2018-02-09, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Min undran är hur PW uppfattade mannen. Hur tror hon(eller vet) att Helena uppfattade mannen. Samt om hon själv var i en situation att gå hem skulle våga ta sällskap med honom? Om han var på hennes fest kanske han inte var någon de var rädda för eftersom han ändå var med där som bekant? Vän? Väns vän? Bekants bekant? Eller var han en helt ny bekantskap som de aldrig träffat innan?

Skulle PW vågat promenera hem med honom?
Kanske Helena inte var så rädd för honom?
Om han hjälpte henne att ringa så visste han att hon var sårbar på det sättet och antingen skulle ta taxi eller gå. Men då erbjöd sig att gå med henne? Hittade på nåt att han ändå skulle åt det hållet?

Om "denne misstänkte mannen " är en nära vän , släkting( inte ovanligt i små städer) en person som tex någon av systrarna Andersson haft en fling med ? Skulle man då våga anklaga denna om polisen ... som det ser ut inte har några som helst bevis för ett mordåtal ? Man har ingenting som binder " denna person , Skulle man då anklaga, misstro , misstänka denna? Bara en fundering hur man själv skulle tänka om personen har funnits i familjens närhet 😕eller skulle man tiga och lägga locket på och ..... vänta ytterligare och se om något dyker upp bevis eller att någon " glappar" Att sitta i en sådan situation och peka ut någon och inte ha riktigt på fötterna kan bli väldigt fel oskyldig som skyldig till bevis finns. Kan Fam Anderssons tystnad kanske bero på det?
Citera
2018-02-09, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Om "denne misstänkte mannen " är en nära vän , släkting( inte ovanligt i små städer) en person som tex någon av systrarna Andersson haft en fling med ? Skulle man då våga anklaga denna om polisen ... som det ser ut inte har några som helst bevis för ett mordåtal ? Man har ingenting som binder " denna person , Skulle man då anklaga, misstro , misstänka denna? Bara en fundering hur man själv skulle tänka om personen har funnits i familjens närhet 😕eller skulle man tiga och lägga locket på och ..... vänta ytterligare och se om något dyker upp bevis eller att någon " glappar" Att sitta i en sådan situation och peka ut någon och inte ha riktigt på fötterna kan bli väldigt fel oskyldig som skyldig till bevis finns. Kan Fam Anderssons tystnad kanske bero på det?

Och en sak till . Om personen hörde Helena prata m systern så är han ju den som vet att Helena skulle gå hem själv . Helena sa nog till syrran att nej hon ville ta en promenad hem själv . Tillfället gör tjuven ! Han ville säkert mer" på hemvägen än Helena .. och sedan vet vi ju i allafall att hon är borta.
Statistiken säger ju att offret känner oftast förövaren i de flesta fall. 😕🤔
Citera
2018-02-09, 21:18
Medlem
Citat:
Och en sak till . Om personen hörde Helena prata m systern så är han ju den som vet att Helena skulle gå hem själv . Helena sa nog till syrran att nej hon ville ta en promenad hem själv . Tillfället gör tjuven ! Han ville säkert mer" på hemvägen än Helena .. och sedan vet vi ju i allafall att hon är borta.

Det tror jag skarpt på - svårt att få ihop en trovärdig historia runt Klas annars - och sedan kan ju Helena hotat Klas när han inte "slutade att följa efter" - nu tar jag och berättar hur du uppträder Klas för Karin...och då flippar han.
Citera
2018-02-09, 21:19
Medlem
Citat:
Och en sak till . Om personen hörde Helena prata m systern så är han ju den som vet att Helena skulle gå hem själv . Helena sa nog till syrran att nej hon ville ta en promenad hem själv . Tillfället gör tjuven ! Han ville säkert mer"på hemvägen än Helena .. och sedan vet vi ju i allafall att hon är borta.

Mitt fetande: jag tror att det är precis det som utlöste hennes död.
Citera
2018-02-09, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Tack Freija 😀 Jag är från Mariestad. Är du från Mariestad?

Hej! Ja, jag är född och uppväxt i Vänerns Pärla, nu blir det mest att man kommer hem till sina gamla föräldrar så ofta det går.
Citera
2018-02-09, 21:32
Medlem
Klimakteriehaxans avatar
Ren spekulation
Kan det ha funnits någon hos UA som blivit tvingad att lämna huset innan HA anlände hem och som sedan väntade in henne ?
Har funderat mycket på varför skor och ringar låg där de låg !
Tror absolut inte på att GM placerat dessa där de återfanns utan att de hamnat där när övergreppet ägde rum förutom skorna som jag tror blivit inkastade i flykten
Citera
2018-02-09, 22:12
Bannlyst
B.W har ju diskuterats från och till i den här tråden. Det jag kommer att lägga ut nu rör en observation från en dam som var med på den absolut första skallgången som företogs i Ekuddenområdet. B.W var då en av skallgångsledarna. Den här damen är några år yngre än Helenas föräldrar. Observationen är tyvärr inte inlämnad till polisen 1992, utan först för knappt 1 år sedan. Jag har själv varit delaktig i kontakten med kvinnan i fråga och överlämnandet av tipset.

Jag vill påpeka att det här inte är någon form av utpekande, men om du läser detta B.W så vore det ytterst tacknämligt om du kunde komma in här på forumet och återge din egen version av detta.

Av hänsyn till inblandade personer så väljer jag att maska namnen:

Det här är vad hon skriver om den här upplevelsen:

"Hej!
Jag var med på den första skallgången som utgick ifrån Ekuddenområdet. Jag var tidigt på plats och träffade en äldre man som också ville ställa upp eftersom han kände föräldrarna till Helena. Han hette ******* i efternamn (glömt hans förnamn) men är tyvärr död nu.

Vid första stoppet i skallgången så hoppade Björn upp på en sten så han skulle ses o höras o vi, *******och jag stod väldigt nära. Björn redogjorde för hur vi skulle fortsätta gå. Efter det pratade han med några yngre som stod intill o sa o visade hur Helena tappade sin sko när hon skulle springa iväg. Han gjorde en liten halvpiruett på stenen där han stod för
att visa hur hon skulle ha fastnat med skon.

Det var allt han sa som ******* och jag uppfattade och jag sa till ******* : "hur kan han veta hur hon tappade skon?"

******* höll med o sa att det undrade han med.

Vi fortsatte skallgången men vi tänkte på detta båda två. Jag berättade det för min man när jag kom hem o han sa detsamma som mina tankar var.
Jag nämnde detta till en före detta jobbarkompis som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på men hon sa att Björn varit inne på förhör. Hon visste vem han var. Jag själv bodde i Mariestad 5 år och kände inte så många och många år sen vi flyttade därifrån. Vi flyttade därifrån 1995. Men ... jag har aldrig glömt detta.

Det var allt. Men jag minns piruetten och hur hon skulle ha tappat skon på för sätt mycket väl. Det är många år sen men vissa små ord följer med som man tycker är märkliga.

Jag, min man o ******* gick en skallgång till men då var inte Björn ledare.
Detta som jag berättat för dig nu är det som jag fortfarande minns.

Detta för nog inte fallet framåt tyvärr men visst är det märkligt att någon kan berätta o visa hur hon tappat skon om de inte varit intill?
Ha en bra dag ...
Hälsningar *****"
Senast redigerad av Kvasta-Sara 2018-02-09 kl. 22:28.
Citera
2018-02-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
B.W har ju diskuterats från och till i den här tråden. Det jag kommer att lägga ut nu rör en observation från en dam som var med på den absolut första skallgången som företogs i Ekuddenområdet. B.W var då en av skallgångsledarna. Den här damen är några år yngre än Helenas föräldrar. Observationen är tyvärr inte inlämnad till polisen 1992, utan först för knappt 1 år sedan. Jag har själv varit delaktig i kontakten med kvinnan i fråga och överlämnandet av tipset.

Jag vill påpeka att det här inte är någon form av utpekande, men om du läser detta B.W så vore det ytterst tacknämligt om du kunde komma in här på forumet och återge din egen version av detta.

