2018-02-08, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vill du diskutera verklighetens vara så får du starta en tråd om det.

I den här tråden skulle vi diskutera om Bibeln är sann eller inte.
Jag har skrivit om hur jag ser på den saken.
Dokumenten kan ha en viss sanningshalt. Min åsikt.
Vi vet att de har en viss sanningshalt. Men om man diskuterar bibelns sanningshalt i ett religionsforum, så är det knappast för att debattera om Jerusalem finns. Det som undras är om hela bibeln är sann, kan man säga.
Citera
2018-02-08, 12:54
Medlem
Dontcallmedudes avatar
Något specifikt i Bibeln du undrar över?
Citera
2018-02-08, 12:59
Medlem
TorbjornNilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vi vet att de har en viss sanningshalt. Men om man diskuterar bibelns sanningshalt i ett religionsforum, så är det knappast för att debattera om Jerusalem finns. Det som undras är om hela bibeln är sann, kan man säga.

Det handlar mer om huruvida det kristna frälsningsbudskapet är verklighetsförankrat eller absurt.
Citera
2018-02-08, 13:02
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ja det ingriper det jag skriver.
Dvs jag tänker lite bredare och djupare än vad du gör vad gäller sanningshalten.
Du skummar på ytan vad gäller Bibelns dokument och vad gäller individerna som dokumenterade om Jerusalem och sanningshalterna i texterna som beskriver deras liv där och då.
Bibeln är levande historia, anser jag.

Du och jag är inte på samma nivå vad gäller frågeställningen.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-02-08 kl. 13:07.
Citera
2018-02-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorbjornNilsson
Det handlar mer om huruvida det kristna frälsningsbudskapet är verklighetsförankrat eller absurt.
Ja, bland annat. Även skapelseberättelsen syndafloden m.m.
Citera
2018-02-08, 13:08
Medlem
Citat:
Ja det ingriper det jag skriver.
Dvs jag tänker lite bredare och djupare än vad du gör vad gäller sanningshalten.
Du skummar på ytan vad gäller Bibelns dokument och vad gäller individerna som dokumenterade om Jerusalem.
Du och jag är inte på samma nivå.
Oj, det var ödmjukt.
Om du tänker bredare och djupare, varför skriver du inte om det? Inget hittills tyder på att du tänker djupare och bredare, snarare tänker du mer flummigt och svävande.
"Tja, några saker är nog sann" "De var nog sant på den tiden" "De beskrev sin verklighet".
Inga direkta citat av dig, utan mer en sammanfattning av din djupa och breda tankeverksamhet.
Citera
2018-02-08, 13:20
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Oj, det var ödmjukt.
Om du tänker bredare och djupare, varför skriver du inte om det? Inget hittills tyder på att du tänker djupare och bredare, snarare tänker du mer flummigt och svävande.
"Tja, några saker är nog sann" "De var nog sant på den tiden" "De beskrev sin verklighet".
Inga direkta citat av dig, utan mer en sammanfattning av din djupa och breda tankeverksamhet.
Ja vi tänker på frågeställningen helt olika du och jag.
Ja det var ödmjukt skrivet av mig. Inte alls menat att betyda något annat.
Vi rör oss inte på samma nivå, tankemässigt, och vad gäller trådfrågan.
Det betyder inte att någon av oss två är mer eller mindre intelligenta.

Kan du och jag då hålla oss till frågan och på vårt individuella sätt besvara trådfrågan så är det bättre och leder eventuellt framåt.
Du kanske vill stå på samma fläck???
Senast redigerad av gabrielle2 2018-02-08 kl. 13:23.
Citera
2018-02-08, 13:27
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorbjornNilsson
Ja exakt! Finns det någon verklighetsförankrad sanningshalt i Bibelns dokument.
Det är ju trotts allt dokumenterat av människor som ville ge något till eftervärlden.
Bibeln finns= sant.
Dokumenten finns= sant.
Människor som dokumenterade existerade= sant.
Vissa händelser i dokumenten innehar en viss sanningshalt= sant.
Om sedan budskapet i dokumenten är absolut sant eller innehar en viss sanningshalt är det svårare att avgöra.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-02-08 kl. 13:31.
Citera
2018-02-08, 14:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja exakt! Finns det någon verklighetsförankrad sanningshalt i Bibelns dokument.
Det är ju trotts allt dokumenterat av människor som ville ge något till eftervärlden.
Bibeln finns= sant.
Dokumenten finns= sant.
Människor som dokumenterade existerade= sant.
Vissa händelser i dokumenten innehar en viss sanningshalt= sant.
Om sedan budskapet i dokumenten är absolut sant eller innehar en viss sanningshalt är det svårare att avgöra.

Men det är ganska enkelt att avgöra att hela berättelsen om Moses är påhittad eftersom den beskriver en fiktiv version av Egypten. Både när det gäller Egyptens dåtida gränser och användningen av titeln farao.
Samma gäller berättelsen om hur Josef "kom till Egypten". Han var redan i Egypten, såvida han inte levde i dagens Turkiet eller i Iran.
Och hur var det nu med den där idisslande haren?
Och försök att bygga något som är cirkelformat med 10 meter i diameter och 30 meter i omkrets så får du se hur svårt det blir ...
Citera
2018-02-08, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Men återigen, jag ser inga problem i det tekniska med att en allsmäktig Gud knäpper med fingrarna och ser till att det uppstår ett universum som ser ut som om det har existerat i över 10 miljarder år ur ett inre perspektiv, förklarat med erkänt ofullständiga teorier om de materiella tingens beskaffenhet.

Några moraliska problem då?

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Menar du att Gud skulle vara någon skygg skogstomte som gömt sig under en sten?

Om det är Gud som gömmer sig för människan, eller tvärtom, eller både och, och framförallt i vilket syfte, är viktigt när man ska fördela skulden.
Senast redigerad av .profile 2018-02-08 kl. 14:56.
Citera
2018-02-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ja vi tänker på frågeställningen helt olika du och jag.
Ja det var ödmjukt skrivet av mig. Inte alls menat att betyda något annat.
Vi rör oss inte på samma nivå, tankemässigt, och vad gäller trådfrågan.
Det betyder inte att någon av oss två är mer eller mindre intelligenta.

Kan du och jag då hålla oss till frågan och på vårt individuella sätt besvara trådfrågan så är det bättre och leder eventuellt framåt.
Du kanske vill stå på samma fläck???
Så länge inga belägg kommer fram så är det naturligt att stå på samma fläck. Jag har inga problem med det. Jag behöver inte slå knut på mig själv för att jag vill att bibeln ska passa in i det vi nu lärt oss om verkligheten. Det får andra syssla med. Det är nog det som kallas att tänka bredare och djupare.
Citera
2018-02-08, 14:52
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men det är ganska enkelt att avgöra att hela berättelsen om Moses är påhittad eftersom den beskriver en fiktiv version av Egypten. Både när det gäller Egyptens dåtida gränser och användningen av titeln farao.
Samma gäller berättelsen om hur Josef "kom till Egypten". Han var redan i Egypten, såvida han inte levde i dagens Turkiet eller i Iran.
Och hur var det nu med den där idisslande haren?
Och försök att bygga något som är cirkelformat med 10 meter i diameter och 30 meter i omkrets så får du se hur svårt det blir ...
Ja det låter helt orimligt när man ser det bildligt framför sig eller tekniskt och verkar inte bestå av någon vidare sanningshalt men det kan finnas något där som är sant men som gjorts om till en fullkomligt overklig/ ologisk beskrivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in