2018-02-09, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Vad de som inte satsat på längdskidor hade fått för astma (med tanke på att vissa hävdar latent astma utlöst av hård träning) eller ej och hur många medaljer de hade fått vet vi ej och kommer aldrig få reda på. Därmed är dina siffror totalt meningslösa.

Vad vi vet är att sedan 2001 har 70% av landslaget som haft astma, tagit medalj. Alltså, har du astma och är med i landslaget så är det 70% chans att du tar medalj. Var det verkligen så svårt för er att räkna ut? Är ni särelever?
Nåt runt 70 procent av norska medaljer, ja, det är vad som sägs. Nåt mellan 40-50 procent av svenska medaljer har jag för mig vilket är mycket nog. Var gärna lite noggrannare när du håller på, du framstår som ohederlig och galen.

Nota bene att jag inte tycker om doping.
Citera
2018-02-09, 08:48
Medlem
udons avatar
Citat:
Ja och astmamedicinförespråkarna blev väldigt tysta helt plötsligt.

Du har ju uppenbara problem med att förstå hur ansträngningsastma fungerar. Det är som att diskutera evolution med en kreationist.

Jag är själv kritiskt till hur idrotten utnyttjar astmamedicinerna. Men att diagnosen skulle vara hitte-på eller att man inte skulle kunna få tävla på elitnivå med korrekt medicinering är ju bara trams.
Citera
2018-02-09, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men när man väl har fått astma så blir man ju inte av med den bara för att man byter idrott.

Mitt ena barn hade faktiskt större bekymmer med astman vid inomhusidrotter än på isen, detta då den kalla luften gjorde att luftrören inte drog ihop sig lika mycket. Astman försvinner inte heller på sommaren då ingen is besöks. När man väl fått astma är det för sent om man inte har sådan tur att den växer bort.
Som sagt, man kanske inte skall hålla på med vinteridrott alls då det uppenbart leder till kroniska sjukdomar.
Citera
2018-02-09, 08:55
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Vad vi vet är att sedan 2001 har 70% av landslaget som haft astma, tagit medalj. Alltså, har du astma och är med i landslaget så är det 70% chans att du tar medalj. Var det verkligen så svårt för er att räkna ut? Är ni särelever?

Blandar du inte ihop det rejält nu?
Det är väl 70% av medaljörerna som har astma, vilket är något helt annat.
Citera
2018-02-09, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Nåt runt 70 procent av norska medaljer, ja, det är vad som sägs. Nåt mellan 40-50 procent av svenska medaljer har jag för mig vilket är mycket nog. Var gärna lite noggrannare när du håller på, du framstår som ohederlig och galen.

Nota bene att jag inte tycker om doping.

Vad menar du med det?
Citera
2018-02-09, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Blandar du inte ihop det rejält nu?
Det är väl 70% av medaljörerna som har astma, vilket är något helt annat.

Lite mindre än 70% av samtliga medaljörer (alla vintergrenar) har astma. Men sett till enbart Norges längdlandslag har över 70% av alla som har astma, vunnit medalj.
Citera
2018-02-09, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Du har ju uppenbara problem med att förstå hur ansträngningsastma fungerar. Det är som att diskutera evolution med en kreationist.

Jag är själv kritiskt till hur idrotten utnyttjar astmamedicinerna. Men att diagnosen skulle vara hitte-på eller att man inte skulle kunna få tävla på elitnivå med korrekt medicinering är ju bara trams.

Ja i Norges sammanhang är den ren hittepå. Har man kronisk svår astma och medicinerar med högre dos än döende kol-patienter och kör på i -15 grader )utan andningsskydd) som man påstår man fått astman ifrån, och vinner OS-guld med lätthet, så är det jävligt mycket hittepå och doping.
Citera
2018-02-09, 09:58
Medlem
Citat:

Man får tävla på elitnivå och freebasa medicinerna samt det krävs inte ens dispens längre dock krävs dosnivåtak.

Däremot är det inte trams att anse att medicinerna ska förbjudas. Dels har vi den moraliska argumentationen om att använda prestanda förbättrande medicin och dels det att man förutom att åtgärda ”ansträngningsastma” även har anabol effekt av medicinerna. Därför vill många friska dra i sig skiten för att ha en chans mot de som lyckats få läkare att skriva ut en diagnos. I Norge låtsad man inte ens och medicinerar friska i nebulisator. Det är ju tillåtet (!!). I Sverige hittar man på diagnoser åt i princip samtliga i landslaget och de kan puffa på, för man vill sätta sig på höga moraliska hästar.

Anledningen till astmamedicineringen är att de pressar sina kroppar bortom vad de flesta tål naturligt både vad gäller elit och normalmänniskor.

