2018-02-08, 00:03
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det finns väl ingen som stöder handlingen.
Å andra sidan, vad har jag för rätt att döma dessa människor när jag aldrig har varit i deras sits?

Det finns de som på fullt allvar verkar tro att man är för mord på barn om man bara försöker
förstå paret! Det blir tröttsamt att ta emot sådant i längden.

Tack för din fina text!
Citera
2018-02-08, 00:06
Medlem
Tror att den verkliga orsaken till alla morden och självmorden handlar om känslorna som ligger under allt om "sjukdomar och livskvalitet". Det kan vara rädsla, och inte bara för detta utan för allt annat som utmanade paret. Rädsla går att stilla. De borde ha ringt jourhavande psykiater i stället för att mörda. När man har att göra med riktigt svåra lägen så tar man sig an vecka för vecka, dag för dag, timme för timme, minut för minut.

Den svartsyn de hade och vårdade är helt otrolig. Fanns det ingen som kunde släppa in lite ljus och luft i hemmet? Jag undrar hur det såg ut därinne? Smutsigt? Högar med tvätt och disk? Eller rent och kliniskt förberett för "avfärd"?

Vad åt de som sista måltid? Köpte de julklappar? Slängde de ut julgranen och städade upp efter julen först? Eller orkade de inte göra något alls som påminde om jul och blev lite extra deprimerade av det? Hade de noterat dödsdatumet i sina mobiler... räknat ned? Så många frågor. Extremt hur man kan vara överens om en sådan handling, utan att den andre besinnar sig.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-08 kl. 00:16.
Citera
2018-02-08, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Det finns de som på fullt allvar verkar tro att man är för mord på barn om man bara försöker
förstå paret! Det blir tröttsamt att ta emot sådant i längden.

Tack för din fina text!

Förstå är också ett ord som kan få översensitiva att misstänka att man sympatiserar med föräldrarna. Att försöka få en förklaring på varför det hände är mindre värdeladdat.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-08 kl. 00:54.
Citera
2018-02-08, 00:15
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Förstå är också ett ord som kan få översensitiva att misstänka att man sympatiserar med föräldrarna. Att försöka få en förklaring på varför det hände är mindre värdladdat.

Nej, man kan nog aldrig förstå en människa fullt ut, men när jag på ett lättfattligt sätt förklarar vad jag menar med ordet förstå, så vill vederbörande inte ta till sig det, och det fattar jag ärligt talat inte...
Citera
2018-02-08, 00:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Å andra sidan, vad har jag för rätt att döma dessa människor när jag aldrig har varit i deras sits?

Det behöver du inte det gör rättsstaten genom att utreda ett dubbelmord. Att gm avlider innebär inte att det klassas som något annat än just mord.
Så dom blir aldrig något annat än mördare. Så jag dömer dom det grövsta. Finns ursäkter hos alla som begår mord det är ointressant i sak. Det är det grövsta brott som finns att ta andras liv. Kanske inte för herr moms och fru verksjurist som egentligen borde tillhandahållit papper och inte barn.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-08 kl. 00:20.
Citera
2018-02-08, 00:18
Medlem
Citat:
Ja.

När var intyget underskrivet, vårdgivare? Gällde det äldsta dottern? Finns intyg för yngsta, eller skulle hon utredas i januari, efter julen, som ryktet gör gällande?
Citera
2018-02-08, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
När var intyget underskrivet, vårdgivare? Gällde det äldsta dottern? Finns intyg för yngsta, eller skulle hon utredas i januari, efter julen, som ryktet gör gällande?
Båda flickorna är välutredda och har erhållit diagnos.
Citera
2018-02-08, 00:26
Medlem
Citat:
Båda flickorna är välutredda och har erhållit diagnos.

Kan du berätta något mer som gör att vi kan lita på det du säger? När fick de sina diagnoser? År? Utreddes de av sjukvården i Sverige?
Citera
2018-02-08, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Nej, man kan nog aldrig förstå en människa fullt ut, men när jag på ett lättfattligt sätt förklarar vad jag menar med ordet förstå, så vill vederbörande inte ta till sig det, och det fattar jag ärligt talat inte...
När människor blir upprörda tenderar de att bli irrationella och missförstår då lätt. Det bästa du kan göra är att hålla dig lugn och förklara igen alternativt ignorera.
Citera
2018-02-08, 00:28
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Vad vet du om deras "sits"?
Nå, jag vill inte verka otrevlig mot dig. Men att fördöma föräldrarna kan väl aldrig vara fel och är också något som alla är i sin fulla rätt att göra. De har ju ändå mördat sina barn.
Det som oroar mig när det gäller din (och många andras) inställning, som jag fattar den, är att vissa omständigheter skulle kunna verka förmildrande för de som bestämmer sig för att begå ett sådant här fruktansvärt brott.
Tack och gonatt.
Citera
2018-02-08, 00:29
Medlem
mercys avatar
Citat:
Tror att den verkliga orsaken till alla morden och självmorden handlar om känslorna som ligger under allt om "sjukdomar och livskvalitet". Det kan vara rädsla, och inte bara för detta utan för allt annat som utmanade paret. Rädsla går att stilla. De borde ha ringt jourhavande psykiater i stället för att mörda. När man har att göra med riktigt svåra lägen så tar man sig an vecka för vecka, dag för dag, timme för timme, minut för minut.

Den svartsyn de hade och vårdade är helt otrolig. Fanns det ingen som kunde släppa in lite ljus och luft i hemmet? Jag undrar hur det såg ut därinne? Smutsigt? Högar med tvätt och disk? Eller rent och kliniskt förberett för "avfärd"?

Vad åt de som sista måltid? Köpte de julklappar? Slängde de ut julgranen och städade upp efter julen först? Eller orkade de inte göra något alls som påminde om jul och blev lite extra deprimerade av det? Hade de noterat dödsdatumet i sina mobiler... räknat ned? Så många frågor. Extremt hur man kan vara överens om en sådan handling, utan att den andre besinnar sig.
Hur kan du veta om de sökt hjälp eller inte?
Mannen i huset hade ju berättat för omgivningen om familjens svåra situation, både för kollegor och skola, så han har ju inte "mörkat" och låtsats att familjen mådde bra. Han gick ner i arbetstid av den orsaken har vi fått läsa. Familjen ska ha åkt till Tyskland för att hitta bot åt äldsta dottern utan resultat vad det verkar. Rektorn har framfört att det var en familj i kris osv.osv. Allt det här har ju pågått en längre tid. Det är inte alls otänkbart att de sökt hjälp inom psykiatrin men känt att det inte ledde någon vart, vad vet vi om det?
Sannolikt har föräldrarnas beslut kommit från djupaste förtvivlan, utmattning och hopplöshet. En mardröm man kan hoppas att man själv aldrig hamnar i.
Citera
2018-02-08, 00:29
Bannlyst
Citat:
Kan du berätta något mer som gör att vi kan lita på det du säger? När fick de sina diagnoser? År? Utreddes de av sjukvården i Sverige?

Jag kan säga att de blivit utredda av den offentliga sjukvården i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in