Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-07, 18:32
  #1
Medlem
Snorkings avatar
Någon som vet något om spårvagnsolyckan i dag?

Den vid Frölundatorg. 9 pers skadade. Många låter det som..
Citera
2018-02-07, 18:32
  #2
Medlem
Många skadade efter spårvagnskrock i Göteborg.

På onsdagseftermiddagen krockade två spårvagnar vid marconigatan i Frölunda, Göteborg.

Enligt räddningstjänsten har nio personer skadats.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/ni...rock-1.5150225

Krocken verkar ha skett runt 16:30 vid hållplatsen positivgatan.

Någon som vet mer? Stort räddningspådrag på platsen.
Citera
2018-02-07, 19:18
  #3
Medlem
En person verkar allvarligt skadad. Ska vi gissa på chauförren?

Citat:
Under eftermiddagen och kvällen har nio personer skadats och förts till Mölndals och Östra sjukhuset. Av de skadade ska tre vara barn. En av de skadade personerna ska vara allvarligt skadad.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...rock-1.5150225
Citera
2018-02-07, 19:22
  #4
Medlem
W.Irvings avatar
Trådar sammanfogade i 39 sekunder äldre tråd, samt datum tillagd i rubriken.

/Moderator
Citera
2018-02-07, 19:26
  #5
Medlem
Körde förbi på lite avstånd efter jobbet och har aldrig sett så många blåljus på en gång.

Av de bilder jag sett på Aftonbladet så har en spårvagn kört in i den andra bakifrån. Den som blev påkörd stod mellan hållplatserna Nymilsgatan och Musikvägen, på väg mot Frölunda torg, så det verkar som att den fått oplanerat stopp och därefter har bakomvarande inte hunnit uppfatta det. Ev. har sikten varit skymd av en kurva, för det är en svag högersväng med träd på sidorna, strax innan olycksplatsen.

Ungefärliga koordinater:
57,6612435, 11,9238272
__________________
Senast redigerad av herter 2018-02-07 kl. 19:29.
Citera
2018-02-07, 19:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
En person verkar allvarligt skadad. Ska vi gissa på chauförren?



http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...rock-1.5150225
Ingen vågad gissning med tanke på hur fronten på spårvagnen såg ut. Skall vi gissa att det är mannen i trettioårsålderm som är föraren.
Citera
2018-02-07, 19:41
  #7
Medlem
Ja, så går det när fyllovagnarna och förarna till dessa med knappt B-kort kör utan ATC.
Citera
2018-02-07, 20:35
  #8
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Körde förbi på lite avstånd efter jobbet och har aldrig sett så många blåljus på en gång.

Av de bilder jag sett på Aftonbladet så har en spårvagn kört in i den andra bakifrån. Den som blev påkörd stod mellan hållplatserna Nymilsgatan och Musikvägen, på väg mot Frölunda torg, så det verkar som att den fått oplanerat stopp och därefter har bakomvarande inte hunnit uppfatta det. Ev. har sikten varit skymd av en kurva, för det är en svag högersväng med träd på sidorna, strax innan olycksplatsen.

Ungefärliga koordinater:
57,6612435, 11,9238272

Det är en väldigt svag kurva, så det kan man inte skylla på. Bristande uppmärksamhet eller för litet avstånd, snarare.
Citera
2018-02-07, 20:41
  #9
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Körde förbi på lite avstånd efter jobbet och har aldrig sett så många blåljus på en gång.

Av de bilder jag sett på Aftonbladet så har en spårvagn kört in i den andra bakifrån. Den som blev påkörd stod mellan hållplatserna Nymilsgatan och Musikvägen, på väg mot Frölunda torg, så det verkar som att den fått oplanerat stopp och därefter har bakomvarande inte hunnit uppfatta det. Ev. har sikten varit skymd av en kurva, för det är en svag högersväng med träd på sidorna, strax innan olycksplatsen.

Ungefärliga koordinater:
57,6612435, 11,9238272

Bra inlägg. Och teori.

Men.

Med risk för att kallas troll för evigt:

Föraren ska ha gasat. Och skrikit Allahu akhbar enligt min kompis som var på vagnen och vittnar om att folk föll som käglor och barn ur sina barnvagnar.

Den stillastående vagnen kan inte ha stannat utan skäl. Inte där.
Det är en grässträcka.

Heja, Frölunda kan ha fått sitt första terrordåd.
Citera
2018-02-07, 21:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Bra inlägg. Och teori.

Men.

Med risk för att kallas troll för evigt:

Föraren ska ha gasat. Och skrikit Allahu akhbar enligt min kompis som var på vagnen och vittnar om att folk föll som käglor och barn ur sina barnvagnar.

Den stillastående vagnen kan inte ha stannat utan skäl. Inte där.
Det är en grässträcka.

Heja, Frölunda kan ha fått sitt första terrordåd.
Tack. Om detta är sant så lär det komma ut, men i nuläget har jag svårt att tro på terrorspåret (japp). Menar du att båda spårvagnsförarna har varit i maskopi då, och att den ena stannat medan den andra gasade?

I betalartikeln på GP står något om att föraren åtminstone ringt i klockan innan krocken:

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...&aId=1.5150932
Citera
2018-02-07, 21:12
  #11
Medlem
Remloffs avatar
Jag har inte betal-GP men det finns även en tjej intervjuad som säger att framför-vagnen kommer i utfart och närmar sig. Barnen grät.

Samma som polarn säger, föraren körde så det sprakade om rälsen.


Olyckan utreds som vårdslöshet i trafik.

Varför vagnen framför står still nere på Orkestergatan får väl utredarna ta reda på. Inga larm om strömbrist på den lilla sträckan om 300 m- ish rapporterade.

Mycket märkligt.

Vårdslöshet i trafik utreds det som, enl Västtrafik.

Givetvis kan givetvis föraren ha utbrast Gud är stor, som en sista bön.

Blod överallt säger kompisen.

Jag var inte på vagnen. Betrakta mig som andrahandskälla.
Citera
2018-02-07, 21:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Jag har inte betal-GP men det finns även en tjej intervjuad som säger att framför-vagnen kommer i utfart och närmar sig. Barnen grät.

Samma som polarn säger, föraren körde så det sprakade om rälsen.


Olyckan utreds som vårdslöshet i trafik.

Varför vagnen framför står still nere på Orkestergatan får väl utredarna ta reda på. Inga larm om strömbrist på den lilla sträckan om 300 m- ish rapporterade.

Mycket märkligt.

Vårdslöshet i trafik utreds det som, enl Västtrafik.

Givetvis kan givetvis föraren ha utbrast Gud är stor, som en sista bön.

Blod överallt säger kompisen.

Jag var inte på vagnen. Betrakta mig som andrahandskälla.
Det lär visa sig tids nog, ja. Aftonbladet har lagt artikeln lååångt ner i sitt flöde, vilket kan styrka teorin om terrorbrott. Fler källor från vagnen skulle vara önskvärt. Har inte heller betal-GP så jag kan inte se om det finns mer information där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback