2018-02-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du har säkert bättre detaljkoll än vad jag har, men vi kan väl iaf vara överens om att det inte spelar någon roll att köra på fyran i stället för femman i laddningshänseende.

Är batteriet närapå tomt så går det förstås lite snabbare att få upp laddningen om man kör på fyran än på femman, men kör man motorväg med motorvarvtal på 2000-3000 rpm så blir skillnaden ganska liten. Laddströmmen en generator kan ge ökar inte linjärt med varvtalet, utan det är framförallt under ca 2000 rpm som det faller.

Blad 2 visar ett typiskt utseende hos en laddkurva.
http://www.bosch-motorsport.de/content/downloads/Products/resources/2778740619/en/pdf/Alternator_GCM1_Datasheet_51_en_2778520971.pdf

Bilen i sig kanske tar 40A för drift, och har man kört säg en halvtimma så börjar nog batteriet snarare än generatorn vara den begränsande faktorn.
Citera
2018-02-05, 01:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Fast 1500 rpm är väl nästan motorvägsfart i en modern bil, så lite kanske det ligger i att man bör gasa på för att ladda ordentligt. Kör man i stan så kanske man varvar mer fast det går sakta, för att man kör på låga växlar, men då står man å andra sidan stilla en del också, och tomgångsvarvet är ju vanligen betydligt lägre än 1500... Så man kan nog säga att man laddar mer per på en kvarts körning på motorvägen än på en kvart i stan.

Snarare 3000 - 3500 varv på motorväg. 800 - 900 på tomgång.

Jedis skriver:
Citat:
Laddningsregulatorn styr laddspänningen, inte strömmen. Att generatorn kan ge 75A vid 1800 rpm innebär dock inte att batteriet laddas med 75A minus bilens förbrukning vid 1800 rpm, det beror på batteriets laddningsgrad och interna resistans. Med högre laddningsgrad så är batterispänningen högre vilket innebär att laddningen går långsammare och långsammare ju mer laddat batteriet blir.

Detta stämmer bra. Man kan nog räkna med att laddströmmen ligger på 1 - 2 Ampere på slutet av laddningen som tar den längsta tiden. Ett batteri med energimängden 60 ampertimmar tar alltså mellan 30 - 60 timmar fråm helt tomt till fullt. Nu är ju batteriet sällan helt tomt så ett dygn räcker nog.
Citera
2018-02-05, 11:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Detta stämmer inte riktigt. Vi kan ta ett exempel, en 140A generator kan vid 1800 rpm motorvarvtal ge 75A, 140A vid 6000 rpm. Utväxlingen mellan motor och generator är normalt ca 1:3.

Laddningsregulatorn styr laddspänningen, inte strömmen. Att generatorn kan ge 75A vid 1800 rpm innebär dock inte att batteriet laddas med 75A minus bilens förbrukning vid 1800 rpm, det beror på batteriets laddningsgrad och interna resistans. Med högre laddningsgrad så är batterispänningen högre vilket innebär att laddningen går långsammare och långsammare ju mer laddat batteriet blir.

Switchade batteriladdare fungerar dock lite annorlunda, de laddar batteriet med konstant ström istället.

Bilens förbrukar som bränslepump. lampor etc drar upp till ungefär 30-40A vilket innebär att man kanske får 30-40A att ladda med som bäst, men det förutsätter ett friskt batteri utan alltför hög inre resistans.

En vanlig start med inte alltför kall motor förbrukar ca 5-10 Wh ström. Vid optimala förhållanden så tar det ca 2-3 minuter att ladda det från generatorn. På vintern får man räkna med att det går åt 2-3 gånger mer ström för att få igång motorn. Så 8-10 min laddning från generatorn är ett minimum. Men om man använder defroster och sätesvärme mm så får man inte mycket laddning i batteriet så man får i praktiken dra bort de minutrar som defrostern och sätesvärmen är på. Därför räknar man med 15 minuters minimikörning på vintern för återladdning av batteriet.

Är batteriet helt tomt så räcker det inte med att ladda det med 10 Wh för att kunna starta bilen eftersom spänningen måste vara över ca 9.5 volt för att motorn över huvudtaget skall kunna starta. En vanlig batteriladdare laddar med ungefär 50 Wh per timme till ett friskt batteri och är ungefär det minsta man måste fylla för att det skall gå att starta. Två timmar räcker med god marginal för flera startförsök.

