2018-02-09, 01:25
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Absolut, man skyddar och värnar den man älskar.

Men om modern av psykisk ohälsa skulle dödat barnen på eget bevåg är det då troligt att de skulle spela in en video där de tackar för sig och motiverar sitt avsked med en framtid utan livskvalitet? Låter inte logiskt. Mannen borde ju gått bananas, grannarna borde hört osv. Inte sitter man väl stillatigande. sen kommer på att ta fram sin videokamera och spela in ett avsked med frun och därefter gå och hänga sig? Det går inte ihop!
Om det är så att kvinnan anklagar mannen för vaccinationerna, så är han inte i position att gå bananas. Den initiala reaktionen är dessutom chock. Man kan inte tänka klart då. Chocken stänger också av känslor. Det har en funktion vid fysiskt trauma. Stressreaktionerna är fight flight freeze and submission.

Om de ledtrådar vi fått stämmer. Särskilt att det betonats mammans ickefysiska ohälsa. Så är det troligt att det handlar om submission här. Ingen av de andra stressreaktionerna har gällt i alla fall. Det är mest troligt att kvinnan kastat glaset. Hon har ju ansett att mannen bar skulden och han tog på sig den.

Men det här är ju spekulationer. Jag var ju inte där och nya fakta kan ge en annan tolkning.
Citera
2018-02-09, 01:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Om det är så att kvinnan anklagar mannen för vaccinationerna, så är han inte i position att gå bananas. Den initiala reaktionen är dessutom chock. Man kan inte tänka klart då. Chocken stänger också av känslor. Det har en funktion vid fysiskt trauma. Stressreaktionerna är fight flight freeze and submission.

Om de ledtrådar vi fått stämmer. Särskilt att det betonats mammans ickefysiska ohälsa. Så är det troligt att det handlar om submission här. Ingen av de andra stressreaktionerna har gällt i alla fall. Det är mest troligt att kvinnan kastat glaset. Hon har ju ansett att mannen bar skulden och han tog på sig den.

Men det här är ju spekulationer. Jag var ju inte där och nya fakta kan ge en annan tolkning.

Jo men det är ju väldigt långsökt att de sedan spelat in en video och skrivit ett brev
Citera
2018-02-09, 01:40
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror man skall ha varit medlem minst 30 dagar (det har du) samt att man skrivit minst 50 inlägg (har du inte)
Har kollat FAQ och regler innan jag ifrågasatte.

Kollade ett varv till. Den enda regel som verkar finnas är för att förhindra spammande

Citat:
Jo men det är ju väldigt långsökt att de sedan spelat in en video och skrivit ett brev

Jag undrar varför man gjort både och.
Videon har jag fått intryck av att den är jobbig att se på
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-09 kl. 01:46.
Citera
2018-02-09, 01:43
Medlem
Inga riktiga intyg pga att diagnosen är omstridd och inte accepterad i Sverige?
Därför åker de utomlands till specialklinik som har en annan (kanske kontroversiell) uppfattning om diagnosen i fråga?
Och där sätter de också allt sitt hopp efter att inte ha blivit "övergivna" av svenska vården?
Denna klinik lyssnar och ger hopp om "alternativ" medicin/behandling, som föräldrarna ser som sista chansen, men lite innan jul ger kliniken dystra besked att barnet/barnen inte svarar på behandlingen, så nu finns inget mer de kan göra?
Det släckta hoppet om barnen i kombination med anklagelser om skuld från den ena till den andre föräldern leder till det tragiska slutet?
Citera
2018-02-09, 01:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Har kollat FAQ och regler innan jag ifrågasatte.

Kollade ett varv till. Den enda regel som verkar finnas är för att förhindra spammande

Jag undrar varför man gjort både och.
Videon har jag fått intryck av att den är jobbig att se på

Ja, jag tror det var någon som antydde det. Även att brevet var jobbigt att läsa.

