2018-02-06, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Pratar du om ett längre videoinslag nu där föräldrarna mycket noga går igenom sitt beslut...? Tror inte att de postat till släktingar, eftersom de blev eftersökta först när arbetsgivaren larmade?

Verkar de ha varit uppmärksamhetstörstande? Ville de gå till historien?! Har paret under året börjat se världen i svart baserat på terrordåden i världen och Sverige? Miljöförstöringen? Är livskvalitet bara en del av deras svarta spektra? Om mer kommer ut, kan det bli en våg av familicide?
Nej, du missförstår. Hela fallet är historiskt intressant, jag hittar inte ens någon bra jämförelse i hela världen när jag söker. Det finns inget som tyder på att föräldrarna ens spekulerade i hur nyheterna skulle vara kring fallet efter deras död.

Men det är helt klart att vi hittar stöd för att nyhetsrapporteringen kan generellt sett påverka andra personer som funderar på att döda sina barn eller begå suicid. Så det måste alltid tas i beräkning när man rapporterar om sådana här fall.
Citera
2018-02-06, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är för anhöriga och integritet för avliden man inte lämnar några uppgifter och dom behöver inte berätta ett dugg. Sen har vi obligatorisk förundersökningssekretess vilket används i alla brottsfall.
När man lägger ner efter man är klar i den här förundersökningen, så är det stenhård sekretess på handlingarna. Det finns nämligen ingen anledning för polisen att vara tysta för att någon går i tankar om att döda sina barn.
Det var nog det roligaste jag läst på länge. Nej, motiv är struntsaker i mordfall. Alla mördare har en uppsjö av motiv i sin egen inbillade värld.
Ursäkta, men du mende väl - Det finns nämligen ingen anledning för polisen att INTE vara tysta för att ngn går i tankar att.....
Senast redigerad av Stella17 2018-02-06 kl. 02:07.
Citera
2018-02-06, 02:04
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Familjens anhöriga är underrättade om vad som hittills framkommit i utredningen.

Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet.

Ingen ytterligare information kommer att lämnas och polisen kommer inte att hålla presskonferens i detta ärende.
https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Skane/jan-mars/Ny-information-om-arendet-i-Bjarred/
Det är spiken i kistan när det gäller information från polisens håll. Dom informerar anhöriga och därmed lägger dom ner förundersökningen när dom är klara och ingen lär få insyn i den nedlagda förundersökningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Stella17
Ursäkta, men du mende väl -Det finns ingen nämligen ingen anledning att INTE vara tysta.....

Nej, jag menar att den som påstår att polisen är tysta för att andra går i tankar och ska mörda sina barn är påhitt. Polisen är tysta pga sekretessbestämmelser av hänsyn till anhöriga och avlidna, och den släpps inte i detta fallet.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-06 kl. 02:08.
Citera
2018-02-06, 02:08
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det finns gott med bevis för att vi ska veta 8att föräldrarna dödade barnen och tog därefter sina liv, med friskrivning för en detalj i det skeendet.
Det är dessutom klart vem av föräldrarna som har varit drivande och vem som varit mer passiv i beslutsprocessen, och det är inte såsom ni föreställer er.
Detaljerna i det har ni även i detaljerna kring vardagslivet, för den som är observant på det som har släppts om deras yrkesliv.
På det hela taget är det helt klart vad som har hänt, men då det är såpass spektakulärt och tröskelnivån för att sätta sig in i föräldrarnas situation har varit så hög, är det blott ett fåtal som insett vad som hänt. Egentligen märkligt att spekulationerna fortsätter, jag trodde diskussionen hade gått över i funderingar om hur samhället kan upptäcka och förebygga dessa mord. Men det finns bara några blyga ansatser till detta.

Ja, att Hanna har varit den drivande förstod man ganska snabbt. Tyvärr lutar sig en del mot statistik när de t ex säger att i 70% av fallen är pappan den drivande och mördaren. (Nu tog jag bara siffrorna ur luften) Det de därmed glömmer är att det finns tre fall av tio där det inte är pappan som varit den drivande.
Jag är och har varit helt övertygad om att inte OH på något sätt har varit drivande i detta fallet.
Faktum är att de som pratar om lång planering tror inte jag på. Det var planer, ja, men inte alls särskilt länge..

Det finns saker som pekar på att OH inte visste innan jul att detta skulle ske. Nu kommer jag använda orden tror och förmodligen (som en användare retade sig så på) eftersom jag inte sitter på sanningen.

