2018-02-07, 23:27
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja men visst är det hemskt. Det finns ingen logik alls i detta och man beslutar att döda barnet efter 6 mån ungefär efter diagnos. Jag har extremt svårt att smälta detta.
Jag känner likadant. Avliva sin egen avkomma är vad det handlar om. På grund av sjukdom. Det är ruggigt. Kan inte ha stått rätt till alls i huvudet på föräldrarna/förövarna. Döda sina egna barn. Normala människor gör inte så.
Citera
2018-02-07, 23:28
Bannlyst
Citat:
Visst det är en uteslutningsdiagnos /symptomdiagnos, men prognosen är som sagt osäker. Att gå ner sig i skorna på det viset är inte riktigt sunt med tanke på normala reaktioner med familjer i kris-.
Sen är inte jag säker på att den yngsta hade samma typ av sjukdom även om hon visade symptom som hon säkerligen sett och upplevt och som gav henne uppmärksamhet. Från maj då hon inte hade symptom hos läraren och föräldrarna drev notera drev för att få hemundervisning samtidigt utan diagnos.
Prognoser som absolut inte går att fastställa. Det stämmer inte här riktigt.
Och dom som är sjuka som läser här ska inte tro att dom inte är önskvärda eller inte har rätt att välja om dom ska få leva trots sina sjukdomar. Det här är ett extrem fall med två förmodade sjuka individer och fulla av egoism. Barnen fick aldrig välja det kan vara bra att komma ihåg.

Även den yngre flickan hade en välutredd ME-diagnos. För övrigt delar jag din uppfattning att föräldrarnas val att avsluta sina barns liv är inget annat än mord.
Citera
2018-02-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det blir lite lättare att förstå i skenet av att den äldsta flickan haft diagnosen under flera års tid och att hela familjen våndades över att den yngre nu skulle få gå igenom samma sak i en redan mycket belastad familj.

Jag har också förstått det som att döttrarna gick i varandras fotspår. Det den äldre nu genomgick, skulle även den yngre behöva göra i närtid.

EDIT. Jag är dock övertygad om att det INTE har med ME att göra alls.
Senast redigerad av Remark 2018-02-07 kl. 23:41.
Citera
2018-02-07, 23:31
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Det blir lite lättare att förstå i skenet av att den äldsta flickan haft diagnosen under flera års tid och att hela familjen våndades över att den yngre nu skulle få gå igenom samma sak i en redan mycket belastad familj.
Nej. Det är inte lätt att förstå. Jag känner föräldrar med barn som har leukemi respektive MS. Det är för mig obegripligt.
Citera
2018-02-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ja men visst är det hemskt. Det finns ingen logik alls i detta och man beslutar att döda barnet efter 6 mån ungefär efter diagnos. Jag har extremt svårt att smälta detta.

Ja, det går inte att förstå
De som har försökt förstå föräldrarna och tyckt att de handlade "hjältemodigt"
borde tänka på denna fakta
Citera
2018-02-07, 23:32
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]

Absolut och skolan också.Lyssna på detta inslaget.Jag skrev om det innan där rektorn uttalar sig vad jag tycker suspekt i detta sammanhang...."Däremot så har ju flickorna varit sjuka med jämna mellanrum" Lyssna på inslaget.Texten säger inget !

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skolorna-i-bjarred-flaggar-pa-halv-stang
Tack så mycket.
Hm, jag reagerar över hur rektorn framträder här. Hon är kanske nervös och chockad men hon ger onekligen ett iskallt intryck. "Jag är ledsen och sorgsen", säger hon men ser samtidigt väldigt glad ut. Både munnen och ögonen smilar, det är helt barockt egentligen!

Hursomhelst är hennes beskrivning av flickorna inte något som antyder allvarlig sjukdom, precis som du säger, och att de skulle vara närapå dödssjuka som en del här vill få det till. "Hemma och sjuka med jämna mellanrum". Kvarhållna i hemmet, kan man faktiskt tänka. Intervjun med henne ger visst stöd för teorin om MbP, kan jag nästan tycka.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-02-07 kl. 23:36.
Citera
2018-02-07, 23:33
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Självklart kunde jag ha gjort en styckeindelning, men det framgick med allra största tydlighet vad som menades. Med alla dina punkter förstår jag att du börjar bli lite trött och inte är så van att föra resonemang.

Nej, det är konstpauser, som när man talar och pausar lite, det ger lite luft i texten med vilket jag gillar.
Jodå, jag gillar resonemang, var alltid den som hördes högst, tyckte mest och skulle alltid ha sista ordet.

Men man växer ifrån det där, sen har livet gett en erfarenheter och en hel del år på universitetet, det gör att man kan också tänka sig att man har fel ibland, ja ibland vill man faktiskt ha fel, för tanken på motsatsen skulle vara hemsk. Detta var bara ett inlägg om att skriva och inga tankar kring ämnet den här tråden handlar om.
Citera
2018-02-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Men däremot så är det väldigt vanligt att flickor upptäcks först i skolåldern 😎
Eller ibland inte förrän i tonåren. Har exempel på en sådan där mamman, trots att hon var socialsekreterare inte förstod. Psyk förstod inte först, Då mamman ingående ställt frågor till flickans vänner om hur hon varit genom åren, gjorde undersökningar och fastställde diagnosen. Men den flickan led inte av någon trötthet.
Citera
2018-02-07, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Nej. Det är inte lätt att förstå. Jag känner föräldrar med barn som har leukemi respektive MS. Det är för mig obegripligt.

Lätt att förstå? Nej, knappast.
Däremot känner jag flera familjer som levt med barn som lider och där föräldrarna lever under en kolossal psykisk stress som ger uttryck för förståelse för den totala hopplöshet och maktlöshet man kan känna tillsammans med en egen önskan om att få försvinna från allt.
Citera
2018-02-07, 23:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
(...)
Föräldrarna har ju inte gjort detta av ondska - i ett mörkt sinnelag hittade de ingen annan utväg.
Men det finns en stor risk att de gjort det av ren och pur själviskhet. I mina ögon är det en form av ondska ändå.
Citera
2018-02-07, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja, det går inte att förstå
De som har försökt förstå föräldrarna och tyckt att de handlade "hjältemodigt"
borde tänka på denna fakta
Finns det verkligen någon i tråden som tycker att föräldrarna handlade rätt?
Citera
2018-02-07, 23:43
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Lätt att förstå? Nej, knappast.
Däremot känner jag flera familjer som levt med barn som lider och där föräldrarna lever under en kolossal psykisk stress som ger uttryck för förståelse för den totala hopplöshet och maktlöshet man kan känna tillsammans med en egen önskan om att få försvinna från allt.
Det kan jag självklart förstå men då söker man stöd i hemmet och psykolog. Har man pengar är det inte ett problem att få assistans och allt vad som krävs.

För att nämna själva morden, varför och hur, så hoppas jag att detta inte tystas ned allt för länge. Det finns ett allmänintresse i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in