Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-06, 14:13
  #1
Medlem
Hej!
Ska göra det kortfattat, har använt olika opiater från och till i perioder sedan 2013. Allt från tramadol till fentanyl, men mest tramadol.
Det har egentligen aldrig varit ett problem förrän jag nu i somras(2017) började använda det dagligen. Då har det mest varit tramadol med även perioder med buprenorfin.
Nu ska jag alltså lägga av med dem efter sju månaders dagligt bruk. Det jag har tillgång till i medicinväg är en hel del valium och ett par iktorivil, jag har även ett femtiotal 300mg Lyrica också, men dem använder jag som medicin så tror inte det hjälper så mycket.
Så hur använder jag dessa på rätt sätt för att få en lindrig avtändning?

Tacksam för svar
Citera
2018-02-06, 14:17
  #2
Medlem
Womenundermyheels avatar
Okej, vad har du tänkt substituera opioidbruket med? För du måste skaffa en annan hobby om du ens ska fundera på att sluta. Sedan gör du avbrottet så abrupt som möjligt, känner du av att du klarar cold turkey så gör det helst annars trappar du ned snabbt.

Sedan kapar du kontakten med alla dina knarkarkontakter utan undantag.
Citera
2018-02-06, 15:09
  #3
Medlem
zoump187s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Womenundermyheel
Sedan kapar du kontakten med alla dina knarkarkontakter utan undantag.

Nog det bästa rådet.

Kämpa på!
Citera
2018-02-06, 15:21
  #4
Medlem
100pennors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Womenundermyheel
Okej, vad har du tänkt substituera opioidbruket med? För du måste skaffa en annan hobby om du ens ska fundera på att sluta. Sedan gör du avbrottet så abrupt som möjligt, känner du av att du klarar cold turkey så gör det helst annars trappar du ned snabbt.

Sedan kapar du kontakten med alla dina knarkarkontakter utan undantag.

Aa dom flesta som får återfall gör ju detta för att dom är ute och krökar med sina knarkar polare.

Smart att byta opiodbruket mot något annat. Egentligen så ska man inte byta ett missbruk mot ett annat men om du känner ett tomrum efter dagligt knarkande i 7 månader så börja röka gräs.
Citera
2018-02-06, 15:25
  #5
Medlem
Loperamid är sjukt bra mot den fysiska abstinensen.
Har själv lagt ner ett missbruk på flera år av subutex & suboxone. Loparemiden var det bästa mot alla myrkrypningar och kramper i musklerna.
Även om det är jobbigt och tar emot, ut och rör på dig.
Citera
2018-02-06, 19:35
  #6
Medlem
Googla på "Beroendecentrum" och försök verkligen att ta kontakt med det som ligger närmast där du bor. De bör kunna ställa upp och dom vet vad det handlar om, dömer inte. Du behöver inte vara ensam när du försöker göra detta.