Av hänsyn till inblandade personer så väljer jag att maska namnen:

Det här är vad hon skriver om den här upplevelsen:

"Hej!
Jag var med på den första skallgången som utgick ifrån Ekuddenområdet. Jag var tidigt på plats och träffade en äldre man som också ville ställa upp eftersom han kände föräldrarna till Helena. Han hette ******* i efternamn (glömt hans förnamn) men är tyvärr död nu.

Vid första stoppet i skallgången så hoppade Björn upp på en sten så han skulle ses o höras o vi, *******och jag stod väldigt nära. Björn redogjorde för hur vi skulle fortsätta gå. Efter det pratade han med några yngre som stod intill o sa o visade hur Helena tappade sin sko när hon skulle springa iväg. Han gjorde en liten halvpiruett på stenen där han stod för
att visa hur hon skulle ha fastnat med skon.

Det var allt han sa som ******* och jag uppfattade och jag sa till ******* : "hur kan han veta hur hon tappade skon?"

******* höll med o sa att det undrade han med.

Vi fortsatte skallgången men vi tänkte på detta båda två. Jag berättade det för min man när jag kom hem o han sa detsamma som mina tankar var.
Jag nämnde detta till en före detta jobbarkompis som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på men hon sa att Björn varit inne på förhör. Hon visste vem han var. Jag själv bodde i Mariestad 5 år och kände inte så många och många år sen vi flyttade därifrån. Vi flyttade därifrån 1995. Men ... jag har aldrig glömt detta.

Det var allt. Men jag minns piruetten och hur hon skulle ha tappat skon på för sätt mycket väl. Det är många år sen men vissa små ord följer med som man tycker är märkliga.

Jag, min man o ******* gick en skallgång till men då var inte Björn ledare.
Detta som jag berättat för dig nu är det som jag fortfarande minns.

Detta för nog inte fallet framåt tyvärr men visst är det märkligt att någon kan berätta o visa hur hon tappat skon om de inte varit intill?
Ha en bra dag ...
Hälsningar *****"

Den här typen av info är ju den som är allra svårast att försöka bekräfta. Men visst, allt är välkommet. Det finns inte mycket på BW som stämmer in på MMPG heller tyvärr men han kan ju liksom x, y, z och q vara inblandad ändå. Dock tycker jag personligen att MMPG från och till kommer lite lätt undan här. Han har mycket att förklara.
Citera
2018-02-09, 22:54
Medlem
Ugglan.s avatar
"Mannen med pilotglasögon" fanns runt Helena hela kvällen. PU var på Stadt men kan inte förklara någonting. Vi har ertappat honom med flera lögner här i tråden. Högst sannolikt fanns hans bil parkerad på Trädgårdsskolans parkering. BW lämnade i fyllan samt i vredesmod över en tjej en fest i Radbyn tillsammans med Sh*ne. BW:s bil ska ha använts ner till stan. BW fanns utanför Stadt. BW påstås inte ha varit viktig att ta med i radioprogramserien, vilket jag har mycket svårt att förstå skälet till. Kanske har BW alibi för tiden efter det att Stadt stängde och kan inte vara inblandad - men kunde väl för det ha varit med i radioprogramserien?! Eller så saknar även BW alibi och det var därför som han inte togs upp i radion?!

Vi har nu helt plötsligt två uppseendeväckande vittnesmål som aldrig nådde polisen när de som bäst behövdes - inte förrän 2016/2017. Sanna eller inte?
Citera
2018-02-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Instämmer, det här borde några här i tråden (med lite efterforskningar) kunna dunka ut rätt lätt här. (Alternativt är det någon god HA/UA-vän som minst av allt i världen vill ha sitt namn bland oss).

Hej! Lubbe, ” med några här i tråden ” så tror jag att du tänker på bla. mig, det är inte så lätt som det kanske verkar, du om någon vet ju att jag håller på och ” gräver ” precis som du. Det är dig som jag har haft mest kontakt med via pm och det har ju inte varit mycket de senaste månaderna.

