2018-02-08, 10:08
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det har inte slagit dig att slemhinnorna fuktas via invärtes reglering baserat på vätskenivån i kroppen? Eller går du runt och vattensprayar varenda slemhinna du har eller?

Varför pratar du om återfuktning av slemhinnor om dessa är inflammerade och vilken påverkan har fukt på muskulatur som är kontraherad?

Injicerar du vattenånga i inflammerad muskelvävnad?
Citera
2018-02-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Varför pratar du om återfuktning av slemhinnor om dessa är inflammerade och vilken påverkan har fukt på muskulatur som är kontraherad?

Injicerar du vattenånga i inflammerad muskelvävnad?

Har du inte ens läst dina egna länkar eller? Haha du är ju helt slut.

Vart står det att ansträngningsastma är en inflammation?
Citera
2018-02-08, 10:10
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Men flicka lilla, pälsdjursallergiker är just allergiska. Vem fan är dock allergisk mot vanlig luft?

luften är inte problemet, temperaturen i luften är problemet för just dessa skidåkare. Kall luft påverkar luftrören negativt för en person med ansträngningsastma, och får muskulaturen att dra ihop sig ytterligare.

Menar du att du inte förstår detta enkla samband?

Vid ansträngningsastma KONTRAHERAR luftrören sig ytterligare och behöver då t ex terbutaline för att slappna av.

Du kan man inte mena allvar att du inte förstår skillnaden? Min dotter på nio år förstår när jag förklarar detta. Är du 5?
Citera
2018-02-08, 10:11
Medlem
haresEars avatar
Citat:

ansträngningsastma har ju en underliggande inflammatorisk sjukdom i luftrören, som triggas vid träning.
Du förstår inte detta? Sök lite så hittar du svar
Citera
2018-02-08, 10:13
Medlem
Citat:
ansträngningsastma har ju en underliggande inflammatorisk sjukdom i luftrören, som triggas vid träning.
Du förstår inte detta? Sök lite så hittar du svar

Klistra in källa samt länk tack.
Citera
2018-02-08, 10:13
Medlem
haresEars avatar
Citat:

Vattenånga inhaleras för att verka slemlösande, men det har inget med ASTMA att göra. För att medicinera bort svullnaden i luftrören används t ex terbulatine eller andra betablockerare
Citera
2018-02-08, 10:18
Medlem
Citat:
luften är inte problemet, temperaturen i luften är problemet för just dessa skidåkare. Kall luft påverkar luftrören negativt för en person med ansträngningsastma, och får muskulaturen att dra ihop sig ytterligare.

Menar du att du inte förstår detta enkla samband?

Vid ansträngningsastma KONTRAHERAR luftrören sig ytterligare och behöver då t ex terbutaline för att slappna av.

Du kan man inte mena allvar att du inte förstår skillnaden? Min dotter på nio år förstår när jag förklarar detta. Är du 5?

Som sagt, den s.k. ansträngningsastma är ingen kronisk åkomma eller har något att göra med vanlig allergisk allergen astma. Ansträngningsastma, är en reaktion som beror på fysiskt hårt arbete, det är ingen latent bakomliggande inflammation som blossar upp.
Citera
2018-02-08, 10:18
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Klistra in källa samt länk tack.

Då jag gick utbildning hade vi böcker för denna typ av källor.
Denna källan vet jag inte tillförlitligheten på, men det som står stämmer.

http://www.astmaochallergilinjen.se/astma/det-hander-i-kroppen-vid-astma/anstrangningsastma/

"Ansträngningsastma är väldigt vanligt och innebär precis som det låter att du får besvär av din astma när du anstränger dig. När du tränar eller anstränger dig fysiskt på annat sätt andas du snabbare och genom munnen. Det betyder att luften som kommer ner till luftrörens slemhinnor är torrare och kallare än den hade varit om du andats genom näsan, och luftrören blir då irriterade och kan dra ihop sig. Om du är känslig kan det hända att du får astmasymtom även vid lättare ansträngning. Barn med astma kan till exempel få ansträngningsastma när de leker. Att ha ansträngningsastma innebär inte att du är helt frisk när du inte anstränger dig. Den underliggande inflammationen i luftrören finns alltid kvar, även om besvären utlöses av ansträngning."

Jag gillar inte att behöva överbevisa lågintelligenta varelser som skriker efter FAKTA FAKTA FAKTA.
Om du lär dig lyssna, ta in att andra personen kan veta mer än du i specifika områden samt att söka på internet kanske någon orkar hantera dig mer än 2 minuter.
Citera
2018-02-08, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Var sa de att värdena var från ett VM? Mycket positivt för Hellner i så fall.

24:45 i klippet: https://www.svtplay.se/video/16886630/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-19-avsnitt-5
"I anslutning till ett världsmästerskap..."
Citera
2018-02-08, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xaviercragan
24:45 i klippet: https://www.svtplay.se/video/16886630/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-19-avsnitt-5
"I anslutning till ett världsmästerskap..."
Det måste ju vara Johan Olsson i s f. Han har ju bara ställt upp VM och därefter försvunnit.
Citera
2018-02-08, 10:23
Medlem
Citat:
Då jag gick utbildning hade vi böcker för denna typ av källor.
Denna källan vet jag inte tillförlitligheten på, men det som står stämmer.

http://www.astmaochallergilinjen.se/astma/det-hander-i-kroppen-vid-astma/anstrangningsastma/

"Ansträngningsastma är väldigt vanligt och innebär precis som det låter att du får besvär av din astma när du anstränger dig. När du tränar eller anstränger dig fysiskt på annat sätt andas du snabbare och genom munnen. Det betyder att luften som kommer ner till luftrörens slemhinnor är torrare och kallare än den hade varit om du andats genom näsan, och luftrören blir då irriterade och kan dra ihop sig. Om du är känslig kan det hända att du får astmasymtom även vid lättare ansträngning. [B]Barn med astma kan till exempel få ansträngningsastma när de leker. Att ha ansträngningsastma innebär inte att du är helt frisk när du inte anstränger dig. Den underliggande inflammationen i luftrören finns alltid kvar, även om besvären utlöses av ansträngning."[/b]

Jag gillar inte att behöva överbevisa lågintelligenta varelser som skriker efter FAKTA FAKTA FAKTA.
Om du lär dig lyssna, ta in att andra personen kan veta mer än du i specifika områden samt att söka på internet kanske någon orkar hantera dig mer än 2 minuter.

Ja, de diskuterar barn med astma ja, komiskt att du kopierar in texter som säger emot dig själv. Ansträngningsastma är fortfarande en effekt av hårt fysiskt arbete och behöver inte ha något med kronisk inflammation att göra. Håll isär begreppen.
Citera
2018-02-08, 10:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Alltså; astmamedicinerna är ju i många fall dopingklassade. Det är därför man får söka dispens. Att folk fuskar eller försöker jobba runt regelverket är ju något annat än att idrottare med astma har möjlighet att elitidrotta tack vare medicin.

Förstår du inte den skillnaden?

Fast det är rätt problematiskt, tycker jag, om man som elitidrottare behöver permanent medicinering för att kunna elitidrotta.
Det känns absolut inte sunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in