2018-02-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag har så svårt att få ihop diagnosen med att flickorna orkade ha hemundervisning så pass ofta. Det tycker jag tyder på att de inte ännu hade utvecklat en mkt allvarlig form av sjukdomen. Har också svårt att förstå utifrån en sådan diagnos att föräldrarna relativt snabbt helt tappat hoppet om framtida livskvalitet för flickorna. ME är en sjukdom där man kan bli bättre med tiden och inte säkert heller att den yngre dottern skulle bli lika sjuk som sin storasyster. Också svårt att förstå hur läkare kunde sätta en diagnos på så unga flickor. Hade man uteslutit all form av psykisk sjukdom? Ofta brukar det ta många år innan läkare med säkerhet sätter diagnosen. Eller fick de sjukdomen helt uppenbart efter en influensa eller liknande? Atypisk depression har en del likheter med me och är också ofta svår att diagnosticera.

Jag har svårt att tro att döttrarna led av ME.

* Dels för att den skulle drabba både döttrarna i så tidig ålder

* Dels för att sjukdomsutbrotten skett vid samma ålder hos båda två

För mig känns det inte sannolikt.

Ökad infektionskänslighet tolkar jag som att det visade sig tidigt. Redan under tiden i Göteborg vilket jag tror förklarar obenägenheten att vistas med många andra barn, eller klappa hundar (som i Bjärred).

Restriktivitet för ett barn omfattar ofta det andra syskonet pga smittorisken.

Det är mina tankar, i vart fall.
Citera
2018-02-10, 16:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerarter
Det står om sjukdomen i tidningen idag:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RxrBb8/det-enda-jag-tankt-pa-i-tre-ar-ar-den-har-javla-sjukdomen

Det vara fruktansvärt på så många plan, det finns det ingen som helst tvekan om.
Det finns dock inte någon ursäkt för att ta livet av sina unga barn. Ett påstående som föräldrarna säkert höll med om då de såg till att ingen ansvarig finns kvar för att ta konsekvenserna. Tragiskt.

Jo det som beskrivs i artikel för den stackars kvinnan "Anki" låter fruktansvärt, vilket nedslående liv hon beskriver sig ha sedan tre år. Men - och detta är väldigt kontroversiellt:

Utan att på något sätt ha någon kunskap om denna kvinna "Anki" som artikeln handlar om kan vi ju inte veta om det finns andra bakomliggande orsaker? Partern Jonas kanske var på väg att lämna henne för tre år sedan, hade varit otrogen och hennes arbetskamrater var taskiga mot denna uska? Hon binder upp honom med sängliggande, han serverar, städar, tvättar, tar hand om barnen och får inte resa bort. Hans skuldkänslor får honom att stanna kvar. De går båda in i en symbios där hon ligger där och hans pysslar om henne.
Det är lite anmärkningsvärt att hon vägrar ta emot den hemhjälp som kommunen beviljat utan istället kräver att maken ska göra allt. Dessutom har hon tydligen utvecklat behov av en massa specialmat som just maken måste laga. Han har inte en chans att komma därifrån...

Blir hon frisk och reser sig upp måste hon kanske börja jobba igen och han kanske vågar lämna henne? Hon kanske tycker det är värre än att ligga där och knappa på sin telefon dagligen, som hon orkar...

ME är trots allt något som skolmedicinen ännu inte kan diagnostisera med provtagningar, röntgen eller genmarkörer - till skillnad från andra sjukdomar som MS, reumatism, Huntington, eller ALS.
Det går inte att fastställa att kvinnan "Anki" i artikeln inte har ME.

Att Bjärredstöserna skulle fått intyg från den offentliga evidensbaserade skolmedicinen att de redan vid 10-12 års ålder led av ME låter väldigt osannolikt. Och i Mos fall efter bara något halvårs symptom? Att man kan få läkarintyg på att man är under utredning, har extrem uttröttbarhet och kanske rekommenderas hem-undervisning från skolan är fullt möjligt. Men att få intyg på en ME-diagnos?

