2018-02-08, 18:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag förstår alla uteblivna orosanmälningar, för det rör sig om folk man inte ger sig på utan vidare. Det är viktigt att komma ihåg hur ovanligt detta fall är.

Man behöver inte ens reservera sig med "inte ge sig på utan vidare". Fallet (ur skol- och vårdperspektiv) behöver inte ens vara "ovanligt" - det ovanliga är ju morden och självmorden.

Alla föräldrar som har det jobbigt, och som har barn som har det jobbigt strävar ju på så gott det går och kämpar vidare. Jag delar helt uppfattningen att detta fall är så ovanligt att det inte ens kan ses som en indikation på något systemiskt fel.
Citera
2018-02-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det har varit få som tagit barnens parti och istället riktat fokus på föräldrarna, och hur tufft dom måste haft det.
Jag har aldrig sett en så cynisk hållning beträffande rätten att ta livet av andra människor och speciellt barn som har hela livet framför sig. Den ena har så stor sympati för detta att den aldrig vill hamna i den här sitsen osv. Andra säger att dom har kämpat lidit och man kan förstå beslutet även om det är fel.
Jag begriper inte att dom här barnen som dödats inte har några rättigheter i den här tråden. Och varje människa som läser det här måste bli extremt rädda för hur vissa individer egentligen resonerar kring mord. Du skriver att det vore enklare om det var monster osv. Det börjar bli ett kallt samhälle där friskhet och mindre besvär eftersträvas och där vissa inte passar in och att man önskar livet ur dom.

Alla som skaffar barn bör vara införstådda med att det inte är en dans på rosor utan ett livslångt arbete som kräver ansvar. Det är inga prylar som man föder fram. Instinktivt tar vi hand om sjuka barn oavsett vad dom drabbats av. Det ligger i den mänskliga naturen, men det finns avarter och där framkommer ett tydligt iskallt möjligen inskränkt eller avtrubbat, känslomässigt fattigt resonemang.

Tack för ett fint inlägg. Bra att du poängterar att det är två barn som blivit mördade. Detta har skett utan beaktande av barns oinskränkta rätt till sina egna liv. Alla har vi vår egen utmätta tid, som ingen annan har rätt att ha en åsikt om. Nu diskuteras livskvalité utifrån aspekter som gör mig rädd.

När två högutbildade personer med bra ekonomi, god förankring i samhället, drabbas av motgångar så får en del folk plötsligt förståelse och visar medömkan för förövarna i denna tråd. Mördarna är vuxna personer som ser mord på sina barn som en lösning på problem.

Flickorna är brottsoffer. De har inte valt att dö, och som minderåriga kan de inte ens ta beslut om att dö. Barn brukar inte reflektera över döden. Om barn vill dö, så beror det på att de har ett helvete hemma, och inte för att de har en sjukdom.
Citera
2018-02-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Now you're cooking with gas...)

Någon kläckte tidigt i tråden tanken att de båda tillsammans skulle ha kokat ihop detta över middagsbordet... nej, men om vi skulle ta livet av barnen... älskling... Den personen vill jag minnas fick mycket spott, men det visade sig vara så, om det nu är så att det inte är förtäckta mord och en ensam, galen mördare som hotat sig fram. Nej, detta blir aldrig löst.
Citera
2018-02-08, 18:39
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanah
Om kompisar till barnen går in och läser skulle jag tycka att det var sorgligt att de skulle behöva läsa grundlösa spekulationer om sina kompisars föräldrar som de kanske kände och tyckte om. Det var till och med någon som bara genom att se på O.H. bild, tyckte sig kunna utläsa drag av psykopati...