Vill inte låta som en bror duktig men att träna är också bra, om inte annat för att ha något att göra. Löpning eller styrketräning, bara att du så småningom kommer upp på en ganska tuff nivå. Det finns hur mycket som helst att hitta på nätet om träning och du behöver inte gå till ett gym om du inte vill. Men börja försiktigt, ut och rör på dig bara som 64bit sa.
Citera
2018-02-07, 09:52
  #7
Medlem
Stort tack för alla svar!
Till att börja med har jag varit på beroendecentrum och jag fick i princip ingen hjälp. Det var den klassiska "kom tillbaka när du är helt nergången". Dessutom blev jag erbjuden droger av en man väntrummet, så det hela kändes som en fel och obehaglig miljö.
När det kommer till hobbys och liknande för att substituera missbruket sysslar jag mycket med musik, lever i stort sätt för mitt band. Träning har jag prövat och det var verkligen inte min grej, dock tar jag långa promenader och cyklar mycket vilket hjälper oehört! Fick dock ett återfall igår på tramadol vilket var jävligt dumt. Jag använder ju som sagt valium för att dämpa avtändnigen, dem hjälper en del men märker att omdömet blir skevt på det vilket gjorde att jag tog ett återfall.
Ni som har erfarenhet av att sluta med opiater med hjälp av valium, hur ska jag använda dem på rätt sätt? Eller ska jag bara slänga dem i papperskorgen?
Som sagt, väldigt tacksam för alla svar! Det här kommer jag klara
__________________
Senast redigerad av MsMelankoli 2018-02-07 kl. 09:58.
Citera
2018-02-08, 00:18
  #8
Medlem
Är man riktigt fast är nog en avgiftning sedan åka på behandlinshem minst 6 månader det bästa. Om man verkligen vill lägga av med skiten. Det är svårt o göra hemma...kommer alltid nån och bjuder eller har bra pris på något när man är helt uttråkad och mår sådär.
Citera
2018-02-11, 22:08
  #9
Medlem
mjaubrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsMelankoli
Stort tack för alla svar!
Till att börja med har jag varit på beroendecentrum och jag fick i princip ingen hjälp. Det var den klassiska "kom tillbaka när du är helt nergången". Dessutom blev jag erbjuden droger av en man väntrummet, så det hela kändes som en fel och obehaglig miljö.
När det kommer till hobbys och liknande för att substituera missbruket sysslar jag mycket med musik, lever i stort sätt för mitt band. Träning har jag prövat och det var verkligen inte min grej, dock tar jag långa promenader och cyklar mycket vilket hjälper oehört! Fick dock ett återfall igår på tramadol vilket var jävligt dumt. Jag använder ju som sagt valium för att dämpa avtändnigen, dem hjälper en del men märker att omdömet blir skevt på det vilket gjorde att jag tog ett återfall.
Ni som har erfarenhet av att sluta med opiater med hjälp av valium, hur ska jag använda dem på rätt sätt? Eller ska jag bara slänga dem i papperskorgen?
Som sagt, väldigt tacksam för alla svar! Det här kommer jag klara

Jo omdömet kan verkligen försvinna med benso. Vilka symptom försöker du lindra?

Om det är för att bli avslappnad eller något i den stilen (i typ rus syfte) så tror jag det är lika bra att slänga dem. Får du däremot en påträngande och outhärdlig ångest eller känslan av att du håller på att bli tokig under avtändningen så kan benso vara väldigt effektiva. Om du har lite behärskning (fortfarande) är väl bästa sättet att bara ta vid behov. Annars beroende på hur mycket tid du har att lägga ned på avtändningen så kan du ju supa och ta benson mot bakfylla på repeat dagligen i 3 veckor. Fast allt kommer ikapp en tillslut, så... EMBRACE THE FUCKING RAGE OF FURY.

Alltså försök hitta all skit med droger och bli rasande på dom och dig själv. Bli helt jävla skogstokig så ansiktet blir rött, blodet kokar. Du vill slå ned någon. Nej, fan det räcker med att du slår sönder något. Nånting måste gå sönder NUUUU. Vråla som en jävla galning. Du hatar vad skiten gjort med dig. Du behöver ingen jävla skit mer!!

Gl hf
__________________
Senast redigerad av mjaubrum 2018-02-11 kl. 22:13.
Citera
2018-03-16, 12:00
  #10
Medlem
Hej igen!
Tänkte göra en liten update. Det har nu gått 12 dagar sedan jag sist tog någon opiat, vid det tillfället var det tramadol.
Jag antar att den fysiska avtändningen är över, har inte dem typiska symtomen kvar, det är väl bara magen som fortfarande krånglar lite.
dock så har den psykiska avtändingen slagit igång på riktigt. Extremt depressiva symtomen, ingen lust till någonting, sover dåligt och mycket ångest. Jag har även gjort slut med tjejen då jag upplevde att det inte fanns några känslor kvar så det känns också skit. Jag använder lyrica nu men inte ens den tränger igenom depressionen jag befinner mig i nu. Jag känner mig hoppfull att bli av med opiaterna nu när det nästan gått två veckor, men jag inser att nu kommer den stora prövningen: att leva livet utan droger.
någon som vet när det psykiska släpper? Har ett väldigt socialt krävande jobb vilket gör det ännu svårare.

