2018-02-06, 21:58
  #11917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Tala för dig själv istället. Ett dussintal användare som raljerar på Flashback kan knappast likställas med "halva Sverige".
Du måste verkligen ha höga tankar om dig själv.

Vem fan tror du gemene man kommer misstänka när de läser tidningarna?

Det står: Medaljer, OS, manlig åkare, aktiv och troligen dopad.

Tror du folk kommer tänka på typ Jens Burman eller möjligtvis den kändaste av dem, nämligen Hellner?

De flesta i Sverige som inte följer skidåkningen så noggrannt vet nog knappt vilka ex Jönsson, Peterson eller Richardsson är. De känner till åkare som Stina, Kalla och Hellner.
Citera
2018-02-06, 22:30
  #11918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologiker
Det är intressant, och iofs väntat, att höghöjdsträning kan ge avvikande värden i den individuella idrottarens blodpass.

Bl a därför borde Uppdrag granskning mer utförligt förklara varför några experter bedömde det som mycket mycket sannolikt att den aktuella svenska längdåkaren hade dopat sig.

Vid höghöjdsträning (liksom vid EPO-doping) bör dock reticulocyter öka (som tecken på ökad bildning av röda blodkroppar) men använder man formeln Hbx10-60(√Ret) = Off-score får man att svenskens off-score-värde 132 måste implicera ett istället väldigt lågt värde på reticulocyter, så en förklaring med höghöjdsträning (eller EPO-doping) verkar inte stämma i detta fall. Däremot borde en blodtransfusion, dvs klassisk bloddoping, passa bättre som förklaring då Hb har ökat utan extra nybildning av röda blodkroppar.

Ingen aning om hur det funkar men så fort du lämnar höghöjd borde inte då reticulocyterna då minska medans hemoglobinet fortfarande är högre innan det normaliseras igen ?
Citera
2018-02-06, 22:55
  #11919
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ser ju verkligen ut som två tillförlitliga länkadresser, not.
Du känner inte till pubmed?

Länkarna kan va intetessanta för någon annan då.
Citera
2018-02-06, 22:58
  #11920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypos
Ingen aning om hur det funkar men så fort du lämnar höghöjd borde inte då reticulocyterna då minska medans hemoglobinet fortfarande är högre innan det normaliseras igen ?

Bra påpekande, för reticulocyterna borde minska igen om provet tas en lagom lång tid efter, och i så fall skulle kanske höghöjdsträning kunna vara en tillräckligt bra förklaring i den aktuella åkarens fall.

Därför vill man ju veta mer precis när provet med off-score-värde 132 togs och på vilka grunder slutsatsen om mycket sannolik doping har dragits. Provet togs tydligen och ingick i blodpasset och det behöver inte vara taget vid tävling(som OS/VM).
__________________
Senast redigerad av Immunologiker 2018-02-06 kl. 23:01.
Citera
2018-02-06, 23:05
  #11921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologiker
Det är intressant, och iofs väntat, att höghöjdsträning kan ge avvikande värden i den individuella idrottarens blodpass.

Bl a därför borde Uppdrag granskning mer utförligt förklara varför några experter bedömde det som mycket mycket sannolikt att den aktuella svenska längdåkaren hade dopat sig.

Vid höghöjdsträning (liksom vid EPO-doping) bör dock reticulocyter öka (som tecken på ökad bildning av röda blodkroppar) men använder man formeln Hbx10-60(√Ret) = Off-score får man att svenskens off-score-värde 132 måste implicera ett istället väldigt lågt värde på reticulocyter, så en förklaring med höghöjdsträning (eller EPO-doping) verkar inte stämma i detta fall. Däremot borde en blodtransfusion, dvs klassisk bloddoping, passa bättre som förklaring då Hb har ökat utan extra nybildning av röda blodkroppar.
Möjligheten finns att jag ligger lite fel, men jag är rätt säker på att abps är minst likvärdigt med off-score vad gäller förhållandet mellan hb och ret .

När man ser sådana resultat undrar man vad som kan förekomma i en så stor sample size som 2000 skidåkare.
Citera
2018-02-06, 23:09
  #11922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologiker
Det är intressant, och iofs väntat, att höghöjdsträning kan ge avvikande värden i den individuella idrottarens blodpass.

Bl a därför borde Uppdrag granskning mer utförligt förklara varför några experter bedömde det som mycket mycket sannolikt att den aktuella svenska längdåkaren hade dopat sig.

