2018-02-05, 18:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Minns jag fel eller gjorde inte UG ett liknande avslöjande för bara några år sedan ?

Jo men det är exakt samma "nyhet" som murveljävlarna grävt upp igen!
Citera
2018-02-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jo men det är exakt samma "nyhet" som murveljävlarna grävt upp igen!

Nej, det är det inte. Föregående upptäckten handlade om blodvärden från 90-talet. Denna granskning gäller åkares blodvärden på 2000-talet.
Citera
2018-02-05, 19:10
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Honom har jag tagit upp många gånger.

Johan Olsson, sjuk hela säsongen, men så fort det kom ett Mästerskap så då gick det bra sen.Han har ju själv sagt att visst är det skumt enligt andra hehe...
Citera
2018-02-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Är du dopingexpert? Om nu dopingexperterna säger att han är dopad med 99,99% säkerhet. Varför nonchalerar du det med ett irrelevant påstående? Tror du verkligen att det är något experterna inte är medvetna om?

Nej, dopingexperterna säger inte det. Dopingexperterna som jobbar med detta har utrett det och friat.

Ett par "dopingexperter" som uppdrag granskning hittat säger det. Nån av dem visste ju inte ens att detta var information som finns tillgänglig för dopingjägarna sen innan så jag tvivlar på hur mycket experter de är. Speciellt efterssom de uttalar sig så kategoriskt om något utan att veta under vilka förutsättnignar proven togs.

(databasen som uppdrag granskning har fått tag på är dopingjägarnas egna databas där blodpassen lagras)

Sen är det också tveksamt att göra detta dagarna innan OS. Gör det några månader innan eller vänta till efter OS. Om åkaren är oskyldig så ställer detta till i onödan på säsongens höjdpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

Numera mäter de flera olika typer av blodvärde och har säkrare mätmetoder.

Det är inte nya tester som är gjort, det är gamla resultat i dopingjägarnas databas som uppdrag granskning har offentligjort. Och njae, just blodvärdet är ju bara mängden röda blodkroppar(hemaglobin). Det kan du inte mäta på så många olika sätt. Bara hur många gram per liter. Det är inte något man behöver vara expert för att förstå.

*edit
Efter att ha kollat upp lite så är ju iaf en av de där 3 experterna kvalificerad. Men.. jag tror han tänker laboratoriemiljö.
För om 2 tester var tagna under liknande omständigheter och det var stora variationer, då hade jag också trott på doping. Men när man inte vet under vilka omständigheter testerna är tagna så kan man inte vara så stensäker.
Senast redigerad av adyring 2018-02-05 kl. 19:30.
Citera
2018-02-05, 19:24
Medlem
Utgå ifrån att alla dopat sig någon gång för att hänga med i toppen. Vad är det att spekulera i? Svenskarna är lika skyldiga som alla andra...släpp det fritt.
Citera
2018-02-05, 19:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Ja, så är det nog, även om ditt exempel inte är realistiskt. HB på 100 betyder blodbrist såväl för män som kvinnor.

Dom använder inte den vanliga HB skalan av skäl som vi inte vet. Kanske för att förvirra oss lekmän.
134 -170 är normalt HB för män enligt sjukvårdens tabeller. 134 då är man frisk antagligen ung 20- 30 men inte tränad. Ner mot 100 förekommer frekvent och vid 85 kan man få blodtransfusion järnsprutor eller EPO behandling, beroende på vad orsaken är.

Min tro är att eliten inom konditionssporter utan vidare passerar 170 upp mot 190. Det måste finnas någon rimlig orsaka att de är en liten utvald elit. Möjligen kan man tycka att de är abnorma och då är det bara abnorma människor som kan vara på topp inom extrema konditionssporter. Varför då utesluta att någon är abnorm bland de abnorma, alltså har extrema blodvärden utan att ha en blodsjukdom eller ha fuskat.
Citera
2018-02-05, 19:32
Medlem
Sen, eftersom vi vet att det ska vara någon som fortfarande är aktiv, så vet vi att det inte är Södergren. Då är det rejält dålig stil av Sunday times att ha honom på bild till sin artikel om dopingen.
Citera
2018-02-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Nej, .