Dessutom var ju barnens föräldrar välutbildade och sannolikt vana vid att läsa och söka information i litteraturen. De borde då fått fakta om denna ännu inte klarlagd ME-sjukdom, att den är kontroversiell och inte går att fastställa. Därför kan man inte heller slå fast att barnen skulle få dålig livskvalité i framtiden - eller att föräldrarna skulle få nedsatt livskvalitet för att de behövde ta hans om barnen.

Det kanske dessutom kommer bot och behandling även mot en sådan sjukdom som ME inom kort tid? Som insulinet för diabetiker? Tanken att allt bara måste bli sämre är fel och ordet "barmhärtighetsmord" borde inte ens få nämnas i detta sammanhang när flickorna mördats.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-10 kl. 17:14.
Citera
2018-02-10, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag har så svårt att få ihop diagnosen med att flickorna orkade ha hemundervisning så pass ofta. Det tycker jag tyder på att de inte ännu hade utvecklat en mkt allvarlig form av sjukdomen. Har också svårt att förstå utifrån en sådan diagnos att föräldrarna relativt snabbt helt tappat hoppet om framtida livskvalitet för flickorna. ME är en sjukdom där man kan bli bättre med tiden och inte säkert heller att den yngre dottern skulle bli lika sjuk som sin storasyster. Också svårt att förstå hur läkare kunde sätta en diagnos på så unga flickor. Hade man uteslutit all form av psykisk sjukdom? Ofta brukar det ta många år innan läkare med säkerhet sätter diagnosen. Eller fick de sjukdomen helt uppenbart efter en influensa eller liknande? Atypisk depression har en del likheter med me och är också ofta svår att diagnosticera.

Jag delar din uppfattning att kunskapen om flickornas diagnos inte ger svar på alla frågor.
Citera
2018-02-10, 17:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Huntingtons sjukdom(Chorea Huntington,"danssjuka") är nog inte en så sannolik sjukdom för döttrarna här.
Debuterar i stort sett alltid i 30-50 års åldern och är ärftlig med 100% genomslagskraft dvs alla barn som får genmutation från ena föräldern blir sjuka som vuxna. Chansen att ärva ena förälders genmutation är 50% - antingen får man den friska förälder friska gen eller den sjuka genen från den andra föräldern. Gentester erbjuds gravida kvinnor med släkthistorik.
Sjukdomen debuterar med ofrivilliga rörelser, därav namnet. De jag träffat med denna sjukdom har alla haft mycket svårt att sitta still eller gå normalt.
Döttrarna var för unga för detta och det borde uppmärksammats av omgivningen, ex av grannen i affären.

Tanken var nog mest att stanna upp tråden för att reflektera över vad det kan ha varit för sjukdomstillstånd som föranlett ett så här drastiskt (mord)beslut. En ME-diagnos känns ju inte allvarlig nog, kan man tycka.
Citera
2018-02-10, 17:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vem ska bekräfta? Om skribenten säger att det finns, och verkar trovärdig enl tidigare inlägg, så kanske man ibland skall ta skribenten på ordet. Det är svårt att verifiera sekretessbelagda uppgifter. Jag har själv varit väldigt skeptisk till att diagnoserna fastställts. Men - jag böjer mig. Nånstans får envisheten ge vika och faktiskt tro på någons ord. Ibland tittar det in folk här som har bra info, men pga olika skäl faktiskt varken kan eller får källhänvisa.

Nej, man skall inte lita på sådant, uppgiften är alltför vag (och naturligtvis så, givet informationsläget).

Däremot kan man ju vänta med att avfärda möjligheten att det är sant.
Citera
2018-02-10, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vad finns det för renodlade fakta - och hur ser kronologin ut (repeterar delvis mitt tid. inlägg + lägger till några reflektioner)?