Hade medicinen varit rakt av förbjuden kunde alla lägga sig på en lägre och sundare träningsnivå som kroppen pallar. De som tyvärr lider så av astma att de då inte kan konkurrera får hitta på något annat i livet.

Som sagt, dessa åsikter är inte trams och delas av många.
Citera
2018-02-09, 10:07
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Man får tävla på elitnivå och freebasa medicinerna samt det krävs inte ens dispens längre dock krävs dosnivåtak.

Däremot är det inte trams att anse att medicinerna ska förbjudas. Dels har vi den moraliska argumentationen om att använda prestanda förbättrande medicin och dels det att man förutom att åtgärda ”ansträngningsastma” även har anabol effekt av medicinerna. Därför vill många friska dra i sig skiten för att ha en chans mot de som lyckats få läkare att skriva ut en diagnos. I Norge låtsad man inte ens och medicinerar friska i nebulisator. Det är ju tillåtet (!!). I Sverige hittar man på diagnoser åt i princip samtliga i landslaget och de kan puffa på, för man vill sätta sig på höga moraliska hästar.

Anledningen till astmamedicineringen är att de pressar sina kroppar bortom vad de flesta tål naturligt både vad gäller elit och normalmänniskor.

Hade medicinen varit rakt av förbjuden kunde alla lägga sig på en lägre och sundare träningsnivå som kroppen pallar. De som tyvärr lider så av astma att de då inte kan konkurrera får hitta på något annat i livet.

Som sagt, dessa åsikter är inte trams och delas av många.

Nja inte riktigt. Du behöver inte anstränga dig "över gränsen" för att få ansträngningsastma. Exempelvis en 15-åring som vill satsa på skidor kan få symptomen. Om man då kan medicinera så att villkoren blir rättvisa gentemot en fullt frisk individ, så varför inte?

Problemet ligger ju i regelverken och tillämpningen av densamme. Det är inte själva astman och medicinen i sig som är problemet.

Vad menar du egentligen med "förbjuden"? Jag har vänner som behöver inhalera medicin efter 10 minuter på ett lätt mtb-pass. Sedan kan dom cykla på och ha trevligt. Är det bara inom vissa sammanhang som medicinen ska förbjudas eller vad menar du?
Citera
2018-02-09, 10:14
Medlem
Hur är det bland skidskyttarna då, är det astmaepidemi där också?
Citera
2018-02-09, 10:32
Medlem
Citat:
Nja inte riktigt. Du behöver inte anstränga dig "över gränsen" för att få ansträngningsastma. Exempelvis en 15-åring som vill satsa på skidor kan få symptomen. Om man då kan medicinera så att villkoren blir rättvisa gentemot en fullt frisk individ, så varför inte?

Problemet ligger ju i regelverken och tillämpningen av densamme. Det är inte själva astman och medicinen i sig som är problemet.

Vad menar du egentligen med "förbjuden"? Jag har vänner som behöver inhalera medicin efter 10 minuter på ett lätt mtb-pass. Sedan kan dom cykla på och ha trevligt. Är det bara inom vissa sammanhang som medicinen ska förbjudas eller vad menar du?

Jag menar förbjuden inom elitidrottande.

Som sagt. De som inte ens kan utöva lättare träning utan att få svår astma och måste inhalera 10 min ska tyvärr inte göra en elitsatsning. Naturligtvis ska man få använda astmamedicin som motionär.
Citera
2018-02-09, 10:48
Medlem
Men jag håller med dig udon, hade det varit så att några få elitutövare efter rigorösa tester och bedömningar anses ha behov av medicin och därmed få dispens mot ett tänkt förbud, och att de sedan med hjälp av medicinen skulle lyckas hålla sig på medelmåttanivå eller kanske ngn vinst så hade man ju inte brytt sig utan tyckt det var OK.

Men nu är det ju så att majoriteten av utövarna puffar medicin i sjuka mängder och de som dominerar sporten beskrivs ju som svårt sjuka astmatiker som måste förånga läkemedel i hästdoser och dra i sig. Naturligtvis är ju detta beteende vad som normalt skulle klassas som doping.

Det verkar som att medicinerna ger stora fördelar med anabol effekt och maxade spjäll vilket tar de över den så kallade normalnivån. Därav kunde utövare förut då det krävdes TUI, med liten negativ effekt av Astma som lyckats skaffa sig en diagnos få stora fördelar och dominera, likt Björgen. Så det blir svårt att införa sådana TUIs igen. Kanske om man bygger en ordentlig testapparat som fungerar och kräver mycket svåra astmabesvär i utgångsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in