Och njae, just blodvärdet är ju bara mängden röda blodkroppar(hemaglobin). Det kan du inte mäta på så många olika sätt. Bara hur många gram per liter. Det är inte något man behöver vara expert för att förstå.
Fel, där med.

De mäter hemoglobin, hemotokrit och retoculocyter.
Citera
2018-02-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Sen, eftersom vi vet att det ska vara någon som fortfarande är aktiv, så vet vi att det inte är Södergren. Då är det rejält dålig stil av Sunday times att ha honom på bild till sin artikel om dopingen.

Eller så är Södergren den andre misstänkte...

Nej, kalla mig naiv men kan inte tänka mig att han är dopad. Han är snarare ett offer för doping eftersom han alltid blivit omkörd i de stora mästerskapen.

Märkligt nog av en svensk dopad i ett fall som det ser ut. Hur blir minerna nästa gång de ses?
Senast redigerad av Mafia 2018-02-05 kl. 19:43.
Citera
2018-02-05, 19:42
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Johan Olsson, sjuk hela säsongen, men så fort det kom ett Mästerskap så då gick det bra sen.Han har ju själv sagt att visst är det skumt enligt andra hehe...

Med den metoden att avgöra vem som har dopat sig kan man i princip garantera att Calle Halvarsson inte är dopad, sjuk mest hela tiden, speciellt vid mästerskap.
Citera
2018-02-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Dom använder inte den vanliga HB skalan av skäl som vi inte vet. Kanske för att förvirra oss lekmän.
134 -170 är normalt HB för män enligt sjukvårdens tabeller. 134 då är man frisk antagligen ung 20- 30 men inte tränad. Ner mot 100 förekommer frekvent och vid 85 kan man få blodtransfusion järnsprutor eller EPO behandling, beroende på vad orsaken är.

Min tro är att eliten inom konditionssporter utan vidare passerar 170 upp mot 190. Det måste finnas någon rimlig orsaka att de är en liten utvald elit. Möjligen kan man tycka att de är abnorma och då är det bara abnorma människor som kan vara på topp inom extrema konditionssporter. Varför då utesluta att någon är abnorm bland de abnorma, alltså har extrema blodvärden utan att ha en blodsjukdom eller ha fuskat.

Jag hade själv Hb 133 när jag var ung och väldigt uthållighetstränad men hade troligen för lite järn i kosten, men fick högre efter järntabletter med hemoglobin i.

I det aktuella fallet är det inte bara variation i Hb och Ret som är intressant utan även formeln

"som tar fram ett universellt värde baserat på idrottarens individuella blodvärden, det så kallade Off-score-värdet.

Hbx10-60(√Ret) = Off-score "

Jag tolkar det som att den är konstruerad så att man kan fånga upp onaturliga värden och variation mycket bättre, t ex efter intag av EPO eller blodtransfusion.
Citera
2018-02-05, 19:43
Medlem
Ja ni!
Mången på denna sida som ej har varit nära ett skidspår..när jag läser här!
1.Sverige var väl rätt långt fram i forskning på bloddoping på ”Gundes tid”..odopad slog han dopade ryssar.
2.Finns en två falldig Vasalopps vinnare som åkt på Epo.
3.Per E. Kom hem och åkte skjortan av dom andra på SM..efter att blivit ”utbränd” av Mylägg.
4.Epo är lätt att få tag i.
5.Och som tränare och landslagsläkare
får man inte så mycket anslag/pengar om inte dom aktiva uppvisar pallplatser.
Fundera gärna på det!
Och till sist..som aktiv åkare dricker man hela...hela tiden! Aldrig nån som varit uttorkad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in