31 mars 2016 - HB blir medlem i en sluten grupp där man ger varandra råd betr. div. diffusa och svårdiagnostiserade sjukdomstillstånd (infektionssjukdomar). Hon rekomenderas dit av ordföranden i FSI: ML. - Parallellt med detta hålls (okänt datum) i mars den första elevhälsokonferensen betr. äldsta dottern A.
Maj 2016 hålls en ny konferens för att förbereda A:s skolstart i 7:e klass på en ny skola.
1 år senare:
Maj 2017 visar det sig att A inte orkar med skolmiljön.
Juni 2017 hålls en ny elevkonferens men nu angående lillasyster M. Något läkarintyg finns inte vid denna tidpunkt; det kommer skolan tillhanda senare.
17 juli 2017; en måndag, sätts vid 11-tiden annonser ut på Blocket: Flera mattor, bl.a. en rosa, ett skrivbord med plats för två personer, rosa fåtölj passande till flickrum. - Kan tyda på att döttrarna nu ska få var sitt rum, alt. att man inför höstterminen önskar förbereda/anpassa deras resp. rum.
Efter sommarlovet 2017:
Under hösten 2017 beslutas om fortsatt anpassad studiegång för bägge barnen.
2 aug 2017 - OH uppdaterar en liten momsskrift tillägnad sina barn (”Välkommen till momslandet, v 2” är arbetsnamnet). Skriften sägs ursprungligen vara daterad 30 aug 2012 men är aldrig tidigare publicerad. I berättelsen skär han sig på en brödkniv och tvingas åka in till sjukhuset för att sy ihop såret. Han delger också läsaren att han tillsammans med dottern M inköpt en golvmopp. Läsaren bibringas uppfattningen att författaren är involverad i både köksbestyr och städning samt att dennes döttrar är smarta och vetgiriga samt har sinne för matematik och logiska resonemang. Författaren framställer sig själv - närmast på ett demonstrativt sätt - som en god och kärleksfull far.
26 aug 2017 - OH skriver att yngsta dottern blivit långvarigt sjuk och att hon troligen inte skulle kunna bli bättre. - Detta kan tyckas anmärkningsvärt; inte minst mot bakgrund av att skolan ett par månader tidigare ännu inte fått in något läkarintyg. - Mot detta ska ställas att äldsta dottern A senast i början av 2016 kan ha insjuknat eftersom modern i mars tagit steget in i en sluten fb-grupp för diverse diffusa sjukdomar av ospecifik karaktär. Modern ville också att den omstridda G-kliniken skulle få finnas kvar. Föräldrarna bör ha sett samma symptom på M för att OH:s farhåga ska bli begriplig. - Hans formulering talar för att han drygt fyra månader före morden varit förvissad om att M:s sjukdom skulle komma att bestå under oöverskådligt lång tid. Detta hindrar honom dock inte från att fortsätta sin momskarriär:
Aug - Sept 2017 - OH byter profilbild på sin hemsida och utvidgar väsentligt sin info. Han redovisar utförligt sin bakgrund, sina olika meriter mm. Den lilla momsskriften (i vilken han "ler varmt" mot sin yngsta dotter) kan nu laddas ned från hans hemsida.
Nov 2017 - OH ansöker om att få reducera sin arbetstid med 10%. Han ansöker också om en professur. - Av allt att döma är han bespetsad på framtiden.

9 jan 2018 Hela familjen har avlidit: Det mesta är sekretessat, men på det hela taget efterlämnar den kortfattade resumén betr. föräldrarnas beslut och bevekelsegrunder väldigt många frågetecken.

Här är vad som förmodligen är de sist tagna webbilderna på OH:
Den här bilden är tagen 26 sept 2017, drygt 3 mån före familjens bortgång:
https://pbs.twimg.com/media/DKo6F_mWAAA_Zme.jpg
Ytterligare några bilder från samma evenemang:
https://pbs.twimg.com/media/DKq7meUWsAA3fBd.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DKrZU-CW0AAJ_JC.jpg
(OH längst t.h. i bild)
https://pbs.twimg.com/media/DKpbHvQW0AAu4il.jpg
http://twiblue.com/edotrav/tweet/912642065271533568
(förstorad)

Gedigen sammanställning. Det pysslas med möbler och är aktivitet.

Har han en vit slips till den vita skjortan och svarta kavajen på sitt sista framträdande? Eller är den ljusblå?

OM slipsen verkligen är vit, som det verkar, så är det en begravningsklädsel han dragit på sig.
Vit slips + vit skjorta bär nära anhörig till döda på begravning. Svart slips för övriga gäster.