Vid höghöjdsträning (liksom vid EPO-doping) bör dock reticulocyter öka (som tecken på ökad bildning av röda blodkroppar) men använder man formeln Hbx10-60(√Ret) = Off-score får man att svenskens off-score-värde 132 måste implicera ett istället väldigt lågt värde på reticulocyter, så en förklaring med höghöjdsträning (eller EPO-doping) verkar inte stämma i detta fall. Däremot borde en blodtransfusion, dvs klassisk bloddoping, passa bättre som förklaring då Hb har ökat utan extra nybildning av röda blodkroppar.
Snaran dras åt allt tajtare.
Om det är som du skriver så kan vi avfärda höghöjdsträning som förklaring och att det skulle vara frågan om uttorkning känns lite väl långsökt.
Citera
2018-02-06, 23:13
  #11923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologiker
Bra påpekande, för reticulocyterna borde minska igen om provet tas en lagom lång tid efter, och i så fall skulle kanske höghöjdsträning kunna vara en tillräckligt bra förklaring i den aktuella åkarens fall.

Därför vill man ju veta mer precis när provet med off-score-värde 132 togs och på vilka grunder slutsatsen om mycket sannolik doping har dragits. Provet togs tydligen och ingick i blodpasset och det behöver inte vara taget vid tävling(som OS/VM).
Så då kan förklaringen vara höghöjdträning.
Citera
2018-02-06, 23:19
  #11924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Snaran dras åt allt tajtare.
Om det är som du skriver så kan vi avfärda höghöjdsträning som förklaring och att det skulle vara frågan om uttorkning känns lite väl långsökt.

Som framgick av senare inlägg, med vad som endast är känt i media, borde tolkningen även påverkas av tidpunkten för ett off-score-värde om man trots allt möjligen kunde förklara det med höghöjdsträning.

Själv vill jag ha mycket mer fakta och förklaringar vetenskapligt om detta för att kunna förstå bättre inkl hur 3 experter kunde vara så säkra på mycket mycket hög sannolikhet för doping.
Citera
2018-02-06, 23:40
  #11925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Snaran dras åt allt tajtare.
Om det är som du skriver så kan vi avfärda höghöjdsträning som förklaring och att det skulle vara frågan om uttorkning känns lite väl långsökt.
Vid de "vanliga tävlingarna" blir väl åkaren även lika uttorkat som i stora mästerskapstävlingarna
Citera
2018-02-06, 23:52
  #11926
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Att elitidrottare "normalt" har extremt höga blodvärden är alltså en myt.
Problemet är, som i Norges exempel, när snittet är 150 "off-season" och 165 (jag höftar bara) vid VM...

Verkligen? Säg det till Niklas Jonsson, som hade samma höga blodvärden 15 år efter karriären.

https://www.vk.se/978389/niklas-jonsson-rentvadde-sig-sjalv

Är det inte märkligt? Drar du inte några slutsatser av det?

Men det är förstås mycket mera spännande med mörka hemligheter som ska fram i ljuset. UG har tydligen inte lärt sig läxan utan har gett sig tusan på att fortsätta driva sin förklaringsmodell.
Citera
2018-02-06, 23:57
  #11927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Verkligen? Säg det till Niklas Jonsson, som hade samma höga blodvärden 15 år efter karriären.

https://www.vk.se/978389/niklas-jonsson-rentvadde-sig-sjalv

Är det inte märkligt? Drar du inte några slutsatser av det?

Men det är förstås mycket mera spännande med mörka hemligheter som ska fram i ljuset. UG har tydligen inte lärt sig läxan utan har gett sig tusan på att fortsätta driva sin förklaringsmodell.

Detta saknar helt relevans för den senaste upptäckten. Ingen ifrågasätter numera att det finns de som har naturligt högt hemoglobinvärde.
Citera
2018-02-07, 00:05
  #11928
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Detta saknar helt relevans för den senaste upptäckten. Ingen ifrågasätter numera att det finns de som har naturligt högt hemoglobinvärde.

Och den nya teorin är vad? Att det är omöjligt att blodvärden kan skifta under extrem ansträngning kontra vila? Det här är inga genomsnittsmänniskor vi talar om. När man ska gallra fram eliten så är det ofta människor med en extremt bra syreupptagningsförmåga som får de bästa tiderna. Gud har skapat oss på det sättet. Att applicera medelsvenssonresultat på eliten och kabla ut det som sanningar är orättvist och dumdristigt. Det stämmer inte alls med den antidopningskultur som finns i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in