2018-02-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag hittar det inte nu, och jag är inte hundra på det. Men jag har sett uppgifter att IOK i sina stadgar har förbundit sig att följa CAS.

Själv tycker jag ju att IOK i så fall i praktiken redan brutit sina stadgar genom att skicka tillbaka frikända fall till CAS fast med annan "bevisning".

CAS beslut kommer kl 11 koreansk tid i morgon och öppningsceremonin startar kl. 8 på kvällen. Så det blir svårt för IOK att hinna skarva dit fler "bevis" och ta en tredje rond, i den händelse CAS frikänner igen.

Det var ju ett gäng ryssar som fick avslag på överklagan idag pga att CAS inte har behörighet att pröva just de ärendena.
Citera
2018-02-08, 21:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det var ju ett gäng ryssar som fick avslag på överklagan idag pga att CAS inte har behörighet att pröva just de ärendena.
Men det var de 6 fallen som redan varit uppe i schweizisk domstol. Har man prövats i schweizisk domstol så får inte CAS gå in igen.

Artikel 61.2 i OS-stadgarna gör klart att CAS är den enda instans som får pröva. Jag tycker nog man kan säga att IOK bryter åtminstone andemeningen i stadgarna.

https://i.imgur.com/PHr4xR3.png

Kl 3 i natt uttalar sig CAS om de 47 ryssarna.
Citera
2018-02-08, 21:16
Medlem
Citat:
Men det var de 6 fallen som redan varit uppe i schweizisk domstol. Har man prövats i schweizisk domstol så får inte CAS gå in igen.

Artikel 61.2 i OS-stadgarna gör klart att CAS är den enda instans som får pröva. Jag tycker nog man kan säga att IOK bryter åtminstone andemeningen i stadgarna.

https://i.imgur.com/PHr4xR3.png

Kl 3 i natt uttalar sig CAS om de 47 ryssarna.

Såhär skrev svt idag.

Citat:
De 13 ryssar som i sista stund gick till Idrottens skiljedomstol, Cas för att få en OS-inbjudan har fått nej. Cas anser att man inte har rätt att döma i frågan.

Därmed blir det sannolikt samma besked för de 47 ryssar som får sitt svar från Cas på fredagen.
Citera
2018-02-08, 21:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Såhär skrev svt idag.
Jaha. De uppgifterna har inte jag sett på insidethegames. Rörigt det här. Jag skall kolla vidare när jag får tid.
Citera
2018-02-08, 21:29
Medlem
Citat:
Jaha. De uppgifterna har inte jag sett på insidethegames. Rörigt det här. Jag skall kolla vidare när jag får tid.

Undviker du svensk media?
Citera
2018-02-08, 21:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Undviker du svensk media?
Hur skulle du kunna tro det?
Liksom nu är jag ofta utomlands och då blir det kanske inte lika naturligt att börja med den.
Insidethegames är jämförelsevis hyfsad.
Jag letar ju hela tiden efter media med minst agenda.
Man hinner ju inte alla kanaler heller. Helst skulle man ju ha tid att lägga pussel med många källor. Olika medier håller förmodligen tillbaka olika typer av information.
Senast redigerad av wwr 2018-02-08 kl. 21:55.
Citera
2018-02-08, 21:59
Medlem
Citat:
Hur skulle du kunna tro det?
Liksom nu är jag ofta utomlands och då blir det kanske inte lika naturligt att börja med den.
Insidethegames är jämförelsevis hyfsad.
Jag letar ju hela tiden efter media med minst agenda.
Man hinner ju inte alla kanaler heller. Helst skulle man ju ha tid att lägga pussel med många källor. Olika medier håller förmodligen tillbaka olika typer av information.

Haha jo jag har väl märkt vissa konspiratoriska drag, men det är väl en förutsättning att man har det idag för att kunna förstå hur allt förhåller sig.

Det är nog mycket "lösbrev" som åker fram och tillbaka mellan CAS och IOK nu, med det ena förslaget efter det andra.
Citera
2018-02-08, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
[b]

Ja det är väldigt svårt att se det på något annat sätt.
Om man vidgar sina luftrör till max trots att det är -15 så måste ju dessa åkare påverkas väldigt negativt av träning/tävling med fullt vidgade luftrör?

Alla insatta säger ju att det är just detta som orsakat deras astma.
Nu vill man då komma runt problemet genom att andas i sig mer än vad deras kroppar egentligen tillåter.

Ser ni logiken?

🤨

Ja och astmamedicinförespråkarna blev väldigt tysta helt plötsligt.
Citera
2018-02-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag är helt med på det.
Men - blir inte resultatet orättvist.
Säg att person A har 10% försämrad lungkapacitet och anses vara frisk
Person B har värre problem och får astmamedicin.

Då tävlar person B med 100% kapacitet och person A- som är frisk - får nöja sig med sina "naturliga" 90%.
Eller?
Rättvist? En bra fråga. Den med astma kommer dock oftast inte upp i 100%, men det är svårt att bedöma.

Mitt ena barn kanske har en fördel av sin medicin, kanske. Jag tror inte det, men det barnet presterar väldigt mycket bättre med medicin. Kan ju också vara att hen knappt kunde andas utan medicinen.

Det andra har definitivt ingen fördel då Hen fortfarande har stora problem med medicinen, men åtminstone kan idrotta.
Citera
2018-02-08, 22:07
Medlem
Som landslagsåkarna reagerar känns det som att de tycker det är mycket värre att journalister är och gräver än att någon faktiskt fuskar.

Gissar på utbredd systematisk dopning, där alla egentligen vet vad som händer, men det är inget man talar öppet om.

Varför ska vi tro att Sverige kan konkurera på högsta nivå mot dopade åkare utan att själv vara smutsiga?
Citera
2018-02-08, 22:07
Medlem
Citat:
Men om det är som du säger, att man får allvarliga skadar på luftrören av kyla och torr luft, att det framkallar kronisk astma. Då måste det ju bli värre och värre mha luftrörsvidgande mediciner, som då släpper genom ännu mer torr kyla. Då måste ju luftrören säcka ihop fullständigt efter några år?

Det är ju också konstigt att dessa stackars svårt sjuka astmatiker som far så illa av kyla och torr luft, aldrig använder andningsmask?

Varför skulle det bli värre? Ett glas som är fullt blir inte mer fullt för att man häller i mer vatten och låter det rinna över kanten....
Citera
2018-02-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jo vinteridrottare som andas mycket kall luft får lättare astmasymptom. Jag har känningar av astma i Maj månad på grund av björkpollen men känner inte mycket om jag inte anstränger mig. Slutade träna på senvåren för det blev så jobbigt att inte få luft.

Men visst är det en fördel att få använda ett ämne som är kärlvidgande om andra inte får det.
Under förutsättning att du kan andas bättre än den som inte har astma alls. Och hur avgör man detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in