2018-02-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag vill INTE FÖRSTÅ föräldrarnas handlande. Jag vill få det förklarat för mig, även händelseförloppet före, under och efter för att få en bild av brotten. Bilda mig en uppfattning. Förstå föräldrarna kommer jag aldrig att göra, då de/någon av dem tog minst två oskyldiga med sig i sin uppfattning om livet och rätten till existens. Om vi förstår kommer liknande fall att hända igen. Det fanns hjälp att få, men det verkar föräldrarna ha undvikit. Skolan verkar ha varit det största hindret för paret, annars hade vi sett deras jakt efter bot på nätet i grupper, massbesöken på vårdcentral och sjukhus. Sekretess javisst, men det hade alltid funnits någon som yttrat något om deras ständiga närvaro på VC eller sjukhus. Att de skulle dras upp och ner i skitiga diken, det ena värre än det andra förstod de nog.
Kris. Det ordet borde föranleda en orosanmälan, tycker jag. När den uppfattningen om något dyker upp i skallen, ja då är det på allvar.

Jag hoppas ingen slutar belysa fallet, för annars läggs det åt handlingarna.

Läkarintyget och intyget måste granskas, vem skrev på dem, är de förfalskade, existerar de ens?

Och den krisen, sa äldsta flickans rektor, fanns inne i familjen(barnen har aldrig varit till något besvär).
Och i flera års tid har allt detta fått pågå:-/
Citera
2018-02-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är knappats ett belysande av händelsen om det hela stannar i utredarnas arkiv. Döttrarna har inte gjort något skamfullt eller olagligt, de är endast offer. Ska man inte ens få presentera vilket år, av vem eller hur och varför de mördades? För att skydda förövaren eller dennes anhöriga?

Anhöriga till förövarna, är väl i rimlighetens namn även anhöriga till offren i det här fallet.
Citera
2018-02-05, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om det är som du säger att det är viktigt att gå ut med info för att rädda ytterligare barns liv ( vilket jag naturligtvis inte motsätter mej, att rädda liv)så undrar jag varför detta inte gjordes angående mamman i Gårdsten? Och inte heller någon info om den unga mamman i Tullinge som hittades död med sitt nyfödda döda barn som hade ett skärp runt halsen. Då skulle man ju kunna kräva mer insyn där för allmänheten för att kunna undvika att fler nyfödda hittas döda med skärp runt halsen i framtiden. Får en känsla av att kraven på att ”få veta” är större här än i andra fall där barn dödas av sina föräldrar. De ”fattiga” barnen som dödades i Gårdsten och den nyfödda i Tullinge borde ju vara lika mycket värda som dessa flickor. Varför ska just detta fall vara något slags varnande exempel som ska undersökas lite extra?

Jag motsätter mig definitivt inte att information offentliggörs även i de fall du tar upp.

Bland annat för att kunna gå till botten med vad som hänt. Jag tror inte att hyresskulder och vräkning var ensam orsak till tragedin i Gårdsten, precis som du:

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Håller med dej helt. Står i texten att barnen tidigare varit föremål för utredning på enheten barn och unga. Fanns förmodligen ytterligare problem än bara hyresskulder.

På samma sätt tror jag inte att depression ensamt kan förklara morden i Bjärred.

Fallet i Tullinge är jag inte bekant med, men det låter som ett fall av förlossningsdepression. Där är psykologin en helt annan och bättre känd.

Fallet i Bjärred handlar inte om att barnen där är mer värda än någon annan. Det är däremot fullkomligt unikt i Sverige i modern tid om två föräldrar i samförstånd valt att mörda sina barn och därefter sig själva. Det är därför av vikt att förstå hur det kan gå så fel.
Citera
2018-02-05, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Naturligtvis finns det ingen orsak att släppa ut privat info, det är ju skälvklart.
Men vilket år ett eller två mord skett, vem eller vilka är offer, utfört av vem eller vilka på vilket sätt och vilken förklaring mördaren/na gett kan knappast höra till privat känslig information.
Det är sådant som kommer att presenteras i nästa statistiska mordsammanställning.

Det borde rimligen kunna delges allmänheten redan nu eller senast när utredarna vet fakta.

