Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Klistra in källa samt länk tack.
Då jag gick utbildning hade vi böcker för denna typ av källor.
Denna källan vet jag inte tillförlitligheten på, men det som står stämmer.
http://www.astmaochallergilinjen.se/astma/det-hander-i-kroppen-vid-astma/anstrangningsastma/
"Ansträngningsastma är väldigt vanligt och innebär precis som det låter att du får besvär av din astma när du anstränger dig. När du tränar eller anstränger dig fysiskt på annat sätt andas du snabbare och genom munnen. Det betyder att luften som kommer ner till luftrörens slemhinnor är torrare och kallare än den hade varit om du andats genom näsan, och luftrören blir då irriterade och kan dra ihop sig. Om du är känslig kan det hända att du får astmasymtom även vid lättare ansträngning. Barn med astma kan till exempel få ansträngningsastma när de leker. Att ha ansträngningsastma innebär inte att du är helt frisk när du inte anstränger dig. Den underliggande inflammationen i luftrören finns alltid kvar, även om besvären utlöses av ansträngning."
Jag gillar inte att behöva överbevisa lågintelligenta varelser som skriker efter FAKTA FAKTA FAKTA.
Om du lär dig lyssna, ta in att andra personen kan veta mer än du i specifika områden samt att söka på internet kanske någon orkar hantera dig mer än 2 minuter.