Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Ja, de diskuterar barn med astma ja, komiskt att du kopierar in texter som säger emot dig själv. Ansträngningsastma är fortfarande en effekt av hårt fysiskt arbete och behöver inte ha något med kronisk inflammation att göra. Håll isär begreppen.
Nej, du har fel. Ansträngningsastma uppstår pga en kronisk inflammation av luftrören, ofta med kraftigt försämrad förmåga att dra in luft i lungorna även vid avsaknad av fysisk aktivitet. När man sedan anstränger sig så förvärras tillståndet, dels pga att man får för lite syre, dels pga att luftrören irriteras ytterligare (vilket sker väldigt lätt då man har en kronisk inflammation). En astmaattack inträffar då kroppen inte får tillräckligt med syre längre och andningsorganen får panik.
Bara för att visa hur olika astma kan visa sig så skall jag berätta lite om mina barn. Jag har nämligen två barn med astma som idrottar och de har haft många olika varianter av problem med detta.
Det ena barnet hade aldrig några astmaattacker, men kunde inte få i sig tillräckligt med syre för att kunna anstränga sig så att hen blev svettigt ens, när det barnet fick astmamedicin så öppnades en helt ny värld och från att vara klart långsammast i laget så blev hen en av de snabbaste, bara för att hen fick luft...
Det andra barnet har tappat all sin kondition efter att inte kunnat fullfölja ett träningspass pga frekventa astmaattacker vid ansträngning. Det barnet har dock inga som helst problem annat än vid hård ansträngning. Vid några tillfällen så har hen även svimmat. Detta trots astmamedicin. Efter att nu fått en starkare medicin (med kortison i som dämpar inflammationen i luftrören) så kan hen ofta träna ett fullt pass.