2018-02-08, 10:37
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast det är rätt problematiskt, tycker jag, om man som elitidrottare behöver permanent medicinering för att kunna elitidrotta.
Det känns absolut inte sunt.

Helt klart stora gråzoner. Man har ju tröskelvärde för att ha en yttre gräns. Det är nog dessa som behöver ses över. Samt hur diagnostik går till.

Detta har onekligen satts i system. Det känns inte rimligt och rent statistiskt skall ju inte 70 procent t ex vara drabbade av astma. Men i norges skidöandslag är fallet nästan sådant
Citera
2018-02-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ja, de diskuterar barn med astma ja, komiskt att du kopierar in texter som säger emot dig själv. Ansträngningsastma är fortfarande en effekt av hårt fysiskt arbete och behöver inte ha något med kronisk inflammation att göra. Håll isär begreppen.

Nej, du har fel. Ansträngningsastma uppstår pga en kronisk inflammation av luftrören, ofta med kraftigt försämrad förmåga att dra in luft i lungorna även vid avsaknad av fysisk aktivitet. När man sedan anstränger sig så förvärras tillståndet, dels pga att man får för lite syre, dels pga att luftrören irriteras ytterligare (vilket sker väldigt lätt då man har en kronisk inflammation). En astmaattack inträffar då kroppen inte får tillräckligt med syre längre och andningsorganen får panik.

Bara för att visa hur olika astma kan visa sig så skall jag berätta lite om mina barn. Jag har nämligen två barn med astma som idrottar och de har haft många olika varianter av problem med detta.

Det ena barnet hade aldrig några astmaattacker, men kunde inte få i sig tillräckligt med syre för att kunna anstränga sig så att hen blev svettigt ens, när det barnet fick astmamedicin så öppnades en helt ny värld och från att vara klart långsammast i laget så blev hen en av de snabbaste, bara för att hen fick luft...

Det andra barnet har tappat all sin kondition efter att inte kunnat fullfölja ett träningspass pga frekventa astmaattacker vid ansträngning. Det barnet har dock inga som helst problem annat än vid hård ansträngning. Vid några tillfällen så har hen även svimmat. Detta trots astmamedicin. Efter att nu fått en starkare medicin (med kortison i som dämpar inflammationen i luftrören) så kan hen ofta träna ett fullt pass.
Citera
2018-02-08, 10:43
Medlem
udons avatar
Citat:
Det har inte slagit dig att slemhinnorna fuktas via invärtes reglering baserat på vätskenivån i kroppen? Eller går du runt och vattensprayar varenda slemhinna du har eller?

Eftersom du verkar ha noll erfarenhet av konditionsidrott får jag be dig sova i ett rum med låg luftfuktighet samtidigt som du är förkyld och därmed andas genom munnen. Rapportera sedan hur det känns i halsen under natten och på morgonen.

Kronisk inflammation motverkas inte med intag av vätska. Trams!
Citera
2018-02-08, 10:45
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Eftersom du verkar ha noll erfarenhet av konditionsidrott får jag be dig sova i ett rum med låg luftfuktighet samtidigt som du är förkyld och därmed andas genom munnen. Rapportera sedan hur det känns i halsen under natten och på morgonen.

Helt rätt. Däremot hjälpande effekt vid att tunna ut slemmet.

Saxat från nätet

"Att ha ansträngningsastma innebär inte att du är helt frisk när du inte anstränger dig. Den underliggande inflammationen i luftrören finns alltid kvar, även om besvären utlöses av ansträngning."
Citera
2018-02-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon

Nu handlar ju inte Norges astmasituation om kronisk medfödd astma, utan påstådd astma som uppkommit genom hård träning.

Tycker du det låter rimligt att mer än 70% Norges och världens bästa skidåkare har kronisk medfödd astma? Statistiken säger ju då, om du har medfödd astma så är det 70% chans att man i framtiden kommer ta OS-medalj i längdskidåkning.

Jag själv fick s.k. diagnos med ansträngningsastma när jag var yngre, men den diagnosen gick över när jag kom på att jag inte var van vid den hårda konditionsträning jag påbörjade med. Sen dess har jag aldrig haft problem, förutom andfåddhet vid pressad träning. Det fanns några i klassen som hade kronisk astma också, pga allergier och det var ständigt viktigt för dem att ta det VÄÄÄLDIGT lugnt på idrotten, trots intag av medicin och tillgänglig medicin. Sen ploppade det fram en massa norska studier som förändrade astma-synen.
Citera
2018-02-08, 12:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej, du har fel. Ansträngningsastma uppstår pga en kronisk inflammation av luftrören, ofta med kraftigt försämrad förmåga att dra in luft i lungorna även vid avsaknad av fysisk aktivitet. När man sedan anstränger sig så förvärras tillståndet, dels pga att man får för lite syre, dels pga att luftrören irriteras ytterligare (vilket sker väldigt lätt då man har en kronisk inflammation).