OH är en man med sinne för symbolik, det tycker jag mig få ännu mer bekräftat nu (om slipsen är vit, som det ser ut på bilderna).
Senast redigerad av rappytt 2018-02-10 kl. 17:22.
Citera
2018-02-10, 17:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tanken var nog mest att stanna upp tråden för att reflektera över vad det kan ha varit för sjukdomstillstånd som föranlett ett så här drastiskt (mord)beslut. En ME-diagnos känns ju inte allvarlig nog, kan man tycka.

Jo håller med dig - detta med ME - fastlagt eller ej känns verkligen otillräckligt.
Det borde inte gå att ställa en så kontroversiell diagnos på en 10-årig med 1/2-1 års trötthetsbesvär. När hon dessutom kunnat stoja i poolen och nyligen synts i affären. Frågan är vilken seriös utredning hon har genomgått som redan efter denna korta tid kommit fram till en diagnos - det torde faktiskt inte vara möjligt. Vem i hela fridens namn kan ha utfärdat ett läkarintyg om flickorna med en sådan diagnos? Utredning önskas!

Nej jag tror att ME är, om inte en trådsanning, ett föräldrardiagnostiserande. Något som de gjort som amatörmedicinerare och sedan sökt kvacksalveribehandlingar för. Om det nu inte är någon annan sjukdom barnen hade. I vart fall inget man får mörda för.
Citera
2018-02-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Instämmer.

Det här med ett "negativt besked vid tredje advent" är högst märkligt. Som det framlagts i tråden kunde det gälla både barnen eller mamman. Men tredje advent var söndagen den 17 december. Då hade inte skolan slutat för terminen och lärarna borde ha märkt något. Det bör också påpekas att Hanna jobbade som vanligt fram till jul. Återstår då Oskar som kan ha fått ett negativt besked, men om vad i så fall?

Bra iakttagelse. Beskedet bör gälla pappan eller att någon av alla kontakter gjort någon invändning. De skulle kanske utredas mer. Efter jullovet skulle ju någon vidare diagnosticering ske?
Citera
2018-02-10, 17:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Det är ju helt korrekt, vi som sitter här och diskuterar händelsen tycker ju alla i stort sett att oavsett diagnos så fattade OH och HB ett vansinnigt beslut men vi har ju inte hela historien på bordet ännu, lägger man till ett återfall av HB,s bröstcancer, kanske väldigt dåliga prognoser för döttrarna, deras mående försämrades snabbare än vad som blivit sagt, då kan ju situationen bli sammantagen så djävlig att de inte såg någon annan utväg, feltänkt så det skriker om det men på något konstigt sätt ändå mänskligt.

Jag tror att det svåra att förstå är att de troligen gjorde allt i en akt av kärlek till varandra och sina barn, helt snedvriden kärlek men ändå en kärlek som var stark nog att trotsa livet och välja döden.
Citera
2018-02-10, 17:28
Medlem
Citat:
Jo håller med dig - detta med ME - fastlagt eller ej känns verkligen otillräckligt.
Det borde inte gå att ställa en så kontroversiell diagnos på en 10-årig med 1/2-1 års trötthetsbesvär. När hon dessutom kunnat stoja i poolen och nyligen synts i affären. Frågan är vilken seriös utredning hon har genomgått som redan efter denna korta tid kommit fram till en diagnos - det torde faktiskt inte vara möjligt. Vem i hela fridens namn kan ha utfärdat ett läkarintyg om flickorna med en sådan diagnos? Utredning önskas!

Nej jag tror att ME är, om inte en trådsanning, ett föräldrardiagnostiserande. Något som de gjort som amatörmedicinerare och sedan sökt kvacksalveribehandlingar för. Om det nu inte är någon annan sjukdom barnen hade. I vart fall inget man får mörda för.