Fy vilken tragisk och vidrig händelse. Nu får hatarna säga vad dom vill men just nu tycker jag synd om hela familjen. De måste ha upplevt ett trauma och mörker vi aldrig kan föreställa oss.
Citera
2018-02-09, 01:53
Medlem
Skogsberghs avatar
Finns ingen som tyckt det varit ett bra beslut, att ta barnens liv. Inte en enda!
Men på vissa låter det som om att tråden kryllar av dessa ändå, som tycker det??
Och vissa verkar tro att man inte är människa om man inte håller den ståndpunkten stenhårt,
att Mord är Mord oavsett vad, och att saker runt omkring (t.ex. orsak) är helt ovidkommande.
Mord ÄR Mord! Så långt är alla med!
Vissa kan i en mening bestämt hävda att 'Mord är Mord' och låta som man tycker att har man
mördat skall man i samtliga fall dömas lika (både juridiskt och även hur man ska ’se’ på dem)
just för att det är det värsta brottet att begå. I nästa mening så säger man att den som varit
delaktig i ett sådant vidrigt brott (att döda sina egna barn) måste ju vara allvarligt psykiskt sjuk.

OM man ÄR psykiskt sjuk (bevisligen) skulle väl det kunna vara just en förklaring till att en
människa KAN göra ett sådant här brott, som ingen ’frisk’ skulle kunna göra?
Om man är ’frisk’ i psyket men mår oerhört dåligt pga olika motgångar i livet så vill jag tro att
det ÄR möjligt att på väldigt kort tid, av kanske ett besked, en insikt, hamna i ngt som kan
liknas vid en psykos. Att gå från att ha hopp till att bestämt sig för att avsluta sitt liv tror jag
gör att många bitar liksom bara försvinner från förnuftet. Skitlätt för vissa kanske att sitta och
döma den som vill ta sitt liv, att säga att det måste kunna funnits en annan väg.
JAG kan inte döma den människa som vill ta sitt liv. Och i och med att jag inte kan det så inser
jag att då kan jag heller inte kräva mitt förnuft av denna människa. Hur mycket jag än vill.
Den människan är inte mottaglig. Det är NATTSVART.

(O.T.)
Min Mamma mördades av sin sambo.
Jag hade kunnat, som mina systrar, bara kunnat hata den man som tog min Mammas liv.
Jag slipper hata då jag istället ser till vad som var orsaken till att det hände.
Jag HATAR orsaken!!!!

(T)
Jag är en typ som, på gott och ont, gärna vill tro det bästa om människor tills annat bevisats.
I fallet Bjärred ser jag det jag vill se av det som JAG tycker ah framkommit. Min tolkning.
För mig räcker det inte med att se på föräldrarna som att de vore ONDA. Jag vill ju inte att det
ska vara orsaken till vad som hände familjen. Jag är dock öppen för att det ÄR orsaken men jag
tänker inte utgå från det.
Jag kommer, oavsett av vad som kommer fram, att oerhört mycket ogilla resultatet i villan.
Kanske kommer jag tänka väldigt dåliga tankar om 1 eller 2 föräldrar, kanske inte.

JAG vill tro att det fanns ett 'mörker' som jag inte ens kan föreställa mig.
Inte ens i min vildaste skräck-fantasi, så mörkt.
Kanske först hos den ena, baserat på dennes egen hälsa kombinerat med utsikter hos barnen,
som gjort att hen helt enkelt tänkt att dö. Att bestämt sig för döden trots sin parterns övertalnings-
försök, trots vetskapen att viljan att lämna kan tyckas vara, och såklart är, egoistisk.
Trots att hen VET att barn och partner blir ensamma i ett än värre helvete än innan.
Jag vill tro att detta ledde till totalt mörker hos även partnern.
Ett mörker som gjort att hen vill följa med i döden oavsett allt vad det innebär.
När mörkret för 2 föräldrar är ett faktum så återstår 2 barn.
Det är nog så jobbigt att försöka tänka sig in i ett sådant här scenario, där 2 föräldrar helt absolut vill,
och faktiskt tänker lämna in, och lämna 2 barn som kanske redan har det jobbigt.
Eftersom jag inte ens kan tänka mig in i en sån här situation så har jag oerhört svårt att tänka mig in
i deras andra gemensamma beslut, att ta barnen med sig!!

Tills annat kommer fram ang. barnens hälsa så kommer jag att tro att De hade hjälp att få.
De hade säkert kunnat få hjälp även UTAN sina föräldrar också, vilket gör föräldrarnas beslut än
svårare att ta in. Lika svårt som att ta in att det hos dem (föräldrarna) var så svart att man
inte längre vill vara med sina barn. En helt horribel tanke bara det!!
Jag har själv 3 barn och kan inte få ihop att ngt skulle kunna få mig att kunna/vilja lämna dem.
Inte nåt!!

