2018-02-09, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det borde bli tillåtet för alla att ta astmamedicin.

Samt bloddopa sig, det verkar ju inte direkt vara svårt att efterkonstruera en orsak till höga blodvärden. Tydligen räcker det med en så ologisk orsak sm magsjuka för att få dispens. Hur pigg är man efter magsjuka att man klarar av att åka ett mästerskap direkt efter?
Citera
2018-02-09, 13:05
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
De som tappar muskler och kondition efter sjukdom borde ju få ta anabola och EPO för att komma tillbaka till sin "normalnivå" också.

Ja, varför inte? Det är helt orimligt att prata om "normalnivåer" och "lika villkor" när det handlar om elitidrott. Det är emot dess natur. Att tillåta medicinering av vissa tillstånd men inte andra skapar en gråzon av enorma proportioner som naturligtvis utnyttjas maximalt. Att få en läkare att skriva ut astmamedicin mot "astmaliknande symptom" är ingen stor bedrift, men kan få stora konsekvenser för den enskilde idrottaren.

Om man vill att skidåkare ska tävla på lika villkor kanske man ska dela ut färdigvallade skidor. "Lika valla för alla", blir slagordet. Där kan man verkligen snacka om att det är orättvist med länder som Sverige och Norge med enorma resurser jämfört med t.ex. Polen där Justyna Kowalczyk i många år reste runt med en enda serviceman och ofta hade klart sämre skidor än konkurrenterna. Ändå lyckades hon vinna många lopp, men hur många hade hon vunnit om det varit mer "rättvist" på den punkten?
Citera
2018-02-09, 13:10
Medlem
Citat:
Samt bloddopa sig, det verkar ju inte direkt vara svårt att efterkonstruera en orsak till höga blodvärden. Tydligen räcker det med en så ologisk orsak sm magsjuka för att få dispens. Hur pigg är man efter magsjuka att man klarar av att åka ett mästerskap direkt efter?

Ja, iaf om det inte är farligt.
Citera
2018-02-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ja, varför inte? Det är helt orimligt att prata om "normalnivåer" och "lika villkor" när det handlar om elitidrott. Det är emot dess natur. Att tillåta medicinering av vissa tillstånd men inte andra skapar en gråzon av enorma proportioner som naturligtvis utnyttjas maximalt. Att få en läkare att skriva ut astmamedicin mot "astmaliknande symptom" är ingen stor bedrift, men kan få stora konsekvenser för den enskilde idrottaren.

Om man vill att skidåkare ska tävla på lika villkor kanske man ska dela ut färdigvallade skidor. "Lika valla för alla", blir slagordet. Där kan man verkligen snacka om att det är orättvist med länder som Sverige och Norge med enorma resurser jämfört med t.ex. Polen där Justyna Kowalczyk i många år reste runt med en enda serviceman och ofta hade klart sämre skidor än konkurrenterna. Ändå lyckades hon vinna många lopp, men hur många hade hon vunnit om det varit mer "rättvist" på den punkten?

Ja det där med valla är en märklig bit om det är så måna om att alla ska kunna tävla på liknande villkor. De som är korta borde också få ha längre stavar, de som har ont borde få ha smärtstillande hela tiden, de som sovit dåligt borde få ta någon uppiggande drog, de som är nervösa och dåligt självförtroende borde få ta kokain osv.
Citera
2018-02-09, 13:21
Medlem
Citat:
Det borde bli tillåtet för alla att ta astmamedicin.

Det är ju redan tillåtet. Man behöver inte dispens.
Citera
2018-02-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Det är ju redan tillåtet. Man behöver inte dispens.

Sen när då?

"Den norska skidåkaren Martin Johnsrud Sundby fick en två månaders avstängning på grund av att han inte ansökt dispens för användningen av ett astmamedicin"
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/24/over-40-norska-os-medaljorer-har-anvant-astmamedicin
Citera
2018-02-09, 13:36
Medlem
Citat:
Sen när då?

"Den norska skidåkaren Martin Johnsrud Sundby fick en två månaders avstängning på grund av att han inte ansökt dispens för användningen av ett astmamedicin"
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/24/over-40-norska-os-medaljorer-har-anvant-astmamedicin

För att han inte hade sökt dispens för dos om 15000 μg.
Citera
2018-02-09, 13:53
Medlem
Citat:
För att han inte hade sökt dispens för dos om 15000 μg.

Jag menar givetvis att en viss dos av utvalda preparat borde vara ok för samtliga. Högre dos eller annat preparat, inte ok för någon.
Senast redigerad av Mafia 2018-02-09 kl. 13:57.
Citera
2018-02-09, 13:58
Medlem
Eller så släpper man det fritt bara. Låt dem göra vad de vill. Det är ju orättvist om de som inte har astma inte skall få använda astmamedicin. Och det är ju orättvist att de som inte har de rätta genetiska förutsättningarna (dvs slumpmässigt ärvda egenskaper) inte kan tävla på lika villkor med dem som vann i det lotteriet.
Citera
2018-02-09, 14:07
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Hahaha...15000 ug på Sundby. Helt ofattbart att han fick 2 månaders avstängning bara. Hade det varit en finsk, tysk, rysk, polsk ja vad fan som helst så hade det varit 2 år.

Inte så speciellt statistiskt hållbart argument, men jag joggar en del. Jag vet vilka tider jag brukar ha på +/- 20 sekunder på den rundan jag kör. Har adrig haft problem med astma. Så provade jag morsans inhalator med 250 ug. Fick en tid på -50 sekunder. Det är avsevärt mycket snabbare än vad jag brukar ha. Sedan provade jag dagen efter med inhalator igen och fick ungefär samma tid. Sedan den tredje dagen (idag) körde jag utan inhalator och fick samma tider som innan jag provade inhalatorn.
Självklart inte hållbart som bevis, men av endast denna pyttelilla dos så märkte jag avsevärd skillnad i uthållighet.

15000 ug. Sug på den siffran...
Citera
2018-02-09, 14:08
Medlem
Citat:
Jag menar givetvis att en viss dos av utvalda preparat borde vara ok för samtliga. Högre dos eller annat preparat, inte ok för någon.

Men alla får väl ta 1500 μg salbutamol/dag utan dispens?

Det sjuka i Sundbys fall är att han får ta 15000 μg /dag vid dispens.
Citera
2018-02-09, 14:11
Medlem
Citat:
Men alla får väl ta 1500 μg salbutamol/dag utan dispens?

Det sjuka i Sundbys fall är att han får ta 15000 μg /dag vid dispens.

Ja, ta bort dispensen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in