2018-02-02, 21:28
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Man kan enkelt testa batteriet med en voltmeter när man drar runt startmotorn, den skall inte gå under 12v, går den ner till tex 10 volt så är en cell dålig...
Under hög belastning sjunker spänningen, har för mig att ner till 9V brukar anses acceptabelt på ett fulladdat 12V batteri under startförsök. Men visst vore det trevligt om det orkade ligga kvar över 12V, hade blivit mycket bättre snurr på startmotorn.
Citera
2018-02-02, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Under hög belastning sjunker spänningen, har för mig att ner till 9V brukar anses acceptabelt på ett fulladdat 12V batteri under startförsök. Men visst vore det trevligt om det orkade ligga kvar över 12V, hade blivit mycket bättre snurr på startmotorn.
Nä går den ner till 10v så är en cell kass, gäller när man kör på startmotorn. Lite kan den gå ner under starten, men som sagt är det 10v eller lägre så är batt inte friskt. Visst kan man kör med ett halvkasst batt, men man märker direkt när kylan kommer att batt inte orkar med...
Citera
2018-02-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Man kan enkelt testa batteriet med en voltmeter när man drar runt startmotorn, den skall inte gå under 12v, går den ner till tex 10 volt så är en cell dålig... Har du ett okey batteri som är tomt så laddar du snabbt upp den för start, du kan ha kvar laddaren vid startförsöket, det behöver ju inte vara fulladdat för att få igång motorn.
Jag laddade i ca 1,5 timmar och lyckades till min glädje starta bilen, sedan körde jag runt i ca 80 km/h i 30 min, efter det kunde jag iallfall starta bilen 3 gånger för det var så många gånger jag startade efter så det funkade mycket bra, tack för svar
Citera
2018-02-03, 07:19
Medlem
pantywankers avatar
En viktig sak att tänka på vid sådana här tillfällen är att skippa dom stora strömslukarna efter start. Dvs ingen el-bakruta eller sätesvärme på.
Dessa saker tar massor med ström och gör att laddningen av batteriet från generatorn tar mycket längre tid.
Citera
2018-02-03, 11:03
Medlem
Generatorn ger mer ström när den snurrar fortare. Så lite högre varvtal ger bättre laddning så kör på 4:an istället för 5:an. Ingen tokrusning förstås men runt 3000 varv för en bensinare.
Citera
2018-02-03, 11:23
Medlem
här finns lite att läsa om batterier http://tudor.se/wp-content/uploads/sites/13/2014/09/Tudor_FAQ.pdf

Med vänlig hälsning
t
Citera
2018-02-03, 11:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Generatorn ger mer ström när den snurrar fortare. Så lite högre varvtal ger bättre laddning så kör på 4:an istället för 5:an. Ingen tokrusning förstås men runt 3000 varv för en bensinare.
Har ingen som helst betydelse. En modern växelströmsgenerator levererar i princip full effekt vid 1500 r/m. Dessutom så sitter det en laddningsregulator i generatorn som begränsar laddströmmen, så den blir inte högre med högre varv.
Citera
2018-02-03, 19:32
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
jaha då har jag fått det helt fel, jag hade för mig att man måste köra ca 30 min för att ladda motsvarande 1 start, men läste lite nu och med dessa höga strömtal som du menar på borde man ju ladda upp batteriet mycket fort på motorvägen

Det känns som att många skulle behöva starthjälp om man var tvungen att snitta en halvtimmes körning mellan varje start för att inte tömma batteriet...

Med den bil som jag huvudsakligen använder har jag nog inte kört så länge som 30 minuter sedan i början av december. Efter det så har jag säkert startat den femhundra gånger, men alltså aldrig kört särskilt långt. Batteriet verkar må bra.
Citera
2018-02-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Har ingen som helst betydelse. En modern växelströmsgenerator levererar i princip full effekt vid 1500 r/m. Dessutom så sitter det en laddningsregulator i generatorn som begränsar laddströmmen, så den blir inte högre med högre varv.

Där ser man jag hade tydligen fel. Har alltid trott att mer var mer ström. Men man lär sig varje dag.
Citera
2018-02-04, 13:55
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Där ser man jag hade tydligen fel. Har alltid trott att mer var mer ström. Men man lär sig varje dag.

Fast 1500 rpm är väl nästan motorvägsfart i en modern bil, så lite kanske det ligger i att man bör gasa på för att ladda ordentligt. Kör man i stan så kanske man varvar mer fast det går sakta, för att man kör på låga växlar, men då står man å andra sidan stilla en del också, och tomgångsvarvet är ju vanligen betydligt lägre än 1500... Så man kan nog säga att man laddar mer per på en kvarts körning på motorvägen än på en kvart i stan.
Citera
2018-02-04, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Detta stämmer inte riktigt. Vi kan ta ett exempel, en 140A generator kan vid 1800 rpm motorvarvtal ge 75A, 140A vid 6000 rpm. Utväxlingen mellan motor och generator är normalt ca 1:3.

Laddningsregulatorn styr laddspänningen, inte strömmen. Att generatorn kan ge 75A vid 1800 rpm innebär dock inte att batteriet laddas med 75A minus bilens förbrukning vid 1800 rpm, det beror på batteriets laddningsgrad och interna resistans. Med högre laddningsgrad så är batterispänningen högre vilket innebär att laddningen går långsammare och långsammare ju mer laddat batteriet blir.

Switchade batteriladdare fungerar dock lite annorlunda, de laddar batteriet med konstant ström istället.
Citera
2018-02-04, 19:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Detta stämmer inte riktigt. Vi kan ta ett exempel, en 140A generator kan vid 1800 rpm motorvarvtal ge 75A, 140A vid 6000 rpm. Utväxlingen mellan motor och generator är normalt ca 1:3.

Laddningsregulatorn styr laddspänningen, inte strömmen. Att generatorn kan ge 75A vid 1800 rpm innebär dock inte att batteriet laddas med 75A minus bilens förbrukning vid 1800 rpm, det beror på batteriets laddningsgrad och interna resistans. Med högre laddningsgrad så är batterispänningen högre vilket innebär att laddningen går långsammare och långsammare ju mer laddat batteriet blir.

Switchade batteriladdare fungerar dock lite annorlunda, de laddar batteriet med konstant ström istället.
Du har säkert bättre detaljkoll än vad jag har, men vi kan väl iaf vara överens om att det inte spelar någon roll att köra på fyran i stället för femman i laddningshänseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in