Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Det finns gott med bevis för att vi ska veta att föräldrarna dödade barnen och tog därefter sina liv, med friskrivning för en detalj i det skeendet.
Det är dessutom klart vem av föräldrarna som har varit drivande och vem som varit mer passiv i beslutsprocessen, och det är inte såsom ni föreställer er.
Detaljerna i det har ni även i detaljerna kring vardagslivet, för den som är observant på det som har släppts om deras yrkesliv.
På det hela taget är det helt klart vad som har hänt, men då det är såpass spektakulärt och tröskelnivån för att sätta sig in i föräldrarnas situation har varit så hög, är det blott ett fåtal som insett vad som hänt. Egentligen märkligt att spekulationerna fortsätter, jag trodde diskussionen hade gått över i funderingar om hur samhället kan upptäcka och förebygga dessa mord. Men det finns bara några blyga ansatser till detta.
Låt mig få frid kring detta... hyggliga Scheele! Vad
är det som hänt alltså?
Har några i tråden varit rätt ute?
Ok. Os*kar Hen*kow (kräks när jag skriver ut namnet) är mest aktiv och alltså
drivande.
Min ansats och ingång i detta är att skydda barn, särskilt de som är sjuka och faktiskt behöver hemskola. Hur mår de idag om detta kommer till deras kännedom? Även ömmar jag för barn som lever med föräldrar som är störda på ett eller annat sätt, där
stort kontrollbehov finns som en aspekt.
Du som gärna vill kittla åhörarna lite. Är det
a. personlighetsstört
b. depressivt utlöst
c. en blandning?
d. inget av ovanstående
e. hjärntumör eller annan sjukdom hos OH?
f. "fullt rationellt"/aspig slutsats?
g. rädsla inför förloppet
h. utlöst av andra händelser som skulle påverka eller har påverkat OH eller familjen, vilka i så fall?
i. religiöst, sekt?
j. funderingar om livskvalitet, baserat på föreställningar om hur "andra" har det?
k. utmattning
l. psykos
Listan är lång... vad?
Finns det inslag av rättshaverism?
Finns det en bekräftad diagnos?
Har skolan något att lära?
Finns vårdkontakter?
Har vården något att lära?
Har grannar något att förstå och lära?
Kunde någon ha förhindrat detta och i så fall hur?
Finns det något enda
förmildrande i förloppet?
Var det någon i familjen som försökte värja sig?
Var barnen ovetande?
Vilka aktiviteter ägde rum under julen? Firade man jul? Ceremoniella inslag, "sista julen" osv?
Hastigt eller planerat? När började planeringen?
Så många frågor... stackars, stackars barn!