2018-02-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ryska ekonomin fortsätter utför i och med att reserverna successivt töms ut. Den tillfälliga återställningen av oljepriserna har varit lite av en räddning för detta oljeexportland. Man ska dock endast se detta som temporärt i och med att det saknas förutsättningar för nödvändiga reformer under Putins regim.

Det finns ett stort missnöje i Ryssland pga misskött ekonomi, korruption m.m. Men folket vet att det inte finns något alternativ i dagsläget. Ryssarna är vana vid att kompromissa bort yttrandefrihet och demokrati till förmån för stabilitet och grundläggande materiellt välstånd. De får välja mellan Putin som näst sämsta alternativet och ett antal medlöpare/välsignade motståndare såsom extremnationalister och kommunister. Att Putin kontrollerar de ryska tv-kanalerna och avstår från att debattera med politiska motståndare av betydelse underlättar förstås hans popularitet i presidentvalet.

Ryssarna saknar för övrigt den kultur som kännetecknar många andra länder, vilket inbegriper fri debatt. Jeltsin lyckades röra om i grytan och blev oerhört populär på sin tid, den enda ryska ledare som röstades fram av folket för att överta en etablerad ledning (Gorbatjov) i Kreml. Putin blev utvald av Jeltsin att ta över och fick i och med detta folkets godkännande. De flesta ryssar uppskattade Putins lugna sätt och att han höll sig borta från alkoholen.

De som ser Putin som helgon i dag är förmodligen samma typ av människor som såg Lenin och politbyrån som helgon under Sovjetunionens tid. Putin har i ryska propagandan fått oförtjänt credit för t ex de stigande världsmarknadspriserna på olja, som därmed lyfte Rysslands ekonomi ordentligt efter Putins övertagande. Vi har ju sett att detta snabbt kan vända givet rätt förutsättningar.

Att ryssarna börjar vakna upp och ifrågasätta har vi sett i och med Navalnyjs framgångar och de många protesterna över hela Ryssland.

Nej, rysk ekonomi håller på att återhämta sig. The welfare fund väntas växa med 50 miljarder dollar i år. Det finns olika uppgifter om inflationen 2018, men de är alla uppmuntrande.
Citera
2018-02-02, 20:22
Medlem
arbetets avatar
fp
Citera
2018-02-07, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnttiKlimax
Det bisarra jag avsåg var att du (och många med dig) alltid betonar;
1) Lövens skyldighet att debattera med Åkesson
2) Putins rättighet att inte debattera med Navalny (eller vem som helst för den dellen).

Den bristen på självinsikt är bisarr.

Jag sa inte att Löven är skyldig att debattera med Åkesson. Läs om, gör om, gör rätt. Jag skrev att i båda dessa fallen tar man inte debatten då man inte kan vinna den. Man kan bara förlora. Ingen har en juridisk skyldighet att debattera ngn annan. Det är det som sådana som du inte klarar av att förstå.
Citera
2018-02-07, 07:23
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
https://www.youtube.com/watch?v=XZn8BElFOf8
https://www.youtube.com/watch?v=JsVM-Mf2mj4
https://www.youtube.com/watch?v=-KHCNk9BYy4

Putin har definitivt inga problem med att debattera. Han är oerhört skicklig. Och det är ettproblemi sig. Vem ska han debattera emot? De flesta har inte en chans ien debatt. Hans överlägsenhet gör att folk kan vända sig emot honom, även om han vinner debatten. Putin har inget att vinna på debatten.

Ett annat exempel är Jimmie Åkesson. Är han en skicklig debattör? Nej, det är han inte. Tvärtom, ganska usel. Varför vinner han oftast debatter då? Han har det lätt. Han redovisar nakna sanna siffror, sånt som andra politiker försöker dölja. Detta gör att M och S inte vill ha en debatt mot SD. De skulle bli krossade och förlora stort, även i förtroende. Det är därför man inte vågar ta debatten. De ggr det är oundvikligt skickar de en mindre viktig minister eller riksdagsledamot. Folk och journalister är mer förlåtande mot dessa, så det gör inte så mycket när de förlorar debatten.

Den röda tråden i din post var att Putin inte vill debattera eftersom han är överlägsen (vs Navalny) medan M och S inte vill debattera eftersom de är UNDERlägsna (vs SD). Ändå tyckte du att det är två exempel på samma fenomen.

Eftersom jag inte förstod vad du menade bad jag dig förklara närmare. Det var ett stort misstag eftersom det fick tråde n att deraila.

Du är förresten den första i mitt liv som kallat mig sosse. Jag är höger om höger (och kilometers höger om SD). Min kanske främsta kritik av det Putinska systemet är den massiva statsinblandningen i ekonomin och samhället i stort, ett typiskt högerperspektiv alltså.
Citera
2018-02-07, 07:32
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Nej, rysk ekonomi håller på att återhämta sig. The welfare fund väntas växa med 50 miljarder dollar i år. Det finns olika uppgifter om inflationen 2018, men de är alla uppmuntrande.

Vilket nonsens, vem har prognostiserat 50 Mrd USD ökning? Länka?
Citera
2018-02-07, 07:39
Medlem
Citat:
Vilket nonsens, vem har prognostiserat 50 Mrd USD ökning? Länka?

Informationen kommer från Sputnik eller fortruss. Jag är inte så aktiv längre och sparar inte länkar. Reservfonden är en annan fond
Citera
2018-02-07, 07:41
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Det är främst ryssar själva som skulle ta illa upp om du kallade deras land för diktatur, och deras ledare för diktator (som de facto stöds av ca 70% ryssar). Allt medan kritiken kommer från medioktra politruker med stöd sällan över 30% (F. Hollande 1% i slutet på presidentskapet). Du måste sätta kritik och förväntningar i relation till varandra.

Vad har du för relation till frasen "Skojarnas och Tjuvarnas Parti", som du upprepar stup i kvarten?
Har de stulit något från dig eller dina nära och kära?

Jag är full av förvåning att du inte begriper det elementära. Å ena sidan påstår du att Ryssland är diktatur, och inte slår dig till ro med det - å andra sidan kräver du Rysslands ledare ska kopiera debatter på demokratiskt vis. Börja med att bestämma dig för antingen eller.

Jag kräver ingenting. Tiden för krav kommer lite senare när ekonomin körts mot avgrunden.

Jag är inte orolig. Det är bättre att vara lilltån på den lille som bärs in än huvudet på den gamle som bärs ut.
Citera
2018-02-07, 07:45
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Informationen kommer från Sputnik eller fortruss. Jag är inte så aktiv längre och sparar inte länkar. Reservfonden är en annan fond

Ok, reservfonden är slut, välfärdsfonden ligger på ca 70 mrd dollar, en del av tillgångarna går inte att sälja.
Citera
2018-02-07, 11:13
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ok, reservfonden är slut, välfärdsfonden ligger på ca 70 mrd dollar, en del av tillgångarna går inte att sälja.

Önsketänkande och alla eurobolsjevikers våta dröm. Du tolkar reservfond ordagrant och drar slutsatser därefter. Moody's delar inte din åsikt.

Moody's changes outlook on Russia's ratings to positive from stable; Ba1 ratings affirmed
Citat:
25 Jan 2018 Rating Action
Moody's changes outlook on Russia's ratings to positive from stable; Ba1 ratings affirmed

20 Sep 2017 Credit Opinion
Government of Russia – Ba1 stable: Regular update

https://www.moodys.com/credit-ratings/Russia-Government-of-credit-rating-600018921
Citera
2018-02-07, 13:25
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Önsketänkande och alla eurobolsjevikers våta dröm. Du tolkar reservfond ordagrant och drar slutsatser därefter. Moody's delar inte din åsikt.

https://www.moodys.com/credit-ratings/Russia-Government-of-credit-rating-600018921

Vad ligger bakom denna upphämtning? Vilka av ekonomins sektorer är det som drar?
Citera
2018-02-08, 16:00
Medlem
Citat:
Vad ligger bakom denna upphämtning? Vilka av ekonomins sektorer är det som drar?

Jag har studerat den ryska ekonomiska kampen i flera år. Sanktionerna drabbade delar av folket, men Ryssland stärktes. Budget-politiken har varit suverän och även fått beröm av ett amerikanskt rating-institut. Ryssland har börjat exportera mer och börjar minska sitt beroende av naturresurser. De första tecknen på en vändning såg jag redan hösten 2015 (en liten vändning i maskinindustrin), men det är först nu BNP börjar växa igen. Ökningen är modest, men tänk också på att oljepriset har gått upp och då är det regel att rubeln stärks. Budgeten vilar på ett pris på 50 dollar per fat och nu kommer det in mer pengar. Det är viktigt att veta att import-substitutionen är i full gång. Helt nya företag byggs upp och jordbruket har fått ett jättelyft. Processen kan möjligen stegvis vara klar 2024 och äger rum under västs radar.

Alexej Kudrin, fd. finansminister, gav Ryssland den viktiga reservfonden. Det ska han hedras för, den räddade Ryssland under sanktionerna, men nu kommer han med förslag jag undrar över. Han vill sälja ut mer statlig egendom. De talas också om att höja skatten från 13 procent. Jag förstår hans omsorg om budgeten, men tycker att förslagen är för tidiga.

Under dessa svåra år lyckades Ryssland ge pensionärerna en extraslant i början av 2017. Det var så viktigt att det syntes i BNP när de gamle köpte vad de inte hade kunnat köpa förut.
Citera
2018-02-08, 16:30
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Det står ju där.

Citat:
Moody's Investors Service ("Moody's") has today changed the outlook on Russia's Ba1 long-term issuer and senior unsecured debt ratings to positive from stable. Concurrently, Moody's affirmed Russia's long-term ratings at Ba1 and its short term rating at Not Prime (NP).

The change in the outlook on Russia's Ba1 ratings was driven by the following rating factors:

(1) Growing evidence of institutional strength. Russia's macroeconomic framework coped well with the oil price shock and with the impact of sanctions imposed to date, and enhancements have been made to the government's rule-based fiscal framework.

(2) Relatedly, increased evidence of economic and fiscal resiliency that has reduced Russia's vulnerability to further external shocks arising from geopolitical tensions or from renewed declines in oil prices.

https://www.moodys.com/research/Moodys-changes-outlook-on-Russias-ratings-to-positive-from-stable--PR_378221
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in