnat för "mycket" på föräldrarna, men klarlade att dom lyssnar på föräldrarna typ. Det är inte borttaget utan finns i en direktintervju alltså inte i text.
Nja, jag vill minnas att rektorn sa att kanske har de lyssnat lite för mycket på föräldrarna.
Ja, det var en direktintervju men finner den inte.
Citera
2018-02-10, 23:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Hittar inte uttalandet nu, men letar på. Det kom rätt så snart efter att den sorgliga nyheten rapporterades.

Jag har letat ett tag efter en av de första intervjuerna med rektorn Alfredshällskolan där hon säger ganska mycket om familj i kris, hon säger också att flickorna varit väldigt sjuka att det är svårt att förstå
Tyvärr verkar det som intervjuer är borta eller att vissa delar är borttagna.
Citera
2018-02-10, 23:34
Medlem
Citat:

Det var under ett samtal, efter konferensen om Moa, mellan rektorn och OH. Rektorn skulle boka en särskild tid mellan Moa och kuratorn så dom fick lära känna varandra.
Citera
2018-02-10, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Precis som de offentlighetsanställda läkarna inte tidigare vågade ställa diagnosen MS trots att vi visade alla symtom för 30 år sedan. De vågade inte vara budbäraren fast de visste.

Nej, det var inte alls samma sak. Det fanns längre tillbaka en sorts överbeskyddande inställning att patienten skulle skyddas från kunskap om en sjukdom som inte kunde behandlas. Det var ännu mer uttalat i sydeuropa där patienterna inte fick vara med i rummet när cancerbesked lämnades till anhöriga.
Citera
2018-02-10, 23:36
Medlem
Sockerarters avatar
http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2018-01-12/-Kommunen-rannsakar-sig-själv-efter-familjens-död-471218.html

"Det finns alltid risk att man litar för mycket på föräldrarna. "
Citera
2018-02-10, 23:37
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var under ett samtal, efter konferensen om Moa, mellan rektorn och OH. Rektorn skulle boka en särskild tid mellan Moa och kuratorn så dom fick lära känna varandra.

Och gjorde dom det? Källa också så jag kan läsa det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sockerarter
http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2018-01-12/-Kommunen-rannsakar-sig-själv-efter-familjens-död-471218.html

Japp korrekt.
Citera
2018-02-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Har du ens läst länken? Att individerna lider och därmed är offer tvivlar jag inte på. Men det finns lämpligare behandling för dessa tillstånd, särskilt för barn, än att isolera sig i hemmet och undvika fysisk aktivitet.

Jag har läst länken, en tio år gammal debattartikel. Alldeles nyligen fråntogs en läkare sin legitimation efter att ha överförskrivit astmamediciner. Den läkaren lyckades diagnosticera allt som astma. Så jag blir inte särskilt imponerad av ett gammalt debattinlägg från en enskild psykiater. ME/Cfs är inget hjärnspöke och det forskas seriöst för att hitta både markörer och bot. Läs gärna vad professor Jonas Blomberg eller professor Jonas Bergquist från Uppsala universitet har för syn på den forskning som bedrivs internationellt.
Citera
2018-02-10, 23:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Precis som de offentlighetsanställda läkarna inte tidigare vågade ställa diagnosen MS trots att vi visade alla symtom för 30 år sedan. De vågade inte vara budbäraren fast de visste.

Nej liknelsen vid MS är en trådsanning, MS patienterna var inte missförstådda eller omöjliga att diagnostisera för 30 år sedan. Det hittades redan för över hundra år sedan tydliga Multipla Sklerotiska förändringar i ryggmärgen.

Ur Läkartidningen nr 28,2012
"Den första mer omfattande svenska dokumentationen av MS som påträffats publicerades 1896 av S E Henschen. I detalj beskrivs sjukdomsförloppet för en tidigare frisk 14-årig flicka, som insjuknade plötsligt med neurologiska symtom efter en trolig difteriinfektiom. Vid en patologisk genomgång sågs spridda sklerotiska härdar i hela ryggmärgen, och diagnosen sclérose en plaques kunde ställas med säkerhet, enligt Henschen."

Inget liknande eller ens i närheten har kunnat upptäckas hos patienter som tror sig ha "ME". Och sannolikt är dessa patienter - precis som Bjärredsdöttrarna borde ha varit - enormt utredda på längden och bredden av vår offentliga sjukvård.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-10 kl. 23:55.
Citera
2018-02-10, 23:44
Medlem
Citat:
Och gjorde dom det? Källa också så jag kan läsa det.

Japp korrekt.

Rektorn svarar direkt i anslutning till det, att dom inte kunde gjort på annat sätt.

Även att efter detta skall det ske en samlad utvärdering och bedömning.
Citera
2018-02-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerarter

Man kan naturligtvis plocka ut en mening från ett citat om man vill. Men om man delar hela citatet så får det plötsligt en helt annan innebörd.

Citat:
– Det finns alltid risk att man litar för mycket på föräldrarna. Borde vi sett eller hört något? Skulle vi ha sett signaler? I mitt hjärta känner jag att nej här finns inget mer jag kunde gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in