2018-02-01, 16:31
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Slutade vid nyår och har kört nikotintugummi sen dess, tänkte byta ut mot tuggummi utan nikotin snart.

Men behöver tips på bra nikotinfria tugummin som kan ersätta nikotintugummina, extra-tugummin tappar smak för snabbt tycker jag och konsistensen känns inte bra.

Dom hade nikotinfria nikotinell-tugummin på apoteket för provsmakning inför köp av nikotintugummin, dessa kändes riktigt bra... men var såklart inget dom sålde

Jag tycker du ska sluta med tuggummi helt och hållet nu. Du skulle sluta snusa, eller hur? Inte börja med tuggummi. Har man börjat med substitut är det stor risk att man inte kan sluta med det heller.

Själv körde jag med nikotintabletter ett tag och blev jävligt förtjust i dem, trots att de var äckliga. När snuset var ute ur bilden omfamnade jag dem som ersättning. Desperat som jag var. Att sluta helt med all nikotin och alla substitut tar emot, jag vet. Jag tvingade mig själv att sluta med tabletterna efter ca 1 förpackning.

Du klarar det!
Citera
2018-02-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Jag tycker du ska sluta med tuggummi helt och hållet nu. Du skulle sluta snusa, eller hur? Inte börja med tuggummi. Har man börjat med substitut är det stor risk att man inte kan sluta med det heller.

Själv körde jag med nikotintabletter ett tag och blev jävligt förtjust i dem, trots att de var äckliga. När snuset var ute ur bilden omfamnade jag dem som ersättning. Desperat som jag var. Att sluta helt med all nikotin och alla substitut tar emot, jag vet. Jag tvingade mig själv att sluta med tabletterna efter ca 1 förpackning.

Du klarar det!
Det där kan ja skriva under på. Slutade för tre veckor sen men har använt mig av onico. Har varit utan vissa dagar för att testa och det har varit svårt.
Har tre dosor kvar och sen är det bra.
Citera
2018-02-01, 20:13
Medlem
Slutade för 4 månader sedan efter att ha snusat i ca. 5 år. Senaste året drog jag en dosa stark om dagen, hade konstant i snus, även när jag sov. Förutom extrema abstinensbesvär första dygnen så har det gått lättare än jag trott, bara man verkligen bestämmer sig.

Senaste två veckorna har jag varit mer sugen än någonsin, hoppas suget någon gång försvinner känner att jag är rätt så nära att falla tillbaka.
Citera
2018-02-01, 20:32
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Slutade vid nyår och har kört nikotintugummi sen dess, tänkte byta ut mot tuggummi utan nikotin snart.

Men behöver tips på bra nikotinfria tugummin som kan ersätta nikotintugummina, extra-tugummin tappar smak för snabbt tycker jag och konsistensen känns inte bra.

Dom hade nikotinfria nikotinell-tugummin på apoteket för provsmakning inför köp av nikotintugummin, dessa kändes riktigt bra... men var såklart inget dom sålde
Första tiden när jag slutade körde jag läkerol licorice sesalt. Snusade två ihoplagda såna.
Det är ju salt och lakrits och dög som substitut. Körde med dom 2-3 månader. I början som ersättning när jag blev sugen och ju längre jag varit snusfri ju mindre använde jag läkerolen.
Nu tar jag läkerol nån gång i veckan.
Citera
2018-02-05, 18:02
Medlem
Access-Denieds avatar
36 dagar utan snus. Fick en del snussug idag men inget som får mig att vilja börja igen.

Sen ett tag tillbaka känner jag mig väldigt trött. Trots att jag brukar lägga mig redan kl. 21 ibland och sover hela natten brukar jag ändå bli extremt trött tidigt på kvällen. Jag kan säkert somna klockan 19 ibland om jag skulle gå till sängs då. Det är lite trist bli så trött så tidigt, känns som man inte orkar göra nåt alls när man kommer hem från jobbet. Äta, se lite TV och sen sova för att man bokstavligt talat inte orkar hålla ögonen öppna.

Det hela beror väl på att kroppen håller på ställa om sig nu när den inte får nikotin längre och det lär väl gå över som allt annat.
Citera
2018-02-05, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
36 dagar utan snus. Fick en del snussug idag men inget som får mig att vilja börja igen.

Sen ett tag tillbaka känner jag mig väldigt trött. Trots att jag brukar lägga mig redan kl. 21 ibland och sover hela natten brukar jag ändå bli extremt trött tidigt på kvällen. Jag kan säkert somna klockan 19 ibland om jag skulle gå till sängs då. Det är lite trist bli så trött så tidigt, känns som man inte orkar göra nåt alls när man kommer hem från jobbet. Äta, se lite TV och sen sova för att man bokstavligt talat inte orkar hålla ögonen öppna.

Det hela beror väl på att kroppen håller på ställa om sig nu när den inte får nikotin längre och det lär väl gå över som allt annat.