Det är väl till större delen gjort.
1 2018
2 A & M
3 H & O
4 Vilket sätt, tja det faller i mina ögon under snaskiga detaljer. Tycker du det är viktigt att veta exakt hur?
5 Förövarnas förklaringen kan ju vara av vikt för att kunna förhindra liknande tragedier i framtiden.
Citera
2018-02-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det är väl till större delen gjort.
1 2018
2 A & M
3 H & O
4 Vilket sätt, tja det faller i mina ögon under snaskiga detaljer. Tycker du det är viktigt att veta exakt hur?
5 Förövarnas förklaringen kan ju vara av vikt för att kunna förhindra liknande tragedier i framtiden.
Punkt 4 skulle dessutom kunna fungera som inspiration, "hur man tar livet av barn utan att de märker det". Finns säkert redan information om det på ett internet nära er men varför bidra med mer?
Citera
2018-02-05, 18:46
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakhoger
Och, får jag lov att fråga, vad är det som gör att du kan uttala dig så tvärsäkert om detta?
Enligt Ewa-Gun Westford på Polisen kommer ingen ytterligare information:
https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Skane/jan-mars/Ny-information-om-arendet-i-Bjarred/
Citera
2018-02-05, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Skane/jan-mars/Ny-information-om-arendet-i-Bjarred/

Jaha. Det var två knäppskallar till föräldrar som tog livet av sina barn och ingen behövde lära sig något. Det är ungefär vad man kan tyda detta till. Det är rätt fantastiskt att mördarnas orsaker gör att allt läggs till handlingarna. Som att det var helt i sin ordning och inget mer behöver eller kan göras.

Finns det något läge där en FUP kan upprättas trots att gm är döda? Det står "med största sannolikhet", det betyder ju att det kan finnas undantag, eller? Om man kanske tror att någon utomstående haft ihjäl dem?

Minns systrarna som blev mördade av sin fosterbror, exempelvis. Familjen verkar ju ha haft ett fosterbarn tidigare, kan de ha haft något annat "barn" boendes hemma, kanske som stöd när flickebarnen var ensamma hemma? Fri spekulation.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-05 kl. 19:07.
Citera
2018-02-05, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Detta sades den 19 januari. Måhända kommer man att ändra sin ståndpunkt, kanske bland annat just med tanke på det enorma allmänintresset. Den som väntar får se.
Citera
2018-02-05, 19:37
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Locket på-mentaliteten hos polisen är inte av godo. Kom att tänka på alla de kvinnor som mördas varje år av sina respektive, sambos, pojkvänner och ex som sen begår självmord. Det blir bara tyst. Ska Bjärred bli likadant?

Morden som inte räknas
Aftonbladet avslöjar: När männen tar sitt liv efter kvinnans tystas det ner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/dodadekvinnor/arkiv/article11803907.ab
Citera
2018-02-05, 19:48
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Locket på-mentaliteten hos polisen är inte av godo. Kom att tänka på alla de kvinnor som mördas varje år av sina respektive, sambos, pojkvänner och ex som sen begår självmord. Det blir bara tyst. Ska Bjärred bli likadant?

Morden som inte räknas
Aftonbladet avslöjar: När männen tar sitt liv efter kvinnans tystas det ner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/dodadekvinnor/arkiv/article11803907.ab

"Så viftas morden bort som två åldringars privata angelägenhet. Varför? Kvinnorna har skjutits, slagits ihjäl i sina sängar. Vi vet inte att det var deras önskan. Tvärtom visar polisförhör med anhöriga att kvinnorna ofta hade livsviljan kvar, till skillnad från sin skröplige make."
Citera
2018-02-05, 19:48
Medlem
Split-eds avatar
Är det någon som kan göra en sammanfattning eller länka till en? Att försöka läsa vad som har hänt och varför i denna tråd verkar omöjligt.
Citera
2018-02-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

"Så viftas morden bort som två åldringars privata angelägenhet. Varför? Kvinnorna har skjutits, slagits ihjäl i sina sängar. Vi vet inte att det var deras önskan. Tvärtom visar polisförhör med anhöriga att kvinnorna ofta hade livsviljan kvar, till skillnad från sin skröplige make."

Polisen som utredde pratar om barmhärtighetsmord. Verkar som att privata ståndpunkter kring detta styr? Som att polisen avgör vad som är barmhärtighetsmord respektive mord. De skiljer brottsfallen åt?!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in