Citat:
Ursprungligen postat av
lillskrot
Sista PMet var ju riktigt positivt i Anoto. Men vad är fel med detta företag? Upp som en sol, ner som en pannkaka. Fortfarande, trots ordrar och vinst i rapporterna nära alltime low. Har Won väckt marknadens vrede med sitt agerande? Finns det något som kan få Anotos kurs att skjuta i höjden?
Två saker.
Skjuta i höjden är inga problem, det räcker med en strid ström av pm liknande det vi fick för någon dag sedan + allra helst relaterat till ADNA.
Att aktien sedan ska stanna kvar på dessa nivåer handlar bara om konkreta bevis på att det finns substans bakom pm´n och eller ökat förtroende för Won.
Man köper som bekant en aktie till största delen pga av vad man förväntar sig ska ske i framtiden.
Just nu bedömer jag läget i Anoto som sådant att man i ena vågskålen har den enorma misstron baserat på vad man (inte) lyckats med historiskt och i den andra en minst lika enormt spännande mix av verksamhet som kan attrahera hela världsmarknaden med stora volymer.
Att det svänger så kraftigt som det gör nu beror på att det räcker med att någon andas lite häftigt mot en av vågskålarna så väger allt över mot den vågskålen.
Jag är kraftigt partisk och precis som alienfin så klokt sa här om dagen rekommenderar jag ingen nybörjare på aktiemarknaden med svaga nerver att köpa aktier här. Men med det sagt så är dagens värdering på lite över 500 miljoner väldigt låg i mitt tycke. Hade man inte haft sin historia som tynger utan bara kunnat fokusera och tro på framtiden hade vi säkert haft en värdering på 2 miljarder, dvs en aktiekurs runt 20:-.
Får vi bara signaler om att det som utlovats stämmer med verkligheten behöver det inte ta mer en en vecka förens vi ligger på 20:-. Tar sedan därefter konkreta resultat (intjänade pengar) vid är vi snabbt uppe på 40:- och toppar man dessutom detta med signaler om en extrem framtida potential är inte heller 80:- en omöjlighet.
Vågskålarna står där och väger, folk sitter på nålar, ingen vill missa en mångdubblare men ingen vill heller halvera eller helt radera sitt instoppade kapital. Kan inte bli mycket nervösare/mer spännande än så här.
Jag har träffat won personligen, han ger ett väldigt övertygande intryck, hela karln utstrålar att han tror stenhårt på detta, han äger stora mängder aktier själv, men det finns även en glimt av begagnad-bilförsäljare i hans ögonvrå och vill man leta signaler om att han bygger ett luftslott så finns dom där.