Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Det kommer att bli svårare för oss att ändra våra vanor om inte problemet uppmärksammas. Sedan är det mer rimligt att räkna på utsläpp per capita än utsläpp per nation (även om olika nationer har olika stora mängder capita). Politiska beslut kommer att ge mest effekt där populationerna, som blir berörda av de politiska effekterna är stora. Och där har du kanske rätt i att politiska beslut i Sverige inte får så stort genomslag.
Men ett av det större problemen idag är att så pass många förnekar vetenskapen varför det blir svårt att få stöd för sådana politiska beslut bland befolkningen. Och hur löser man att folk är för dumma för att ens acceptera den överlägset bästa förklaringen? Genom att prata mindre om det? Kanske det orsakar en polarisering varje gång det tas upp?
Kanske, men alla världens ledare är välinformerade om det. Trump är den enda som förnekar det i princip. Grejen är ju att även om viljan kanske finns, så är priset för högt. De flesta länder kommer i slutändan vilja växa och bli rikare. 2017 satte nytt rekord i co2 utsläpp, trots all snack ifrån världens ledare och media. Vi kommer inte se några dramatiska förändringar någon gång snart, utan det kommer bli business as usuall ett bra tag framöver. Om vi ska hålla oss under 2C, så har vi inte mycket tid på oss. Vi ligger på 1C, de säger att ca 0.5C är inbakat plus vad nu än global dimming har döljt. Vid 2C så sägs det att positiva feedbacks loops sätts igång på allvar. Men som sagt jag är övertygad om att teknologin kommer ordna det, vi kommer som det ser ut att bli tvungna att ta bort co2 ifrån atmosfären eller/och blocka solen lite etc, och frågan är om vi inte redan kan göra det idag.
Precis, i sveriges fall så är det bara självdestruktiv fanatism, vårt agerande har ingen som helst betydelse för slutresultatet om inte de stora pojkarna följer med, och jag har ett problem med att vi har fanatiska ledare som bryr sig mer om feel good handlingar än landets invånare, då det inte ens kommer ha någon betydelse för slutresultatet.
Jag var själv ganska så nyligen vad du skulle kalla förnekare, problemet för mej var främst att i sverige så förekom det inte ens en debatt och har aldrig gjort. Det har bara varit propaganda, och propaganda är i sig fel även om propaganda sidan har rätt i sakfrågan. Vi påstår oss leva i ett upplyst samhälle, och då är det viktigt att alla sidor kan få komma till tals på ett bra sätt, och att man inte stänger debatten bara för man tycker man har rätt i frågan. För om man stänger debatten så stänger man också sökan efter ny kunskap.
Sedan tycker jag att båda sidorna gör sig skyldiga till samma saker, så som att fokusera på enstaka väderfenomen. Förnekarna fokusera kanske på det är kallare på en viss plats och visst datum, och för detta så får de hårt kritik av alarmisterna för de inte kan skilja på väder och klimat. Fine, men problemet är ju att alarmisterna går sedan och gör precis samma sak själv utan att vilja erkänna att de gör det. De fokusera på någon lokal värmevåg etc.