2018-02-11, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politricks
Är du säker på det?

Gustav "Gus" Forslund ska det så klart vara

Bob Nyström var ju inte ens svensk.
Citera
2018-02-11, 09:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det finns några namn jag saknar.
Kjell Samuelsson, mycket bidragande till VM guldet -91
Lars-Göran Nilsson, härlig, blixtsnabb skridskoåkare
Magnus Johansson, har ni redan glömt sveriges, kanske smartaste ishockeyspelare.
Inge Hammarström
Jonas Bergqvist

Bara för att nominera några.
Citera
2018-02-11, 09:53
Medlem
Det är i stort sett omöjligt att jämföra spelare från olika årtionden .. Som t ex .

- Uffe Sterner från 1960- talet.
Han var helt outstanding i landslaget.. en fenomenal blick för spelet..
Sterner utsågs till världens bästa amatörishockeyspelare säsongen 1969–70.
Han kom över till NHL då antalet lag i NHL var endast 6 lag = mkt svårt att platsa.

- Nisse Nilsson 1960-talet En "målspruta" av rang".. Han utsågs till VM:s/ OS:s bäste center 4 ggr

- Lillstrimma en på sin tid komplett spelare ( Back) med otrolig skridskoåkning. Han fanns överallt på rinken.
Han bjöds t o m in till Sovjet av Tarasov för att under en månad träna och visa upp sina färdigheter.

- Börje Salming självskriven Likaså Mats Sundin, Peter Forsberg , B Å Gustafsson, Niklas Lidström o s v
OM ngn undrar så har jag sett samtliga i aktion.
Senast redigerad av Martina46 2018-02-11 kl. 10:02.
Citera
2018-02-11, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det finns några namn jag saknar.
Kjell Samuelsson, mycket bidragande till VM guldet -91
Lars-Göran Nilsson, härlig, blixtsnabb skridskoåkare
Magnus Johansson, har ni redan glömt sveriges, kanske smartaste ishockeyspelare.
Inge Hammarström
Jonas Bergqvist

Bara för att nominera några.

Ja konkurrensen är hård.

Citat:
Ursprungligen postat av Martina46
Det är i stort sett omöjligt att jämföra spelare från olika årtionden .. Som t ex .

Han kom över till NHL då antalet lag i NHL var endast 6 lag = mkt svårt att platsa.

Samtidigt hade många andra svenskar platsat i NHL även om det bara innehållit 6 lag

Det är 36 backar och 54-72 forwardsplatser att slåss om
Citera
2018-02-11, 10:12
Medlem
Jovisst, men nu gällde tråden Sveriges All-Star....

Sterner var dominant i landslaget många år, t ö m ryske bossen Tarasov sa han hade platsat som center i deras förstaline, detta när CCCP spelade skiten av alla.

NHL besod av 6 lag då i mitten 60-talet och stämmningen i klubbarna var så sammanhållen att utlännibar inte gjorde sig besvär, likt en svart skulle försöka komma in i KKK.

Sterner var dock en poängkung i farmarligan AHL den säsong han spelade där (64/65)
Citera
2018-02-11, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ja konkurrensen är hård.

Samtidigt hade många andra svenskar platsat i NHL även om det bara innehållit 6 lag

Det är 36 backar och 54-72 forwardsplatser att slåss om

Försök att nämna en svensk spelare utom Sterner från 60-talet, som kunde ha varit aktuell.
Nja PÅ den tiden så spelade man med 2 backpar och man toppade ofta varje match med kanske 6 forwardsl .
Sterner ansågs av inhemska spelare i N Y Rangers ( och andra lag) som en "utböling" som hotade deras jobb.
Han blev i stort sett utfryst.. mobbad kan man säga.. Det var inte lätt.
Idag hade han varit storstjärna i NHL
Citera
2018-02-11, 10:22
Medlem
Citat:

- Nisse Nilsson 1960-talet En "målspruta" av rang".. Han utsågs till VM:s/ OS:s bäste center 4 ggr

- Lillstrimma en på sin tid komplett spelare ( Back) med otrolig skridskoåkning. Han fanns överallt på rinken.
Han bjöds t o m in till Sovjet av Tarasov för att under en månad träna och visa upp sina färdigheter.

- Börje Salming självskriven Likaså Mats Sundin, Peter Forsberg , B Å Gustafsson, Niklas Lidström o s v
OM ngn undrar så har jag sett samtliga i aktion.

Såg ditt inlägg först nu, håller med om samtliga dina omdömen, Sterner 67-71 var ännu bättre än åren tidigare, han var OUTSTANDING ! sett över 100 matcher med han, i Frölunda, Färjestad, Tre Kronor, samt Bäcken o Rögle och en London Lions match, he he, där han spelade med Honken o Tord Lundström.
Citera
2018-02-11, 10:31
Medlem
Opportunitiess avatar
Min gamle idol Robert Burakovsky då? *snyft*

Skämt åsido, fan vad mkt fina spelare vi har och har haft. Imponerande laguppställningar folk slänger upp.
Citera
2018-02-11, 10:37
Medlem
Citat:
Försök att nämna en svensk spelare utom Sterner från 60-talet, som kunde ha varit aktuell.
Nja PÅ den tiden så spelade man med 2 backpar och man toppade ofta varje match med kanske 6 forwardsl.

