2018-02-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
. Men om en aktiv kan bevisa att de normalt har högre värden kan de få dispens. Det är extremt svårt att få en ansökan godkänd då den aktive måste påvisa en omfattande bevisning på höga blodvärden långt tillbaka i tiden. Det inkluderar bland annat en dokumentation av familjemedlemmar med höga blodvärden. Internationella skidförbundet FIS behandlar ansökan men det är ingen garanti för ett godkännande. Åkare som ibland ligger nära och över den tillåtna gränsen får inte någon dispens. De måste visa att de genomgående ligger över den tillåtna gränsen.

Jag förmodar att det är lika lätt att få dispens för höga blodvärden som för astma, speciellt om det är FIS som är inblandat. Det enda som krävs är väl en liten kråka från en landslagsläkare?
Citera
2018-02-07, 10:05
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Du skrev det själv för 21 timmar sedan. Jasså, nu är det bara variationer som är problemet? Enligt den senaste modeflugan inom dopningupptäckarvärlden.

Vi har snart haft blodpassen i tio år. Det är ingen fluga utan ett redskap för att avslöja dopning.
Senast redigerad av mishima 2018-02-07 kl. 10:07.
Citera
2018-02-07, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jag förmodar att det är lika lätt att få dispens för höga blodvärden som för astma, speciellt om det är FIS som är inblandat. Det enda som krävs är väl en liten kråka från en landslagsläkare?

Missa du en del vad som stod att de krävs mer än en kråka från landslagsläkaren att man går djupare på de..

finns ju åkare som inte fått så riktigt så lätt kan de väl inte vara när man ska familjemedlemmar också med de. Evi Sachenbache är ju en åkare som inte fått de..

Evi Sachenbacher fick inte sin ansökan godkänd då FIS avslog en liknande ansökan förra året med motiveringen att bevisningen inte var tillräckligt stark. Hennes läkare Dr. Bernd Wolfarth säger att Evis situation fortfarande är den samma där hennes blodvärde skiftar kraftigt upp och ner.
Senast redigerad av Johanhaa 2018-02-07 kl. 10:10.
Citera
2018-02-07, 10:11
Medlem
Citat:
finns ju åkare som inte fått så riktigt så lätt kan de väl inte vara när man ska familjemedlemmar också med de. Evi Sachenbache är ju en åkare som inte fått de..

Evi Sachenbacher fick inte sin ansökan godkänd då FIS avslog en liknande ansökan förra året med motiveringen att bevisningen inte var tillräckligt stark. Hennes läkare Dr. Bernd Wolfarth säger att Evis situation fortfarande är den samma där hennes blodvärde skiftar kraftigt upp och ner.

Ja men det du tar upp är ju en helt annan sak. Du skriver kraftigt oregelbundna värden. Det jag talar om är ständigt höga värden.

Om en åkare hävdar att personen har extremt höga värden naturligt sedan barnsben eller pga sjukdom, verifierad av en landslagdsläkare så är det väl hur grönt som helst.
Citera
2018-02-07, 10:12
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Du skrev det själv för 21 timmar sedan. Jasså, nu är det bara variationer som är problemet? Enligt den senaste modeflugan inom dopningupptäckarvärlden.

Du får jobba på läsförståelsen.
Jag skrev att det inte alls behöver vara så att man har "normalt" högt blodvärde för att kunna platsa som elitåkare.

I det du citerade skriver jag även tydligt att problemet är om man normalt har t.ex. 150 och seden 165 på mästerskap.

Men jag vet inte varför jag ska behöva utbilda dig. Du fattar uppenbarligen inte att det är onormala variationer som är problemet. Du underkänner alltså blodpasset som verktyg för att hitta misstänkt doping?! Varför har man infört det överhuvudtaget enligt dig?
Citera
2018-02-07, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jo men det är exakt samma "nyhet" som murveljävlarna grävt upp igen!

Pekades inte någon svensk längdlöpare ut då ?
Citera
2018-02-07, 10:15
Medlem
Citat:
Ja men det du tar upp är ju en helt annan sak. Du skriver kraftigt oregelbundna värden. Det jag talar om är ständigt höga värden.

Om en åkare hävdar att personen har extremt höga värden naturligt sedan barnsben eller pga sjukdom, verifierad av en landslagdsläkare så är det väl hur grönt som helst.

Nej de räcker inte med landslagsläkaren då för att få dispens krävs som jag skrev för att få de
Citera
2018-02-07, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
En man tänker på är ju till exempel J*rgen Br*nk som gjorde ett bra VM 2003 men sedan kollapsade i stafetten på grund av hjärtflimmer. Är ingen läkare men bloddoping bör ju rimligtvis kunna påverka hjärtfunktionen. Dessutom fortfarande aktiv men som långdistansåkare.

Jögge tog 3 brons och kallas därför BronsBrink. Men han tog alltså ett brons före och ett
efter kollapsen i stafetten. Slutsats ?

F ö kunde Brink ha kommit 2:a i skiathlon (eller vad det nu hette då) om Pär Elofsson hade
låtit bli att bromsa och sticka upp stavarna i skyn på slutet. De låg i samma spår ...
Citera
2018-02-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Jögge tog 3 brons och kallas därför BronsBrink. Men han tog alltså ett brons före och ett
efter kollapsen i stafetten. Slutsats ?

F ö kunde Brink ha kommit 2:a i skiathlon (eller vad det nu hette då) om Pär Elofsson hade
låtit bli att bromsa och sticka upp stavarna i skyn på slutet. De låg i samma spår ...

Han hade väl lika gärna kunnat vinna om inte han och Teichmann krokat ihop någon km före mål eller kanske lika bra de hände så vi slapp Teichmann på slutet..
Citera
2018-02-07, 10:24
Medlem
Citat:
Han hade väl lika gärna kunnat vinna om inte han och Teichmann krokat ihop någon km före mål eller kanske lika bra de hände så vi slapp Teichmann på slutet..

Jodå, men det är ju målgången som brukar visas i olika repriser och då är det
väldigt tydligt att Elofsson jublar lite väl tidigt. 2:a blev ju f ö en ung och okänd
norrman som tog sin första och sista individuella medalj. Brink tog också sin
första och Pär sin sista ...
Citera
2018-02-07, 10:26
Medlem
Citat:
Nej de räcker inte med landslagsläkaren då för att få dispens krävs som jag skrev för att få de

Vart står det?
Citera
2018-02-07, 10:28
Medlem
Citat:
Vart står det?

för att få dispens för höga blodvärden krävs detta, borde väl vara tydligt att de inte är landslagsläkaren som kan ta de beslutet

De högsta tillåtna hemoglobinvärdena (HB) är idag 160 g/l för damer och 170 g/l för herrar. Men om en aktiv kan bevisa att de normalt har högre värden kan de få dispens. Det är extremt svårt att få en ansökan godkänd då den aktive måste påvisa en omfattande bevisning på höga blodvärden långt tillbaka i tiden. Det inkluderar bland annat en dokumentation av familjemedlemmar med höga blodvärden. Internationella skidförbundet FIS behandlar ansökan men det är ingen garanti för ett godkännande. Åkare som ibland ligger nära och över den tillåtna gränsen får inte någon dispens. De måste visa att de genomgående ligger över den tillåtna gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in