Ja, jag tycker synd om vilken människa som helst som hamnar i ett sånt mörker att de väljer att döda sina barn. Det är fel. Naturligtvis är det synd om barnen, de hade rätten att leva. Något annat har jag inte sagt. Det är en familjetragedi. Jag önskar att föräldrarna hade bett om hjälp, och fått proffesionell hjälp. Det hade inte behövt sluta såhär.
Ska kompisarna läsa om två analyserande föräldrar och all annan grundlös spekulation du kommer med? Ska kompisarna lära sig att tycka synd om sina döda kompisars mördare? Det är ingen jävla familjetragedi,
det är inte mer ursäktande för dessa föräldrar att mörda än vilken annan mördare som helst.
Citera
2018-02-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man behöver inte ens reservera sig med "inte ge sig på utan vidare". Fallet (ur skol- och vårdperspektiv) behöver inte ens vara "ovanligt" - det ovanliga är ju morden och självmorden.

Alla föräldrar som har det jobbigt, och som har barn som har det jobbigt strävar ju på så gott det går och kämpar vidare. Jag delar helt uppfattningen att detta fall är så ovanligt att det inte ens kan ses som en indikation på något systemiskt fel.

Ja. Det är så det är. Detta är ett fall som är mycket ovanligt. Det finns inte med på kartan att något kan sluta så här illa. Det går inte att hitta systemfel i detta fall.

Skolan var också mycket engagerade. Det var en lärare som sökte upp familjen i hemmet, flera gånger då hon inte kunde nå dem per telefon.
Citera
2018-02-08, 18:41
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tack för ett fint inlägg. Bra att du poängterar att det är två barn som blivit mördade. Detta har skett utan beaktande av barns oinskränkta rätt till sina egna liv. Alla har vi vår egen utmätta tid, som ingen annan har rätt att ha en åsikt om. Nu diskuteras livskvalité utifrån aspekter som gör mig rädd.

När två högutbildade personer med bra ekonomi, god förankring i samhället, drabbas av motgångar så får en del folk plötsligt förståelse och visar medömkan för förövarna i denna tråd. Mördarna är vuxna personer som ser mord på sina barn som en lösning på problem.

Flickorna är brottsoffer. De har inte valt att dö, och som minderåriga kan de inte ens ta beslut om att dö. Barn brukar inte reflektera över döden. Om barn vill dö, så beror det på att de har ett helvete hemma, och inte för att de har en sjukdom.
Men kära nån! Det är väl INGEN i tråden som har rättfärdigat morden på barnen, alla är rörande överens hur fel detta var. Däremot finns det ett antal personer som är intresserade av hur det kunde gå så fel.Vad är det som är så svårt att förstå?
Citera
2018-02-08, 18:45
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Han gick ner 10% i arbetstid. Var det vad barnen var värda? Ändå kunde han arbeta 90% trots djupaste förtvivlan, utmattning och hopplöshet? Tänk vilken ångest Anders Eklund måste haft, vad dåligt han mådde som var tvungen att mörda ett barn. Han gick väl inte heller ner i arbetstid? Vilken förtvivlan han måste ha känt! Givetvis skulle de allihopa haft en spärr. Ondska, vansinne och egoism.
Men hur kommer Anders Eklund in i bilden? Han är en sexdåre och mördare. Han våldtog och mördade av lusta. Han hade aldrig någon tanke på att ta sitt eget liv. Finns ingen som helst koppling till det här fallet
Citera
2018-02-08, 18:50
Medlem
Americanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Kände du dem? Ingen kan veta vad som dolde sig bakom fasaden, ändå. Eftersom det slutade med självmord och mord är detta ingen tråd som är lämplig att läsa för något barn. Kloka föräldrar blockerar Flashback. Är man ännu klokare pratar man med sina barn om detta som hänt.

Det är inte Flashback som mördat barnen. Vet inte hur du avser att skydda barn generellt, men här handlar det faktiskt om barn som levde farligt i ett hem de inte kom levande från. Ibland blir det lite väl unket i luften här. Hänt är hänt. Ingen vet varför. Saker händer. En del kan man göra för att förhindra tragedier och det är att utbilda varje människa i vad som händer med en om man blir deprimerad. Någonstans i bakhuvudet kan då signaler om "ickenormalt tänkande" hoppa fram, så att man själv slår larm och kan anmäla sig själv.

