Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Det finns gott med bevis för att vi ska veta 8att föräldrarna dödade barnen och tog därefter sina liv, med friskrivning för en detalj i det skeendet.
Det är dessutom klart vem av föräldrarna som har varit drivande och vem som varit mer passiv i beslutsprocessen, och det är inte såsom ni föreställer er.
Detaljerna i det har ni även i detaljerna kring vardagslivet, för den som är observant på det som har släppts om deras yrkesliv.
På det hela taget är det helt klart vad som har hänt, men då det är såpass spektakulärt och tröskelnivån för att sätta sig in i föräldrarnas situation har varit så hög, är det blott ett fåtal som insett vad som hänt. Egentligen märkligt att spekulationerna fortsätter, jag trodde diskussionen hade gått över i funderingar om hur samhället kan upptäcka och förebygga dessa mord. Men det finns bara några blyga ansatser till detta.
Ja, att Hanna har varit den drivande förstod man ganska snabbt. Tyvärr lutar sig en del mot statistik när de t ex säger att i 70% av fallen är pappan den drivande och mördaren. (Nu tog jag bara siffrorna ur luften) Det de därmed glömmer är att det finns tre fall av tio där det inte är pappan som varit den drivande.
Jag är och har varit helt övertygad om att inte OH på något sätt har varit drivande i detta fallet.
Faktum är att de som pratar om lång planering tror inte jag på. Det var planer, ja, men inte alls särskilt länge..
Det finns saker som pekar på att OH inte visste innan jul att detta skulle ske. Nu kommer jag använda orden tror och förmodligen (som en användare retade sig så på) eftersom jag inte sitter på sanningen.
Mycket av det som lagts Oskar till last har vi nog anledning att omvärdera. T ex att han skulle vara kontrollerande. Sanningen är nog tvärtom. En sak som irriterade mig när jag läste Elisabeth Höglunds blogg var att hon redan visste vem "som egentligen låg bakom allt". T ex analyseras Oskar under pianolektionerna, vad han sa och vilket intryck han gav.
Under tre månader var det inte Oskar som körde flickan till pianolektionerna utan det var Hanna. Vilket intryck fick pianoläraren om henne? Det vet vi inte, hon nämns inte med ett ord. Det tycker jag är märkligt, dessutom urusel journalistik.För rimligen borde Elisabeth fråga vilket intryck hon gjorde, men så var inte fallet.
I EH:s blogg är Oskar den skyldige, den pådrivande.
Även här i tråden så har många nämnt att det var Oskar som höll kontakt med skolan, skjutsade barnen och handlade t ex. De har fått det till något negativt men Oskar gjorde helt vanliga saker.
Den stora frågan är väl, gjorde han allt det frivilligt eller vad det så enkelt att han inte hade något val. Jag tror inte han hade något val, det var inte han som bestämde därhemma. Många hänger upp sig på mäns (oftast) fysiska överlägsenhet och beaktar inte att kvinnor kan vara mycket starkare än sina män psykiskt.
Nu tror jag iofs inte Hanna var psykiskt stark utan tvärtom och det visste Oskar. Därför blev han tvungen att göra saker och försöka få familjen att framstå som vanlig utåt sett.
Jag tror att Hanna var beroende av Oskar. Hon tyckte omvärlden var skrämmande. Hon kan ha råkat ut för någonting i tonåren och var rädd för att flickorna skulle råka ut för detsamma. Därför skulle de ha hemundervisning.
Oskar visste vad Hanna var rädd för. Hanna överlät de flesta samtalen om barnens skolgång till Oskar. Att prata med en psykolog var helt otänkbart, inte för att det var stigmatiserande utan för att det var en främmande människa.
Hanna litade till 100% på en människa, den hon gift sig med och som visste allt om henne, Oskar.
Ett tag trodde Oskar att Hanna skulle bli bättre, men det blev tvärtom. Han visste att det som pågick inte var rätt, det var inte bra att flickorna inte gick till skolan. Men vad skulle han göra, så fort det kom på tal bröt Hanna ihop och påminde honom om allt det hemska som kunde hända.
OH gjorde förberedelser inför 2018, han visste inte att han inte skulle få uppleva det året. Vad var det som hände just den januaridagen? Vad var det som hängde över "dem"? Var det positivt att barnen skulle diagnostiseras? Nej, det var förmodligen ett tvång från skolan. Vad skulle troligtvis dessa undersökningarna leda fram till? Jo, till att det inte fanns någon anledning till att barnen skulle ha hemundervisning. Det skulle kanske även ifrågasättas varför de överhuvudtaget hade fått det från början. Familjen skulle bli granskade, och det var det värsta som kunde hända..Det fanns dock ett alternativ..