Citat:
Ursprungligen postat av
Mafia
Är du dopingexpert? Om nu dopingexperterna säger att han är dopad med 99,99% säkerhet. Varför nonchalerar du det med ett irrelevant påstående? Tror du verkligen att det är något experterna inte är medvetna om?
Nej, dopingexperterna säger inte det. Dopingexperterna som jobbar med detta har utrett det och friat.
Ett par "dopingexperter" som uppdrag granskning hittat säger det. Nån av dem visste ju inte ens att detta var information som finns tillgänglig för dopingjägarna sen innan så jag tvivlar på hur mycket experter de är. Speciellt efterssom de uttalar sig så kategoriskt om något utan att veta under vilka förutsättnignar proven togs.
(databasen som uppdrag granskning har fått tag på är dopingjägarnas egna databas där blodpassen lagras)
Sen är det också tveksamt att göra detta dagarna innan OS. Gör det några månader innan eller vänta till efter OS. Om åkaren är oskyldig så ställer detta till i onödan på säsongens höjdpunkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mafia
Numera mäter de flera olika typer av blodvärde och har säkrare mätmetoder.
Det är inte nya tester som är gjort, det är gamla resultat i dopingjägarnas databas som uppdrag granskning har offentligjort. Och njae, just blodvärdet är ju bara mängden röda blodkroppar(hemaglobin). Det kan du inte mäta på så många olika sätt. Bara hur många gram per liter. Det är inte något man behöver vara expert för att förstå.
*edit
Efter att ha kollat upp lite så är ju iaf en av de där 3 experterna kvalificerad. Men.. jag tror han tänker laboratoriemiljö.
För om 2 tester var tagna under liknande omständigheter och det var stora variationer, då hade jag också trott på doping. Men när man inte vet under vilka omständigheter testerna är tagna så kan man inte vara så stensäker.