Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Jag tycker ändå att Bibeln är ett av världens mest kompletta verk vad gäller människans vara och inte vara. Människors beteenden osv
Flashback är ett av världens mest kompletta verk vad gäller människans vara och beteende, fastän jag hatar det innerligt. Bibeln är bara kompakt, kontroversiell och skriven i gåtor. Jag har lärt mig mer djupa sanningar av Monty Python och South Park, än från bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Allt vi diskuterat om och alltid har diskuterat om vad gäller mänskligheten finns med i skriften.
* Det enda rådet bibeln ger till barn är att lyda och respektera sina föräldrar.
* Den enda kärlekshistorien är
Höga visan, och den är mindre upphetsande än en baseballmatch.
* Jesus humor begränsar sig till liknelsen om kamelen och nålsögat, och det kanske inte ens var ett skämt. Man kan inte komma överens om hur man ska tolka det (surprise).
Och inte gör bibeln praktisk skillnad i människors liv på några andra sätt heller. Den tillför t.ex. inte direkt något vetenskapligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Bara den saken gör att jag i alla fall är imponerad av verket.
Jag tror det är andra anledningar som får en imponerad av bibeln, och dessa vore kul att diskutera (det har säkert redan diskuterats).