Kan rekommendera att man köper en ministarthjälp vilket i princip består av ett lithiumbatteri på ca 40 Wh som skall kopplas på bilbatteriet och som alltså snabbladdar det med ström nog för ca 3-4 startförsök. Det kan användas som extrabatteri till mobilen då det finns USB-ladduttag på det, och det laddas via USB eller 12V ciguttag.
Citera
2018-02-05, 14:50
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du har säkert bättre detaljkoll än vad jag har, men vi kan väl iaf vara överens om att det inte spelar någon roll att köra på fyran i stället för femman i laddningshänseende.

Köp nytt batteri nu direkt om det är sju år eller äldre! GÄLLER ALLA SOM LÄSER HÄR I TRÅDEN!
Citera
2018-02-06, 07:35
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Snarare 3000 - 3500 varv på motorväg. 800 - 900 på tomgång.

Nja, jag skrev "modern bil". Dina siffror låter som något en gammal Volvo 240 skulle känna igen sig i. Nu har jag ingen särskilt modern bil att testa med, men min gamla Merca med femstegad låda gör drygt 90 km/h vid 1500 rpm; jag kan tänka mig att en modern bil typ Volvo V90 klår det.
Citera
2018-02-06, 09:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Nja, jag skrev "modern bil". Dina siffror låter som något en gammal Volvo 240 skulle känna igen sig i. Nu har jag ingen särskilt modern bil att testa med, men min gamla Merca med femstegad låda gör drygt 90 km/h vid 1500 rpm; jag kan tänka mig att en modern bil typ Volvo V90 klår det.

Hur skulle moderniteten kunna styra det? Det beror ju på hur stark motorn är vid olika varvtal.

Varvtal vid 90 km/h för olika bilmodeller.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289838
Citera
2018-02-06, 13:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Hur skulle moderniteten kunna styra det? Det beror ju på hur stark motorn är vid olika varvtal.

Tillverkarna brukar välja en utväxling som gör att motorn ligger på max verkningsgrad vid 90 km/h på högsta växeln. Är motorn kraftigt dimensionerad så kan det vara näst högsta växeln.

Småbilar kan ha en motor med max verkningsgrad på 3500 varv och då gör de i regel också 3500 varv vid 90 km/h.
Citera
2018-02-06, 13:41
Medlem
Vill man dra ut batteriet vintertid så skall man ha på stolsvärme, bakruteslingorna, rattvärme, och vindrutetorkare.
Kör man mycket korta sträckor och det är kallt ute så bör man använda dessa funktioner mer sparsamt... om man haft kass generator och slagit på vindrutetorkarna någon gång så förstår man. Man kan köra ganska långt utan generator på ett fulladdat batteri, det är allt lull-lull som suger ström.
Elektrisk styrservo kan iofs bli ett problem på nyare bilar.
Citera
2018-02-06, 17:06
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

För att moderna bilar har starka motorer och fler växlar än gamla bilar? En ordinär V90 har väl 8 växlar och en motorstyrka som en gång i tiden hade gjort en porscheägare avundsjuk.
Citera
2018-02-06, 18:19
Medlem
Citat:
provade idag saab 9-3 2007 man låda.vid 2000varv så ligger jag i 100km/t 3500varv så är hastigheten 170km/t
Citera
2018-02-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Generatorn ger mer ström när den snurrar fortare. Så lite högre varvtal ger bättre laddning så kör på 4:an istället för 5:an. Ingen tokrusning förstås men runt 3000 varv för en bensinare.

Nej... Det är en skröna. Om det inte handlar om en -70 talare eller äldre, eller om generatorn är dålig.
Citera
2018-02-07, 12:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowlow
Nej... Det är en skröna. Om det inte handlar om en -70 talare eller äldre, eller om generatorn är dålig.

Det beror ju på generatorns uppbyggnad. De brukar leverera maxeffekt vid ca 5000 varv/min och beroende på hur utväxlingen mot motorn är så kan det motsvara 2000-2500 varv. Varvar man motorn högre så ökar förlusterna på generatorn och man får inte ut mer än maxeffekten ändå.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in