Hur sjukt det än låter, och hur knasigt det känns att säga det (utan att VETA) så vill jag tro att om
föräldrarna varit likgiltiga, ej brytt sig om barnens framtid (då utan föräldrar), ej älskat sina barn,
ja då vill jag tro att barnen levt idag och nyligen varit på sina föräldrars begravning.
Jag vill tro att barnen är med sina föräldrar nu för att de var just älskade.

En jävla tur att föräldrars 'kärlek' till sina barn inte gjort denna typ av händelse mer förekommande!!

HADE detta varit en FILM som handlade om Familjen och deras liv, och som slutade på detta sätt,
ja då hade jag bölat som en gris.

"Det som inte fick hända, det hände"
Tror de anhöriga idag har det riktigt tungt
Senast redigerad av Skogsbergh 2018-02-09 kl. 01:58. Anledning: småfel
Citera
2018-02-09, 02:04
Medlem
Citat:
Ja, jag tror det var någon som antydde det. Även att brevet var jobbigt att läsa.

Fy vilken tragisk och vidrig händelse. Nu får hatarna säga vad dom vill men just nu tycker jag synd om hela familjen. De måste ha upplevt ett trauma och mörker vi aldrig kan föreställa oss.

Ja, visst gör man det. Det var synd om dem. Tänk om de fått hjälp att hantera detta. Inträngda i ett hörn av någon anledning.
Citera
2018-02-09, 05:36
Medlem
AvaChloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Finns ingen som tyckt det varit ett bra beslut, att ta barnens liv. Inte en enda!
Men på vissa låter det som om att tråden kryllar av dessa ändå, som tycker det??
Och vissa verkar tro att man inte är människa om man inte håller den ståndpunkten stenhårt,
att Mord är Mord oavsett vad, och att saker runt omkring (t.ex. orsak) är helt ovidkommande.
Mord ÄR Mord! Så långt är alla med!
Vissa kan i en mening bestämt hävda att 'Mord är Mord' och låta som man tycker att har man
mördat skall man i samtliga fall dömas lika (både juridiskt och även hur man ska ’se’ på dem)
just för att det är det värsta brottet att begå. I nästa mening så säger man att den som varit
delaktig i ett sådant vidrigt brott (att döda sina egna barn) måste ju vara allvarligt psykiskt sjuk.

OM man ÄR psykiskt sjuk (bevisligen) skulle väl det kunna vara just en förklaring till att en
människa KAN göra ett sådant här brott, som ingen ’frisk’ skulle kunna göra?
Om man är ’frisk’ i psyket men mår oerhört dåligt pga olika motgångar i livet så vill jag tro att
det ÄR möjligt att på väldigt kort tid, av kanske ett besked, en insikt, hamna i ngt som kan
liknas vid en psykos. Att gå från att ha hopp till att bestämt sig för att avsluta sitt liv tror jag
gör att många bitar liksom bara försvinner från förnuftet. Skitlätt för vissa kanske att sitta och
döma den som vill ta sitt liv, att säga att det måste kunna funnits en annan väg.
JAG kan inte döma den människa som vill ta sitt liv. Och i och med att jag inte kan det så inser
jag att då kan jag heller inte kräva mitt förnuft av denna människa. Hur mycket jag än vill.
Den människan är inte mottaglig. Det är NATTSVART.

(O.T.)
Min Mamma mördades av sin sambo.
Jag hade kunnat, som mina systrar, bara kunnat hata den man som tog min Mammas liv.
Jag slipper hata då jag istället ser till vad som var orsaken till att det hände.
Jag HATAR orsaken!!!!

(T)
Jag är en typ som, på gott och ont, gärna vill tro det bästa om människor tills annat bevisats.
I fallet Bjärred ser jag det jag vill se av det som JAG tycker ah framkommit. Min tolkning.
För mig räcker det inte med att se på föräldrarna som att de vore ONDA. Jag vill ju inte att det
ska vara orsaken till vad som hände familjen. Jag är dock öppen för att det ÄR orsaken men jag
tänker inte utgå från det.
Jag kommer, oavsett av vad som kommer fram, att oerhört mycket ogilla resultatet i villan.
Kanske kommer jag tänka väldigt dåliga tankar om 1 eller 2 föräldrar, kanske inte.

JAG vill tro att det fanns ett 'mörker' som jag inte ens kan föreställa mig.
Inte ens i min vildaste skräck-fantasi, så mörkt.
Kanske först hos den ena, baserat på dennes egen hälsa kombinerat med utsikter hos barnen,
som gjort att hen helt enkelt tänkt att dö. Att bestämt sig för döden trots sin parterns övertalnings-
försök, trots vetskapen att viljan att lämna kan tyckas vara, och såklart är, egoistisk.
Trots att hen VET att barn och partner blir ensamma i ett än värre helvete än innan.
Jag vill tro att detta ledde till totalt mörker hos även partnern.
Ett mörker som gjort att hen vill följa med i döden oavsett allt vad det innebär.
När mörkret för 2 föräldrar är ett faktum så återstår 2 barn.
Det är nog så jobbigt att försöka tänka sig in i ett sådant här scenario, där 2 föräldrar helt absolut vill,
och faktiskt tänker lämna in, och lämna 2 barn som kanske redan har det jobbigt.
Eftersom jag inte ens kan tänka mig in i en sån här situation så har jag oerhört svårt att tänka mig in
i deras andra gemensamma beslut, att ta barnen med sig!!

Tills annat kommer fram ang. barnens hälsa så kommer jag att tro att De hade hjälp att få.
De hade säkert kunnat få hjälp även UTAN sina föräldrar också, vilket gör föräldrarnas beslut än
svårare att ta in. Lika svårt som att ta in att det hos dem (föräldrarna) var så svart att man
inte längre vill vara med sina barn. En helt horribel tanke bara det!!
Jag har själv 3 barn och kan inte få ihop att ngt skulle kunna få mig att kunna/vilja lämna dem.
Inte nåt!!

Hur sjukt det än låter, och hur knasigt det känns att säga det (utan att VETA) så vill jag tro att om
föräldrarna varit likgiltiga, ej brytt sig om barnens framtid (då utan föräldrar), ej älskat sina barn,
ja då vill jag tro att barnen levt idag och nyligen varit på sina föräldrars begravning.
Jag vill tro att barnen är med sina föräldrar nu för att de var just älskade.

En jävla tur att föräldrars 'kärlek' till sina barn inte gjort denna typ av händelse mer förekommande!!

HADE detta varit en FILM som handlade om Familjen och deras liv, och som slutade på detta sätt,
ja då hade jag bölat som en gris.

"Det som inte fick hända, det hände"
Tror de anhöriga idag har det riktigt tungt

Du har präntat ned precis vad jag känner med det här fallet.
Det är så oerhört svårt att ta in det som skedde och samtidigt försöka förstå VARFÖR man gör såhär.
Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte förstå.
Det blir så fruktansvärt frustrerande allting.

Ja. Det är bara så ofattbart och makabert
Så sjukt, så grymt sjukt...
Citera
2018-02-09, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Barn som blir långvarigt misshandlade, mår psykiskt dåligt etc märks. De hade lärare hemma varje dag, de skulle sett om något var fel. I många fall var de t o m ensamma med flickorna då föräldrarna jobbade. De var stora nog för det. Jag tror att H och O var som de flesta föräldrar: måna om att barnen skulle ha det bra helt enkelt. Nu diskuterar jag alltså inte själva mordet. Utan allt innan och tillbaka tills barnen föddes. Jag har inga problem att ändra mig om det skulle komma fram motsatsen, men som vanlig medborgare väljer jag att inte lägga på läskiga egenskaper, och otäcka scenarios eller annat skit, förrän vetskap kommer om det.

Lärarna kanske trodde att de mådde psykiskt dåligt för att de var sjuka och hemma från skolan. En sådan slutsats är ju förståelig.

Jag säger mig, precis som du, inte heller mig veta men jag tycker att det är rimligt att anta att föräldrarna inte var kapabla att ge dem en god omsorg, trygg tillvaro med utgången som facit.
Citera
2018-02-09, 05:48
Medlem
Mord är inte alltid mord, det kan även vara dråp. Lagstiftarna har gett lagen nyanser.
Citera
2018-02-09, 06:25
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
1. Video finns. Media kommer ALDRIG visa denna.
2. Dödsfallen sker på fler datum än 1
3. Besked lämnas till familjen innan jul, jättetråkigt besked......

Bara lite att fundera över.....

På påståendena svarar jag:

1) Kan tänkas
2) Stämmer säkert, har jag redan antytt
3) Tveksamt, då sitter man inte på biograf 25/12 som anhörig
Citera
2018-02-09, 06:30
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
På vilket sätt då?

En med NÄRA anknytning har skrivit texten. Raderna är klippta ur en liten större text.....
Tankegångarna förefaller ha varit så som beskrivs.......
Kanske lite överbeskyddande, känslan av att barn är "ägodelar", kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in