2018-02-08, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Matchavgörande spelare klassas som "bra"? Gör om, hör rätt.

Ja bra var väl fel ord. Han var riktigt bra. Men ur ett historiskt perspektiv när man ska ta ut ett All Star var han "bara" bra

Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Pekka, Loob och J jönsson är lika självklara som Sundin, Lidström och Sundin.

Jönsson gjorde 28 poäng sin enda säsong i NHL Han kunde nog nå upp i 40-50 poäng, men inte en chans att han var på Loob, Sundin och Lidströms nivå. Långt ifrån självklar.

Pekka grym men Salo hade dominerat i SHL också. Skulle väl vara om han tog Lindbergh men även en som Hedberg hade dominerat i SHL och var knappast något speciellt i NHL.

Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Var han för dålig för att få stanna, eller trivdes han inte där och längtade efter snus, salt lakrits och isterband?

Tippar på att det inte var värt att spela borta i AHL på denna tiden. Man tjänade inget på hockeyn då och var inte alls som idag. Bättre att spela hemma i SHL då.

Mitt intryck av Sterner idag är att han är bitter. Han hävdar bestämd att han skulle dominera i NHL om han fick chansen på riktigt men också att han var första svensk i NHL. Men det stämmer inte då Bob Nyström var först.
Citera
2018-02-08, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ja bra var väl fel ord. Han var riktigt bra. Men ur ett historiskt perspektiv när man ska ta ut ett All Star var han "bara" bra

Jönsson gjorde 28 poäng sin enda säsong i NHL Han kunde nog nå upp i 40-50 poäng, men inte en chans att han var på Loob, Sundin och Lidströms nivå. Långt ifrån självklar.

Pekka grym men Salo hade dominerat i SHL också. Skulle väl vara om han tog Lindbergh men även en som Hedberg hade dominerat i SHL och var knappast något speciellt i NHL.

Tippar på att det inte var värt att spela borta i AHL på denna tiden. Man tjänade inget på hockeyn då och var inte alls som idag. Bättre att spela hemma i SHL då.

Mitt intryck av Sterner idag är att han är bitter. Han hävdar bestämd att han skulle dominera i NHL om han fick chansen på riktigt men också att han var första svensk i NHL. Men det stämmer inte då Bob Nyström var först.
Tommy Salo var en riktig sopa vilket han visade i Modo och Frölunda. Jönsson ställde upp i OS och VM och var färgstark även om NHL spelarna var med. Jönsson var topp noch i SHL och dess slutspel. Att en nämna Jönsson i samma mening som Salo är vidrigt. Salo är inte ens i närheten av vad Jönsson gjort för svensk hockey.
Att sedan ens jämnför Salo med Pekka är förjävligt. Pekka var en väg mot Sovjet och en mästare i landslaget och i elitserien.
Salo kunde för fan inte ens rädda en puck jävel i från Vitryssland. Nej fy fan för för Salo. Enda han gjort är att rädda nån straff 94, släppa in en skit puck mot Vitryssland och vara klappkass i Modo och Frölunda.

Har du ens sett Lindbergh spela?
Citera
2018-02-08, 10:41
Medlem
Citat:
Tommy Salo var en riktig sopa vilket han visade i Modo och Frölunda. Jönsson ställde upp i OS och VM och var färgstark även om NHL spelarna var med. Jönsson var topp noch i SHL och dess slutspel. Att en nämna Jönsson i samma mening som Salo är vidrigt. Salo är inte ens i närheten av vad Jönsson gjort för svensk hockey.
Att sedan ens jämnför Salo med Pekka är förjävligt. Pekka var en väg mot Sovjet och en mästare i landslaget och i elitserien.
Salo kunde för fan inte ens rädda en puck jävel i från Vitryssland. Nej fy fan för för Salo. Enda han gjort är att rädda nån straff 94, släppa in en skit puck mot Vitryssland och vara klappkass i Modo och Frölunda.

Solo spelade bara slutet på karriären i Modo och Frölunda.

Jönsson har aldrig bevisat att han kan prestera med de allra bästa på topp mer än i korta turneringar. Jönsson hade tex till VM 30 matcher mindre i benen under säsongen än NHL-spelarna.

jag har aldrig nämnt Jönsson i samma mening som Salo. Inte ens i samma stycke. Men som vanligt vill du bara provocera.

Du kommer heller inte ifrån att Salo var riktigt bra ett par år och är den målvakt som är svensk som stått näst mest matcher i NHL.

Jag har sett klipp, hört och sett priserna Lindbergh vann. Det räcker.
Citera
2018-02-08, 11:29
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ja hur skulle ni forma Sveriges All-Star team genom tiderna?

