2018-02-08, 22:51
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag kan aldrig tro att det har förekommit yppandeförbud i det här fallet.

Yppandeförbud används i mycket sällsynta fall för dem som har deltagit vid en domstolsförhandling eller har medverkat vid ett polisförhör. Det är antingen domstolen (vid en förhandling) eller åklagaren (vid ett förhör) som beslutar om yppandeförbud, men det är som sagt mycket ovanligt.

Även om det råder förundersökningssekretess i en brottsutredning gäller sekretessen inte andra personer än offentliga tjänstemän. Dock kan åklagaren besluta om yppandeförbud vid polisförhör och det betyder att även personer som normalt inte omfattas av sekretessen, till exempel vittnen och advokater, förbjuds att berätta om vad som framkommit vid förhöret.

De ärenden i vilka domstolarna beslutar om yppandeförbud rör i huvudsak mycket allvarlig brottslighet, komplicerade och grova brott med stort massmedialt intresse. Ett exempel på detta är fallet Lisa Holm, men i fallet Helena förelåg egentligen inga av dessa parametrar. Enligt tillgänglig statistik är det mycket ovanligt att åklagare beslutar om yppandeförbud under utredningsstadiet.

Summa summarum: Jag kan inte föreställa mig att yppandeförbud tillämpades i fallet Helena. Om inte annat skulle det för länge sedan ha framkommit i media. Och bara det faktum att PW och Mats tycks sitta på en hel del uppgifter från polis tyder på att det inte förekommer yppandeförbud i det här fallet.

Ja,men det är ju bekvämt att "skylla " på det.
Håller med dig till fullo.
Citera
2018-02-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aohamti
Börja lyssna 04:45....... in i avsnitt 1. http://sverigesradio.se/fallethelena/#Avsnitt1
Där påstås att HA och UA delar en taxi med två andra personer, x och y. För färd från festen i
Töreboda till Mariestad.

I radiouppföljningen 171101. (Börja lyssna 06:00 in) Påstås att HA och MMPG anländer till stadshotellet i samma taxi.
Huruvida UA och den fjärde personen finns med i taxin vid stadshotellet, är oklart.
Det betyder att UA idag borde veta att x eller y är MMPG. Dessutom borde den av x eller y, som inte är MMPG, veta vem den andra är. Slutsats på det.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6808569

Citat:
Ursprungligen postat av Klimakteriehaxan
Tror inte man ska ta allt ordagrant då saker inte alltid överensstämmer med verkligheten försök och se vad de inte skriver och säger ! men läs tråden först.
Sedan är det ju givetvis enklare om man känner till staden och personerna .

Det är mycket begärt att man skall se vad reportrarna INTE skriver och höra vad dom INTE säger.
Så Du tror att reportrarna planterar osanningar och gissningar.

Om jag läst tråden ? Ja, men man måste gallra hårt. Brottsutredarna hade i maj 2017, fokus på
den s.k. MMPG. Rätt eller fel ! Men så ligger korten.
Jag och flera med mej, anser att ett erkännande om delaktighet krävs att bringa ljus-
Hoppas någon längtar efter sinnesfrid.
Citera
2018-02-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donnabella6
För det första är det mkt märkligt att "pilotmannen " efter 25 ÅR börjat babbla på,dock ej någon emot .

Sen festen,att INGET KOMMER FRAM OM 5e personen,M-Stad är litet,det kan ju inte varit 100 pers på förfesten.

Återigen denna tystnad.........

För mig personligen står det helt klart att UA ,skulle tippa PW oxå vet väldigt mkt.....men vi är alla olika.

Det är för mig obegripligt hur man ej som släkt osv , ej ställer hårt mot hårt,för snart börjar radioprogrammet och dess uppmärksamhet svalna.

Och det där med yppandeförbud,25 år har gått kom igen...

Instämmer, det här borde några här i tråden (med lite efterforskningar) kunna dunka ut rätt lätt här. (Alternativt är det någon god HA/UA-vän som minst av allt i världen vill ha sitt namn bland oss).
Senast redigerad av lubbe75 2018-02-08 kl. 23:02.
Citera
2018-02-08, 23:34
Medlem
Citat:
Börja lyssna 04:45....... in i avsnitt 1. http://sverigesradio.se/fallethelena/#Avsnitt1
Där påstås att HA och UA delar en taxi med två andra personer, x och y. För färd från festen i
Töreboda till Mariestad.

I radiouppföljningen 171101. (Börja lyssna 06:00 in) Påstås att HA och MMPG anländer till stadshotellet i samma taxi.
Huruvida UA och den fjärde personen finns med i taxin vid stadshotellet, är oklart.
Det betyder att UA idag borde veta att x eller y är MMPG. Dessutom borde den av x eller y, som inte är MMPG, veta vem den andra är. Slutsats på det.

Lyssnade precis på uppföljningen. En sak som är intressant är informationen om glasögonen (kanske redan kommenterats). Det refereras till ett intressant vittne i baren (som tydligen hänger med HA) som sett MMPG med "glasögon av pilotmodell inne på stadt" vilket mannen kommenterar senare med att han inte kommer ihåg om han burit glasögon, i så fall var det "runda glasögon av större modell". Låter inte som solglas i mina ögon (vidare ringer han alltså nattjobbande sambo 2ggr, sjukskriver sig på måndagen och går med i flera skallgångskedjor).

2017xx hämtas han till förhör och anhålls 09.49, släpps 17.15. Passar rätt bra med den beskrivning min källa gett av en viss upphämtning.
Senast redigerad av lubbe75 2018-02-08 kl. 23:38.
Citera
2018-02-08, 23:48
Medlem
Klimakteriehaxans avatar
Citat:
Det är mycket begärt att man skall se vad reportrarna INTE skriver och höra vad dom INTE säger.
Så Du tror att reportrarna planterar osanningar och gissningar.

Om jag läst tråden ? Ja, men man måste gallra hårt. Brottsutredarna hade i maj 2017, fokus på
den s.k. MMPG. Rätt eller fel ! Men så ligger korten.
Jag och flera med mej, anser att ett erkännande om delaktighet krävs att bringa ljus-
Hoppas någon längtar efter sinnesfrid.

Ursäkta om jag var otydlig i mitt anförande men jag påstod aldrig att de ljög eller planterade något utan min påvisning var av den karaktär som innebär att man kan tolka texter beroende på dess innehåll och mening utan att på något sätt förminska dess tolkare. Ville bara klargöra detta så inga missförstånd uppstår
Citera
2018-02-09, 00:07
Medlem
Citat:
För det första är det mkt märkligt att "pilotmannen " efter 25 ÅR börjat babbla på,dock ej någon emot .

Sen festen,att INGET KOMMER FRAM OM 5e personen,M-Stad är litet,det kan ju inte varit 100 pers på förfesten.

För mig personligen står det helt klart att UA ,skulle tippa PW oxå vet väldigt mkt.....men vi är alla olika.

Det är för mig obegripligt hur man ej som släkt osv , ej ställer hårt mot hårt,för snart börjar radioprogrammet och dess uppmärksamhet svalna.

Tror inte på yppandeförbud av polisen men jag vet att man råder till att låta polisen sköta utredningen vilket gör folk fega och att de inte vill kasta första stenen, grupptryck som vidare blivit en sak för Mariestadsbor, att ligga lågt i ämnet! I täten går av någon anledning familjen Andersson och visar vägen. De ber andra prata men säger ingenting annat än samma repliker, år ut och år in.Vem vill gå emot det! R-önnlund avråder folk från att prata och lägga locket på. Närstående vägrar uttala sig. Och så håller det på. Det är ett sektliknande beteende! Jag skulle inte hålla tyst om något jag vet i detta och ändå kände jag bara tjejen flyktigt typ. Vem tycker att det är okej att inte prata om något sånt här om man kan hjälpa. Många vet saker som inte kommer fram, misstänker, spekulerar, men inte högt! Det är fult! Det är ju en ypperlig chans för en fegis att uttala sig anonymt här skulle jag vilja tillägga! Så ni som läser och har något att tillföra, passa på! Ni har inget att förlora. Hedern ligger inte i att hålla tyst utan att vara en av dem som vågar prata. Hade Helena inga vänner? Ingen står upp för henne bortsett från Freija! Det var många på festen, ännu fler på hotellet och ute på stan den där kvällen/natten. Det finns så många fler vittnen än dem som presenterats i media. Folk som observerat småsaker under kvällen, runt Helena, runt någon som stod Helena nära och som har gjort en förbryllad och misstänksam ! Jag bodde på Bråten/Lockerud under denna tid. Jag var inte ute just den aktuella kvällen. Var ute många helger och strögade för övrigt. Jag känner till utelivet då och många nämnda och glömda i denna tråd. Jag tillhör dem som stark riktade mina misstankar mot B W-allberg som första kandidat, av flera anledningar. Är fortfarande osäker gällande det men öppen för allt då allt, eller det mesta, är möjligt! Tänk att så många hjälpte till i sökandet efter Helena men ingen vill kasta ljus över kvällen/natten då Helena försvann! Jag gillade Helena. Hon var en förbannat söt och glad brud. Utan att egentligen kunna motivera det så har jag svårt att fatta att någon skulle vilja skada den tjejen MEN jag vet ju inte hur det gått till eller om det ena var uppsåtet! Tänk om vi kunde sålla här och faktiskt skaka fram uppgifter som vilka som åkte taxin? Vad U-lrika kände oro för när Helena ville gå hem, som hon annars alltid gjorde. Hade Helena någon hemlig beundrare? Svartsjukt ex? Hade hon några ovänner? Fanns det ett hot emot familjen Andersson? Vilka var på festen hemma hos P-ernilla? Hände något speciellt under kvällen på festen? Vad innehöll Helenas plånbok? Varför är det så förbannat tyst och tabubelagt?
Citera
2018-02-09, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimakteriehaxan
Ursäkta om jag var otydlig i mitt anförande men jag påstod aldrig att de ljög eller planterade något utan min påvisning var av den karaktär som innebär att man kan tolka texter beroende på dess innehåll och mening utan att på något sätt förminska dess tolkare. Ville bara klargöra detta så inga missförstånd uppstår

