2018-02-07, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darten79
Exakt! De älskade sina barn, gjorde allt för dom! Föräldrarna gick med på barnens önskning- att de inte vill leva mer.
Föräldrarna klarar inte av att leva utan sina barn....

Det framstår som en extremt orimlig hypotes. Om barn uttrycker dödsönskan är det naturliga att föräldrar vänder sig till psykiatrin, inte att de uppfyller barnens "önskningar". Om en 11-årig flicka uttrycker att hon vill dö anser ingen normalt fungerande vuxen människa att hon ens inser vad hon säger.

Att personer inte klarar av att leva utan sina barn är för det mesta endast ett sätt att uttrycka den innerliga kärlek föräldrar känner för sina barn. De allra flesta föräldrar begår dock inte självmord efter att ha förlorat sina barn.

I en dansk studie visade det sig att fler personer som förlorat ett barn begick självmord jämfört med personer som inte förlorat några barn:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673603123872

De utgör trots det en väldigt låg andel av alla de som upplevt tragedin av att förlora ett barn.

De i tråden som haft kontakt med anhöriga till familjen i Bjärred avfärdar att barnen var involverade i beslutet och hävdar att mamman varit pådrivande i dubbelmordet.
Citera
2018-02-07, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nejdå, det är varken kittlande, och jag känner ingen berusning.
Men, om jag delar en liten liten sak, exempelvis att Agnes insjuknade rejält runt den 3:e advent.
Hon vart riktigt dålig då, och hon blev bara värre
, så finns det några som inte kan ta till sig det utan direkt hoppar på mig, så man blir tvungen att försvara sig i ett dygn.
Varje gång.
Det blir jobbigt.
Och, jag kan tyvärr inte avslöja min källa på just det. Det går helt enkelt inte.
Att jag blir irriterad är personligt mellan mig och nån annan.
Men nu är jag lugn.

Jag ifrågasätter inte vad du skriver, tvärtom, men reagerade spontant i princip likt nedanstående:

Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Fetat: Ingen ringde ambulans eller såg till att Agnes kom in under läkarvård?
Någon visste detta och gjorde ingenting?

Fy fan!

Återigen, som sades ovan, ifrågasätter jag inte uppgiften. Däremot understryker reaktionen att någonting redan var väldigt fel rent mentalt hos båda föräldrarna. Om ett sjukt barn hamnar i ett skov och blir allt värre är det självklara att kontakta läkarvården. Om de konstaterar att förhållandet har försämrats och fortlöpande förvärras skulle de behålla henne på vak; inte skickat hem henne. Slutsatsen är att föräldrarna omöjligen kan ha tagit henne till läkare om det stämmer.

Därmed framstår det som att hennes skov uppfattades som en självuppfyllande profetia om att barnen aldrig skulle bli bättre, och att det därför var bättre om båda barnen dog och så även föräldrarna.
Citera
2018-02-07, 05:22
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag har fått tillräcklig info i form av PM, media, ett gött gäng här i tråden,och polis så nu
har jag hela bilden klar för MEJ.

Kortfattat:

!

1. Ingen vet om det funnits planer länge,så vida dom inte nämnt det i brevet. Vilket är mycket osannolikt.
2. Nej det kan bara rättsmedicinsk läkare veta vem som var sist, och överdos låter hysteriskt eftersom man inte är kapabel att hänga sig i ett tillstånd av överdosering.

3. För att fastställa något om vem som drev något behövs det att man uttryckt detta vilket är extremt osannolikt i och med att någon skulle larmat om dom visste det.
4 Det hade räckt om du skrev att du fått PM och inte sitta och överdriva eftersom det inte går ihop med gängse rutiner.
5. Att i detalj få information i Pm om att han satt och väntade sista hjärtslag osv är inte direkt trovärdigt.Så självklart är att det ifrågasätts.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-07 kl. 05:26.
Citera
2018-02-07, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darten79
Tror och då menar jag TROR att döttrarna inte ville leva mer, de beklagar sig för mamma och pappa. Mamma och pappa mår skit och värre kommer de att må då döttrarna blir sämre och sämre. Föräldrarna spelar in en video som förklarar deras känslor, de sparar den som en markör för deras egna mående. Döttrarna blir sämre, föräldrarna känner sig maktlösa, de orkar inte se på då barnen mår skit och att de inte vill leva mer. Mamma och pappa fortsätter med videon, för att rentvå sig att varför de tog död på barnen, för att barnen ville det! Men de visste att de inte kan leva ett liv utan barnen så därför tog de livet av sig själva.
TROR att det är därför massmedia inte skriver om fallet- det var barnen som inte ville mer, vill skydda barnens integritet. (Det som inte fick hända, hände...!)