Tror att de fått "diagnos" från kvacksalvare, och sen träder offentliga vården in med krav på fler utredningar i januari. OH är en man som tystar sina döttrar (ber den yngre att prata mindre inför folk och äldre "has nothing to say") och det kan mycket väl hända att han är en supersuper-narcissist som i ren ilska har ihjäl hela familjen. Medan frun tror på att de alla ska gå hädan, eftersom det har OH sagt. Typ!
Citera
2018-02-10, 17:38
Bannlyst
Citat:
Jo det som beskrivs i artikel för den stackars kvinnan "Anki" låter fruktansvärt, vilket nedslående liv hon beskriver sig ha sedan tre år. Men - och detta är väldigt kontroversiellt:

Utan att på något sätt ha någon kunskap om denna kvinna "Anki" som artikeln handlar om kan vi ju inte veta om det finns andra bakomliggande orsaker? Partern Jonas kanske var på väg att lämna henne för tre år sedan, hade varit otrogen och hennes arbetskamrater var taskiga mot denna uska? Hon binder upp honom med sängliggande, han serverar, städar, tvättar, tar hand om barnen och får inte resa bort. Hans skuldkänslor får honom att stanna kvar. De går båda in i en symbios där hon ligger där och hans pysslar om henne.
Det är lite anmärkningsvärt att hon vägrar ta emot den hemhjälp som kommunen beviljat utan istället kräver att maken ska göra allt. Dessutom har hon tydligen utvecklat behov av en massa specialmat som just maken måste laga. Han har inte en chans att komma därifrån...

Blir hon frisk och reser sig upp måste hon kanske börja jobba igen och han kanske vågar lämna henne? Hon kanske tycker det är värre än att ligga där och knappa på sin telefon dagligen, som hon orkar...

ME är trots allt något som skolmedicinen ännu inte kan diagnostisera med provtagningar, röntgen eller genmarkörer - till skillnad från andra sjukdomar som MS, reumatism, Huntington, eller ALS.
Det går inte att fastställa att kvinnan "Anki" i artikeln inte har ME.

Att Bjärredstöserna skulle fått intyg från den offentliga evidensbaserade skolmedicinen att de redan vid 10-12 års ålder led av ME låter väldigt osannolikt. Och i Mos fall efter bara något halvårs symptom? Att man kan få läkarintyg på att man är under utredning, har extrem uttröttbarhet och kanske rekommenderas hem-undervisning från skolan är fullt möjligt. Men att få intyg på en ME-diagnos?

Dessutom var ju barnens föräldrar välutbildade och sannolikt vana vid att läsa och söka information i litteraturen. De borde då fått fakta om denna ännu inte klarlagd ME-sjukdom, att den är kontroversiell och inte går att fastställa. Därför kan man inte heller slå fast att barnen skulle få dålig livskvalité i framtiden - eller att föräldrarna skulle få nedsatt livskvalitet för att de behövde ta hans om barnen.

Det kanske dessutom kommer bot och behandling även mot en sådan sjukdom som ME inom kort tid? Som insulinet för diabetiker? Tanken att allt bara måste bli sämre är fel och ordet "barmhärtighetsmord" borde inte ens få nämnas i detta sammanhang när flickorna mördats.

Barmhärtighetsmord i sin rätta bemärkelse, dvs att avsluta någons lidande som man med säkerhet vet kommer bli värre innan en oundviklig död inom en inte allför lång framtid, är inte applicerbar i detta sammanhang. Däremot tror jag att föräldrarna i sitt depressiva/utbrända/förtvivlade/ångestfyllda/hjälplösa/stressade tillstånd lyckades intala sig detta. Den stora mystiken som jag ser det är att ingen sa emot/speglade den andras vansinniga tanke. Att en förälder i ett mycket tungt tillstånd kan få hela proppskåpet att gå är illa nog och mycket ovanligt, men båda två samtidigt.. svårbegripligt och näst intill ett unikum.

Men som jag ser det gäller det faktiskt i princip vilken diagnos flickorna än hade, särskilt eftersom det finns gott om vittnesuppgifter att flickorna i alla fall oftast inte plågades utan primärt var orkeslösa.
Citera
2018-02-10, 17:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag delar din uppfattning att kunskapen om flickornas diagnos inte ger svar på alla frågor.

Vet du om äldsta flickan blev mycket sämre omkring tredje advent?
Det kan nog alla av dig uppräknade yrkeskårer kunna svara på ev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in