Inne på min 13:e dag utan snus nu. Mina sömnbesvär håller fortfarande i sig. Vaknar innan väckarklockan ringer på morgonen och är trött. Hoppas verkligen att detta rättar till sig, men det var inte roligt att läsa att det finns folks om har sömnbesvär 36 dagar efter snusstopp.

Gällande abstinensen har den förbättrats rejält. Det var jobbigt de första 5-6 dagarna, men sedan har abstinensen minskat för varje dag som går. Snus efter middagen är dock svårt att sluta att tänka på.
Citera
2018-02-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied

Citat:
Ursprungligen postat av Vischan
Inne på min 13:e dag utan snus nu. Mina sömnbesvär håller fortfarande i sig. Vaknar innan väckarklockan ringer på morgonen och är trött. Hoppas verkligen att detta rättar till sig, men det var inte roligt att läsa att det finns folks om har sömnbesvär 36 dagar efter snusstopp.

Gällande abstinensen har den förbättrats rejält. Det var jobbigt de första 5-6 dagarna, men sedan har abstinensen minskat för varje dag som går. Snus efter middagen är dock svårt att sluta att tänka på.
Jag gick in i tråden för att fråga om någon hade problem med trötthet och ser era inlägg.
Jag har slutat vakna hela tiden under natten men är inte pigg under dagarna. Gått 24 dagar nu så får härda ut några veckor till gissar jag.
Citera
2018-02-05, 21:40
Medlem
Började igår kväll.
Kör som jag brukar, ett nicotinplåster på ryggen, byter det imorgon o låter det andra trilla av.
Sedan är det klart.
Problemet blir om några år...går inte släppa garden..då trillar man dit igen.
Vet efter ha haft uppehåll både 3 och 4 år.
Citera
2018-02-05, 21:50
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vischan

Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Jag gick in i tråden för att fråga om någon hade problem med trötthet och ser era inlägg.
Jag har slutat vakna hela tiden under natten men är inte pigg under dagarna. Gått 24 dagar nu så får härda ut några veckor till gissar jag.
Man får nog vara beredd på att dras med sömnproblem och trötthet ett tag medan kroppen återställs. Men kämpa på, för till sist kommer man troligtvis må bättre än man gjort på länge om man bara härdar ut och tar sig igenom detta
Citera
2018-02-07, 19:02
Medlem
QP Cheeses avatar
Då har även jag efter 25 år med en konstant löspres under läppen bestämt mig för att lägga av. Anledningen är enkel: jag har ett bröllop att lägga de två tusen kronorna per månad på istället. Jag lägger ca tvåtusen spänn per månad på snus, och det är inte värt det längre.

Jag har bestämt mig att köra cold turkey, och för att addera lite disciplin så har jag hela tiden en dosa ettan lös i fickan, så när någon frågar så har jag eget Jag bara väljer att inte ta det.

Nu till mina reflektioner och funderingar:

Jag är "bara" inne på tredje dagen utan snus och det är faktiskt värst idag, känner mig otroligt sugen och att något saknas hela tiden. Måltiderna blir inte kompletta utan att få en snus efteråt, det är hela tiden något som saknas. Jag kan nog leva med att något saknas och att vanans makt är stor, men just nu är det nikotinet jag bråkar med, dag 3, värsta dagen hittills.
När släpper just den grejen? att man slutar känna en sjuk rastlöshet och kan knappt fokusera på annat? Försöker sova bort det, försöker med sötsaker och allt möjligt men den där rastlösheten där det liksom kliar på insidan av kroppen är hemsk.

Gissar att det bara är att härda ut, hålla käften och ta det som en man till det går över, och det är min plan att göra, men jag har inte förberett mig för det här ens, i måndags bestämde jag mig bara, knall fall, att sluta. Men jag har inte förberett mig för det. Hur länge kan jag räkna mig att det kommer hålla i sig? Den fysiska abstinensen?
Citera
2018-02-07, 19:41
Medlem
Ni som gått en längre tid utan snus nu, hur ser det ut för er på viktfronten? Är inne på min fjärde snusfria dag efter 10 års brukande och jag har börjat köra två träningspass om dagen med strikt kost. Är rädd för dom obligatoriska sluta-med-niktion-kilona.
Citera
2018-02-07, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Nu till mina reflektioner och funderingar:

Jag är "bara" inne på tredje dagen utan snus och det är faktiskt värst idag, känner mig otroligt sugen och att något saknas hela tiden. Måltiderna blir inte kompletta utan att få en snus efteråt, det är hela tiden något som saknas. Jag kan nog leva med att något saknas och att vanans makt är stor, men just nu är det nikotinet jag bråkar med, dag 3, värsta dagen hittills.
När släpper just den grejen? att man slutar känna en sjuk rastlöshet och kan knappt fokusera på annat? Försöker sova bort det, försöker med sötsaker och allt möjligt men den där rastlösheten där det liksom kliar på insidan av kroppen är hemsk.

För mig började abstinensen minska drastiskt efter 5-6 dagar. Jag läste att det tog ungefär 3 dagar för att kroppen skulle bli ren från nikotin så det låter inte konstigt att du har abstinens nu. Bara att kämpa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in