Flashback bygger pepparkakshus!
2018-02-08, 16:24
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neapel
Kalla det vändslinga eller vad du vill. Spårvagnar kan köra in på yttersidan. Åker inte spårvagn så ofta. Fö tycker jag det låter oerhört konstigt att en spårvagn kör in i en annan i full fart bakifrån. Ska bli intressant att se vad de kommer fram till som hände.

Jag åker från Axel Dahlström varje dag och det går INTE att vända vagnen där om du kommer från Frölunda torg utan att först köra förbi och sedan backa in på vändslingan.
Varför skulle dessutom en tvåa komma från Frölunda torg? Det har jag aldrig sett på två år jag har åkt den sträckan.
Citera
2018-02-08, 17:44
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Rolf är rena rama OT. Från Wikipedia: "Rolf Allan Mjunstedt är den mest kända och enligt sig själv också den bästa spårvagnsföraren i Göteborg. Han är gift med Bettan som han älskar djupt, trots alla deras duster. De bor på Nordhemsgatan 66 tillsammans med grannparet Nisse och Ina Lind som de umgås med mycket flitigt."

OnT: Spårvagnarna mot Frölunda gick ganska tätt igår eftermiddag. Kan tänka mig att de fått stanna och vänta tills det blev ledigt på hållplatserna. Kanske en förklaring till att 7:an stod still?

Inte enligt vittnet, se Expressen, tidigare länkat. Strömfel.
Citera
2018-02-08, 18:23
Medlem
Takpapps avatar
Flera sidor allmän diskussion om tågsäkerhet och vändslingan vid Axel Dahlströms. Kul...

Citat:
Kalla det vändslinga eller vad du vill. Spårvagnar kan köra in på yttersidan. Åker inte spårvagn så ofta.

Du är väldigt fixerad vid den där slingan och att man skulle kunna backa sig igenom den när man kommer från Frölunda, något man aldrig gör om det inte är en exceptionell situation. Men låt mig påminna dig om att det var du som började den diskussionen genom att påstå att du såg en vagn just på den platsen själv:

Citat:
Åkte från Frölunda torg kl 1530. Var på väg hem från jobbet. När vi kom till axel Dahlströms torg. Så kom det en spårvagn jättefort bakifrån. Reagerade för att det var konstigt! Den körde in på stickspåret där. Hade gul 2. Spårvagnen som körde in i baken hade 1. Men föraren kan ändra det. Kan han ha stått där o väntat. För att vända och krocka med flit. Axel d är hållplatsen efter nymisgatan.

PS. Ursäkta osammanhängande text men skriver på telefonen och trött

Så, hur var det egentligen, det du med egna ögon såg? En spårvagn bakifrån - skulle tvåan också kommit från Frölunda och låg bakom dig? Hur skulle du hunnit se att den först körde efter er och sen backade in på slingan medan du åkte vidare? Skulle sedan tvåan stått där i slingan en trekvart och väntat (utan att orsaka trafikstockning!) innan den backade igenom slingan för att fortsätta mot Frölunda, bytt nummer och krockat?

Rent svammel!
Citera
2018-02-08, 18:24
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Han satt längst bak i mitten av det breda sätet och säger att han flög flera meter till ca mitten av vagnen.

Ditt vittne kan med andra ord inte ha kunnat avgöra om det var föraren eller nån annan som arabhojtade. Det kan ha varit vem som helst.
Citera
W.Irvings avatar

Moderatormeddelande

Postat av W.Irving 2018-02-08, 19:27
Medlem
För att tråden inte ska spåra ur helt vill jag påminna samtliga resenärer om att här diskuteras den aktuella olyckan.

Övriga, mer generella diskussioner, hålls i andra delforum eller trådar, t.ex.
  • Stockholms spårvägar
  • ATC på spårväg
  • Krocksäkerhet i 60-talsvagnar
  • Lustigheter kring förarens förmodade namn, eller linjenummer
Överträdelse beivras.
13 inlägg raderade - en varning utdelad.

/Moderator
2018-02-08, 19:41
Medlem
Citat:
Kalla det vändslinga eller vad du vill. Spårvagnar kan köra in på yttersidan. Åker inte spårvagn så ofta. Fö tycker jag det låter oerhört konstigt att en spårvagn kör in i en annan i full fart bakifrån. Ska bli intressant att se vad de kommer fram till som hände.

En massa sidor men ingenting om det var en liten knuff, hur man nu knuffar en tung vagn. Eller om det var en rejäl krock!
Citera
2018-02-08, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Så du åker 80 blås förbi en hållplats? Inte speciellt troligt.
Mer troligt att börja stillastående och sedan krocka alltså, eller vad vill du få sagt? Och var får du siffran 80 ifrån?
Citera
2018-02-08, 19:59
Medlem
Knivur-273s avatar
Man borde kunna tänka sig att installera sensorer på vagnarna för att förhindra dylikt.

Jag har blivit fångad med kläderna mellan dörrarna i tunnelbanan som litet barn. En man steg fram och slet resolut upp dörrarna och frigjorde mig. Föraren tittade inte bakåt innan denne steg på gaspedalen. Måhända en livräddande insats av den förre.
Citera
2018-02-08, 21:41
Medlem
Eiinnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Finns väl kameror ombord som kan förklara förloppet?

Kanske tagits bort. Folk känner sig ju kränkta av övervakningskameror.
Citera
2018-02-08, 21:49
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eiinnd
Kanske tagits bort. Folk känner sig ju kränkta av övervakningskameror.

Fast det skiter de nog högaktningsfullt i. Tror vi går mot kameror i varje gathörn. När polisen inte klarar sitt uppdrag ropas det efter mer bevakning.

Tänkte mest att kameran kan visa om föraren gjort något galet. Rimligtvis borde man se att man är på väg att köra in i röven på en stillastående vagn. Han måste sovit eller på annat sätt varit ouppmärksam.
Citera
2018-02-08, 21:52
Medlem
Eiinnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Han måste sovit eller på annat sätt varit ouppmärksam

Eller blivit sjuk på något vis.
Citera
2018-02-09, 13:40
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Bra inlägg. Och teori.

Men.

Med risk för att kallas troll för evigt:

Föraren ska ha gasat. Och skrikit Allahu akhbar enligt min kompis som var på vagnen och vittnar om att folk föll som käglor och barn ur sina barnvagnar.

Den stillastående vagnen kan inte ha stannat utan skäl. Inte där.
Det är en grässträcka.

Heja, Frölunda kan ha fått sitt första terrordåd.
Notera att detta uttryck inte alltid är kopplat till terrorhandlingar, utan det kan ropas ungefär som vi skriker "herregud" om något inträffar. Så släpp terrortanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in