Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Om det är som du säger att det är viktigt att gå ut med info för att rädda ytterligare barns liv ( vilket jag naturligtvis inte motsätter mej, att rädda liv)så undrar jag varför detta inte gjordes angående mamman i Gårdsten? Och inte heller någon info om den unga mamman i Tullinge som hittades död med sitt nyfödda döda barn som hade ett skärp runt halsen. Då skulle man ju kunna kräva mer insyn där för allmänheten för att kunna undvika att fler nyfödda hittas döda med skärp runt halsen i framtiden. Får en känsla av att kraven på att ”få veta” är större här än i andra fall där barn dödas av sina föräldrar. De ”fattiga” barnen som dödades i Gårdsten och den nyfödda i Tullinge borde ju vara lika mycket värda som dessa flickor. Varför ska just detta fall vara något slags varnande exempel som ska undersökas lite extra?
Jag motsätter mig definitivt inte att information offentliggörs även i de fall du tar upp.
Bland annat för att kunna gå till botten med vad som hänt. Jag tror inte att hyresskulder och vräkning var ensam orsak till tragedin i Gårdsten, precis som du:
Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Håller med dej helt. Står i texten att barnen tidigare varit föremål för utredning på enheten barn och unga. Fanns förmodligen ytterligare problem än bara hyresskulder.
På samma sätt tror jag inte att depression ensamt kan förklara morden i Bjärred.
Fallet i Tullinge är jag inte bekant med, men det låter som ett fall av förlossningsdepression. Där är psykologin en helt annan och bättre känd.
Fallet i Bjärred handlar inte om att barnen där är mer värda än någon annan. Det är däremot fullkomligt unikt i Sverige i modern tid om två föräldrar i samförstånd valt att mörda sina barn och därefter sig själva. Det är därför av vikt att förstå hur det kan gå så fel.