2018-01-14, 11:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Typiskt för-att-det-är-så- argument. Om man ska vända på det och tänka att den förklaringsmodellen som finns nu för universum är den definitiva och att vi vet mer nu än vad vi någonsinn har och kommer att göra, hur trovärdigt blir det då? Du bevisar ju inte nödvändigtvis att bibeln har fel, så att säga.

Bibelns kosmologi börjar från ett nonsens-underlag, och ger ingen anledning för vidare auktoritets-argumentation.

Detta innebär dock inte att all tro är motbevisat.
Citera
2018-01-14, 11:31
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du presenterar i vanlig ordning mycket ad hoc premissat retorik/demagogi.
På vilket sätt annulerar det resonemangets giltighet, efter de givna premisserna?
Hur hjälper det att ha utgångspunkt i kritikens inherenta värde?

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Den har inte tolkats som något annat än dagar innan vetenskapen påvisade att detta var fullständigt omöjligt. Då först började resonemang om att denna del inte skulle läsas bokstavligt komma. Så gör inte om texten till något den inte var ämnad till att vara.
Hur det har tolkats av vissa instanser under en viss tidsperiod avgör inte vad som är den korrekta tolkningen. Men återigen, jag ser inga problem i det tekniska med att en allsmäktig Gud knäpper med fingrarna och ser till att det uppstår ett universum som ser ut som om det har existerat i över 10 miljarder år ur ett inre perspektiv, förklarat med erkänt ofullständiga teorier om de materiella tingens beskaffenhet.
Med ja, det är väldigt fult att resonera så, för att inte tala om fruktlöst. Det är klart vetenskaparna ska ha en eloge för sina fräna förklaringsmodeller och mätningar också, jag gillar ju också fysik.

Hänvisar hursomhelst till 2 Petrus 3:8 som nämner "Men en sak får inte undgå er uppmärksamhet, ni älskade, att en dag för Jehova är som tusen år och tusen år som en dag".

Det står inte "en dag är tusen år", utan "en dag är som tusen år".
Det är skäl nog att tolka det som förhållandet till en avsevärt mycket längre tidsperiod, vilken oavsett tolkningsperspektiv är mycket längre än en människas livstid.
Inte med nödvändighet drygt 9 miljoner timmar.
Senast redigerad av Bonnatorp 2018-01-14 kl. 12:26.
Citera
2018-01-14, 12:15
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Bibelns kosmologi börjar från ett nonsens-underlag, och ger ingen anledning för vidare auktoritets-argumentation.

Håller med om den andra meningen. Sedan var det inte bibelns validitet som sådan utan snarare forskningens förklaringmodell det syftades på.
Senast redigerad av .Hellraiser. 2018-01-14 kl. 12:21.
Citera
2018-01-14, 14:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag förstår, men samtidigt inte riktigt.
Menar du att Gud skulle vara någon skygg skogstomte som gömt sig under en sten?

Vad är det för Gud du själv pratar om egentligen?
Vill du hävda att det finns en allsmäktig skapare är det nog inte bara jag den som skulle vilja se honom.
Citera
2018-01-14, 14:13
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vill du hävda att det finns en allsmäktig skapare är det nog inte bara jag den som skulle vilja se honom.
2 Moseboken 33: 20
"Och han tillade: ”Du kan inte se mitt ansikte, ty ingen människa kan se mig och leva.”"

1 Timoteus 6:16
"...den ende som har odödlighet, som bor i ett otillgängligt ljus, som ingen människa har sett eller kan se. Honom tillhör ära och evig makt. Amen."

Jag undrar själv hur man skulle kunna se någon som övergår dimensionerna för ens egna existens.
Så det du ber om är inte bara omöjligt genom retoriska medel, det står i bibeln också.
Citera
2018-01-14, 14:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
"Och han tillade: ”Du kan inte se mitt ansikte, ty ingen människa kan se mig och leva.”"

"...den ende som har odödlighet, som bor i ett otillgängligt ljus, som ingen människa har sett eller kan se. Honom tillhör ära och evig makt. Amen."

Jag undrar själv hur man skulle kunna se någon som övergår dimensionerna för ens egna existens.
Så det du ber om är inte bara omöjligt genom retoriska medel, det står i bibeln också.
Det är bara ursäkter för att ytterligare en religion misslyckats med att påvisa Gud.

I övrigt räcker det med att se honom bakifrån när han utför lite av sina trollkonster.
Jag är inte så stingslig på den punkten.
Citera
2018-01-14, 16:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du presenterar i vanlig ordning mycket ad hoc premissat retorik/demagogi.

Citat:
På vilket sätt annulerar det resonemangets giltighet, efter de givna premisserna?

Vilka "GIVNA" premisser?
Citera
2018-01-14, 16:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Håller med om den andra meningen. Sedan var det inte bibelns validitet som sådan utan snarare forskningens förklaringmodell det syftades på.

Så frågan flyttas till en konfrontation mellan bibelns och "forskningens" verklighets-beskrivande validitet?
Citera
2018-01-14, 16:46
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Så frågan flyttas till en konfrontation mellan bibelns och "forskningens" verklighets-beskrivande validitet?

Nej, du citerar utanför dess kontext. Om man uttrycker det så här: varför tror du att det vi vet nu är den ultimata formen av kunskap som aldrig kommer ändras?
Citera
2018-01-14, 16:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Nej, du citerar utanför dess kontext.

Och denna "kontext" är?
Citera
2018-01-15, 08:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om man istället utgår från att Gud finns och bibeln är hans ord, är det inte då ganska rimligt att anta att majoriteten av all religioner, de flesta kristna inriktningar inkluderat, är osanna?

Om Bibeln är hans ord borde den väl rimligtvis vara ofelbar? Han borde väl veta bäst hur man bevarar meddelandet intakt och faktuellt korrekt?
Citera
2018-01-15, 08:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Det handlar mer om den totala avsaknaden av faktiska och påtagliga evidens för att någon sådan entitet existerar och verkar på ett relevant sätt i vår värld. Inte att rakt av se hans ansikte.

Dessutom, angående att man inte kan se Gud och överleva:
http://skepticsannotatedbible.com/contra/seen.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in