Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Det har varit få som tagit barnens parti och istället riktat fokus på föräldrarna, och hur tufft dom måste haft det.
Jag har aldrig sett en så cynisk hållning beträffande rätten att ta livet av andra människor och speciellt barn som har hela livet framför sig. Den ena har så stor sympati för detta att den aldrig vill hamna i den här sitsen osv. Andra säger att dom har kämpat lidit och man kan förstå beslutet även om det är fel.
Jag begriper inte att dom här barnen som dödats inte har några rättigheter i den här tråden. Och varje människa som läser det här måste bli extremt rädda för hur vissa individer egentligen resonerar kring mord. Du skriver att det vore enklare om det var monster osv. Det börjar bli ett kallt samhälle där friskhet och mindre besvär eftersträvas och där vissa inte passar in och att man önskar livet ur dom.
Alla som skaffar barn bör vara införstådda med att det inte är en dans på rosor utan ett livslångt arbete som kräver ansvar. Det är inga prylar som man föder fram. Instinktivt tar vi hand om sjuka barn oavsett vad dom drabbats av. Det ligger i den mänskliga naturen, men det finns avarter och där framkommer ett tydligt iskallt möjligen inskränkt eller avtrubbat, känslomässigt fattigt resonemang.
Tack för ett fint inlägg. Bra att du poängterar att det är två barn som blivit mördade. Detta har skett utan beaktande av barns oinskränkta rätt till sina egna liv. Alla har vi vår egen utmätta tid, som ingen annan har rätt att ha en åsikt om. Nu diskuteras livskvalité utifrån aspekter som gör mig rädd.
När två högutbildade personer med bra ekonomi, god förankring i samhället, drabbas av motgångar så får en del folk plötsligt förståelse och visar medömkan för förövarna i denna tråd. Mördarna är vuxna personer som ser mord på sina barn som en lösning på problem.
Flickorna är brottsoffer. De har inte valt att dö, och som minderåriga kan de inte ens ta beslut om att dö. Barn brukar inte reflektera över döden. Om barn vill dö, så beror det på att de har ett helvete hemma, och inte för att de har en sjukdom.