Vet att jag är dålig på att formulera mig men med stora drag så kan det mycket väl vara barnen som inte ville leva mer. Föräldrarna hjälpte dom ur sina plågor och avslutade familjens ...

I fallet Yara och fallet Bobby togs ingen sån hänsyn. Där intervjuades lärare och folk som haft kontakt med barnen. Vårdnadshavarnas hälsotillstånd, medicinska historia och allmänna beteende granskades.

Integriteten ska skyddas bara om barnet är från en högre samhällsklass?

Är det inte bra om media försöker ge en bild av vilka föräldrarna var och vad som ledde fram till detta?

För att kunna öka allmänhetens medvetenhet för att se tecken på att nåt är snett bakom tjusiga fasader och för att få skolor och soc att inse att de har anmälningsplikt.

Enbart Höglund som verkar tänka så i det här fallet.
Citera
2018-02-07, 07:10
Medlem
OH verkar vara mycket angelägen att bli professor i en tid där hela hans familj ska vara mycket plågat av sjukdomar. I någon tidning skrevs det att OH gjorde allt rätt förutom att han fick ställa in en sak efter den andra pga situationen i familjen.

Jag tror att sjukdomarna till barna till viss del är fingerade. Att ingen i en sådan situation må bra är självklart. Men det kan vara så att barnens sjukdom är orsakat av föräldrarnas psykiska ohälsa och inget annat.

För mig låter det märklig att man måste ställa in gång på gång, att den professorn som bedömer ens befordringansökan överhuvudtaget vet något om ens familjesituation. Det man gör när man har sjuka barn är att man böjar prioritera, trappa ned, så att man inte måsta ställa in gång på gång. Och vid alvorligt sjukdom hade det knappast räckt med 10% reduktion av arbetstid.

Nu kom det fram att till och med en student ??? har jag fattat rätt? visste att OH gärna vill bli professor. Var det så åpenbart?

OH klarade inte av sitt jobb mer, det är i alla fall klart för mig. Och det var en process som har pågått en stund, men började blir illa våren 2017. Det är vad jag tror.
Citera
2018-02-07, 07:14
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad exakt baserar du det på?

Av vad som framkommit, innan denna händelse, finns det Ingenting som tyder på att föräldrarna inte älskade sina barn över allt annat.

Snarast tvärtom.
Har det verkligen framkommit? På vilket vis då? Tycker snarare motsatsen framkommit väldigt tydligt.
Citera
2018-02-07, 07:20
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Förmodligen gjorde dom som andra föräldrar skulle ha gjort.Sökte kontakt med barnets läkare eller vårdcentral !
Med tanke på att de definitivt inte betett sig som andra föräldrar i vad som har framkommit i övrigt, så är det ju verkligen inget som talar för att de skulle betett sig som andra föräldrar i just det ärendet och alltså ringt ambulans/sökt akutvård åt sin dotter. De hade ihjäl henne istället.
Citera
2018-02-07, 07:31
Medlem
Citat:
Tro vad du vill, för det har du såklart rätt att göra.
Och du behöver absolut inte tro på mina ord, eller på mina källor.
Uppenbarligen gör du inte det, och det är såklart helt ok för min del.
Lycka till med din egen teori.

Tack, det var lite dit jag ville komma. Att du ska sluta skrika på/håna/klandra folk för att dom inte köper ditt resonemang (ja, du har också ett resonemang). Att tro på det du säger är inte samma sak som att tro att det inte finns mer bakom handlandet.
Citera
2018-02-07, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag ifrågasätter inte vad du skriver, tvärtom, men reagerade spontant i princip likt nedanstående:

Återigen, som sades ovan, ifrågasätter jag inte uppgiften. Däremot understryker reaktionen att någonting redan var väldigt fel rent mentalt hos båda föräldrarna. Om ett sjukt barn hamnar i ett skov och blir allt värre är det självklara att kontakta läkarvården. Om de konstaterar att förhållandet har försämrats och fortlöpande förvärras skulle de behålla henne på vak; inte skickat hem henne. Slutsatsen är att föräldrarna omöjligen kan ha tagit henne till läkare om det stämmer.

Därmed framstår det som att hennes skov uppfattades som en självuppfyllande profetia om att barnen aldrig skulle bli bättre, och att det därför var bättre om båda barnen dog och så även föräldrarna.

Jag tror precis så också och att den här tragedin har utspelat sig pga att föräldrarnas sjukdomar gått under radarn. Det är deras sjukdomar som varit det egentliga problemet och inte barnens och notera att t.o.m. ME diagnosticeras inom sjukvården i Skåne. Om våra sjuka barnbarn dödades av vår son eller dotter så skulle vi förstå, trösta oss med, att de inte varit psykiskt friska. Finns till och med svenska studier som visar på att olika psykiskt sjuka människor ofta dras till varandra. Kanske man "matar varandra" med vad den andres sjukdom blir mätt av. Denna tragedi hade troligtvis kunnat avhjälpas om döttrarna placerats hos en annan familj medan föräldrarna fått vård istället. Att en av döttrarna blivit så mycket sämre 3:e advent utan att man ringer 112 eller åker in akut säger mycket. Att inte ens anhöriga fått hjälpa till då beror med säkerhet på att de stängts ute. Föräldrarna har gjort allt i sin makt för att varken anhöriga, skola eller svensk läkarvård skall kunna kunna agera.
Citera
2018-02-07, 08:41
Medlem
Tror mer och mer att Hanna tappat livsgnistan och hamnat i depression, något som påverkat hela familjen. Hon slutade tydligen med sina cancermediciner flera månader innan den 9/1 trots att hon inte var frisk helt ännu. Som att hon planerat sin död. Kanske detta var det som avsågs vara familj i kris och att Oscars kollegor visste att mamman var labil.

Var det i denna veva, när hon satte ut medicineringen, som planen började ta form och därför som Oscar hamnade i en svacka med viktnedgång och allmän ohälsa?

Kanske hon inte unnade de andra att leva om hon måste dö. Eller ville ha med sig sina nära och kära in i döden. Hur man nu väljer att se det.
Citera
2018-02-07, 08:42
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Fetat: Ingen ringde ambulans eller såg till att Agnes kom in under läkarvård?
Någon visste detta och gjorde ingenting?

Fy fan!

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Förmodligen gjorde dom som andra föräldrar skulle ha gjort.Sökte kontakt med barnets läkare eller vårdcentral !
Ni är så fruktansvärt naiva.
Ni tror att om någon är sjuk så går man till doktorn och denne fixar.
Jag har fått flera av varandra oberoende pm som talar om att det är ME och källorna är närstående.
Har du en sådan sjukdom så finns det inget läkarna kan göra.
Att åka in akut skulle bara göra individen ändå sjukare då hjärnan redan är överbelastad.

Läkare hjälper gärna om det finns något de kan göra. Om det inte är det så vill de helst bli av med patienten.
Det finns inga andra riktlinjer vid ME än b12 och det hjälper bara mot de kognitiva problemen.

Det finns inget att sätta in. Bara lugn och ro.
Citera
2018-02-07, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ni är så fruktansvärt naiva.
Ni tror att om någon är sjuk så går man till doktorn och denne fixar.
Jag har fått flera av varandra oberoende pm som talar om att det är ME och källorna är närstående.
Har du en sådan sjukdom så finns det inget läkarna kan göra.
Att åka in akut skulle bara göra individen ändå sjukare då hjärnan redan är överbelastad.

Läkare hjälper gärna om det finns något de kan göra. Om det inte är det så vill de helst bli av med patienten.
Det finns inga andra riktlinjer vid ME än b12 och det hjälper bara mot de kognitiva problemen.

Det finns inget att sätta in. Bara lugn och ro.

Så alla med kroniska sjukdomar eller kroniskt sjuka barn ska helt sonika ge upp och mörda sina barn och sig själva?

Det FINNS stöd att få, vilken sjukdom det än är. Stöd för anhöriga, om inte annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in