Kanske var OH lite "förmer" än andra och ansåg sig inte behöva göra detta. Han visste redan vad som skulle hända, resten av livet. Det är individuellt hur man förhåller sig till omvärlden, om man är pessimist eller optimist. Där gör utbildning ingen skillnad. Kanske har han luktat lite väl mycket på blommorna från personer som likt Gertrud1 är väldigt, väldigt negativa och mörksinta kring diagnos, omvärld och bemötande. Man får acceptera att omvärlden har svårt att begripa sig på en både obekant och diffus diagnos. För det tar man inte livet av sig, eller sina barn.

Jag håller inte med om att barnen levde farligt i sitt hem. Det rimmar illa med föräldrar som sitter med på skolmöten och planerar skolgång, som reser utomlands för att försöka hitta botemedel till döttrarnas sjukdom. Som har ordnat med hemundervisning och visat upp läkarutlåtanden, man kan undra hur många läkarbesök de varit på. Dessutom kom det lärare till hemmet, som har skyldighet att göra en orosanmälan skulle de misstänka att barnen far illa.

För mig är barn som lever dåligt något annat. Barn som lever med alkoholiserade föräldrar, knarkarföräldrar, vårdslösa föräldrar, som utsätter barnen för verbal misshandel, fysisk misshandel, sexuella övergrepp, som låter barnen utföra sysslor de är för små för m.m.
Citera
2018-02-08, 18:53
Medlem
Americanahs avatar
Citat:
Ska kompisarna läsa om två analyserande föräldrar och all annan grundlös spekulation du kommer med? Ska kompisarna lära sig att tycka synd om sina döda kompisars mördare? Det är ingen jävla familjetragedi,
det är inte mer ursäktande för dessa föräldrar att mörda än vilken annan mördare som helst.

Jag ser det inte så. En familj är utplånad, ett par föräldrar har utplånat sina döttrar. Det hade inte behövt gå så här illa. För mig är det en jävla famijetragedi, ja.
Citera
2018-02-08, 18:55
Medlem
Citat:
Jag funderar på vad polisen sa.Ett våldsbrott kallas självmord för våldsbrott? Ingen vet vad som hände i villan vi bara spekulerar. Någon skrev här att någon var väldigt sjuk,men det var inte fysisk sjukdom.Samt om krossat glas och försvarsskador.
Citera
2018-02-08, 18:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Men kära nån! Det är väl INGEN i tråden som har rättfärdigat morden på barnen, alla är rörande överens hur fel detta var. Däremot finns det ett antal personer som är intresserade av hur det kunde gå så fel.Vad är det som är så svårt att förstå?

Ingen idé att försöka förklara, vissa vill helt enkelt inte förstå att ALLA tycker det är mord och att det är FEL med mord. Snart 15000 inlägg och många tuggar samma sak hela tiden
Citera
2018-02-08, 19:00
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanah
Jag håller inte med om att barnen levde farligt i sitt hem. Det rimmar illa med föräldrar som sitter med på skolmöten och planerar skolgång, som reser utomlands för att försöka hitta botemedel till döttrarnas sjukdom. Som har ordnat med hemundervisning och visat upp läkarutlåtanden, man kan undra hur många läkarbesök de varit på. Dessutom kom det lärare till hemmet, som har skyldighet att göra en orosanmälan skulle de misstänka att barnen far illa.

För mig är barn som lever dåligt något annat. Barn som lever med alkoholiserade föräldrar, knarkarföräldrar, vårdslösa föräldrar, som utsätter barnen för verbal misshandel, fysisk misshandel, sexuella övergrepp, som låter barnen utföra sysslor de är för små för m.m.

Ja, och nu kan du lägga till ytterligare en kategori föräldrar till barn som far illa. Riktigt fiiina, utbildade föräldrar, kärleksfulla och omtyckta. Undrar vad barnen tyckte - var dom rädda tro ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in