Mycket av det som lagts Oskar till last har vi nog anledning att omvärdera. T ex att han skulle vara kontrollerande. Sanningen är nog tvärtom. En sak som irriterade mig när jag läste Elisabeth Höglunds blogg var att hon redan visste vem "som egentligen låg bakom allt". T ex analyseras Oskar under pianolektionerna, vad han sa och vilket intryck han gav.
Under tre månader var det inte Oskar som körde flickan till pianolektionerna utan det var Hanna. Vilket intryck fick pianoläraren om henne? Det vet vi inte, hon nämns inte med ett ord. Det tycker jag är märkligt, dessutom urusel journalistik.För rimligen borde Elisabeth fråga vilket intryck hon gjorde, men så var inte fallet.
I EH:s blogg är Oskar den skyldige, den pådrivande.
Även här i tråden så har många nämnt att det var Oskar som höll kontakt med skolan, skjutsade barnen och handlade t ex. De har fått det till något negativt men Oskar gjorde helt vanliga saker.

Den stora frågan är väl, gjorde han allt det frivilligt eller vad det så enkelt att han inte hade något val. Jag tror inte han hade något val, det var inte han som bestämde därhemma. Många hänger upp sig på mäns (oftast) fysiska överlägsenhet och beaktar inte att kvinnor kan vara mycket starkare än sina män psykiskt.

Nu tror jag iofs inte Hanna var psykiskt stark utan tvärtom och det visste Oskar. Därför blev han tvungen att göra saker och försöka få familjen att framstå som vanlig utåt sett.

Jag tror att Hanna var beroende av Oskar. Hon tyckte omvärlden var skrämmande. Hon kan ha råkat ut för någonting i tonåren och var rädd för att flickorna skulle råka ut för detsamma. Därför skulle de ha hemundervisning.
Oskar visste vad Hanna var rädd för. Hanna överlät de flesta samtalen om barnens skolgång till Oskar. Att prata med en psykolog var helt otänkbart, inte för att det var stigmatiserande utan för att det var en främmande människa.
Hanna litade till 100% på en människa, den hon gift sig med och som visste allt om henne, Oskar.

Ett tag trodde Oskar att Hanna skulle bli bättre, men det blev tvärtom. Han visste att det som pågick inte var rätt, det var inte bra att flickorna inte gick till skolan. Men vad skulle han göra, så fort det kom på tal bröt Hanna ihop och påminde honom om allt det hemska som kunde hända.

OH gjorde förberedelser inför 2018, han visste inte att han inte skulle få uppleva det året. Vad var det som hände just den januaridagen? Vad var det som hängde över "dem"? Var det positivt att barnen skulle diagnostiseras? Nej, det var förmodligen ett tvång från skolan. Vad skulle troligtvis dessa undersökningarna leda fram till? Jo, till att det inte fanns någon anledning till att barnen skulle ha hemundervisning. Det skulle kanske även ifrågasättas varför de överhuvudtaget hade fått det från början. Familjen skulle bli granskade, och det var det värsta som kunde hända..Det fanns dock ett alternativ..
Citera
2018-02-06, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyllepylle
Undrar lite varför några skriver som om det vet vad som hänt, men inte
skriver vad de vet. Troll? Lika sjukt, som det, som hänt, isf. oförlåtligt.
Samhället tjänar aldrig på en lögn.
Därför att de fått löpa gatlopp på Flashback för att de skrev vad de visste, därför beslöt flera av dem att sluta skriva mer detaljer. Om du hade följt tråden så hade du sett det hända. Användaren Moosky är en av dessa användare som enträget angripit alla som delgett den information de har haft och det finns några fler, vilket fick den olyckliga följden av att de personer som sitter på information helt enkelt inte skriver något mer i tråden om det som de vet, från säkra källor.

Kanske en trend som kommit för att stanna? Flashback har tidigare kunnat hantera personer med information respektfullt, kanske det är slut med det?
Citera
2018-02-06, 02:13
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, att Hanna har varit den drivande förstod man ganska snabbt.

Pratar du om vad du förstod nu eller? I så fall finns det kanske en rimlig förklaring till det?
Om det nu skulle finnas det har jag missat något väldigt viktigt. Men det tror jag inte utan snarare talar det om tvärtom av det lilla som sipprat fram. Resten är påhitt, spekulationer, och trådsanningar.
Det ynkliga lilla som kommit fram med verifierbar källa är att OH såg tärd ut efter han slutade köra den yngre till pianolärarinnan, och då han dök upp var 8-9 kilo magrare och mörk under ögonen.
Så vad fanns det om H som tyder på drivande?

