2018-02-08, 13:34
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Vad Iran-Irak-Turkiet hade för möte påverkade inte USA. Amerikanerna så ganska tidigt att de inte skulle ta sida vid en eventuellt väpnad konflikt mellan KRG och Irak. Vad jag vet är att Erdogan knivhögg en vän i ryggen d v s Barzani. Det gjorde han för att Barzani hade ett möte med någon från Israel och någon från Frankrike, jag tror det var utrikesministrar för respektive land. Hur som helst... Det går inte att jämföra med det som händer i Syrien. USA kommer inte att backa i Syrien och Turkiet måste tänka på sitt NATO-medlemskap.

Barzani utropade självständighet och fösökte lägga händerna på Kirkuk utan att fråga andra regionala aktörer. Resultatet blev nederlag.

USA klarar inte av 4 regionala aktörer samtidigt OM de är överens. De kan inte ens skydda PKK mot Turkiet...
Citera
2018-02-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, det verkar ju så. Annars vet jag inte varför de inte återvänder, det är ju längesedan Manbij togs ifrån IS. Kanske det är som i Raqqa, dit folk inte kan återvända heller, men det beror på att området inte är rensat från sprängämnen. Där rensar civila själva...

Troligen vill man inte heller att araberna återvänder, trots att det var nästan bara araber i Manbij.

Men Erdogans huvudskäl är att stoppa planerna på ett oberoende kurdiskt område vid sin gräns, och där det dessutom stöds av USA. Jag tror att dessa planer är stoppade nu, tack vare Turkiets ingripande. USA påstår att de bara samarbetar med SDF i kampen mot IS. De vill uppenbarligen inte konfrontera Nato-vännen Turkiet öppet.

Precis för något luktar illa i allt det här. Hittade också ett klipp på youtube som läkt där en högt uppsatt strategisk general i USA menade på att det inte frågan om det kommer bli ett Självständigt Kurdistan utan mer när. Ska se om jag kan hitta det.
Citera
2018-02-08, 14:59
Medlem
Dags för ryssarna och Syaaf att ge SDFPKKYPGPYD en minnesbeta.
Bomba deras positioner ett par dagar och provocera fram nåt från isis koalitionen.
Ryssarna måste aktivera sitt luftförsvar över hela Syrien.
SDFPKKYPGPYD har fått för mycket luft i det sista. Man måste veta sin plats.
Citera
2018-02-08, 15:38
Medlem
arbetets avatar
Här är ytterligare en analys av nattens händelser och jag tror att mycket stämmer i det resonemanget. USA vet inte riktigt vad de håller på med genom att engagera kurder och lokala arabklaner. Det kommer att explodera rakt upp i ansiktet på dem till slut:

Jens Hittrien
‏ @JensHittrien

Citat:
Unexpectedly pro-gov forces tried to advance on Euphrates front against US supported SDF forces near Conoco gas plant. US responded by striking the advancing troops.
A development worth dissecting.

Citat:
A lot are referring to a silently agrees deconflictation line along the Euphrates banks. However point is Damascus will explore all possibilities to recapture territory even when it is dependent on actors like Russia and Iran. Deconflictation is not listed in their dictionary.

Citat:
By reinforcing tribal loyalty and poking up difference Damascus hopes to create a hostile climate to tribes aligned with US and SDF. Problematic for US current quagmired position in Syria.

Citat:
My guess seems to be true. The targeted troops were tribal fighters.

https://twitter.com/JensHittrien/status/961485519707426816
Citera
2018-02-08, 15:48
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Du om någon är väl orolig för "rebellerna" i Idlib nu, Nusra-folket och deras terror-vänner, som Israel vårdar i sina sjukhus.
Israel skall hålla sig borta från syriskt territorium.
Vårda sårade stridande står i enlighet med Genvekonventionen, oavsett vilken part man tillhör. Det är således en skyldighet.
Citera
2018-02-08, 15:50
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ja, det verkar ju så. Annars vet jag inte varför de inte återvänder, det är ju längesedan Manbij togs ifrån IS. Kanske det är som i Raqqa, dit folk inte kan återvända heller, men det beror på att området inte är rensat från sprängämnen. Där rensar civila själva...

Troligen vill man inte heller att araberna återvänder, trots att det var nästan bara araber i Manbij.

Men Erdogans huvudskäl är att stoppa planerna på ett oberoende kurdiskt område vid sin gräns, och där det dessutom stöds av USA. Jag tror att dessa planer är stoppade nu, tack vare Turkiets ingripande. USA påstår att de bara samarbetar med SDF i kampen mot IS. De vill uppenbarligen inte konfrontera Nato-vännen Turkiet öppet.
Varför skriver du "tack vare Turkiets ingripande". Förstår du inte att Turkiets ingripande är olaglig?

Det finns ingen gräns för ditt hycklande.
Citera
2018-02-08, 16:41
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Varför skriver du "tack vare Turkiets ingripande". Förstår du inte att Turkiets ingripande är olaglig?

Israelockuperar också områden mot internationell lag, kallar du deras agerande olagligt?
Citera
2018-02-08, 16:52
Medlem
Alla förutom Ryssland agerar olagligt i Syrien. Ryssland är enda landet som får befinna sig i Syrien. Varken Israel , USA eller Turkiet.
Citera
2018-02-08, 16:55
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Alla förutom Ryssland agerar olagligt i Syrien. Ryssland är enda landet som får befinna sig i Syrien. Varken Israel , USA eller Turkiet.

Värst är naturligtvis Assad själv som systematiskt bombar och gasar ihjäl sin egen befolkning. Olagligt deluxe
Citera
2018-02-08, 17:01
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Israelockuperar också områden mot internationell lag, kallar du deras agerande olagligt?
Jag pratade inte om ockupation. Turkiet ämnar inte att ockupera området. Dock har Turkiet inte någon övertygande rättslig grund för att ens intervenera.

Om du stöttar Turkiets intervention måste du erkänna Israels rätt att göra detsamma i Syrien och Libanon mot Hezbollsh. Det finns inget utrymme för dubbelmoral.

Men ja, Israel begår andra krigsbrott.
Citera
2018-02-08, 17:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vårda sårade stridande står i enlighet med Genvekonventionen, oavsett vilken part man tillhör. Det är således en skyldighet.
Men Israel vårdar inte exempelvis syriska soldater eller Hizbollah. Så ett partiskt urval är det ju fråga om. Varför låtsas du något annat?
Citera
2018-02-08, 18:01
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Det verkar vara delade meningar om den saken, ganska komiskt faktiskt!
Jag anser att det turkiska anfallet är olagligt. Men Väst tycks inte anse det. Däremot protesterar Syrien och Iran och det är förstås för att det är en kränkning av Syriens territorium, alltså olagligt. Att Väst inte anser det, beror troligen på att Turkiet är med i Nato.

Så, här ser vi återigen exempel på att det Nato-medlemmar gör, det kritiserar man inte.

Det är tyvärr så ställningstagandena ser ut. Det finns ingen objektiv sanning, som du låtsas ideligen.

Du stödjer en sida i kriget, jag stödjer den andra. Jag uttrycker mina åsikter här, i motsats till dig, som bara angriper dina motståndare på ett personligt plan. Du borde vara ärlig med dina åsikter, istället för att slänga dig med hyckleri-kortet och annat trams.

Du gillar USA:s destabilisering av Syrien och användandet av al-qaida för att störta Assad. Men du vet att detta inte går att försvara, därför håller du på med ditt löjliga krypskytte här. Du är ett kräk.
Senast redigerad av humanlife 2018-02-08 kl. 18:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in