Citat:
Ursprungligen postat av
audi2019
Om jag kommer ihåg rätt klarade han sig genom att hälla i sig litervis med vatten, och sen stannade och pinkade innan dopingkontrollanten hann fram till han. Men dom lärde sig och högg han inne på stadion efter nästa lopp.
Det hjälper föga. Det är i stort sett omöjligt att upptäcka EPO om du sköter det på rätt sätt. Det är ungefär lika stort chans att åka dit i en fartkontroll med bilen men där hastighetskameran inte mäter hastigheten utan vilken temperatur det är ute.
Exempelvis, hur många gånger tror du inte att Lance Armstrong blev testad under sin karriär - både i direkt anslutning till tävlingar och utanför tävlingar utan att han nånsin har fastnat i ett dopningsprov? Hur många gånger tror du inte att hans lagkamrater i sitt stall blev testad, hur många gånger tror du inte övriga cykelstjärnor och deras stallkamraten har blivit testad, hur många gånger tror du inte friidrottare har blivit testad, hur många gånger tror du inte att längdskidåkare har blivit testad?
För att fastna i ett dopningsprov måste man vara en komplett idiot då det är så fruktansvärt enkelt att se till så att provet inte visar positivt även fast man är rådopad. Det blir inte svårare av att man i nästan 100 % av fallen långt i förväg vet var, när och hur dopningstesterna kommer ske.
Jag gillar längdskidsporten och kommer alltid följa den frekvent men jag har överhuvudtaget inget förtroende alls över att det skulle vara en hyfsat ren sport vare sig bland svenskar eller andra nationer.