Citat:

Kanske en trend som kommit för att stanna? Flashback har tidigare kunnat hantera personer med information respektfullt, kanske det är slut med det?

Precis och om man då har en övertro på att den informationen är så säker, så finns det otaliga exempel på att många sitter och skrattar åt just den här sk informationen. Man gör narr av den här tråden till och med.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-06 kl. 02:16.
Citera
2018-02-06, 02:15
Medlem
Citat:
Ja, att Hanna har varit den drivande förstod man ganska snabbt. Tyvärr lutar sig en del mot statistik när de t ex säger att i 70% av fallen är pappan den drivande och mördaren. (Nu tog jag bara siffrorna ur luften) Det de därmed glömmer är att det finns tre fall av tio där det inte är pappan som varit den drivande.
Jag är och har varit helt övertygad om att inte OH på något sätt har varit drivande i detta fallet.
Faktum är att de som pratar om lång planering tror inte jag på. Det var planer, ja, men inte alls särskilt länge..

Det finns saker som pekar på att OH inte visste innan jul att detta skulle ske. Nu kommer jag använda orden tror och förmodligen (som en användare retade sig så på) eftersom jag inte sitter på sanningen.

Mycket av det som lagts Oskar till last har vi nog anledning att omvärdera. T ex att han skulle vara kontrollerande. Sanningen är nog tvärtom. En sak som irriterade mig när jag läste Elisabeth Höglunds blogg var att hon redan visste vem "som egentligen låg bakom allt". T ex analyseras Oskar under pianolektionerna, vad han sa och vilket intryck han gav.
Under tre månader var det inte Oskar som körde flickan till pianolektionerna utan det var Hanna. Vilket intryck fick pianoläraren om henne? Det vet vi inte, hon nämns inte med ett ord. Det tycker jag är märkligt, dessutom urusel journalistik.För rimligen borde Elisabeth fråga vilket intryck hon gjorde, men så var inte fallet.
Även här i tråden så har många nämnt att det var Oskar som höll kontakt med skolan, skjutsade barnen och handlade t ex. De har fått det till något negativt men Oskar gjorde helt vanliga saker.

Den stora frågan är väl, gjorde han allt det frivilligt eller vad det så enkelt att han inte hade något val. Jag tror inte han hade något val, det var inte han som bestämde därhemma. Många hänger upp sig på mäns (oftast) fysiska överlägsenhet och beaktar inte att kvinnor kan vara mycket starkare än sina män psykiskt.

Nu tror jag iofs inte Hanna var psykiskt stark utan tvärtom och det visste Oskar. Därför blev han tvungen att göra saker och försöka få familjen att framstå som vanlig utåt sett.

Jag tror att Hanna var beroende av Oskar. Hon tyckte omvärlden var skrämmande. Hon kan ha råkat ut för någonting i tonåren och var rädd för att flickorna skulle råka ut för detsamma. Därför skulle de ha hemundervisning.
Oskar visste vad Hanna var rädd för. Hanna överlät de flesta samtalen om barnens skolgång till Oskar. Att prata med en psykolog var helt otänkbart, inte för att det var stigmatiserande utan för att det var en främmande människa.
Hanna litade till 100% på en människa, den hon gift sig med och som visste allt om henne, Oskar.

Ett tag trodde Oskar att Hanna skulle bli bättre, men det blev tvärtom. Han visste att det som pågick inte var rätt, det var inte bra att flickorna inte gick till skolan. Men vad skulle han göra, så fort det kom på tal bröt Hanna ihop och påminde honom om allt det hemska som kunde hända.

OH gjorde förberedelser inför 2018, han visste inte att han inte skulle få uppleva det året. Vad var det som hände just den januaridagen? Vad var det som hängde över "dem"? Var det positivt att barnen skulle diagnostiseras? Nej, det var förmodligen ett tvång från skolan. Vad skulle troligtvis dessa undersökningarna leda fram till? Jo, till att det inte fanns någon anledning till att barnen skulle ha hemundervisning. Det skulle kanske även ifrågasättas varför de överhuvudtaget hade fått det från början. Familjen skulle bli granskade, och det var det värsta som kunde hända..Det fanns dock ett alternativ..

Och så hängde Hanna Oscar ......... om det alls stämmer. Att han hängde?
Citera
2018-02-06, 02:18
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Är det någon som kan göra en sammanfattning eller länka till en? Att försöka läsa vad som har hänt och varför i denna tråd verkar omöjligt.