Ok ! Köper det, tror jag förstår hur Du menar.
Citera
2018-02-09, 00:31
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Tror inte på yppandeförbud av polisen men jag vet att man råder till att låta polisen sköta utredningen vilket gör folk fega och att de inte vill kasta första stenen, grupptryck som vidare blivit en sak för Mariestadsbor, att ligga lågt i ämnet! I täten går av någon anledning familjen Andersson och visar vägen. De ber andra prata men säger ingenting annat än samma repliker, år ut och år in.Vem vill gå emot det! R-önnlund avråder folk från att prata och lägga locket på. Närstående vägrar uttala sig. Och så håller det på. Det är ett sektliknande beteende! Jag skulle inte hålla tyst om något jag vet i detta och ändå kände jag bara tjejen flyktigt typ. Vem tycker att det är okej att inte prata om något sånt här om man kan hjälpa. Många vet saker som inte kommer fram, misstänker, spekulerar, men inte högt! Det är fult! Det är ju en ypperlig chans för en fegis att uttala sig anonymt här skulle jag vilja tillägga! Så ni som läser och har något att tillföra, passa på! Ni har inget att förlora. Hedern ligger inte i att hålla tyst utan att vara en av dem som vågar prata. Hade Helena inga vänner? Ingen står upp för henne bortsett från Freija! Det var många på festen, ännu fler på hotellet och ute på stan den där kvällen/natten. Det finns så många fler vittnen än dem som presenterats i media. Folk som observerat småsaker under kvällen, runt Helena, runt någon som stod Helena nära och som har gjort en förbryllad och misstänksam ! Jag bodde på Bråten/Lockerud under denna tid. Jag var inte ute just den aktuella kvällen. Var ute många helger och strögade för övrigt. Jag känner till utelivet då och många nämnda och glömda i denna tråd. Jag tillhör dem som stark riktade mina misstankar mot B W-allberg som första kandidat, av flera anledningar. Är fortfarande osäker gällande det men öppen för allt då allt, eller det mesta, är möjligt! Tänk att så många hjälpte till i sökandet efter Helena men ingen vill kasta ljus över kvällen/natten då Helena försvann! Jag gillade Helena. Hon var en förbannat söt och glad brud. Utan att egentligen kunna motivera det så har jag svårt att fatta att någon skulle vilja skada den tjejen MEN jag vet ju inte hur det gått till eller om det ena var uppsåtet! Tänk om vi kunde sålla här och faktiskt skaka fram uppgifter som vilka som åkte taxin? Vad U-lrika kände oro för när Helena ville gå hem, som hon annars alltid gjorde. Hade Helena någon hemlig beundrare? Svartsjukt ex? Hade hon några ovänner? Fanns det ett hot emot familjen Andersson? Vilka var på festen hemma hos P-ernilla? Hände något speciellt under kvällen på festen? Vad innehöll Helenas plånbok? Varför är det så förbannat tyst och tabubelagt?

Japp. man går som katten kring het gröt.. Kanske försöker tiga ihjäl gm? Eller köra med utmattningsmetoden. Det ger nog ingen utdelning skulle jag tro.
Citera
2018-02-09, 06:53
Medlem
Citat:
Jag gjorde ett inlägg här: #25206. Visste inte då att Radio Skaraborg, i november 2017,
gjort en uppföljning av det i juni 2017, sända reportaget.
Det förefaller som att utredningen
kommit till vägs ände. Nu återstår bara ett medgivande om delaktighet. Enbart medgivande räcker
dock inte. Kroppen måste återfinnas för att fallet kan få en slutlig lösning.

Kommentarer på det.

Min undran är hur PW uppfattade mannen. Hur tror hon(eller vet) att Helena uppfattade mannen. Samt om hon själv var i en situation att gå hem skulle våga ta sällskap med honom? Om han var på hennes fest kanske han inte var någon de var rädda för eftersom han ändå var med där som bekant? Vän? Väns vän? Bekants bekant? Eller var han en helt ny bekantskap som de aldrig träffat innan?

Skulle PW vågat promenera hem med honom?
Kanske Helena inte var så rädd för honom?
Om han hjälpte henne att ringa så visste han att hon var sårbar på det sättet och antingen skulle ta taxi eller gå. Men då erbjöd sig att gå med henne? Hittade på nåt att han ändå skulle åt det hållet?
Senast redigerad av greyhoundbus 2018-02-09 kl. 07:08.
Citera
2018-02-09, 07:03
Medlem
Citat:

Vi kan samla pengar till en privat utredare...
Citera
2018-02-09, 08:04
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
En fråga till, om det är okej: När hade du din senaste/sista kontakt med PR, via PM, telefon, mail eller möte?

Jag hoppas att du inte tar illa upp, men jag hoppar ett exakt svar på den frågan. Men det var relativt nära i tid före han avled.
Citera
2018-02-09, 18:12
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag hoppas att du inte tar illa upp, men jag hoppar ett exakt svar på den frågan. Men det var relativt nära i tid före han avled.

Okej, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in