Det skulle då betyda att uppåt 70% av befolkningen har astma?
Men att för de som inte elitidrottar så utlöses aldrig ansträngningsastman!?
Är det verkligen rimligt?

Eller hur kan man annars försklara att så många elitidrottare utvecklar astma?
Citera
2018-02-08, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det skulle då betyda att uppåt 70% av befolkningen har astma?
Men att för de som inte elitidrottar så utlöses aldrig ansträngningsastman!?
Är det verkligen rimligt?

Eller hur kan man annars försklara att så många elitidrottare utvecklar astma?

När det gäller vinteridrotter så får man astma av träning I kall och torr luft. Det är så bägge mina barn har fått Astma, issporter...

När väl den kroniska inflammationen triggats av kall och torr luft så är den extremt svår att bli av med. Luftrören är för lång tid framåt känsliga, en del har tur och det växer bort under puberteten om de slutat med vinteridrott, men många har kvar problemet för livet, oavsett om de fortsätter att idrotta eller inte.

Har en bekant som började träna igen vid 40 års ålder och direkt fick ett astmaanfall igen. En annan bekant har astmamedicin och har klarat sig från anfall I över 20 år, men tester visar att hon inte kan sluta med medicinen utan att börja få astma anfall igen. Den ena av dessa två fick astman av vinteridrott...
Citera
2018-02-08, 12:18
Medlem
Citat:
Statistiken säger ju då, om du har medfödd astma så är det 70% chans att man i framtiden kommer ta OS-medalj i längdskidåkning.

Matematik är uppenbarligen inte din starka sida.

Inte medicin heller.

Jag håller dock med om att det är tveksamt att alla har problem och att de behöver så stora doser. Dock kan jag konstatera att hälften av lagmedlemmarna i mitt ena barns issport har konstaterad astma. Det är knappast en tillfällighet...
Citera
2018-02-08, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Matematik är uppenbarligen inte din starka sida.

Inte medicin heller.

Jag håller dock med om att det är tveksamt att alla har problem och att de behöver så stora doser. Dock kan jag konstatera att hälften av lagmedlemmarna i mitt ena barns issport har konstaterad astma. Det är knappast en tillfällighet...

Vad i matematiken stämmer inte?

Eller påstår du att kronisk astma är en grundläggande allmän förutsättning/bra egenskap för att lyckas nå världseliten i längdskidor? Precis som breda axlar och långa armar inom simningen?
Citera
2018-02-08, 12:26
Medlem
Norsk antidopningsexpert slaktar FIS och Damsgaard.

"FIS innførte ikke et blodprofilprogram i henhold til WADAs retningslinjer før 2012/13. Tviler på at prøver tatt før den tid er vurdert av andre enn FIS/Damsgaard. Før det brukte FIS private selskap til å analysere blodprøver - ikke WADA akkrediterte laboratorier."

"FIS har i årevis hatt et antidopingarbeid som mangler transparens og troverdighet.Dette svekker utøvernes rettssikkerhet og troverdigheten til idretten. At de nå peker på WADA er pinlig all den tid de ventet til de siste med å rapportere blodprøver i ADAMS og sikre uavhengighet"

"Kan være de fulgte deler av retningslinjene, men ikke alle. Ikke før tidligst 2012. I 2011 under VM hadde han feks med sin egen blodanalysator i Holmenkollen. Han ble tilbudt å sende prøvene til en WADA lab, men ville gjøre det selv. Ikke i tråd m retningslinjene selvsagt."

https://twitter.com/madsdrange
Citera
2018-02-08, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermanhe
Det måste ju vara Johan Olsson i s f. Han har ju bara ställt upp VM och därefter försvunnit.

Nej, det kan inte vara Johan Olsson. Det handlar om en man och en kvinna som fortfarande är aktiva i landslaget.
Citera
2018-02-08, 12:38
Medlem
Drange har tidigare sågat Sveriges antidopningsarbete.

"I Sverige tok de 25 EPO-analyser i hele fjor. 25! I hele svensk idrett. Og de har ikke et blodprofilprogram. Da er det mer eller mindre fritt frem til å dope seg."

https://www.vg.no/sport/doping/dopingforfatter-forstaar-at-utoevere-foeler-seg-mistenkt/a/10142517/

"Norge tog i fjol 591 blodtester i kampen mot dopning. Sverige tog 70... När det gäller skidsporterna i FIS, det internationella skidförbundet, var siffrorna 16 för Sverige mot 169 för Norge."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=5931935

"Wadas lista för 2013 visar att Sverige gör väldigt få blodprov jämfört med andra länder."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=5932411

Sverige har inte ens en oberoende nationell antidopningsorganisation.

Antidopningsikonen: ”Sverige är fel ute”
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=6803460
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in