Det finns inget att sammanfatta. Detta är de mest keffa tråden i flashbacks historia tror jag.

Den lilla information som stått i media ratas för vilda spekulationer. Det är bara utomjordingar som saknas tror jag.

Vet inte om någon länkat detta?

Utvidgat självmord kallas det.

https://ki.se/forskning/vem-dodar-sitt-eget-barn
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-06 kl. 02:27.
Citera
2018-02-06, 02:21
Medlem
Citat:

Intressanta tankar. En ny vändning, har inte tänkt i den banan tidigare, men nu när du skriver det så... Hanna uppfattades som trevlig på jobbet, men bar på ett mörker som gjorde att flickorna och hela familjen gick under...? Vad säger Scheele om denna teori?
Citera
2018-02-06, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Skane/jan-mars/Ny-information-om-arendet-i-Bjarred/
Det är spiken i kistan när det gäller information från polisens håll. Dom informerar anhöriga och därmed lägger dom ner förundersökningen när dom är klara och ingen lär få insyn i den nedlagda förundersökningen.

Nej, jag menar att den som påstår att polisen är tysta för att andra går i tankar och ska mörda sina barn är påhitt. Polisen är tysta pga sekretessbestämmelser av hänsyn till anhöriga och avlidna, och den släpps inte i detta fallet.
Ok, jag förstår. Tack.
Citera
2018-02-06, 02:22
Medlem
Statistiken säger väl 54%/46%, man/kvinna. När vi studerar de fall där det framkommit barmhärtighetsmotiv (filicid+suicid), vilket jag anser är mest applicerbart här.
Men mest av allt så framskrider Oskars liv som planerat, han hade konferens planerad efter julhelgen osv.
Något händer under Julen, som får Hustrun att ändra uppfattning och jag tror inte alls någon utredning av familjen spär på dessa tankar. Något har hänt som gör att tankarna går som de går, det undrar jag om vi någonsin får svar på, jag vet inte svaret på vad som har hänt, vi söker en förklaring som ligger på samma nivå som konsekvenserna. Jag tror det är mer banalt än så, givetvis större än att det är slut på kaffe hemma. Men måste det vara något superstort?. Men vad som är fullkomligt katastrofalt är väl att även pappan börjar se samma lösning på familjens lidande som hustrun, det är väl därför det händer, men han är inte pådrivande. Snarare passivt accepterande till denna analys av problem och lösning.

Citat:

Citera
2018-02-06, 02:26
Medlem
Citat:
Statistiken säger väl 54%/46%, man/kvinna. När vi studerar de fall där det framkommit barmhärtighetsmotiv (filicid+suicid), vilket jag anser är mest applicerbart här.
Men mest av allt så framskrider Oskars liv som planerat, han hade konferens planerad efter julhelgen osv.
Något händer under Julen, som får Hustrun att ändra uppfattning och jag tror inte alls någon utredning av familjen spär på dessa tankar. Något har hänt som gör att tankarna går som de går, det undrar jag om vi någonsin får svar på, jag vet inte svaret på vad som har hänt, vi söker en förklaring som ligger på samma nivå som konsekvenserna. Jag tror det är mer banalt än så, givetvis större än att det är slut på kaffe hemma. Men måste det vara något superstort?. Men vad som är fullkomligt katastrofalt är väl att även pappan börjar se samma lösning på familjens lidande som hustrun, det är väl därför det händer, men han är inte pådrivande. Snarare passivt accepterande till denna analys av problem och lösning.[/b]

... att han inte ringde sina föräldrar, sin syster eller någon och pratade om det här? Var han så ensam? Han kunde ha ringt sjukvården och bett dem omhänderta hustrun om hon började prata på... kan man tänka sig att hustrun drogade maken...? Och barnen...? Teorin har varit uppe tidigare, om att droga till trötthet och utmattning.

Att han magrade och var helt förstörd, att någon sa "det som inte fick hända hände" med mera måste få sin förklaring, om de som vet vill utveckla vad han berättade. Sällan får man höra kollegor säga hårresande saker, men när det har hänt vet man inte riktigt vad man ska göra...

Hade OH ingen fri vilja? Hur han än gjorde skulle det kanske innebär att familjen slogs sönder... kanske kom han på frun med att droga barnen?

Föräldrarna var helt olämpliga för varandra...
Senast redigerad av rappytt 2018-02-06 kl. 02:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in