Det händer ju saker IRL också i mitt fall bla två ryggoperationer .. nog om det.. och likadant med en del källor, det är ju liksom inte bara att dunka på med frågor efter frågor. Tro mig jag är väldigt nyfiken på den där inflyttningsfesten som också var lite av en återföreningsfest tydligen.
Jag har fått reda på att det var en salig blandning av människor mestadels ifrån Mariestad men ifrån andra städer också tydligen.

Givetvis Pernillas gamla kompis gäng ifrån Mariestad där Helena, Ulrika, Karin mm mm ingick, det där med att någon tyckte att det skulle vara konstigt att KM ville gå på det partyt fastän hans sambo skulle jobba är inget konstigt alls, många av Karins och Helenas vänners pojkvänner var ju där och säkert andra killar som Klas kände.
... och DET är just DET som jag är väldigt nyfiken på och försöker få fram info ifrån.

Jag önskar att någon som har varit på partyt eller kanske vet mycket om har tid kan du registrera sig och skriva här det är ju anonymt.. vill ni inte skriva i tråden så kontakta gärna mig eller någon annan.

Ett par stycken har ju förvisso redan gjort det men Jag kan tycka att det är lite tråkigt att många av Helenas vänner har valt att ge upp och valt att lägga det bakom sig.. Iallafall känns/verkar det så när jag pratar med en del.
Citera
2018-02-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Hej! Lubbe, ” med några här i tråden ” så tror jag att du tänker på bla. mig, det är inte så lätt som det kanske verkar, du om någon vet ju att jag håller på och ” gräver ” precis som du. Det är dig som jag har haft mest kontakt med via pm och det har ju inte varit mycket de senaste månaderna.

Det händer ju saker IRL också i mitt fall bla två ryggoperationer .. nog om det.. och likadant med en del källor, det är ju liksom inte bara att dunka på med frågor efter frågor. Tro mig jag är väldigt nyfiken på den där inflyttningsfesten som också var lite av en återföreningsfest tydligen.
Jag har fått reda på att det var en salig blandning av människor mestadels ifrån Mariestad men ifrån andra städer också tydligen.

Givetvis Pernillas gamla kompis gäng ifrån Mariestad där Helena, Ulrika, Karin mm mm ingick, det där med att någon tyckte att det skulle vara konstigt att KM ville gå på det partyt fastän hans sambo skulle jobba är inget konstigt alls, många av Karins och Helenas vänners pojkvänner var ju där och säkert andra killar som Klas kände.
... och DET är just DET som jag är väldigt nyfiken på och försöker få fram info ifrån.

Jag önskar att någon som har varit på partyt eller kanske vet mycket om har tid kan du registrera sig och skriva här det är ju anonymt.. vill ni inte skriva i tråden så kontakta gärna mig eller någon annan.

Ett par stycken har ju förvisso redan gjort det men Jag kan tycka att det är lite tråkigt att många av Helenas vänner har valt att ge upp och valt att lägga det bakom sig.. Iallafall känns/verkar det så när jag pratar med en del.

Ja du har rätt. Jag vet vad du gör och gjort, ingen tvekan om det. Men jag provocerar lite med eftersom just den pusselbiten känns central. Vem/vilka var i taxin. Jag tar också gärna emot info om det och garanterar att ingen behöver bli uthängd. Vet du förresten (eller någon annan här) aktuell status på KM i vardagen just nu? MMPG skulle enligt senaste uppdateringen från PW och MÖ vara mer tillfreds med livet i höstas än tidigare i somras. Enligt rykten verkar dock LA inte helt tillfreds med sitt liv (vet att hon inte förtjänar att hängas ut här men all info är relevant).
Citera
2018-02-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Den här typen av info är ju den som är allra svårast att försöka bekräfta. Men visst, allt är välkommet. Det finns inte mycket på BW som stämmer in på MMPG heller tyvärr men han kan ju liksom x, y, z och q vara inblandad ändå. Dock tycker jag personligen att MMPG från och till kommer lite lätt undan här. Han har mycket att förklara.

Oj!! Jösses här händer det saker medans man sitter och skriver inlägg...

Det där med piruetten stämmer definitivt in på BW beteende som jag skrivit förut så kunde den människan inte stå still.
Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Kan ju ha varit så att i hans hjärna så hade han målat upp detta scenario ..
Vem vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in