mvh
Citera
2018-03-17, 12:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsMelankoli
Hej igen!
Tänkte göra en liten update. Det har nu gått 12 dagar sedan jag sist tog någon opiat, vid det tillfället var det tramadol.
Jag antar att den fysiska avtändningen är över, har inte dem typiska symtomen kvar, det är väl bara magen som fortfarande krånglar lite.
dock så har den psykiska avtändingen slagit igång på riktigt. Extremt depressiva symtomen, ingen lust till någonting, sover dåligt och mycket ångest. Jag har även gjort slut med tjejen då jag upplevde att det inte fanns några känslor kvar så det känns också skit. Jag använder lyrica nu men inte ens den tränger igenom depressionen jag befinner mig i nu. Jag känner mig hoppfull att bli av med opiaterna nu när det nästan gått två veckor, men jag inser att nu kommer den stora prövningen: att leva livet utan droger.
någon som vet när det psykiska släpper? Har ett väldigt socialt krävande jobb vilket gör det ännu svårare.

mvh

Hej Msmelankoli, gar igenom en AT pa tramadol precis som du, och ar sjalv pa den 10e dagen utan.

Min situation liknar din litegrann, borjade kaka tram oregelbundet back in 2013 och det blev bara mer och mer regelbundet tills dagen jag insag att jag ar grov torsk pa tram.

Saken ar den att tramadol som du kanske redan vet ar sa olik andra opiater vad det just galler paverkan pa ens psyke.

Dar opiaterna endast(endast) paverkar dina kropp mer eller mindre, sa gar tramadol rakt in pa din hjarna och rubbar hela serotonin noradrenalin balansen.

Tank dig att ata antideppressiva lakemedel konstant, det ar precis vad vi har gjort. Och som du marker sa borjar kropps-ATn forsvinna litegrann.

Men denna bombardering av serotonin och NA som tram gjort pa var hjarna har lett till att vara egna receptorer i hjarnan blivit valdigt mkt farre.
Och det ar darfor denna psykiska del, som enl mig ar den varsta delen.
Kommer att ta tid, nu nar jag sager tid sa ar det dar otroligt varierande fran person till person.

Men jag sjalv har markt hur jag kan brista ut i tarar just for ingenting, och behandla familjen kallare an vad dem fortjanar. Tramadol ar ett fucking rattgift som har dampat var livslust msmelankoli.
Och sa fort vi blir aterstallda sa kommer vi att inse det, vilket kommer minst ta nagon manad till iallafall.

Och ju mer tiden gar, efter den manaden t.ex. ... Sa kommer saker o ting bara bli battre och battre.

Jag ser sa mkt fram emot manad 2, 3, 4 osv. Vad vi an gor sa far vi se till att aldrig rora nagot SSRI, SNRI preparat som kan aterigen rubba var hjarnbalans. Da menar jag antidepp piller osv, inte benzo.. utan citalopram o sant skit.

mycket babblande men jag hoppas att detta hjalper.
Citera
2018-03-17, 13:59
  #12
Avstängd
DiegoCostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsMelankoli
Hej!
Ska göra det kortfattat, har använt olika opiater från och till i perioder sedan 2013. Allt från tramadol till fentanyl, men mest tramadol.
Det har egentligen aldrig varit ett problem förrän jag nu i somras(2017) började använda det dagligen. Då har det mest varit tramadol med även perioder med buprenorfin.
Nu ska jag alltså lägga av med dem efter sju månaders dagligt bruk. Det jag har tillgång till i medicinväg är en hel del valium och ett par iktorivil, jag har även ett femtiotal 300mg Lyrica också, men dem använder jag som medicin så tror inte det hjälper så mycket.
Så hur använder jag dessa på rätt sätt för att få en lindrig avtändning?

Tacksam för svar

Ät det minsta av dina bensodiazepiner och sen lägg dig mer och lös, så gör jag med min lillebror när han blir beroende av tram, men först slår jag sönder honom sen trappar jag ner lite på honom sen unnar jag han en god semester, tala är viktigt, inget du dör av det gäller bara vara man/ kvinna nog.

Hade det funnits gärna droger i en längre period.

Så mitt tipps är att hitta någon som kan slå sönder dig i fall du intar, alternativt lägga in dig.

Min lillebror är ren nu med lite hjälp från duktiga doktorer och lite stryk från storebror.

Men ett tipps är att kanske lägga in dig, allt beror på hur duktig du är att må skit

Önskar dig all lycka
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback