2018-01-16, 12:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men jag förmodar att ... eftersom vi är på religionesforumet ... bibelns teologiska innehåll knappast kan ignoreras.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
min text borde väl egentligen vara i historiaforumet

Ja; om du vill granska bibeln från ett primärt historisk perspektiv.
Citera
2018-01-16, 17:44
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ja; om du vill granska bibeln från ett primärt historisk perspektiv.

Håller med Bogomil lite att goseigen kan diskutera bibeln från ett historiskt perspektiv där det är relevant.
Citera
2018-01-16, 18:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Håller med Bogomil lite att goseigen kan diskutera bibeln från ett historiskt perspektiv där det är relevant.

Jag anser dock inte, att ALL bibel-historicitet skall rensas bort från diskussionen om bibelns sanning på religionsforumet. Den kan ju vara relevant för bibelns teologi i vissa sammanhang.
Citera
2018-01-17, 04:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.

Det enda jag gjorde var att kommentera ett påstående om att 99 % av personerna är påhittade, och sedan svarade jag på Bogomils fråga. Det kan inte ha varit så farligt.
Citera
2018-02-04, 04:14
Medlem
Kan kanske vara skriven på ett antalogiskt sätt ja möjligtvis. Men svårt att veta. Intressant bok f.ö. läst lite en gång sträckläste.
Citera
2018-02-05, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DR.Gein
Kan kanske vara skriven på ett antalogiskt sätt ja möjligtvis. Men svårt att veta. Intressant bok f.ö. läst lite en gång sträckläste.
Varför skulle en god Gud ge ut en bok som kan tolkas lite hur som helst?
Citera
2018-02-06, 15:27
Medlem
gabrielle2s avatar
Bibeln säger sig vara sann och hur vi än vrider och vänder på saken så är det människor som skrivit den.
Sen om de varit profeter och dylikt vet vi människor inte heller sanningen om.
Hur ska man då kunna fastställa sanningshalten?

Jag tycker ändå att Bibeln är ett av världens mest kompletta verk vad gäller människans vara och inte vara.
Människors beteenden osv
Allt vi diskuterat om och alltid har diskuterat om vad gäller mänskligheten finns med i skriften.
Bara den saken gör att jag i alla fall är imponerad av verket.
Om jag sedan anser det vara en sanning är det lite si och så med.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-02-06 kl. 15:30.
Citera
2018-02-06, 17:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Bibeln säger sig vara sann och hur vi än vrider och vänder på saken så är det människor som skrivit den.

Jag tycker ändå att Bibeln är ett av världens mest kompletta verk vad gäller människans vara och inte vara.
Människors beteenden osv
Allt vi diskuterat om och alltid har diskuterat om vad gäller mänskligheten finns med i skriften.
Om jag sedan anser det vara en sanning är det lite si och så med.

Ja, som berättelse är bibeln intressant, men knappast något alls i någon av Moseböckerna är sant, vilket gör hela bibeln tveksam eftersom i stort sett allt vilar på det som står i moseböckerna.
Hela berättelsen om Moses från födelsen vid Nilen och fram till ökenvandringen är bevisligen påhittad. Det är historiskt omöjligt att det kan ha gått till på det viset, vilket jag har beskrivit utförligt tidigare i denna tråd.
(FB) Är Bibeln sann ?

En intressant förklaring till varför flera av de gamla patriarkerna påstås ha blivit flera hundra år gamla presenterades av Viktor Rydberg:
https://fof.se/tidning/2016/7/artikel/loste-viktor-rydberg-en-av-bibelns-gator
Intressant nog så hittades vissa belägg för Viktor Rydbergs teori några år efter hans död.
Citera
2018-02-06, 18:50
Bannlyst
Citat:
Jag tycker ändå att Bibeln är ett av världens mest kompletta verk vad gäller människans vara och inte vara. Människors beteenden osv

Flashback är ett av världens mest kompletta verk vad gäller människans vara och beteende, fastän jag hatar det innerligt. Bibeln är bara kompakt, kontroversiell och skriven i gåtor. Jag har lärt mig mer djupa sanningar av Monty Python och South Park, än från bibeln.

Citat:

* Det enda rådet bibeln ger till barn är att lyda och respektera sina föräldrar.

* Den enda kärlekshistorien är Höga visan, och den är mindre upphetsande än en baseballmatch.

* Jesus humor begränsar sig till liknelsen om kamelen och nålsögat, och det kanske inte ens var ett skämt. Man kan inte komma överens om hur man ska tolka det (surprise).

Och inte gör bibeln praktisk skillnad i människors liv på några andra sätt heller. Den tillför t.ex. inte direkt något vetenskapligt.

Citat:

Jag tror det är andra anledningar som får en imponerad av bibeln, och dessa vore kul att diskutera (det har säkert redan diskuterats).
Senast redigerad av SuperSizeMe 2018-02-06 kl. 19:11.
Citera
2018-02-06, 19:36
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Flashback är ett av världens mest kompletta verk vad gäller människans vara och beteende, fastän jag hatar det innerligt. Bibeln är bara kompakt, kontroversiell och skriven i gåtor. Jag har lärt mig mer djupa sanningar av Monty Python och South Park, än från bibeln.

* Det enda rådet bibeln ger till barn är att lyda och respektera sina föräldrar.

* Den enda kärlekshistorien är Höga visan, och den är mindre upphetsande än en baseballmatch.

* Jesus humor begränsar sig till liknelsen om kamelen och nålsögat, och det kanske inte ens var ett skämt. Man kan inte komma överens om hur man ska tolka det (surprise).

Och inte gör bibeln praktisk skillnad i människors liv på några andra sätt heller. Den tillför t.ex. inte direkt något vetenskapligt.

Jag tror det är andra anledningar som får en imponerad av bibeln, och dessa vore kul att diskutera (det har säkert redan diskuterats).
Ja visst är Flashback något för sig men nu är ju frågan, är Bibeln sann?
Och i Bibeln beskrivs alla möjliga olika egenheter människor besitter.
Och exempel på det.
Citera
2018-02-07, 20:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Det gemensama kommunikations-underlaget att börja ifrån i detta sammanhang skulle vara att bli överens om vad "sanningshalt" egentligen betyder.
Citera
2018-02-07, 21:36
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Det gemensama kommunikations-underlaget att börja ifrån i detta sammanhang skulle vara att bli överens om vad "sanningshalt" egentligen betyder.

Grad av sanning.
Sanning= faktum.
Osv och lite annat krångel.

Bibeln är ett faktum.
Hur ser sanningshalten ut i denna bok?
Och så måste man ta ner allt det i kvarkar och dylikt om man nu måste ha rätt.
Annars är det enklare att bara tro på det som står, kan jag tro 😁
Senast redigerad av gabrielle2 2018-02-07 kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in