Kriterier:
Laget ska möta andra länders All-Star och kan behöva checkinglines.
Laget ska funka ihop så bra som möjligt.
Spelarna ska jämföras med sin tid.

Mitt lag:

H.Lundqvist, T.Salo, P.Lindbergh

Nicklas Lidström - Mattias Öhlund
Mattias Norström - Börje Salming
Niklas Hjalmarsson - Ulf Samuelsson
Fredrik Olausson - Erik Karlsson

Mats Näslund - Mats Sundin - Markus Näslund
Peter Forsberg - Kent Nilsson - Håkan Loob
Henrik Zetterberg - Nicklas Bäckström - Daniel Alfredsson
Daniel Sedin - Henrik Sedin - Tomas Sandström
Tomas Holmström, Thomas Steen

Inga spelare från tidigare än 80-talet(förutom Salming) och då ska de ändå jämföras med sin tid. Och sen ingen Reideborn. Du måste ha glömt honom.
Citera
2018-02-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Inga spelare från tidigare än 80-talet(förutom Salming) och då ska de ändå jämföras med sin tid. Och sen ingen Reideborn. Du måste ha glömt honom.

Ja det blir lite svårt att slå sig in här enligt mig om man inte presterat i NHL.

Jämförs med sin tid är upp till var och en att tolka. Jag förstår om man har med spelare från 60 och 70-talet. Jag valde dock inte att ha med några. Menade mest med det att tex Salming i dagens hockey hade fått svårt att platsa i SHL. Men självklart ska han vara med i laget.

Reideborn har jag hört var grym. Konkurrensen är hård. Vi har ju även Honken.
Citera
2018-02-08, 14:00
Bannlyst
Markus Näslund - Peter Forsberg - Mikael Renberg
Henrik Zetterberg - Mats Sundin - Daniel Alfredsson
Daniel Sedin - Henrik Sedin - Alexander Steen
Johan Franzen - Nicklas Bäckström - Filip Forsberg

Nicklas Lidström - Mattias Öhlund
Niklas Kronwall - Erik Karlsson
Victor Hedman - Kenny Jönsson

Henrik Lundqvist
Tommy Salo

Det här duger gott. Tror inte några spelare från tidigare generationer kan slåss sig in i detta lag.
Citera
2018-02-08, 15:27
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Var han för dålig för att få stanna, eller trivdes han inte där och längtade efter snus, salt lakrits och isterband?

Jag minns inte utförligt vad han sa, mer än att han hade kontrakt över en säsong till, men ville inte stanna kvar i NHL.
Citera
2018-02-08, 16:24
Medlem
Citat:
Solo spelade bara slutet på karriären i Modo och Frölunda.

Jönsson har aldrig bevisat att han kan prestera med de allra bästa på topp mer än i korta turneringar. Jönsson hade tex till VM 30 matcher mindre i benen under säsongen än NHL-spelarna.

jag har aldrig nämnt Jönsson i samma mening som Salo. Inte ens i samma stycke. Men som vanligt vill du bara provocera.

Du kommer heller inte ifrån att Salo var riktigt bra ett par år och är den målvakt som är svensk som stått näst mest matcher i NHL.

Jag har sett klipp, hört och sett priserna Lindbergh vann. Det räcker.
Jag skulle till oc med sätta in spelare som tex Masken och Sigge. Dessa spelare har gjort mer för landslaget än vad många andra namn som har nämnts. Vi kan tex ta Rundqvist också.
Citera
2018-02-10, 08:06
Medlem
Politrickss avatar
Citat:

Är du säker på det?
Citera
2018-02-10, 13:52
Medlem
Bartman777s avatar
Sterner gjorde NHL-debut säsongen 1964-65.
Bob Nystrom 1972-73.
Citera
2018-02-10, 18:51
Bannlyst
Citat:

Du är ju helt otrolig. Du dömer alltså hela Salos karriär för ett misstag mot vitryssland och vad han gjorde i Modo och Frölunda på ålderns höst.

Salo var en given förstamålvakt i NHL i 9 års tid. Både för Edmonton och Islanders. Han hade bra stats varje säsong och blev framröstad som Edmontons viktigaste spelare 2 gånger. Salo har dessutom gjort mycket bra ifrån sig i många Vm, Os och World Cup. Efter Lundqvist är Salo den bästa målvakten vi fått fram, det råder det ingen som helst tvekan om.

Pekka var för dålig för att spela i NHL.
Citera
2018-02-10, 18:54
Bannlyst
Citat:
Pekka, Loob och J jönsson är lika självklara som Sundin, Lidström och Sundin.

J.Jönsson var inte ens bättre än Marcus Nilson, Samuel Påhlsson etc. Att nämna J.Jönsson i samma andetag som Sundin är ju helt sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in