Jag menar svenskar överlag som spelat i NHL om det bara varit 6 lag. Jag menar att det argumentet inte håller. Det fanns gott om platser i NHL redan då om man var så jävla grym. Det berodde inte på brist på antal platser i första hand.

729 matcher spelade NY Rangers-forwardens det året. 729 / 70 = 10.41.
372 matcher spelade NY Rangers-backar det året. 372 / 70 = 5.31

Man spelade med 10-11 forwards och 5-6 backar.

Mina siffror på 9-12 forwards och 6 backar verkar stämma mer än dina 4 backar och 6 forwards.

Citat:
Sterner ansågs av inhemska spelare i N Y Rangers ( och andra lag) som en "utböling" som hotade deras jobb.
Han blev i stort sett utfryst.. mobbad kan man säga.. Det var inte lätt.
Idag hade han varit storstjärna i NHL

Det håller jag med om. Dock får vi aldrig veta det då han aldrig varit storstjärna i NHL. Det är bara en spekulation. Kolla Silfverberg hur bra han var i SHL. De var helt lyriska när han kom till Ottawa. Knappast en storstjärna i NHL. Exemplen är många på spelare som varit grymma i SHL men som sedan inte lyckats i NHL. Stefan Liv, Joakim Lindström osv osv osv.
Senast redigerad av 400Ben 2018-02-11 kl. 10:40.
Citera
2018-02-11, 10:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Lars-Göran Nilsson
Lars-Erik Sjöberg
Tord Lundström
Lennart Svedberg
Citera
2018-02-11, 11:07
Medlem
Citat:
Jag menar svenskar överlag som spelat i NHL om det bara varit 6 lag. Jag menar att det argumentet inte håller. Det fanns gott om platser i NHL redan då om man var så jävla grym. Det berodde inte på brist på antal platser i första hand.

729 matcher spelade NY Rangers-forwardens det året. 729 / 70 = 10.41.
372 matcher spelade NY Rangers-backar det året. 372 / 70 = 5.31

Man spelade med 10-11 forwards och 5-6 backar.

Mina siffror på 9-12 forwards och 6 backar verkar stämma mer än dina 4 backar och 6 forwards.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------

Det håller jag med om. Dock får vi aldrig veta det då han aldrig varit storstjärna i NHL. Det är bara en spekulation. Kolla Silfverberg hur bra han var i SHL. De var helt lyriska när han kom till Ottawa. Knappast en storstjärna i NHL. Exemplen är många på spelare som varit grymma i SHL men som sedan inte lyckats i NHL. Stefan Liv, Joakim Lindström osv osv osv.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej!! Det här var litet halvspännande. Men om ser på säsongen 64 / 65 ( då Sterner försökte )
- Så hade NY R 4 backar som spelade var för sig spelade mellan 56 och 68 matcher av 70 möjliga.
Övriga backar låg mellan 0 och 20 matcher M a o c:a 4 backar per match.
4 centrar c:a 58 matcher var..
3 högerforwards c:a 68 matcher
1 vänsterforward 68 matcher, och 1 48 matcher.. övriga vänsterforwards mellan 4 upp till 20 matcher
Anledningen att många från SHL får chansen där borta är att antalet lag i NHL numera är snudd på oräkneliga..
Dessutom anser jag att haussningen av Gretzky var ett litet skämt = När fick han en tackling "senast".
Man kan jämföra med Foppa sin var lovligt villebråd.
Citera
2018-02-11, 11:10
Medlem
Citat:

Tänk så här: storstjärnorna i dåtidens NHL t ex Bobby Hull, Phil Esposito, Gordie Howe, Mahowich, Orr, m fl var även storstjärnor i de tidiga möten (72)där Team CAnada mötte Sovjet, samma Sovjet i stort samma som tyckte Ulf Sterner var den ende jämbördiga med dom...., Inte var kanadensarna speciellt överlägsna.

Alla epoker har sina stjärnor, dom bästa är naturligtvis dagens bästa, tror inte ett AllStarlag från 80-talet eller tidigare haft en minsta changs mot vårt nuvarande Juniorlag!

Mitt förslag på Allstar blir:

Henrik Lundqvist/Honken Holmqvist

Erik Karlsson - Lill-Strimma Svedberg
Niclas Lidström - Börje Samling

Forwards oberoende position:

Sundin - Sterner - Forsberg
Kenta Nilsson - Daniel Alfredsson - Krobbe Lundberg
Sven Tumba - Anders Hedberg - Mats Näslund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto